Używane Audi A4 B8 (2007-2015). Wady, zalety, typowe usterki, sytuacja rynkowa

Kamil Rogala
Audi A4 B8 to świetne auto z kilkoma znanymi, ale prostymi do zdiagnozowania i usunięcia problemami. Na rynku wtórnym znajdziemy mnóstwo propozycji w najróżniejszych odmianach, wersjach, konfiguracjach itp. Ceny są bardzo zróżnicowane i już za około 40 000 złotych znajdziemy ciekawy i dobrze wyposażony egzemplarz, ale za te topowe i najciekawsze trzeba zapłacić sporo powyżej 100 000 złotych.
Audi A4 B8 to świetne auto z kilkoma znanymi, ale prostymi do zdiagnozowania i usunięcia problemami. Na rynku wtórnym znajdziemy mnóstwo propozycji w najróżniejszych odmianach, wersjach, konfiguracjach itp. Ceny są bardzo zróżnicowane i już za około 40 000 złotych znajdziemy ciekawy i dobrze wyposażony egzemplarz, ale za te topowe i najciekawsze trzeba zapłacić sporo powyżej 100 000 złotych. Audi
Jeśli ktoś szuka klasycznego sedana lub kombi sprzed kilku lat, wybór ma ogromny – od Volkswagena Passata, przez Mazdę 6 i Hondę Accord, po Skodę Superb. A jak w tym zestawieniu prezentuje się Audi A4 B8? W miarę nowe, klasyczne, dobrze wykonane i dające namiastkę poczucia „premium”. Poznajmy je bliżej.

Spis treści

Używane Audi A4 B8. Nadwozie/wnętrze

Audi od zawsze walczyło o uwagę klienta z BMW. Model A4 rywalizował (i nadal to robi) z Serią 3 oferując podobne wersje – kombi, sedan, coupe w postaci A5 czy też modne ostatnio 4-drzwiowe coupe, czyli Sportback. Niemal wszystkie odmiany mają swojego odpowiednika w BMW, choć bawarska marka ma jedną przewagę, cechę charakterystyczną – napęd na tylną oś w standardzie. Dlatego też po Audi A4 od zawsze sięgają stateczni, starsi kierowcy, którzy preferują komfort i spokój, a sportowe prowadzenie i emocje schodzą na dalszy plan. O ile BMW było nastawione na sport, Audi swoją przewagę upatrywało w funkcjonalności i wszechstronności, dlatego też m.in. powstała odmiana Allroad, czyli kombi z podniesionym zawieszeniem i terenowymi dodatkami. Trzeba przyznać, że model w tej wersji prezentuje się świetnie, ale i konwencjonalne, w odpowiedniej konfiguracji, wciąż cieszą oko mimo, iż od premiery minęło kilkanaście lat.

Przednia część to przede wszystkim klasyczny, duży grill z logo czterech pierścieni i tablicą rejestracyjną wkomponowaną wewnątrz chromowanej, wąskiej ramki. Klosze lamp oraz sygnatura wewnętrzna (w wyższych wersjach LED) nie pozwalają pomylić tego auta z żadną inną marką. Zderzak wydaje się szeroki, posiada wąski wlot powietrza u dołu oraz atrapy wlotów powietrza po bokach, z ukrytymi wewnątrz lampami przeciwmgielnymi. Linia boczna to klasyka gatunku, jeśli chodzi o niewielkie sedany i kombi. Żadnych udziwnień, niekonwencjonalnych załamań czy zabiegów stylistycznych. Ta pozorna nuda ma swoich zwolenników. Poza tym A4 ma bardzo sportowy charakter, który podkreśla wyraźne przetłoczenie biegnące niemal przez całą długość nadwozia tuż nad klamkami. Niżej, nieco ponad progiem jest kolejna linia, która wzbija się delikatnie i przechodzi na tylny zderzak. Tył również jest charakterystyczny, z szerokimi kloszami lamp, niewielką, ale ładnie ukształtowaną klapą bagażnika z lekko zarysowanym wzniesieniem a’la spojler oraz muskularnym zderzakiem z dużą, imitującą dyfuzor czarną nakładką na dole. Nawet bazowe wersje benzynowe posiadały podwójne końcówki wydechu podkreślające sportowy charakter.

Wnętrze jest bardzo poukładane i może mieć różny charakter w zależności od konfiguracji. Znajdziemy modele z jasną tapicerką i wstawkami o fakturze drewna w różnych odcieniach, jak również wersje usportowione z czarną tapicerką skórzaną i srebrnymi wstawkami z aluminium. Każdy znajdzie coś dla siebie. Każdy doceni również ergonomię i wygodę, bowiem B8 panowało w czasach, gdy nikt nie myślał jeszcze o przenoszeniu wszystkich funkcji na ekrany i płaskie, błyszczące panele dotykowe. Mamy zatem mnóstwo przycisków, przełączników i pokręteł. Na konsoli środkowej wokół skrzyni biegów znajdziemy również panel do sterowania systemem info-rozrywki z pokrętłem i przyciskami odpowiedzialnymi za odrębne grupy opcji. Wyżej znalazł się panel do sterowania klimatyzacją, panel audio z odtwarzaczem płyt CD oraz nawiewy o klasycznej linii. Miłośnicy tradycyjnych rozwiązań docenią również analogowe, bardzo ładne wskaźniki z niewielkim ekranem komputera pokładowego pomiędzy nimi. Wnętrze jest bardzo dobrze wykonane, z użyciem materiałów dobrej jakości i z dbałością o szczegóły. Miejsca jest wystarczająco, ale jeśli ktoś liczy na przestrzeń na poziomie Passata czy Superba, może się zawieść, szczególnie na kanapie. Bagażnik w wersji sedan ma 480 litrów pojemności, a kombi oferuje 490/1430 litrów.

Używane Audi A4 B8. Silniki/układ napędowy

Trudno znaleźć kogoś, kto przeglądając ofertę silnikową Audi A4 stwierdzi, że nie znalazł niczego odpowiedniego dla siebie. Wybór jest ogromny i obejmuje zarówno sporo silników benzynowych, jak i wysokoprężnych w bardzo szerokim zakresie mocy. Jeśli chodzi o silniki benzynowe, do wyboru była bazowe 1.8 TFSI o mocy 120 oraz 160 KM. Ten drugi, oferujący 250 Nm momentu obrotowego, był w zupełności wystarczający dla tych, którzy wybrali odmianę sedan i większość czasu jeździli samotnie. Dla nieco bardziej wymagających była jednostka 2.0 TFSI o mocy 180 oraz 211 KM. To optymalne rozwiązania dla wszystkich, którzy szukali dynamiki, uniwersalności podczas podróży z całą rodziną, jak również odrobiny sportowych emocji. Wersja 211-konna z momentem obrotowym 350 Nm zapewniała świetne osiągi. W wersji z automatyczną skrzynią biegów i napędem quattro przyspieszenie od 0 do 100 km/h zajmowało zaledwie 6,5 sekundy, a prędkość maksymalna to 245 km/h. Więcej? Namiastkę sportowych edycji S i RS daje silnik 3.2 V6 FSI o mocy 265 KM, ale dla wymagających przeznaczono modele S4 z silnikiem 3.0 TFSI o mocy 333 KM i momencie obrotowym 440 Nm (sedan i kombi) oraz topowe RS4 Avant (tylko kombi) z jednostką 4.2 V8 FSI o mocy 450 KM i momencie obrotowym 430 Nm. To pięknie brzmiące monstrum jest w stanie przyśpieszyć od 0 do 100 km/h w czasie 4,7 sekundy i osiągnąć 250 km/h. Średnie spalanie? Sporo powyżej 10 l/100km.

Dla miłośników jednostek wysokoprężnych przygotowano silnik 2.0 TDI w ogromnej ilości wersji i wariacji. Podstawą był wariant 2.0 TDI o mocy 120 oraz 140 KM. To bardzo spokojne, nieszybkie, ale oszczędne wersje, które świetnie sprawdzą się w długich trasach. Nie zaoferują zbyt dobrej dynamiki, ale jeśli ktoś preferuje spokojną, relaksującą jazdę, ten nie będzie narzekał. Dla nieco bardziej wymagających przeznaczono odmianę o mocy 170 KM i momencie obrotowym 350 Nm. Sprint do setki zajmuje w tym modelu 8,6 sekundy, a prędkość maksymalna to 225 km/h. Średnie spalanie to około 5 l/100 km, ale w trasie można zejść sporo poniżej 5 l/100km. Dla najbardziej wymagających są jeszcze wersje 2.7 TDI o mocy 190 KM oraz 3.0 TDI o mocy 240 KM i momencie obrotowym 500 Nm. Ten model potrafi przyśpieszyć od 0 do 100 km/h w 6,1 sekundy oraz osiągnąć 250 km/h spalając przy tym średnio około 7 l/100km. Warto jednak pamiętać, że takie egzemplarze mogą mieć słuszne przebiegi.

Używane Audi A4 B8. Typowe usterki/sytuacja rynkowa

Po wielu latach na rynku Audi A4 B8 dorobiło się kilku historii związanych z awaryjnością. Dość często powtarzającą się jest ta o słabej jakości pompach wody. To prawdopodobnie najbardziej wrażliwy i problematyczny element tego auta. Fabryczna pompa wodna Genuine Audi została wyprodukowana z tworzywa sztucznego, a nie z aluminium, dlatego też z biegiem czasu obudowa może pękać powodując wyciek płynu chłodzącego i awarię pompy. Dodatkowo uszczelka między pompą wodną a termostatem również dość często ulega awarii – staje się twarda, krucha i powoduje wycieki. Podczas oględzin warto również sprawdzić i dopytać właściciela o wtryskiwacze paliwa, które dość często zatykają się i sprawiają problemy. Kłopotem może być również nadmierne zużywanie oleju oraz problemy ze wspomaganiem kierownicy.

Na rynku wtórnym znajdziemy mnóstwo ogłoszeń dotyczących Audi A4 B8. Ceny są niezwykle zróżnicowane i uzależnione od wersji, rocznika, przebiegu itp. Przykładowo egzemplarz z 2011 roku z silnikiem 2.0 TFSI z napędem quattro i skrzynią automatyczną oraz przebiegiem 120 000 kilometrów kosztuje około 45 000 złotych. Za model z 2015 roku z silnikiem 2.0 TDI, napędem quattro, automatem i przebiegiem 250 000 złotych trzeba zapłacić około 80 000 złotych.

Używane Audi A4 B8. Podsumowanie

Audi A4 B8 to świetne auto z kilkoma znanymi, ale prostymi do zdiagnozowania i usunięcia problemami. Na rynku wtórnym znajdziemy mnóstwo propozycji w najróżniejszych odmianach, wersjach, konfiguracjach itp. Ceny są bardzo zróżnicowane i już za około 40 000 złotych znajdziemy ciekawy i dobrze wyposażony egzemplarz, ale za te topowe i najciekawsze trzeba zapłacić sporo powyżej 100 000 złotych.

Używane Audi A4 B8 zalety:

  • wciąż przyjemna dla oka stylistyka o sportowym charakterze;
  • ogromna oferta na rynku wtórnym;
  • spory wybór jednostek napędowych – od oszczędnych po bardzo mocne;
  • w wyższych wersjach przyzwoite wyposażenie;
  • bardzo dobre właściwości jezdne i przyjemne prowadzenie.

Używane Audi A4 B8 wady:

  • sporo egzemplarzy z ogromnym przebiegiem i niejasną historią;
  • nie jest to wzór niezawodności i braku problemów podczas eksploatacji;
  • zadbane i bardzo dobrze skonfigurowane sztuki mogą być kosztowne.

Używane Audi A4 B8 opinie:

Paweł z Pionek
Jak każde A4 - idealne dla 1 - 2 osób, reszta pasażerów będzie gniotła się z tyłu. Zawieszenie i przeniesienie napędu to bajka, quattro to cudo i nie raz mnie pozytywnie zaskoczyło. Udało mi się np. bez większych problemów przejechać przez zaśnieżony las na letnich oponach (do którego zresztą zaprowadziła mnie „cudowna” nawigacja z Audi), z czego tylko raz postawiło mnie bokiem, ale nie miałem problemów, żeby się z tego wykaraskać. Auto to nie terenówka jednak w terenie radzi sobie zaskakująco dobrze, a te parę centymetrów wyżej w wersji Allroad faktycznie robi robotę. Przy 190 KM można odczuwać brak mocy. Prowadzi się bardzo wygodnie i pewnie, jest je łatwo kontrolować przy dużych prędkościach - czuć, że ma ponad 1700kg choć nie wygląda.

Karol z Sochaczewa
Świetny samochód, na chwilę obecną nie wyobrażam sobie nic lepszego ani z wyglądu, ani wyposażenia. Wyciszenie jest wyśmienite a serwisowanie niejednokrotnie tańsze niż Punto czy Focus. Komfort jazdy jest nieporównywalny z samochodami niższych klas. Póki co A4 B8 wyszło mnie taniej niż kupno nowego Fiata Tipo, który jest ładny tylko z zewnątrz. Polecam, warto się przyjrzeć przy kupnie, bo niektóre modele już przejechały pół miliona jak nie więcej, szczególnie diesle. Niemniej zadbany silnik będzie pracował bardzo długo.

Patrycja z Kielc
Podwyższone kombi z super napędem, ponadprzeciętnymi właściwościami jezdnymi, bardzo komfortowym wnętrzem i wyglądem, który w dalszym ciągu powoduje, że odwracasz się za każdym razem jak zostawiasz go na parkingu, żeby sobie popatrzeć i w duchu powiedzieć – „on jest mój”. Genialne auto dla rodziny 2+2, w którym zalety w znacznym stopniu przewyższają wady. Złoty środek na polskie drogi, które pomimo coraz lepszego stanu, potrafią dokopać zawieszeniu i czasami plomba z zęba wypaść może. Bardzo polecam!

Wybrane jednostki napędowe w Audi A4 B8:

Silnik

Pojemność

Moc

Moment obrotowy

Prędkość maks.

Przyspieszenie 0-100 km/h

Średnie zużycie paliwa

Emisja CO2

1.8 TFSI 

1798 ccm

160 KM

250 Nm

225 km/h

8,6 s

7,1 l/100km

164 g/km

2.0 TFSI

1984 ccm

180 KM

320 Nm

236 km/h

7,9 s

6,4 l/100km

149 g/km

3.2 FSI V6

3197 ccm

265 KM

330 Nm

250 km/h

6,2 s

9,1 l/100km

214 g/km

4.2 FSI V8

4163 ccm

450 KM

430 Nm

250 km/h

4,7 s

10,7 l/100km

249 g/km

2.0 TDI

1968 ccm

120 KM

290 Nm

205 km/h

10,7 s

4,9 l/100km

129 g/km

2.0 TDI

1968 ccm

170 KM

350 Nm

225 km/h

8,6 s

5,1 l/100km

134 g/km

2.7 TDI

2698 ccm

190 KM

400 Nm

239 km/h

7,9 s

6,0 l/100km

159 g/km

3.0 TDI

2967 ccm

240 KM

500 Nm

250 km/h

6,9 s

6,9 l/100km

183 g/km

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Jak kupić używany samochód i nie dać się oszukać? Zobacz 3 sposoby NA

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Wróć na motofakty.pl Motofakty
Dodaj ogłoszenie