A3 drugiej generacji został zbudowany na płycie podłogowej Volkwagena Golfa V. Otrzymał zupełnie nowe nadwozie o ostrzejszych liniach, niezależne, wielowahaczowe zawieszenie tylnych kół oraz elektromechaniczne wspomaganie układu kierowniczego. Nowością była też zautomatyzowana, dwusprzęgłowa skrzynia biegów S-Tronic, odpowiednik DSG w Volkswagenach.
Spore zmiany zaszły we wnętrzu. Co prawda deska rozdzielcza zachowała swój klasyczny styl, za to bardzo poprawiły się materiały wykończeniowe. W A3 znajdziemy w zasadzie wszystko to, co proponują Audi z wyższych segmentów: mieszankę elegancji i sportowego stylu, wysoką jakość wykonania, bogate wyposażenie, nowoczesne silniki, znakomite własności jezdne.
Tyle tylko, że samochód jest mniejszy i tańszy, nie tak reprezentacyjny jak A4 i A6, za to zdecydowanie bardziej praktyczny w codziennej eksploatacji. Pojemność bagażnika w wersji 3d wynosi tylko 260 l, znacznie lepiej pod tym względem wypada wersja 5d, z kufrem o pojemności 370 l (w wersji 4x4 tylko 302 l).
Dużą zaletą A3 jest możliwość zakupu wersji z napędem obu osi (Quattro). Jeszcze większy atut stanowi bardzo szeroka gama silnikowa, obejmująca kilkanaście różnych jednostek napędowych. Kompakt Audi znakomicie się prowadzi, jest bardzo dobrze wyciszony i komfortowy.
W przypadku tego auta nie ma jednak co liczyć na niskie koszty utrzymania. Nowoczesna konstrukcja auta i zaawansowane technologicznie silniki wymagają fachowej ręki. Lepiej unikać tanich, podrzędnych warsztatów. A3, choć to tylko kompakt, trzeba oddawać w ręce fachowców, bazujących na sprawdzonych jakościowo częściach zamiennych.
Silniki
Audi A3 drugiej generacji wszedł na rynek w 2003 r. z benzynowymi silnikami 1.6 (102 KM), 1.6 FSI (115 KM), 2.0 FSI (150 KM) oraz 3.2 VR6 (250 KM), i turbodieslami 1.9 TDI (105 KM) oraz 2.0 TDI (140 KM) z czterema zaworami na cylinder. Oba turbodiesle zasilane były pompowtryskiwaczami.
W 2004 r. do gamy dołączył 200-konny silnik 2.0 TFSI. Rok później wprowadzono do oferty 140-konnego turbodiesla 2.0 TDI w wersji z dwoma zaworami na cylinder, a w 2006 r. 170-konną odmianę wysokoprężnego dwulitrowca. Również w 2006 r. debiutował silnik benzynowy 2.0 TFSI o mocy 265 KM, zarezerwowany dla wersji S3. W 2007 r. pojawiły się dwa nowe benzynowce – 1.4 TFSI (125 KM) oraz 1.8 TFSI (160 KM).
Przy okazji modernizacji w 2008 r. na rynek weszły A3 z nowymi turbodieslami 2.0 TDI (140 i 170 KM) z zasilaniem wysokociśnieniowym typu common-rail. W 2009 r. zadebiutował nowy silnik benzynowy 1.2 TFSI (105 KM) oraz turbodiesel 1.6 TDI w dwóch wariantach mocy – 90 i 105 KM. W 2011 r. wraz z wersją RS3 miał swoją premierę benzynowy, pięciocylindrowy silnik 2.5 TFSI o mocy 340 KM.
W codziennej eksploatacji zadziwiająco dobrze sprawdzają się silniki benzynowców 1.6 oraz 1.2 TFSI. Nie zachwycają osiągami, ale są oszczędne, a dla spokojnie jeżdżących kierowców ich dynamika będzie wystarczająca. Jeśli ktoś stawia wyższe wymagania co do temperamentu jednostek napędowych, powinien sięgnąć po silniki 1.4 TFSI, 1.6 FSI, 1.8 TFSI albo 2.0 FSI. Frajda z jazdy będzie znacznie wyższa, a koszty serwisowe do przełknięcia dla przeciętnego portfela.
Podobnie jest z turbodieslami. Stawiającym głównie na oszczędność polecamy turbodiesle 1.6 TDI oraz 1.9 TDI. Tym, którzy chcą znaleźć udany kompromis między osiągami a zużyciem paliwa wskazujemy na turbodiesle 2.0 TDI, ale wyłącznie w wersji z zasilaniem typu common-rail (od 2008 r.). Zwracamy uwagę, że egzemplarze z 2003 r. mają sztywniej zestrojone zawieszenie, na czym cierpi nieco komfort jazdy. Jeśli ktoś stawia na wygodę jazdy powinien sięgnąć po A3 produkowane od 2004 r.
Eksploatacja
Najwięcej na sumieniu ma turbodiesel 2.0 TDI zasilany pompowtryskiwaczami. Jego problemy są powszechnie znane – pękające głowice, niedomagania wtryskiwaczy, awarie napędu pompy oleju. Bardziej godne zaufania są wersje 2.0 TDI z zasilaniem typu common-rail, choć i w nich zdarzają się problemy. Jednym z nich są wycieki paliwa z przewodów zasilających, drugim zapychanie się filtra cząstek stałych w autach eksploatowanych głównie w mieście (konieczność dopalania w serwisie, wysokie koszty w razie konieczności wymiany). Dochodzi też do awarii turbosprężarek, ale najczęściej są to konsekwencje zaniedbań serwisowych (zbyt rzadko wymieniany olej silnikowy i filtr powietrza).
W turbodieslach trzeba się liczyć z koniecznością wymiany dwumasowego koła zamachowego. W silnikach z bezpośrednim wtryskiem benzyny (FSI, TFSI) zbierający się na zaworach ssących nagar sukcesywnie pogarsza dynamikę jednostek napędowych (kosztowne czyszczenie w warsztacie). Podwozie A3 spisuje się dobrze, nawet na polskich, dziurawych drogach. Po kilkudziesięciu tysiącach kilometrów z pewnością trzeba będzie wymienić łączniki stabilizatora, niedługo później metalowo-gumowe tuleje wahaczy. Wyjątkowo mało kapryśna jest instalacja elektryczna i elektronika, choć zdarzają się awarie niektórych elementów (sterowniki szyb w drzwiach, silnik wycieraczek, centralny zamek).
Mocnym punktem auta jest nadwozie, solidne i dobrze zabezpieczone przed rdzą. Ale na polskim rynku dominują powypadkowe egzemplarze A3, większość jest naprawiana niefachowo, co skutkuje szybką korozją w miejscach działalności blacharzy.
Ważniejsze daty
1996 – A3 pierwszej generacji
2003 – A3 drugiej generacji, nadwozie hatchback 3d
2004 – wersja hatchback 5d (Sportback)
2005 – modernizacja nadwozia (nowe zderzaki i osłona chłodnicy, reflektory przeciwmgielne)
2006 – sportowa wersja S3 3d
2007 – wersja Cabriolet
2008 – niewielka modernizacja (zmiany kształtu pokrywy silnika, pokrywy bagażnika i błotników przednich, nowe zderzaki, lampy tylne i osłona chłodnicy, światła dzienne zintegrowane z reflektorami głównymi, kierunkowskazy przednie w lusterkach, modernizacja deski rozdzielczej), sportowa wersja S3 5d
2010 – kosmetyczne zmiany nadwozia
2011 – sportowa wersja RS3
2012 – premiera A3 trzeciej generacji
2013 – zakończenie produkcji Audi A3 drugiej generacji
Zalety
- szeroka gama nowoczesnych silników
- świetne własności jezdne
- wysoki poziom bezpieczeństwa
- wysoka jakość wykonania
- bardzo dobry komfort jazdy
Wady
- mało przestrzeni za przednimi fotelami
- mały bagażnik w wersjach 3d i 5d Quattro
- wysoka cena
Wybrane dane techniczne
Wersja silnikowa | Poj skok (cm3) | Moc maks (KM/ | Maks moment obr (Nm/ | Prędkość maks | Przyśp 0-100 | Średnie Zużycie paliwa |
Silniki benzynowe | | | | | | |
1.6 | 1595 | 102/5600 | 148/3800 | 185 | 11,7 | 6,7 |
1.6 FSI | 1598 | 115/6000 | 155/4000 | 196 | 10,9 | 6,5 |
1.2 TFSI | 1197 | 105/5000 | 175/1550- | 190 | 12,2 | 5,7 |
1.4 TFSI | 1390 | 125/5000 | 200/1500- | 203 | 9,6 | 5,8 |
1.8 TFSI | 1798 | 160/4500 | 250/1500- | 220 | 8,2 | 6,7 |
2.0 FSI | 1984 | 150/6000 | 200/3500 | 214 | 8,9 | 6,9 |
2.0 TFSI | 1984 | 200/5100 | 280/1700 | 236 | 7,4 | 7,2 |
2.0 TFSI | 1984 | 265/6000 | 350/2500- | 250 | 5,7 | 8,5 |
2.5 TFSI | 2480 | 340/5400 | 450/1600- | 250 | 4,6 | 9,1 |
3.2 VR6 | 3189 | 250/6300 | 320/2500-3000 | 250 | 6,1 | 9,4 |
Silniki wysokoprężne | | | | | | |
1.6 TDI | 1598 | 90/4200 | 230/1500-2500 | 180 | 12,9 | 4,4 |
1.6 TDI | 1598 | 105/4400 | 250/1500- | 194 | 12,2 | 4,3 |
1.9 TDI | 1896 | 105/4000 | 250/1900 | 194 | 11,1 | 4,5 |
2.0 TDI DPF | 1968 | 140/4000 | 320/1750 | 208 | 9,6 | 4,6 |
2.0 TDI DPF | 1968 | 170/4200 | 350/1750- | 224 | 7,7 | 5,0 |
Ceny
Orientacyjne ceny w tys. zł
Rocznik/ wersja | 2003 | 2004 | 2005 | 2006 | 2007 | 2008 | 2009 | 2010 | 2011 | 2012 |
1.2 TFSI | | | | | | | | 37,5 | 42,0 | 47,0 |
1.4 TFSI | | | | | 24,5 | 27,0 | 36,0 | 40,0 | 45,0 | 50,5 |
1.6 | | 16,5 | 18,5 | 20,5 | 22,5 | 25,0 | 34,0 | 36,5 | 38,0 | 42,0 |
1.6 FSI | | 17,5 | 19,5 | 21,5 | 24,0 | | | | | |
1.8 TFSI | | | | | 28,0 | 31,5 | 41,0 | 45,5 | 51,0 | 57,5 |
2.0 FSI | | 21,5 | 23,5 | 26,0 | 29,0 | | | | | |
2.0 TFSI (200KM) | | | 23,0 | 25,5 | 28,5 | 31,5 | 44,7 | 50,0 | 56,0 | 63,0 |
2.0 TFSI | | | | | | 54,5 | 60,5 | 66,5 | 76,0 | 85,5 |
2.5 TFSI | | | | | | | | 104,5 | 117,0 | 131,5 |
3.2 VR6 | | | | | | 54,5 | 61,0 | | | |
1.6 TDI | | | | | | | 34,5 | 39,0 | 44,5 | 50,5 |
1.9 TDI | | 18,0 | 20,0 | 22,0 | 26,0 | 29,0 | 33,5 | | | |
2.0 TDI (140KM) | | 20,0 | 22,0 | 25,0 | 27,5 | 30,5 | 39,0 | 43,5 | 47,0 | 53,0 |
2.0 TDI (170KM) | | | | | | | 40,0 | 44,5 | 50,5 | 57,5 |
Podsumowanie
Audi A3 to samochód godny polecenia osobom, które potrzebują kompaktu z wyższej półki. Ten model wybija się ponad przeciętność swojej klasy zarówno techniką, jak i jakością wykonania. Jazda nim to duża przyjemność ze względu na pewność prowadzenia i wysoki komfort jazdy. Ale przyjemność posiadania A3 sporo kosztuje. I przy zakupie, i później podczas eksploatacji. Wysokie koszty to cena za możliwość korzystania z licznych zalet kompaktowego Audi.
Obwodnica Metropolii Trójmiejskiej. Budowa w Żukowie (kwiecień 2024)
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?