Używane Audi A3 (2003 – 2013). Czy warto kupić?

Dariusz Dobosz
Audi A3 2003 / Fot. Audi
Audi A3 2003 / Fot. Audi
Kompaktowy samochód Audi w swoim drugim wcieleniu zdecydowanie różni się od poprzednika. Jest dojrzalszy technicznie i lepiej wykończony.
Audi A3 2003 / Fot. Audi
Audi A3 2003 / Fot. Audi

A3 drugiej generacji został zbudowany na płycie podłogowej Volkwagena Golfa V. Otrzymał zupełnie nowe nadwozie o ostrzejszych liniach, niezależne, wielowahaczowe zawieszenie tylnych kół oraz elektromechaniczne wspomaganie układu kierowniczego. Nowością była też zautomatyzowana, dwusprzęgłowa skrzynia biegów S-Tronic, odpowiednik DSG w Volkswagenach.

Spore zmiany zaszły we wnętrzu. Co prawda deska rozdzielcza zachowała swój klasyczny styl, za to bardzo poprawiły się materiały wykończeniowe. W A3 znajdziemy w zasadzie wszystko to, co proponują Audi z wyższych segmentów: mieszankę elegancji i sportowego stylu, wysoką jakość wykonania, bogate wyposażenie, nowoczesne silniki, znakomite własności jezdne.

Audi A3 2003 / Fot. Audi
Audi A3 2003 / Fot. Audi

Tyle tylko, że samochód jest mniejszy i tańszy, nie tak reprezentacyjny jak A4 i A6, za to zdecydowanie bardziej praktyczny w codziennej eksploatacji. Pojemność bagażnika w wersji 3d wynosi tylko 260 l, znacznie lepiej pod tym względem wypada wersja 5d, z kufrem o pojemności 370 l (w wersji 4x4 tylko 302 l).

Dużą zaletą A3 jest możliwość zakupu wersji z napędem obu osi (Quattro). Jeszcze większy atut stanowi bardzo szeroka gama silnikowa, obejmująca kilkanaście różnych jednostek napędowych. Kompakt Audi znakomicie się prowadzi, jest bardzo dobrze wyciszony i komfortowy.

W przypadku tego auta nie ma jednak co liczyć na niskie koszty utrzymania. Nowoczesna konstrukcja auta i zaawansowane technologicznie silniki wymagają fachowej ręki. Lepiej unikać tanich, podrzędnych warsztatów. A3, choć to tylko kompakt, trzeba oddawać w ręce fachowców, bazujących na sprawdzonych jakościowo częściach zamiennych.

Silniki

Audi A3 2005 / Fot. Audi
Audi A3 2005 / Fot. Audi

Audi A3 drugiej generacji wszedł na rynek w 2003 r. z benzynowymi silnikami 1.6 (102 KM), 1.6 FSI (115 KM), 2.0 FSI (150 KM) oraz 3.2 VR6 (250 KM), i turbodieslami 1.9 TDI (105 KM) oraz 2.0 TDI (140 KM) z czterema zaworami na cylinder. Oba turbodiesle zasilane były pompowtryskiwaczami.

W 2004 r. do gamy dołączył 200-konny silnik 2.0 TFSI. Rok później wprowadzono do oferty 140-konnego turbodiesla 2.0 TDI w wersji z dwoma zaworami na cylinder, a w 2006 r. 170-konną odmianę wysokoprężnego dwulitrowca. Również w 2006 r. debiutował silnik benzynowy 2.0 TFSI o mocy 265 KM, zarezerwowany dla wersji S3. W 2007 r. pojawiły się dwa nowe benzynowce – 1.4 TFSI (125 KM) oraz 1.8 TFSI (160 KM).

Przy okazji modernizacji w 2008 r. na rynek weszły A3 z nowymi turbodieslami 2.0 TDI (140 i 170 KM) z zasilaniem wysokociśnieniowym typu common-rail. W 2009 r. zadebiutował nowy silnik benzynowy 1.2 TFSI (105 KM) oraz turbodiesel 1.6 TDI w dwóch wariantach mocy – 90 i 105 KM. W 2011 r. wraz z wersją RS3 miał swoją premierę benzynowy, pięciocylindrowy silnik 2.5 TFSI o mocy 340 KM.

Audi A3 2005 / Fot. Audi
Audi A3 2005 / Fot. Audi

W codziennej eksploatacji zadziwiająco dobrze sprawdzają się silniki benzynowców 1.6 oraz 1.2 TFSI. Nie zachwycają osiągami, ale są oszczędne, a dla spokojnie jeżdżących kierowców ich dynamika będzie wystarczająca. Jeśli ktoś stawia wyższe wymagania co do temperamentu jednostek napędowych, powinien sięgnąć po silniki 1.4 TFSI, 1.6 FSI, 1.8 TFSI albo 2.0 FSI. Frajda z jazdy będzie znacznie wyższa, a koszty serwisowe do przełknięcia dla przeciętnego portfela.

Podobnie jest z turbodieslami. Stawiającym głównie na oszczędność polecamy turbodiesle 1.6 TDI oraz 1.9 TDI. Tym, którzy chcą znaleźć udany kompromis między osiągami a zużyciem paliwa wskazujemy na turbodiesle 2.0 TDI, ale wyłącznie w wersji z zasilaniem typu common-rail (od 2008 r.). Zwracamy uwagę, że egzemplarze z 2003 r. mają sztywniej zestrojone zawieszenie, na czym cierpi nieco komfort jazdy. Jeśli ktoś stawia na wygodę jazdy powinien sięgnąć po A3 produkowane od 2004 r.

Eksploatacja

Najwięcej na sumieniu ma turbodiesel 2.0 TDI zasilany pompowtryskiwaczami. Jego problemy są powszechnie znane – pękające głowice, niedomagania wtryskiwaczy, awarie napędu pompy oleju. Bardziej godne zaufania są wersje 2.0 TDI z zasilaniem typu common-rail, choć i w nich zdarzają się problemy. Jednym z nich są wycieki paliwa z przewodów zasilających, drugim zapychanie się filtra cząstek stałych w autach eksploatowanych głównie w mieście (konieczność dopalania w serwisie, wysokie koszty w razie konieczności wymiany). Dochodzi też do awarii turbosprężarek, ale najczęściej są to konsekwencje zaniedbań serwisowych (zbyt rzadko wymieniany olej silnikowy i filtr powietrza).

Audi A3 2003 / Fot. Audi
Audi A3 2003 / Fot. Audi

W turbodieslach trzeba się liczyć z koniecznością wymiany dwumasowego koła zamachowego. W silnikach z bezpośrednim wtryskiem benzyny (FSI, TFSI) zbierający się na zaworach ssących nagar sukcesywnie pogarsza dynamikę jednostek napędowych (kosztowne czyszczenie w warsztacie). Podwozie A3 spisuje się dobrze, nawet na polskich, dziurawych drogach. Po kilkudziesięciu tysiącach kilometrów z pewnością trzeba będzie wymienić łączniki stabilizatora, niedługo później metalowo-gumowe tuleje wahaczy. Wyjątkowo mało kapryśna jest instalacja elektryczna i elektronika, choć zdarzają się awarie niektórych elementów (sterowniki szyb w drzwiach, silnik wycieraczek, centralny zamek).

Mocnym punktem auta jest nadwozie, solidne i dobrze zabezpieczone przed rdzą. Ale na polskim rynku dominują powypadkowe egzemplarze A3, większość jest naprawiana niefachowo, co skutkuje szybką korozją w miejscach działalności blacharzy.

Ważniejsze daty

1996 – A3 pierwszej generacji
2003 – A3 drugiej generacji, nadwozie hatchback 3d
2004 – wersja hatchback 5d (Sportback)
2005 – modernizacja nadwozia (nowe zderzaki i osłona chłodnicy, reflektory przeciwmgielne)
2006 – sportowa wersja S3 3d
2007 – wersja Cabriolet
2008 – niewielka modernizacja (zmiany kształtu pokrywy silnika, pokrywy bagażnika i błotników przednich, nowe zderzaki, lampy tylne i osłona chłodnicy, światła dzienne zintegrowane z reflektorami głównymi, kierunkowskazy przednie w lusterkach, modernizacja deski rozdzielczej), sportowa wersja S3 5d
2010 – kosmetyczne zmiany nadwozia
2011 – sportowa wersja RS3
2012 – premiera A3 trzeciej generacji
2013 – zakończenie produkcji Audi A3 drugiej generacji

Zalety

  • szeroka gama nowoczesnych silników
  • świetne własności jezdne
  • wysoki poziom bezpieczeństwa
  • wysoka jakość wykonania
  • bardzo dobry komfort jazdy

Wady

- mało przestrzeni za przednimi fotelami
- mały bagażnik w wersjach 3d i 5d Quattro
- wysoka cena

Wybrane dane techniczne

 

Wersja silnikowa

Poj skok (cm3)

Moc maks (KM/

obr/min)

Maks

moment

obr (Nm/

obr/min)

Prędkość

maks

(km/h)

Przyśp

0-100

km/h (s)

Średnie

Zużycie

paliwa

(l/100 km)

Silniki benzynowe

 

 

 

 

 

 

1.6

1595

102/5600

148/3800

185

11,7

6,7

1.6 FSI

1598

115/6000

155/4000

196

10,9

6,5

1.2 TFSI

1197

105/5000

175/1550-

4100

190

12,2

5,7

1.4 TFSI

1390

125/5000

200/1500-

4000

203

9,6

5,8

1.8 TFSI

1798

160/4500

250/1500-

4500

220

8,2

6,7

2.0 FSI

1984

150/6000

200/3500

214

8,9

6,9

2.0 TFSI

1984

200/5100

280/1700

236

7,4

7,2

2.0 TFSI

1984

265/6000

350/2500-

5000

250

5,7

8,5

2.5 TFSI

2480

340/5400

450/1600-

5300

250

4,6

9,1

3.2 VR6

3189

250/6300

320/2500-3000

250

6,1

9,4

Silniki wysokoprężne

 

 

 

 

 

 

1.6 TDI

1598

90/4200

230/1500-2500

180

12,9

4,4

1.6 TDI

1598

105/4400

250/1500-

2500

194

12,2

4,3

1.9 TDI

1896

105/4000

250/1900

194

11,1

4,5

2.0 TDI DPF

1968

140/4000

320/1750

208

9,6

4,6

2.0 TDI DPF

1968

170/4200

350/1750-

2500

224

7,7

5,0

Ceny

Orientacyjne ceny w tys. zł

Rocznik/

wersja

2003

2004

2005

2006

2007

2008

2009

2010

2011

2012

1.2 TFSI

 

 

 

 

 

 

 

37,5

42,0

47,0

1.4 TFSI

 

 

 

 

24,5

27,0

36,0

40,0

45,0

50,5

1.6

 

16,5

18,5

20,5

22,5

25,0

34,0

36,5

38,0

42,0

1.6 FSI

 

17,5

19,5

21,5

24,0

 

 

 

 

 

1.8 TFSI

 

 

 

 

28,0

31,5

41,0

45,5

51,0

57,5

2.0 FSI

 

21,5

23,5

26,0

29,0

 

 

 

 

 

2.0 TFSI (200KM)

 

 

23,0

25,5

28,5

31,5

44,7

50,0

56,0

63,0

2.0 TFSI

(265KM)

 

 

 

 

 

54,5

60,5

66,5

76,0

85,5

2.5 TFSI

 

 

 

 

 

 

 

104,5

117,0

131,5

3.2 VR6

 

 

 

 

 

54,5

61,0

 

 

 

1.6 TDI

 

 

 

 

 

 

34,5

39,0

44,5

50,5

1.9 TDI

 

18,0

20,0

22,0

26,0

29,0

33,5

 

 

 

2.0 TDI (140KM)

 

20,0

22,0

25,0

27,5

30,5

39,0

43,5

47,0

53,0

2.0 TDI (170KM)

 

 

 

 

 

 

40,0

44,5

50,5

57,5

Podsumowanie

Audi A3 S3 2006 / Fot. Audi
Audi A3 S3 2006 / Fot. Audi

Audi A3 to samochód godny polecenia osobom, które potrzebują kompaktu z wyższej półki. Ten model wybija się ponad przeciętność swojej klasy zarówno techniką, jak i jakością wykonania. Jazda nim to duża przyjemność ze względu na pewność prowadzenia i wysoki komfort jazdy. Ale przyjemność posiadania A3 sporo kosztuje. I przy zakupie, i później podczas eksploatacji. Wysokie koszty to cena za możliwość korzystania z licznych zalet kompaktowego Audi.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Obwodnica Metropolii Trójmiejskiej. Budowa w Żukowie (kwiecień 2024)

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty