
Prius II budził początkowo wiele obaw, był traktowany jako samochód niezwykle skomplikowany, bardzo drogi w obsłudze, zagrożony potencjalnie wieloma poważnymi awariami. Ale lata obecności na rynku pokazały, że obawy były nieuzasadnione.
Fot. Toyota
Pierwszy, wielkoseryjny samochód hybrydowy otworzył co prawda zupełnie nowy rozdział w motoryzacji i stał się jedną z jej legend, ale relacja jego ceny do walorów użytkowych była wyjątkowo niekorzystna. Kompaktowy sedan przewyższał ceną auta klasy średniej, a miał tylko 4,3 m długości, przyciasne wnętrze i kiepskie osiągi. Nic dziwnego, że nie budził entuzjazmu na rynku. Drugie wydanie Priusa odwróciło tę sytuację.
Samochód ze spalinowo-elektrycznym napędem został zaprojektowany od nowa z uwzględnieniem krytycznych opinii, jakie zebrano na temat pierwszej generacji modelu. Otrzymał bardziej funkcjonalne, pięciodrzwiowe nadwozie typu hatchback oraz świetnie wyciszone, ładnie wykończone i niezwykle przestronne wnętrze. Powiększono też bagażnik. Przyzwyczajenia wymagają futurystyczna stylizacja deski rozdzielczej i mało czytelne wskaźniki. Łączna moc silników wzrosła z 78 do 113 KM, co znacząco poprawiło osiągi. Podwozie mimo bardzo prostej konstrukcji zapewniało pewne prowadzenie w każdych warunkach.
Prius II stał się bardzo wygodnym samochodem, zapewniającym wysoki komfort jazdy, a do tego całkiem żwawym i nadzwyczaj oszczędnym. Hybrydowy napęd pokazuje swe najmocniejsze strony głównie podczas jazdy w mieście, a najbardziej w bardzo gęstym ruchu i w korkach. Przy spokojnej jeździe dużą część trasy pokonuje się tylko „na prądzie”, dlatego realne zużycie benzyny można utrzymać na poziomie 5-6 litrów. Podobnie jest w trasie, ale i tam warunkiem jest spokojna jazda. Dlatego zakup Priusa II powinni rozważać przede wszystkim ci, którzy chcą dużo jeździć po mieście, także w towarzystwie rodziny, wydając niewiele na paliwo. Hybrydowa technologia nie sprawia żadnych problemów, auto jest tanie w utrzymaniu ze względu na niskie spalanie, małą awaryjność i niewygórowane wymagania serwisowe
Silniki

Prius II budził początkowo wiele obaw, był traktowany jako samochód niezwykle skomplikowany, bardzo drogi w obsłudze, zagrożony potencjalnie wieloma poważnymi awariami. Ale lata obecności na rynku pokazały, że obawy były nieuzasadnione.
Fot. Toyota
Brak możliwości wyboru jednostki napędowej to oczywiście poważna wada Priusa II. Ale w przypadku aut hybrydowych jest to normą. Od początku produkcji aż do jej zakończenia montowane były w tym modelu dwa silniki – spalinowy 1.5 elektryczny. Łączna moc układu hybrydowego sięga 113 KM. Moment obrotowy przenoszony jest na koła przednie poprzez przekładnię bezstopniową typu CVT. Prius II jest hybrydą szeregowo-równoległą, w której każdy z silników może samodzielnie napędzać samochód. W zależności od warunków jazdy auto napędzane jest tylko przez silnik spalinowy, tylko przez silnik elektryczny albo przed dwa silniki jednocześnie.
Eksploatacja
Użytkowanie Priusa podlega nieco innym zasadom niż codzienna eksploatacja klasycznego, spalinowego auta. Hybryda taka jak Prius dysponuje dużym akumulatorem, zbudowanym z kilkudziesięciu sekcji złożonych w jednej obudowie. Nie toleruje on dłuższych przestojów oraz garażowania na dworze podczas bardzo mroźnych dni. Takie warunki powodują duży spadek jego pojemności. Jeśli odpowiednio zadbamy o akumulator, to można być spokojnym o jego kondycję.
[page_break]

Prius II budził początkowo wiele obaw, był traktowany jako samochód niezwykle skomplikowany, bardzo drogi w obsłudze, zagrożony potencjalnie wieloma poważnymi awariami. Ale lata obecności na rynku pokazały, że obawy były nieuzasadnione.
Fot. Toyota
Czasem psują się pojedyncze sekcje, ale okazuje się, że są w Polsce prywatne serwisy, które bez problemu naprawiają takie elementy w całkiem przystępnych cenach. Także inne elementy Priusa można naprawiać w prywatnych warsztatach. Użytkownik Priusa II wcale nie jest skazany na ASO. Ale Prius II psuje się sporadycznie. Zdarzają się awarie łożysk w piastach kół, a silnik spalinowy użytkowany na wysokich obrotach nadmiernie zużywa olej. I na tym koniec w kwestii mechaniki. Gorzej jest z korozją, która atakuje Priusa II w sposób typowy dla japońskich aut. Z zewnątrz praktycznie jej nie widać, za to od spodu jest jej aż nadto. Warto sprawdzić na podnośniku, jak wiele szkód już poczyniła.
Ważniejsze daty
1996 – prezentacja Priusa I
1997 – rozpoczęcie produkcji Priusa I
2003 – premiera i rozpoczęcie produkcji Priusa II
2009 – prezentacja Priusa III
Zalety
mała awaryjność
niskie zużycie paliwa
poprawne prowadzenie
przestronne, ciche wnętrze
wysoki komfort jazdy
Wady
- wysoka cena
- mała podaż na rynku wtórnym
- słaba widoczność do tyłu
- mało czytelne wskaźniki
Wybrane dane techniczne
Wersja silnikowa | Poj skok (cm3) | Moc maks (KM/ obr/min) | Maks moment obr (Nm/ obr/min) | Prędkość maks (km/h) | Przyśp 0-100 km/h (s) | Średnie Zużycie paliwa (l/100 km) |
Silniki benzy- nowe | | | | | | |
1.5 elektryczny | 1497 | 78/5000 52 | 115/4000 400 | 170 | 10,9 | 4,3 |
Ceny
Orientacyjne ceny w tys zł
Rocznik/ wersja | 2004 | 2005 | 2006 | 2007 | 2008 | 2009 |
1.5 | 17,0 | 19,0 | 21,0 | 24,0 | 28,0 | 31,5 |
Podsumowanie
Prius II budził początkowo wiele obaw, był traktowany jako samochód niezwykle skomplikowany, bardzo drogi w obsłudze, zagrożony potencjalnie wieloma poważnymi awariami. Ale lata obecności na rynku pokazały, że obawy były nieuzasadnione. Priusy drugiej generacji użytkowane są przez osoby prywatne, firmy, korporacje taksówkowe. A wszyscy są nich bardzo zadowoleni i cieszą się z niskich kosztów eksploatacji tego modelu. To chyba najlepsza rekomendacja.
Strefa Biznesu - inwestycje w samochody klasyczne
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?