Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Używana Toyota Corolla. Solidna, ale do bólu poprawna

Bartosz Gubernat
Testujemy używane: Toyota Corolla – auto do bólu poprawne
Testujemy używane: Toyota Corolla – auto do bólu poprawne
Ósma generacja Toyoty Corolli jest świetną propozycją dla zainteresowanych zakupem niedrogiego i niezawodnego używanego auta, które nie będzie rzucało się w oczy.

Produkcja Toyoty Corolli rozpoczęła się w 1966 roku. Na początku japoński sedan oferowany był z silnikami o poj. 1,1 oraz 1,2 l i mocy od 60 do 78 KM. Prawdziwym hitem okazała się druga generacja tego auta, dostępna na światowych rynkach od 1970 roku. Auto szybko zyskało sobie sympatię milionów nabywców i stało się drugim najlepiej sprzedającym się wozem na świecie. Ósma generacja dostępna na rynku od 1997 roku to kontynuacja znakomitej passy japońskiego producenta. Wóz produkowany do 2002 roku m.in. w Japonii, Brazylii, Turcji, RPA czy Stanach Zjednoczonych to jeden z najpopularniejszych pojazdów w swoim segmencie. Czemu zawdzięcza taką popularność?

Po japońsku, czyli szaro i smutno

Z pewnością nie stylistyce. Pod względem walorów wizualnych Corolla ósmej generacji nie powala na kolana. Szczególnie w wersji sprzed liftingu auto prezentuje się kiepsko. To zasługa okrągłych przednich reflektorów i zbyt odważnych kształtów tylnej części nadwozia. Najgorzej pod tym względem wypada kombi, którego tył wygląda jak dostawiony z innego modelu auta.

Wnętrze, jak przyzwyczaili nas japońscy producenci jest pełne popielu, szarości i czerni. Do tego kokpit sprawia wrażenie do bólu poukładanego. Przesiadając się do Corolli z Alfy Romeo, albo Forda Focusa z podobnego rocznika można odnieść wrażenie, że cofamy się o epokę. Rozmieszczenie przycisków i stylistyka nie dziwią natomiast tych, którzy do tej pory jeździli Hondą, Nissanem czy Suzuki. Jak w większości Japończyków światła włączamy pokrętłem przy kolumnie kierownicy, zapalniczka jest przy popielniczce, a przyciski otwierające szyby na drzwiach. Jedyne szaleństwo to wyświetlacz radioodtwarzacza umieszczony w centralnym punkcie, na samym szczycie środkowej części kokpitu.

Denerwować może gumowa harmonijka zastępująca tu typowy, skórzany mieszek lewarka zmiany biegów. Miejsce? Z przodu jest go sporo. Z tyłu na brak przestrzeni także nie ma co narzekać, ale pod warunkiem, że przednie fotele nie są odsunięte maksymalnie w stronę kanapy. W testowanej wersji liftback bagażnik ma 373 litry, ale w razie potrzeby można go powiększyć składając tylne siedzenie.

Dobry silnik

Wyposażenie Corolli ósmej generacji jest całkiem przyzwoite. Testowane auto ma m.in. cztery poduszki powietrzne, elektrycznie sterowane lusterka i szyby, klimatyzację oraz komputer pokładowy i welurową tapicerkę. Niestety brakuje radioodtwarzacza CD. W wersjach sprzed liftingu (2000 rok) dodatków jest zazwyczaj mniej. Najczęściej brakuje niestety klimatyzacji, bez której wielu kierowców nie wyobraża sobie dzisiaj jazdy.

Najmocniejsza strona kompaktowej Toyoty to układ jezdny. Gama silników to jednostki benzynowe: 1.3 (86 KM), 1.4 (97 KM), 1.6 (110 KM) oraz dwulitrowe diesle D4D: wolnossący i turbodoładowany. W testowanym modelu mieliśmy do dyspozycji jednostkę benzynową 1.4 VVT-i. I trzeba przyznać, że prawie 100 KM to zapas mocy w zupełności wystarczający do napędzenia tego wozu. Corolla wykorzystująca technologię zmiennych faz rozrządu jest żwawa, chętnie wyprzedza i potrafi sprawiać kierowcy frajdę z jazdy. Zawieszenie jest stosunkowo sztywne, ale mimo tego nieźle tłumi polskie nierówności. Skrzynia biegów pracuje lekko i precyzyjnie. Mimo przebiegu rzędu 155000 km, auto nie miało żadnych poważniejszych usterek silnika.

Mechanicznie najlepsza

Na rynku wtórnym ósmą odsłonę Corolli można znaleźć już za 3-4 tys. zł. Będzie to jednak samochód z początku produkcji, a więc zapewne z większym przebiegiem i bardziej zużyty. Ładne, dobrze wyposażone auto po liftingu to wydatek rzędu 6-8 tys. zł. Jak pod tym względem Toyota wypada na tle konkurencji? Najgroźniejsi rywale, Honda Civic i Ford Focus kosztują bardzo podobnie. Opel Astra I generacji będzie nieco tańszy. Podobnie jak Nissan Almera. Pod względem stylistyki "japończyk" znacznie przegrywa z Focusem. Mechanicznie obok Civica to jednak najlepsza propozycja za tą cenę.

Toyota Corolla 1.4 VVT-i
Pojemność silnika: 1398 ccm
Moc: 97 KM
Skrzynia biegów: manualna, pięciobiegowa
Przyspieszenie 0-100 km/h: 12,5 sek.
Prędkość maksymalna: 175 km/h
Zużycie paliwa (miasto/trasa/cykl mieszany): 9,6 / 5,5 / 7,5 l /100 km
Wymiary (dł./szer./wys.): 4270 / 1690 / 1390 mm
Rozstaw osi: 2465 mm
Masa własna: 1090 kg
Pojemność zbiornika paliwa: 50 l
Pojemność bagażnika: 373 l
Liczba miejsc: 5

Tomasz Zawalski, ASO Toyota Dakar Krasne k. Rzeszowa:
– Ta generacja Corolli słynie z niezawodności i pewnie dlatego nasi klienci niechętnie się jej pozbywają. Zaraz po debiucie na rynku wyprzedziła w wynikach sprzedaży nawet nasz bestseller – Yarisa. Silnik 1.4 VVT-i jest ekonomiczny i bardzo elastyczny. Na polskim rynku to jedna z najpopularniejszych jednostek w gamie Toyoty. Godne uwagi są także dwulitrowe diesle oraz mocniejszy, 110-konny benzyniak o poj. 1,6 litra. W pierwszych egzemplarzach wersji poliftingowej występowały drobne problemy z tylnym zawieszeniem, ale Toyota szybko się z nimi uporała. Korozja w tych autach praktycznie nie występuje.

Maciej Gorzelak, Toyota Motor Poland:
- Auto może pochwalić się legendarną niezawodnością, potwierdzoną w badaniach wszystkich niemieckich instytutów. Klienci w Polsce bardzo polubili tę generację Corolli za nowy design nadwozia i wnętrza, oraz liczne wersje nadwoziowe. Najbardziej wyważonym wyborem pomiędzy osiągami a ekonomią są silniki benzynowe 1.4 oraz 1.6 i to właśnie te jednostki cieszyły się największym powodzeniem w Polsce.

Rynkowi konkurenci:
- Honda Civic
- Nissan Almera
- Opel Astra
- Volkswagen Bora
- Peugeot 307
- Citroen Xsara
- Ford Focus

Średnie ceny części zamiennych: ASO (zamiennik, sklep SZiK Rzeszów)
Tarcze hamulcowe przód (szt.) – 297 zł (130 zł)
Klocki hamulcowe przód (kpl.) – 321 zł (120 zł)
Sprzęgło – 1120 zł (250 zł)
Amortyzator przedni (szt.) – 400 zł (290 zł)
Końcówka drążka kierowniczego – 204 zł (60 zł)
Kompletny rozrząd – ok. 1000 zł – (ok. 400 zł)
Filtr oleju – 41 zł (12 zł)
Filtr pyłkowy – 74 zł (30 zł)
Filtr powietrza – 80 zł (20 zł)

Kupując używaną Corollę zweryfikuj jej historię przede wszystkim pod kątem wypadków i stłuczek. Tylko bezwypadkowy egzemplarz to gwarancja braku kłopotów z korozją. Szukając auta nie napalaj się na pierwszy lepszy egzemplarz. Znalezienie ładnej, dobrze wyposażonej wersji nie jest łatwe, ale kilka tygodni oczekiwania w zamian za komplet poduszek powietrznych, klimatyzację czy wszystkie cztery elektrycznie opuszczane szyby to rozsądne zachowanie. Ze względu na niskie zużycie paliwa i niezłe osiągi z powodzeniem możesz postawić na jednostkę benzynową.

od 12 lat
Wideo

Stop agresji drogowej. Film policji ze Starogardu Gdańskiego

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty