Trzecia generacja Avensisa właściwie nie wyróżnia się niczym szczególnym. Nadwoziu, które budzi poczucie solidności, brakuje dynamicznych kształtów i ciekawych detali. Wnętrze nie jest wzorcem przestronności ani jakości wykonania. Nowe egzemplarze tego modelu prezentowały się pod względem wykończenia znakomicie, upływ lat bezlitośnie obnaża jednak przeciętną jakość obić tapicerskich i tworzyw sztucznych.
Mocną stroną Avensisa III jest duży bagażnik (sedan 510 l, kombi 545/1610), a także wysoki komfort jazdy, znakomite własności jezdne i sprawdzona technika, która sprawia mniej kłopotów niż w drugiej generacji modelu. Wybierać można między czterodrzwiowym sedanem a pięciodrzwiowym kombi. Nie ma już wersji hatchback (Liftback).
Dla osób z mniej zasobnym portfelem pozostają egzemplarze sprzed modernizacji w 2011 r. Te po modernizacji są zdecydowanie droższe, skok cenowy jest ogromny. Na auta po modernizacji w 2015 r. nie ma na razie co liczyć, to praktycznie fabrycznie nowe samochody.
Warto zobaczyć: Arkadiusz Milik w Barcelonie?!
Avensisem trzeciej generacji jeździ się naprawdę przyjemnie. Podobać może się praca podwozia, sprzyjająca wygodzie podróżnych, oraz wyciszenie wnętrza. Na stacjach paliw nie trzeba zbyt głęboko sięgać do portfela. Ale koszty utrzymania tego modelu nie należą do niskich, zwłaszcza w wersjach wysokoprężnych. Samochód jest zaawansowany technicznie, potrzebuje dobrze wyposażonych warsztatów i części zamiennych, które nie należą do tanich. Ale rozważając za i przeciw z pewnością jest więcej „za”. Dlatego Avensisa III warto jednak kupić, będąc jedak przygotowanym na wydatki związane głównie z obsługą.
Silniki
Avensis trzeciej generacji wszedł na rynek w 2008 r. z silnikami benzynowymi 1.6 Valvematic (132 KM), 1.8 Valvematic (147 KM) i 2.0 Valvematic (152 KM) i turbodieslami 2.0 D-4D (126 KM), 2.2 D-4D (150 KM) oraz 2.2 D-CAT (177 KM).
Wiosną 2015 r. do gamy dołączyły kolejne dwa turbodiesle – 1.6 D-4D (112 KM) i 2.0 D-4D (143 KM). Najbardziej godne polecenia są silniki benzynowe. Wszystkie mają dobrą dynamikę, są mało wymagające i rzadko się psują. Spośród turbodiesli najlepszy wybór stanowi 2.0 D-4D, dynamiczny a przy tym oszczędny.
Eksploatacja
Silniki benzynowe są niezawodne i trwałe. Psują się rzadko, są stosunkowo oszczędne. W turbodieslach 2.0 i 2.2 po dłuższych przebiegach odmawiają posłuszeństwa dwumasowe koło zamachowe i turbosprężarka. Mogą też szwankować wtryskiwacze, ale generalnie ich trwałość jest wysoka. Manualne skrzynie biegów nie sprawiają kłopotów, ale po dłuższych przebiegach rzędu 200 tys km może wystąpić w nich nadmierne zużycie łożysk (konieczność wymiany).
Warto pilnować regularnej wymiany oleju w przekładni manualnej, wówczas skrzynia służy długo i bezawaryjnie. Nie ma doniesień o kłopotach z klasycznym, sześciostopniowym „automatem”, zestawianym z turbodieslem 2.2. Za to przekładnie bezstopniowe Multidrive S (CVT) lepiej omijać. Bywają kapryśne, a ich naprawy są kosztowne.
**
Kupujesz używane auto? Sprawdź numer VIN za darmo!**
Można spotkać się z objawami małej sztywności nadwozia. Bywa, że bez powodu włącza się kontrolka wskazująca na niedomknięcie pokrywy bagażnika, pojawiają się też pęknięcia przedniej szyby. Problemy z nadwoziem pojawiają się głównie w egzemplarzach jeżdżących na co dzień po mieście albo po nierównych drogach poza miastami.
Ważniejsze daty
1997 – Avensis I
2003 – Avensis II
2008 – prezentacja modelu
2011 – niewielka modernizacja (modyfikacje przedniego pasa, zmienione lampy tylne)
2015 – kolejna modernizacja (kompletnie zmieniona część przednia, modernizacja wnętrza, bogatsze wyposażenie, nowe silniki)
Zalety
- świetne własności jezdne
- dynamiczne i oszczędne silniki
- wysoki komfort jazdy
- duży bagażnik
- niska awaryjność
Wady
- niska trwałość turbodiesli 2.0 i 2.2
- mała sztywność nadwozia
- podniszczone wnętrze
Wybrane dane techniczne
Wersja silnikowa | Poj. skok (cm3) | Moc maks (KM/obr/min) | Maks. moment obr. (Nm/obr./min) | Prędkość maks. (km/h) | Przyśp. 0-100 km/h (s) | Średnie zużycie paliwa (l/100 km) |
Silniki benzynowe | ||||||
1.6 Valvematic | 1598 | 132/6400 | 160/4400 | 200 | 10,4 | 6,5 |
1.8 Valvematic | 1798 | 147/6400 | 180/4000 | 200 | 9,4 | 6,5 |
2.0 Valvematic | 1987 | 152/6200 | 196/4000 | 205 | 9,0 | 6,9 |
Silniki wysokoprężne | ||||||
1.6 D-4D | 1598 | 112/4000 | 270/1750-2250 | 180 | 11,4 | 4,1 |
2.0 D-4D | 1998 | 126/3600 | 310/1800-2400 | 200 | 9,7 | 5,4 |
2.0 D-4D | 1998 | 143/4000 | 320/1750-2250 | 200 | 9,5 | 4,5 |
2.2 D-4D | 2231 | 150/3600 | 340/2000-2800 | 210 | 8,9 | 5,4 |
2.2 D-CAT | 2231 | 177/3600 | 400/2000-2800 | 220 | 8,5 | 5,8 |
Orientacyjne ceny w tys. zł
Rocznik/wersja | 2008 | 2009 | 2010 | 2011 | 2012 | 2013 | 2014 |
1.6 | 28,5 | 31,5 | 35,0 | 38,5 | 50,0 | 56,5 | 63,5 |
1.8 | 31,0 | 34,5 | 38,0 | 42,0 | 53,0 | 59,5 | 69,0 |
2.0 | 34,0 | 38,0 | 42,0 | 47,0 | 60,0 | 68,0 | 78,0 |
2.0 D-4D | 33,5 | 37,0 | 41,5 | 45,5 | 58,0 | 66,0 | 76,5 |
2.2 D-4D | 40,0 | 44,5 | 49,5 | 55,5 | 69,0 | 78,0 | 89,5 |
2.2 D-CAT | 41,5 | 47,0 | 52,5 | 57,5 | 73,0 | 85,0 | 98,0 |
Podsumowanie
Avensis III to samochód z wysokiej półki, cieszący się dobrą opinią i wysokim prestiżem w klasie średniej. Już choćby z tych względów warto się nim zainteresować. Przy bliższym poznaniu jeszcze zyskuje, chociaż można znaleźć w nim również drobne mankamenty. To samochód, zaliczający się do niewielkiej grupy aut, które mimo dużych gabarytów są oszczędne, także w wersjach benzynowych. Avensisa trzeciej generacji nie powstydzi się ani przedsiębiorca prowadzący firmę, ani ojciec rodziny, który wygodnie i bezpiecznie wozi swoją rodzinę.
Droga księżycowa w Gdyni, czyli Marszewska Góra
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?