Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Używana Toyota Avensis III (2008 – 2015). Czy warto kupić?

Dariusz Dobosz
Toyota Avensis 2011-2015 / Fot. Toyota
Toyota Avensis 2011-2015 / Fot. Toyota
Avensis III zerwał z poprzednikiem praktycznie pod każdym względem. Zyskał na wygodzie oraz wyposażeniu, wciąż jest mało awaryjny. I za to ceni się go na rynku wtórnym
Toyota Avensis 2011-2015 / Fot. Toyota
Toyota Avensis 2011-2015 / Fot. Toyota

Trzecia generacja Avensisa właściwie nie wyróżnia się niczym szczególnym. Nadwoziu, które budzi poczucie solidności, brakuje dynamicznych kształtów i ciekawych detali. Wnętrze nie jest wzorcem przestronności ani jakości wykonania. Nowe egzemplarze tego modelu prezentowały się pod względem wykończenia znakomicie, upływ lat bezlitośnie obnaża jednak przeciętną jakość obić tapicerskich i tworzyw sztucznych.

Mocną stroną Avensisa III jest duży bagażnik (sedan 510 l, kombi 545/1610), a także wysoki komfort jazdy, znakomite własności jezdne i sprawdzona technika, która sprawia mniej kłopotów niż w drugiej generacji modelu. Wybierać można między czterodrzwiowym sedanem a pięciodrzwiowym kombi. Nie ma już wersji hatchback (Liftback).

Toyota Avensis 2011-2015 / Fot. Toyota
Toyota Avensis 2011-2015 / Fot. Toyota

Dla osób z mniej zasobnym portfelem pozostają egzemplarze sprzed modernizacji w 2011 r. Te po modernizacji są zdecydowanie droższe, skok cenowy jest ogromny. Na auta po modernizacji w 2015 r. nie ma na razie co liczyć, to praktycznie fabrycznie nowe samochody.

Warto zobaczyć: Arkadiusz Milik w Barcelonie?!

Avensisem trzeciej generacji jeździ się naprawdę przyjemnie. Podobać może się praca podwozia, sprzyjająca wygodzie podróżnych, oraz wyciszenie wnętrza. Na stacjach paliw nie trzeba zbyt głęboko sięgać do portfela. Ale koszty utrzymania tego modelu nie należą do niskich, zwłaszcza w wersjach wysokoprężnych. Samochód jest zaawansowany technicznie, potrzebuje dobrze wyposażonych warsztatów i części zamiennych, które nie należą do tanich. Ale rozważając za i przeciw z pewnością jest więcej „za”. Dlatego Avensisa III warto jednak kupić, będąc jedak przygotowanym na wydatki związane głównie z obsługą.


Toyota Avensis 2011-2015 / Fot. Toyota
Toyota Avensis 2011-2015 / Fot. Toyota

Silniki

Avensis trzeciej generacji wszedł na rynek w 2008 r. z silnikami benzynowymi 1.6 Valvematic (132 KM), 1.8 Valvematic (147 KM) i 2.0 Valvematic (152 KM) i turbodieslami 2.0 D-4D (126 KM), 2.2 D-4D (150 KM) oraz 2.2 D-CAT (177 KM).

Wiosną 2015 r. do gamy dołączyły kolejne dwa turbodiesle – 1.6 D-4D (112 KM) i 2.0 D-4D (143 KM). Najbardziej godne polecenia są silniki benzynowe. Wszystkie mają dobrą dynamikę, są mało wymagające i rzadko się psują. Spośród turbodiesli najlepszy wybór stanowi 2.0 D-4D, dynamiczny a przy tym oszczędny.


Toyota Avensis 2011-2015 / Fot. Toyota
Toyota Avensis 2011-2015 / Fot. Toyota

Eksploatacja

Silniki benzynowe są niezawodne i trwałe. Psują się rzadko, są stosunkowo oszczędne. W turbodieslach 2.0 i 2.2 po dłuższych przebiegach odmawiają posłuszeństwa dwumasowe koło zamachowe i turbosprężarka. Mogą też szwankować wtryskiwacze, ale generalnie ich trwałość jest wysoka. Manualne skrzynie biegów nie sprawiają kłopotów, ale po dłuższych przebiegach rzędu 200 tys km może wystąpić w nich nadmierne zużycie łożysk (konieczność wymiany).

Warto pilnować regularnej wymiany oleju w przekładni manualnej, wówczas skrzynia służy długo i bezawaryjnie. Nie ma doniesień o kłopotach z klasycznym, sześciostopniowym „automatem”, zestawianym z turbodieslem 2.2. Za to przekładnie bezstopniowe Multidrive S (CVT) lepiej omijać. Bywają kapryśne, a ich naprawy są kosztowne.

**

Kupujesz używane auto? Sprawdź numer VIN za darmo!

**

Można spotkać się z objawami małej sztywności nadwozia. Bywa, że bez powodu włącza się kontrolka wskazująca na niedomknięcie pokrywy bagażnika, pojawiają się też pęknięcia przedniej szyby. Problemy z nadwoziem pojawiają się głównie w egzemplarzach jeżdżących na co dzień po mieście albo po nierównych drogach poza miastami.

Ważniejsze daty

1997 – Avensis I
2003 – Avensis II
2008 – prezentacja modelu
2011 – niewielka modernizacja (modyfikacje przedniego pasa, zmienione lampy tylne)
2015 – kolejna modernizacja (kompletnie zmieniona część przednia, modernizacja wnętrza, bogatsze wyposażenie, nowe silniki)

Zalety

  • świetne własności jezdne
  • dynamiczne i oszczędne silniki
  • wysoki komfort jazdy
  • duży bagażnik
  • niska awaryjność

Wady

- niska trwałość turbodiesli 2.0 i 2.2
- mała sztywność nadwozia
- podniszczone wnętrze

Wybrane dane techniczne

Wersja silnikowa

Poj. skok (cm3)

Moc maks (KM/obr/min)

Maks. moment obr. (Nm/obr./min)

Prędkość maks. (km/h)

Przyśp. 0-100 km/h (s)

Średnie zużycie paliwa (l/100 km)

Silniki benzynowe

1.6 Valvematic

1598

132/6400

160/4400

200

10,4

6,5

1.8 Valvematic

1798

147/6400

180/4000

200

9,4

6,5

2.0 Valvematic

1987

152/6200

196/4000

205

9,0

6,9

Silniki wysokoprężne

1.6 D-4D

1598

112/4000

270/1750-2250

180

11,4

4,1

2.0 D-4D

1998

126/3600

310/1800-2400

200

9,7

5,4

2.0 D-4D

1998

143/4000

320/1750-2250

200

9,5

4,5

2.2 D-4D

2231

150/3600

340/2000-2800

210

8,9

5,4

2.2 D-CAT

2231

177/3600

400/2000-2800

220

8,5

5,8

Orientacyjne ceny w tys. zł

Rocznik/wersja

2008

2009

2010

2011

2012

2013

2014

1.6

28,5

31,5

35,0

38,5

50,0

56,5

63,5

1.8

31,0

34,5

38,0

42,0

53,0

59,5

69,0

2.0

34,0

38,0

42,0

47,0

60,0

68,0

78,0

2.0 D-4D

33,5

37,0

41,5

45,5

58,0

66,0

76,5

2.2 D-4D

40,0

44,5

49,5

55,5

69,0

78,0

89,5

2.2 D-CAT

41,5

47,0

52,5

57,5

73,0

85,0

98,0


Toyota Avensis 2011-2015 / Fot. Toyota
Toyota Avensis 2011-2015 / Fot. Toyota

Podsumowanie

Avensis III to samochód z wysokiej półki, cieszący się dobrą opinią i wysokim prestiżem w klasie średniej. Już choćby z tych względów warto się nim zainteresować. Przy bliższym poznaniu jeszcze zyskuje, chociaż można znaleźć w nim również drobne mankamenty. To samochód, zaliczający się do niewielkiej grupy aut, które mimo dużych gabarytów są oszczędne, także w wersjach benzynowych. Avensisa trzeciej generacji nie powstydzi się ani przedsiębiorca prowadzący firmę, ani ojciec rodziny, który wygodnie i bezpiecznie wozi swoją rodzinę.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Droga księżycowa w Gdyni, czyli Marszewska Góra

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty