Używana Skoda Octavia IV (2020-obecnie). Wady, zalety, typowe usterki, sytuacja rynkowa

Kamil Rogala
Gdy na rynku ukazała się pierwsza generacja Skody Octavii, wielu było mocno zdziwionych krokiem czeskiego producenta. Auto na pograniczu segmentu C i D, przestronniejsze od Golfa, choć rozsądnie wycenione. Wówczas niewielu wierzyło w sukces tego modelu a dziś jest to bodaj najpopularniejszy przedstawiciel aut kompaktowych. Jakie wady i zalety ma najnowsza generacja i czy warto rozważyć jej zakup?
Gdy na rynku ukazała się pierwsza generacja Skody Octavii, wielu było mocno zdziwionych krokiem czeskiego producenta. Auto na pograniczu segmentu C i D, przestronniejsze od Golfa, choć rozsądnie wycenione. Wówczas niewielu wierzyło w sukces tego modelu a dziś jest to bodaj najpopularniejszy przedstawiciel aut kompaktowych. Jakie wady i zalety ma najnowsza generacja i czy warto rozważyć jej zakup? Skoda
Gdy na rynku ukazała się pierwsza generacja Skody Octavii, wielu było mocno zdziwionych krokiem czeskiego producenta. Auto na pograniczu segmentu C i D, przestronniejsze od Golfa, choć rozsądnie wycenione. Wówczas niewielu wierzyło w sukces tego modelu a dziś jest to bodaj najpopularniejszy przedstawiciel aut kompaktowych. Jakie wady i zalety ma najnowsza generacja i czy warto rozważyć jej zakup?

Spis treści

Używana Skoda Octavia IV. Nadwozie/wnętrze

Gdy na rynku ukazała się pierwsza generacja Skody Octavii, wielu było mocno zdziwionych krokiem czeskiego producenta. Auto na pograniczu segmentu C i
Gdy na rynku ukazała się pierwsza generacja Skody Octavii, wielu było mocno zdziwionych krokiem czeskiego producenta. Auto na pograniczu segmentu C i D, przestronniejsze od Golfa, choć rozsądnie wycenione. Wówczas niewielu wierzyło w sukces tego modelu a dziś jest to bodaj najpopularniejszy przedstawiciel aut kompaktowych. Jakie wady i zalety ma najnowsza generacja i czy warto rozważyć jej zakup? Skoda

Co prawda obecnie oferowana Octavia czwartej generacji jest otoczona w portfolio czeskiego producenta przez wiele udanych SUV-ów, ale wciąż jest to kluczowy model Skody i nie zanosi się, aby to się w najbliższym czasie zmieniło. Nie dość, że wygląda bardzo dobrze, ma mnóstwo wersji do wyboru, bogatą ofertę silnikową, to na dodatek oferuje połączenie przestrzeni, komfortu, świetnego wyposażenia, a w odpowiedniej konfiguracji, nawet odrobinę elegancji i prestiżu. Wiem, że to górnolotne słowa, ale w odmianach Laurin&Klement trudno było narzekać na jakiekolwiek braki. O ile poprzednia generacja, szczególnie po liftingu ze specyficznymi, dzielonymi światłami przednimi nie każdemu się podobała, tak oferowana od 2020 roku czwarta odsłona prezentuje się naprawdę dobrze. Aż trudno uwierzyć, że to wciąż auto kompaktowe, porównywane m.in. do Golfa czy Focusa. Tutaj przestrzeni jest na pewno więcej, a walor praktyczny, szczególnie w odmianie Kombi jest nie do przecenienia. Wracając do stylistyki, jest ona stonowana, minimalistyczna i bez zbędnych designerskich fajerwerków. Jeśli ktoś preferuje wygląd niemieckich aut i zastanawiał się m.in. nad Volkswagenem Golfem, Skoda Octavia również mu się spodoba. Kto wie, może nawet będzie dla niego bardziej odpowiednia?

Do decyzji o wyborze Octavii zamiast Golfa może przekonać przede wszystkim wnętrze. Nie dość, że jest bardziej obszerne i równie komfortowe, to na dodatek ergonomia jest zdecydowanie zaletą czeskiej propozycji. O ile u niemieckiego konkurenta (w sumie to bratobójcza walka) niemal wszystkie elementy sterujące najważniejszymi funkcjami stały się dotykowe i w większości przypadków wylądowały w menu systemu, tak w Octavii podstawowe funkcje wciąż możemy wywołać klasycznymi przyciskami fizycznymi. Poza tym bardzo ładnie narysowane wnętrze z ekranem wkomponowanym w deskę rozdzielczą (nie wystaje znacząco ponad jej obrys), bardzo dobrej jakości materiały, spasowanie oraz wyposażenie, mogą skusić nawet wybrednych kierowców. No i oczywiście nie można zapomnieć o przestrzeni. W wersji hatchback (a w zasadzie liftback) pojemność bagażnika to 600 litrów, a po złożeniu oparć do dyspozycji mamy aż 1109 litrów. Odmiana Kombi całkowicie deklasuje konkurencję oferując odpowiednio 640 i aż 1700 litrów. Do tego mnóstwo praktycznych dodatków, przydatnych rozwiązań i gadżetów „Simply Clever”. Jeśli ktoś szuka wygodnego, pojemnego i praktycznego auta, Skoda Octavia będzie dobrym wyborem.

Używana Skoda Octavia IV. Silniki/układ napędowy

Gdy na rynku ukazała się pierwsza generacja Skody Octavii, wielu było mocno zdziwionych krokiem czeskiego producenta. Auto na pograniczu segmentu C i
Gdy na rynku ukazała się pierwsza generacja Skody Octavii, wielu było mocno zdziwionych krokiem czeskiego producenta. Auto na pograniczu segmentu C i D, przestronniejsze od Golfa, choć rozsądnie wycenione. Wówczas niewielu wierzyło w sukces tego modelu a dziś jest to bodaj najpopularniejszy przedstawiciel aut kompaktowych. Jakie wady i zalety ma najnowsza generacja i czy warto rozważyć jej zakup? Skoda

Również oferta silnikowa nie pozostawia żadnego niedosytu. Co prawda kilka jednostek napędowych zniknęło z oferty, ale na początku rynkowej przygody w portfolio były m.in. hybrydy plug-in na bazie silnika 1.4 TSI o mocy systemowej 204 lub 245 KM (w wersji RS iV). Nie są to jednak dość często widywane wersje w ofertach aut z drugiej ręki. O wiele częściej trafimy na wersje z silnikiem 1.0 TSI o mocy 110 KM oraz 1.5 TSI o mocy 150 KM. Szczególnie ta druga propozycja jest bardzo ciekawa i polecana. To optymalne rozwiązanie, a w wersji z układem miękkiej hybrydy (e-Tec Mild Hybrid) w połączenie z przekładnią siedmiobiegową DSG daje nie tylko sporo przyjemności z jazdy, ale i dużą dawkę komfortu oraz oszczędności. Moc 150 KM i moment obrotowy 250 Nm, automatyczna skrzynia, miękka hybryda (ulepszony system Start/Stop, tryby żeglowania itp.,) – to godna polecenia wersja. Przyspieszenie od 0 do 100 km/h zajmuje 8,6 sekundy, prędkość maksymalna to 224 km/h a średnie spalanie wg. producenta wynosi 5,9 l/100km. Dla bardziej wymagających jest silnik 2.0 TSI o mocy 190 KM z napędem na cztery koła i przekładnią automatyczną DSG. Tutaj sprint od 0 do 100 km/h zajmuje 6,8 sekundy, prędkość maksymalna to 239 km/h a średnie spalanie to około 7,3 l/100km. Alternatywy?

Z jednej strony mamy silniki Diesla tj. 2.0 TDI o mocy 115 i 150 KM. Ten drugi generuje 340 Nm momentu obrotowego i może być łączony zarówno ze skrzynią manualną, jak i automatem (opcjonalnie z napędem na cztery koła). Osiągi są całkiem niezłe – 8,4 sekundy od 0 do 100 km/h i 222 km/h prędkości maksymalnej, ale priorytetem jest oczywiście spalanie, a to oscyluje w granicach 5,5 l/100km w trybie mieszanym. Jest także coś z akcentem sportowym. Oprócz wspomnianej wersji RS iV (hybryda plug-in o mocy 245 KM), jest również „zwykły” RS z benzynowym 2.0 TSI o mocy 245 KM i momencie obrotowym 370 Nm. Co ciekawe, przyspieszenie 0-100 km/h zajmuje tyle, co w wersji 190-konnej wyposażonej w napęd na cztery koła. RS to „ośka”, więc trakcja ma tutaj spore znaczenie. Prędkość maksymalna to 250 km/h. Jest także 200-konna wersja z silnikiem Diesla. Osiągi nieco gorsze, ale za to spalanie – około 5,2 l/100km.

Używana Skoda Octavia IV. Typowe usterki/sytuacja rynkowa

Gdy na rynku ukazała się pierwsza generacja Skody Octavii, wielu było mocno zdziwionych krokiem czeskiego producenta. Auto na pograniczu segmentu C i
Gdy na rynku ukazała się pierwsza generacja Skody Octavii, wielu było mocno zdziwionych krokiem czeskiego producenta. Auto na pograniczu segmentu C i D, przestronniejsze od Golfa, choć rozsądnie wycenione. Wówczas niewielu wierzyło w sukces tego modelu a dziś jest to bodaj najpopularniejszy przedstawiciel aut kompaktowych. Jakie wady i zalety ma najnowsza generacja i czy warto rozważyć jej zakup? Skoda

Octavia to duży i niezwykle praktyczny samochód, więc mógł być używany do różnych zadań, w tym do obowiązków rodzinnych i jako taksówka. Należy zawsze sprawdzać przebieg i historię samochodu – ważne, aby przeglądy gwarancyjne były regularne i wykonywane w ASO, aby być pewnym gwarancji. Oprócz tego warto przyjrzeć się karoserii pod kątem śladów zadrapań, które mogą być wynikiem ciasnych parkingów miejskich, oraz kół pod kątem uszkodzeń od krawężników. Należy sprawdzić działanie siedzeń i czy wszystkie składają się tak, jak powinny. To w zasadzie świeże auto, więc możemy wymagać nienagannego stanu. Warto również pamiętać, że wielu właścicieli poprzedniej (trzeciej generacji) Octavii zgłaszało problemy z dwusprzęgłową automatyczną skrzynią biegów DSG, w tym usterki elektryczne i usterki mechaniczne. Dlatego konieczne jest upewnienie się, że każdy model z automatem, który rozważamy podczas poszukiwań, zmienia biegi płynnie i bez wahania, zarówno w trybie ręcznym, jak i automatycznym. Ponadto właściciele zgłaszali drobne usterki w systemie nawigacji satelitarnej i inne drobne wady elektryczne, więc warto poświęcić trochę czasu, aby upewnić się, że wszystko działa poprawnie.

W dniu publikacji na popularnym serwisie z ogłoszeniami widocznych było przeszło 200 ogłoszeń dotyczących Skody Octavii IV, więc jest w czym przebierać. Warto jednak pamiętać, że część tych aut to samochody pochodzące z firmowych flot, więc należy być czujnym i sprawdzać książkę serwisową, historię pojazdu itp. Przykładowo egzemplarz z 2019 roku z silnikiem 1.5 TSI o mocy 150 KM i przebiegiem 35 000 kilometrów to koszt około 85 000 złotych. Za wersję z silnikiem 2.0 TDI z 2020 roku z przebiegiem 55 000 kilometrów trzeba zapłacić już 110 000 złotych.

Używana Skoda Octavia IV. Podsumowanie

Gdy na rynku ukazała się pierwsza generacja Skody Octavii, wielu było mocno zdziwionych krokiem czeskiego producenta. Auto na pograniczu segmentu C i
Gdy na rynku ukazała się pierwsza generacja Skody Octavii, wielu było mocno zdziwionych krokiem czeskiego producenta. Auto na pograniczu segmentu C i D, przestronniejsze od Golfa, choć rozsądnie wycenione. Wówczas niewielu wierzyło w sukces tego modelu a dziś jest to bodaj najpopularniejszy przedstawiciel aut kompaktowych. Jakie wady i zalety ma najnowsza generacja i czy warto rozważyć jej zakup? Skoda

Skoda Octavia IV to czwarta generacja jednego z najlepszych przedstawicieli segmentu C na rynku. Przestronna, wygodna, bardzo dobrze wyposażona i zaskakująco praktyczna. W wersji Kombi zapewni mnóstwo przestrzeni, a w odpowiedniej konfiguracji, również sporo elegancji. Nie jest to auto emocjonujące, ale w roli auta rodzinnego i do dalekich podróży sprawdzi się wyśmienicie.

Używana Skoda Octavia IV zalety:

  • dwie wersje nadwoziowe do wyboru i sporo wariantów wyposażenia;
  • spory wybór jednostek napędowych – od spokojnych i oszczędnych po dynamiczne;
  • wysoki komfort podróży, ale i bardzo przyjemne prowadzenie;
  • całkiem nieźle wykonane i wyposażone wnętrze;
  • fantastyczna funkcjonalność i ogromny bagażnik w wersji Kombi.

Używana Skoda Octavia IV wady:

  • nie każdemu ta zachowawcza stylistyka się podoba;
  • mimo wielu przycisków funkcyjnych, ergonomia obsługi nie jest idealna;
  • wysoka cena zadbanych i doposażonych egzemplarzy.

Używana Skoda Octavia IV opinie:

Krystian z Łodzi
Skoda Octavia czwartej generacji jest doskonałym samochodem. Z zewnątrz wygląda elegancko i nowocześnie, a wnętrze jest przestronne i wygodne. W samochodzie znajduje się wiele funkcjonalnych udogodnień, takich jak system multimedialny z dużym ekranem dotykowym czy automatyczna klimatyzacja dwustrefowa z nawiewami na tył. Silnik 2.0 TSI 190 KM jest mocny i dynamiczny, a jednocześnie dość ekonomiczny w użytkowaniu. Jedynym minusem może być cena, ale jest to w pełni uzasadnione biorąc pod uwagę jakość wykonania i funkcjonalność.

Karol z Katowic
Mam Skodę Octavię czwartej generacji od kilku miesięcy i jestem bardzo zadowolony z zakupu. Samochód jest bardzo przestronny i wygodny, zarówno dla kierowcy, jak i pasażerów. Wyposażenie jest bardzo bogate, a jakość wykonania na wysokim poziomie. Silnik 1.5 TSI 150 KM jest mocny i dynamiczny, ale przy tym bardzo oszczędny. Jedynym mankamentem jest dość sztywne zawieszenie, co może nie odpowiadać wszystkim kierowcom.

Paweł z Lęborka
Mam mieszane uczucia co do Skody Octavii czwartej generacji. Z jednej strony jest to bardzo funkcjonalny i przestronny samochód, który oferuje wiele udogodnień, takich jak zaawansowany system multimedialny czy automatyczną skrzynię biegów. Z drugiej strony, nie podoba mi się zbyt plastikowe wykończenie wnętrza i brak pewnych drobiazgów, które mogłyby poprawić komfort jazdy. Silnik 2.0 TSI 190 KM jest w porządku, ale nie jest to jakiś szczególnie oszczędny motor. Ogólnie rzecz biorąc, uważam, że za tę cenę można znaleźć lepsze samochody.

Wybrane jednostki napędowe w Skoda Octavia IV:

Silnik

Pojemność silnika/baterii

Moc

Moment obrotowy

Prędkość maks.

Przyspieszenie 0-100 km/h

Średnie zużycie paliwa

Emisja CO2

1.0 TSI EVO

999 cm3

110 KM

200 Nm

207 km/h

10,6 s

4,8 l/100km

110 g/km

1.5 TSI EVO

1498 cm3

150 KM

250 Nm

230 km/h

8,2 s

6,0 l/100km

136 g/km

2.0 TSI

1984 cm3

190 KM

320 Nm

239 km/h

6,8 s

7,3 l/100km

167 g/km

2.0 TSI (RS)

1984 cm3

245 KM

370 Nm

250 km/h

6,7 s

7,8 l/100km

181 g/km

2.0 TDI

1968 cm3

115 KM

300 Nm

211 km/h

10 s

5,1 l/100km

135 g/km

2.0 TDI

1968 cm3

150 KM

340 Nm

231 km/h

8,7 s

4,6 l/100km

120 g/km

2.0 TDI (RS)

1968 cm3

200 KM

400 Nm

245 km/h

7,4 s

5,2 l/100km

136 g/km

1.4 TSI iV PHEV

1395 cm3

204 KM

350 Nm

220 km/h

7,7 s

1,1 l/100km

25 g/km

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Otwarcie sezonu motocyklowego na Jasnej Górze

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty