Trzecia generacja czeskiego szlagieru zadebiutowała w 2012 roku. Do budowy auta wykorzystano płytę podwoziową MQB, którą Octavia współdzieli m.in z Audi A3 i Seatem Leonem. Początkowo oferowano wyłącznie wersję liftback, rok później do palety dołączyło kombi. W październiku 2016 r. Octavia przeszła facelifting. Zmieniono m.in kształt pasa przedniego, w tym reflektorów, wprowadzono nowy system inforozrywki, a pod maski trafiła nowa trzycylindrowa jednostka 1.0 TSI.
Pod względem rozmiarów mierząca 4659 mm Octavia to „wyrośnięty” kompakt. Kabina pasażerska jest przestronna i pod tym względem czeskiemu autu trudno cokolwiek zarzucić. W stosunku do poprzedniej generacji, znacznie poprawił się komfort jazdy - nawet standardowe fotele nie męczą w długich trasach, a we wnętrzu jest znacznie ciszej. Jedynym czynnikiem, który może ograniczać miejsce nad głową z tyłu jest dach panoramiczny w wersji kombi. Nie występuje on jednak zbyt często w Octaviach oferowanych na rynku wtórnym. Możliwościami transportowymi czeski kompakt deklasuje rywali. W liftbacku bagażnik ma pojemność 590 l, a w kombi jest o 20 l większy. Wnętrze Octavii jest nieźle wykonane. Większość materiałów wykończeniowych jest miękka w dotyku. Twarde elementy można spotkać w dolnych partiach deski rozdzielczej, drzwi i konsoli środkowej, przy czym i tak są one mniej podatne na zarysowania i uszkodzenia niż w poprzedniczce. Nawet po kilku latach eksploatacji nic nie skrzypi, co dobrze świadczy o staranności montażu kabiny pasażerskiej.
Zobacz też: test używanej Skody Octavii II
Pod maskami Octavii montuje się silniki znane z innych modeli koncernu Volkswagena. Jednostka napędowa o najmniejszej pojemności, jaką można spotkać ma trzy cylindry, litr pojemności i rozwija moc 115 KM. Najsłabszym silnikiem jest 85-konny 1.2 TSI. Na drugim końcu tabeli są silniki 2.0 TSI montowane w odmianie RS - mają 220 i 230 KM. Gama diesli zawiera różne warianty mocy jednostek o pojemnościach 1.6 oraz 2 l. Rozpiętość mocy wynosi w tym przypadku 90-184 KM. Pewną egzotyką, praktycznie niespotykaną na rynku aut używanych jest odmiana 1.4 G-TEC zasilana gazem ziemnym CNG.
Z punktu widzenia trwałości trzeba dobrze ocenić jednostki napędowe Octavii. Najpopularniejszy diesel o pojemności 1,6 l w zasadzie nie ma słabych punktów, chociaż zdarzają się problemy z czujnikiem ciśnienia doładowania i pompą wody. Motor 2.0 TDI miewa problemy z napinaczem rozrządu, ale to raczej jednostkowe przypadki niż plaga. Z racji tego, że większość aut używana jest w trasach (floty), mechanicy nie donoszą o problemach z filtrem cząstek stałych. Wśród „beznyniaków” najwięcej Octavii napędza silnik 1.4 TSI. Jest to poprawiona jednostka o kodzie EA211 pozbawiona problemów z nadmiernym spalaniem oleju oraz z bezproblemowym, paskowym napędem rozrządu.
W mocniejszych silnikach benzynowych pozostawiono napęd łańcuchowy, ale nie ma doniesień o tym, by były z nim problemy. O ile trudno mieć zastrzeżenia do silników, warto zwrócić uwagę jaką skrzynię biegów ma interesujący nas egzemplarz. Przekładnie manualne czasami trapią problemy z łożyskami, ale nie jest to częsta przypadłość. Większej uwagi wymaga automatyczna skrzynia DSG o oznaczeniu DQ200 montowana w Octavii do 2013 roku. Ma siedem biegów i suche sprzęgła. Trapią ją drogie awarie mechatroniki, zużycie dwumasowego koła zamachowego oraz usterki łożysk i sprzęgieł. Lepiej wybrać sześciobiegowy model DQ250 - ze sprzęgłami w kąpieli olejowej. Mimo tego, że ryzyko uszkodzenia dwumasu jest wysokie (niszczy je szybkie tempo zmian biegów) to całą przekładnię należy uznać za trwalszą.
O trwałości układów napędowych dobrze świadczy fakt, że mnóstwo Octavii jeździ w firmach nie mając stałych kierowców, a mimo to opinia o aucie jest dobra. Szukając używanego egzemplarza warto sprawdzić jego historię i jeżeli auto pochodzi z floty, spróbować dowiedzieć się gdzie jeździło i jak było serwisowane.
Płyta podłogowa MQB pozwala na stosowanie różnych konstrukcji tylnego zawieszenia. Z tej możliwości skorzystał producent wykorzystując - zależnie od wersji silnikowej, belkę skrętną lub układ wahaczy. To pierwsze rozwiązanie spotkamy w odmianach: 1.0 TSI, 1.2 TSI, 1.4 TSI, 1.6 TDI i 2.0 TDI 150 KM. Zawieszenie wielowahaczowe występuje w odmianach 4x4 oraz mocniejszych wariantach 2.0 TDI 184 KM i 2.0 TSI. Nie ma informacji, by podwozie Octavii było nadmiernie awaryjne.
Na pokładzie każdego egzemplarza Octavii III generacji znajdziemy klimatyzację, elektryczne przednie szyby, 7 poduszek powietrznych, elektryczne lusterka i radio z czterema głośnikami. Za dopłatą czeskie auto można doposażyć w wiele dodatków - okno dachowe, aktywny tempomat, asystenci pasa ruchu czy zmęczenia kierowcy to tylko niektóre z nich. Niestety, poszukujący bogato wyposażonych wersji Octavii będą rozczarowani. Większość aut na rynku wtórnym pochodzi z flot. Najczęstszymi wersjami wyposażenia są podstawowe Active i Ambition, ewentualnie doposażone o automatyczną klimatyzację. Najbogatsze - Laurin & Klement trafiają się sporadycznie i pochodzą głównie z importu. Ciekawymi propozycjami mogą być wersje specjalne - Scout i RS. Pierwsza z nich zadowoli wszystkich, którzy od czasu do czasu zjeżdżają z utwardzonych dróg, druga będzie świetnie się spisywała jako auto rodzinne o osiągach GTI.
[page_break]
Ciekawostką jest fakt, że w Polsce auto jest oferowane w zaledwie 13 kolorach, a w Czechach dostępnych barw nadwozia jest aż 69 (porównując wersje wyposażenia Style). Wyposażenie auta nie jest szczególnie awaryjne, chociaż w pierwszych egzemplarzach zdarzały się problemy elektroniczne - np. zawieszające się radia czy zapalająca się „choinka” na desce rozdzielczej. Po aktualizacji oprogramowania, większość z tych usterek nie powracała.
Mimo niezbyt długiego stażu rynkowego, w ogłoszeniach jest dostępnych blisko 1500 egzemplarzy używanych Octavii. Ponad połowa z nich pochodzi z polskiego salonu. Najtańsze samochody kosztują poniżej 30 tys. zł za poflotowe auta z silnikami 1.6 TDI lub 1.4 TSI i z przebiegami oscylującymi w granicach 200-300 tys. km. Na drugim końcu tabeli mamy podemonstracyjne Octavie RS z niewielkimi przebiegami, za które trzeba zapłacić ponad 120 tys. zł. Trzeba założyć, że nie warto podchodzić do poszukiwań czeskiego auta mając na ten cel przeznaczone mniej niż 40 tys zł. W każdym przypadku polecamy sprawdzenie historii serwisowej auta w ASO Skody. Na szczęście, w zdecydowanej większości przypadków samochody flotowe były w niej serwisowane także po zakończeniu okresu gwarancji.
Warto się zainteresować ofertami autoryzowanych salonów sprzedaży - oferują one używane auta drożej od handlarzy, ale ryzyko trafienia na auto powypadkowe lub z cofniętym licznikiem jest zdecydowanie mniejsze.
Plusy:
+ przestronne wnętrze
+ niezła jakość wykonania
+ ogólna trwałość i niezawodność
Minusy:
- awaryjna skrzynia DSG
- dużo aut poflotowych i powypadkowych
Dane techniczne wybranych wersji silnikowych Skody Octavia III
Silniki benzynowe | Pojemność skokowa [cm3] | Moc maksymalna [KM] przy obr/min | Maks. moment obrotowy [Nm] przy obr/min | Przyspieszenie (s) 0-100 km/h | Prędkość maksymalna [km\h] | Spalanie (l/100km) miasto/trasa/średnio |
1.0 TSI | 999 | 115/5500 | 200/2000-3500 | 9,9 | 202 | 5,9 |
1.2 TSI | 1197 | 86/4300 | 160/1400-3500 | 12 | 181 | 6,5/4,4/5,2 |
1.2 TSI | 1197 | 105/4500 | 175/1400-4000 | 10,3 | 196 | 5,9/4,4/4,9 |
1.4 TSI | 1390 | 140/4500 | 250/1500-3500 | 8,4 | 215 | 6,5/4,6/5,3 |
1.4 TSI aut. | 1390 | 140/4500 | 250/1500-3500 | 8,5 | 215 | 6,5/4,9/5,4 |
1.8 TSI | 1798 | 180/5100 | 250/1250-5000 | 7,3 | 231 | 7,1/4,8/5,7 |
1.8 TSI aut. | 1798 | 180/5100 | 250/1250-5000 | 7,4 | 231 | 7,8/5,1/6,1 |
2.0 TSI RS | 1984 | 220/4500 | 350/1500-4400 | 6,8 | 248 | 7,7/5,3/6,2 |
2.0 TSI RS | 1984 | 230/4700 | 350/1500-4600 | 6,7 | 250 | 7,7/5,3/6,2 |
2.0 TSI RS Aut. | 1984 | 220/4500 | 350/1500-4400 | 6,9 | 248 | 7,9/5,6/6,4 |
Diesle | ||||||
1.6 TDI | 1598 | 90/2750 | 240/1400-2700 | 12,2 | 186 | 5,2/3,5/4,1 |
1.6 TDI | 1598 | 105/3000 | 250/1500-2750 | 10,8 | 194 | 4,6/3,3/3,8 |
1.6 TDI Aut. | 1598 | 105/3000 | 250/1500-2750 | 10,9 | 194 | 4,6/3,5/3,9 |
2.0 TDI | 1968 | 150/3500 | 320/1750-3000 | 8,5 | 218 | 5,0/3,6/4,1 |
2.0 TDI Aut. | 1968 | 150/3500 | 320/1750-3000 | 8,6 | 218 | 5,4/4,1/4,5 |
2.0 TDI RS | 1968 | 184/3000 | 380/1750-2500 | 8,1 | 232 | 5,7/3,9/4,6 |
2.0 TDI RS aut. | 1968 | 184/3000 | 380/1750-2500 | 8,1 | 232 | 5,9/4,3/5,0 |
CNG | ||||||
1.4 G-TEC | 1390 | 110/4800 | 200/1500-3500 | 10,7 | 194 | 6,2/4,0/4,8 |
Przykładowe ceny wybranych wersji silnikowych
silnik | 2012 | 2013 | 2014 | 2015 | 2016 | 2017 |
1.0 | − | − | − | − | − | 76.9 |
1.2 | 31.9 | − | 39.6 | 46.5 | − | − |
1.4 | − | 45.4 | 49.8 | 55.4 | 78.2 | − |
1.4 | 30.5 | 37.4 | 44.3 | 65.9 | 71.4 | 88.5 |
1.6 | 30.9 | 38.4 | 42.8 | 48.3 | 53.6 | 79 |
1.8 | 32.1 | 45.6 | − | − | − | 112.6 |
2.0 | − | − | 85.5 | − | 41.9 | 112.3 |
2.0 | 32.3 | 41.4 | 49.6 | 62.1 | 91.5 | 100.9 |
Obwodnica Metropolii Trójmiejskiej. Budowa w Żukowie (kwiecień 2024)
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?