Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Używana Skoda Fabia III (2014- ). Wady, zalety, typowe usterki

Paweł Piątek
Skoda Fabia Skoda Fabia to jeden z najpopularniejszych modeli segmentu B na naszym rynku. Auto powszechnie wykorzystywane nie tylko przez przysłowiowego Kowalskiego, ale także jako auto firmowe.  Za jego wyborem przemawiała nie tylko cena, ale także prostota obsługi, dostępność części, czy w miarę niskie koszty eksploatacji.Fot. Skoda
Skoda Fabia Skoda Fabia to jeden z najpopularniejszych modeli segmentu B na naszym rynku. Auto powszechnie wykorzystywane nie tylko przez przysłowiowego Kowalskiego, ale także jako auto firmowe. Za jego wyborem przemawiała nie tylko cena, ale także prostota obsługi, dostępność części, czy w miarę niskie koszty eksploatacji.Fot. Skoda
Skoda Fabia to jeden z najpopularniejszych modeli segmentu B na naszym rynku. Auto powszechnie wykorzystywane nie tylko przez przysłowiowego Kowalskiego, ale także jako auto firmowe. Za jego wyborem przemawiała nie tylko cena, ale także prostota obsługi, dostępność części, czy w miarę niskie koszty eksploatacji.
Skoda Fabia Skoda Fabia to jeden z najpopularniejszych modeli segmentu B na naszym rynku. Auto powszechnie wykorzystywane nie tylko przez przysłowiowego
Skoda Fabia

Skoda Fabia to jeden z najpopularniejszych modeli segmentu B na naszym rynku. Auto powszechnie wykorzystywane nie tylko przez przysłowiowego Kowalskiego, ale także jako auto firmowe. Za jego wyborem przemawiała nie tylko cena, ale także prostota obsługi, dostępność części, czy w miarę niskie koszty eksploatacji.

Fot. Skoda

Fabia trzeciej generacji została zaprezentowana podczas paryskich targów motoryzacyjnych jesienią 2014 roku. Nadwozie zaprojektował Jozef Kaban, a było ono wzorowane na prototypie VisionC. Konstrukcja w większości bazuje na modularnej platformie MQB, ale wykorzystano także elementy z płyty PQ25 i PQ26. Co ciekawe, odmiennie jak w przypadku I i II generacji, obecna wytwarzana jest jedynie w czeskich zakładach Skody w miejscowości Mlada Boleslav.

Skoda Fabia III generacji została przetestowana przez Euro NCAP w 2015 roku. Ogólny wynik tego modelu to 5 na 5 gwiazdek. Za ochronę osób dorosłych auto otrzymało notę 81%, a za ochronę pieszych 69%. Poziom bezpieczeństwa dzieci został oceniony na 81%, a obecne w tamtym czasie w aucie systemy bezpieczeństwa na 69%.

W 2018 roku Fabia doczekała się liftingu, obejmującego m.in. grill, zderzaki, lampy przednie i tylne, a także wzory felg.

Używana Skoda Fabia III (2014-  ). Nadwozie/wnętrze

Nie ma co ukrywać, że wygląd nadwozia pierwszych generacji Fabii nie wzbudzał jakichś ogromnych emocji. Pudełkowaty kształt nadwozia był niemal ascetyczny, bez stylistycznych efektów, do granic wręcz praktyczny i nic więcej. Nie dziwi zatem, że nikt nie oglądał się za tym autem na ulicy, a jeśli nie wszyscy, to większość nabywców i użytkowników traktowała go na drodze przede wszystkim jako "wół roboczy", a nie element motoryzacyjnego szyku.

Skoda Fabia Skoda Fabia to jeden z najpopularniejszych modeli segmentu B na naszym rynku. Auto powszechnie wykorzystywane nie tylko przez przysłowiowego
Skoda Fabia

Skoda Fabia to jeden z najpopularniejszych modeli segmentu B na naszym rynku. Auto powszechnie wykorzystywane nie tylko przez przysłowiowego Kowalskiego, ale także jako auto firmowe. Za jego wyborem przemawiała nie tylko cena, ale także prostota obsługi, dostępność części, czy w miarę niskie koszty eksploatacji.

Fot. Skoda

Trzecia generacja nie odbiega specjalnie od poprzedniczek, ale dla miłośników modelu, to nie jest chyba jakiś problem. Obecna generacja dostępna jest w dwóch wersjach nadwozia - hatchback oraz kombi.

Mimo, że wynoszący 2470 mm rozstaw osi nie jest największy w tej klasie, to jednak konstruktorom udało się wygospodarować relatywnie sporo miejsca w środku.

Osoby o przeciętnej budowie ciała będą mieli na przednich fotelach wystarczająco dużo miejsca, nawet ci wyżsi. Choć na tylnej kanapie może przepisowo jechać nawet i 3 pasażerów, to jedynie na krótkim dystansie nie będzie to dla nich męczące.
Deskę rozdzielczą zaprojektowano wg standardów koncernu - wszystko jest przejrzyste, pokrętła i włączniki ustawione funkcjonalnie, a obsługa intuicyjna. Niestety, ponieważ Fabia to auto budżetowe, to we wnętrzu znalazło się sporo średniej jakości plastików.

I mimo, że fabrycznie są one dobrze spasowane, to jednak po latach potrafią one znacząco zaskrzypieć. Również samo wytłumienie wnętrza Fabii należy uznać za przeciętne.

Na pochwałę zasługuje za to pojemność i ustawność bagażnika, która w hatchbacku wynosi 330 litrów (1150 l po złożeniu oparcia tylnej kanapy), a wersji kombi 530 litrów (1395 l po złożeniu oparcia). Oparcie tylnej kanapy jest dzielone w rozsądnych proporcjach 1/3, 2/3.

Używana Skoda Fabia III (2014-  ). Wersje silnikowe

Silniki benzynowe

Podstawowym silnikiem benzynowym Fabii III  była jednostka o pojemności 1 litra (999 ccm) z pośrednim wtryskiem paliwa (MPI). Generowała ona moc 60 (występowała jedynie w wersji hatchback) lub 75 KM z maksymalnym momentem obrotowym wynoszącym 95 Nm. Ten prosty motor w przeciwieństwie do silnika TSI z bezpośrednim wtryskiem paliwa chętnie współpracuje z instalacją LPG. Nie dziwi zatem, że w salonach była dostępna także wersja 1.0 LPG. Instalacja była wprawdzie montowana przez dilerów (a nie fabrycznie), w oparciu o komponenty Landi Renzo, ale z pełną gwarancją Skody.

Skoda Fabia Skoda Fabia to jeden z najpopularniejszych modeli segmentu B na naszym rynku. Auto powszechnie wykorzystywane nie tylko przez przysłowiowego
Skoda Fabia

Skoda Fabia to jeden z najpopularniejszych modeli segmentu B na naszym rynku. Auto powszechnie wykorzystywane nie tylko przez przysłowiowego Kowalskiego, ale także jako auto firmowe. Za jego wyborem przemawiała nie tylko cena, ale także prostota obsługi, dostępność części, czy w miarę niskie koszty eksploatacji.

Fot. Skoda

Silnik 1.2 TSI dysponował mocą od 90 do 110 KM i momentem obrotowym odpowiednio: 160 i 175 Nm. Od 2017 roku wprowadzono także litrowe turbodoładowane silniki TSI o mocy 95 i 110 KM, z momentem obrotowym 160 i 200 Nm. W 2018 roku pojawiła się także limitowana do zaledwie 1300 sztuk wersja R5 z silnikiem TSI o pojemności 1.4 litra (1395 ccm) z mocą 125 KM/200 Nm. Miała ona uhonorować sukcesy modelu w startach rajdowych serii WRC2.

Największą zmianą w porównaniu do poprzednich jednostek benzynowych typoszeregu EA111, w Skodzie Fabii III i jednostkach typu EA211 zamiast sprawiającego spore problemy łańcucha rozrządu zastosowano wzmocniony pasek, który wg producenta miał wytrzymać przebiegi nawet 240 tys. km.

Silnik wysokoprężny

W ofercie silników Diesla dostępna była tylko jednostka 1.4 TDI (aż do liftingu w 2018 roku). Występowała ona w dwóch

wariantach mocy - 90 oraz 105 KM z momentem obrotowym wynoszącym 230 lub 250 Nm. Silnik ten był zmodyfikowaną wersją wcześniejszej jednostki  z pompowtryskiwaczami w której występowały m.in. problemy z luzem osiowym na wale korbowym. W silnikach Diesla stosowanych w Fabii III zastosowano wtrysk common rail, jednak jednostka ta także nie obyła się od kłopotów - Skoda ogłosiła m.in. akcję przywoławczą związaną z wymianą płynu chłodniczego i zacinającą się pompą wody. Wiele problemów zgłaszano także z powodu niskiej trwałości turbosprężarek.  

Używana Skoda Fabia III (2014-  ). Na co zwrócić uwagę?

Relatywnie dużo aut z ciekawymi, benzynowymi silnikami 1.2 TS pochodziło z importu. Niestety sporo samochodów to auta z dużymi przebiegami i cofniętymi licznikami lub wręcz auta powypadkowe. W początkowym okresie eksploatacji tych jednostek występowały problemy m.in. z wadliwą uszczelką przy przepustnicy, układem zapłonowym czy za krótkim kablu przy rozruszniku, który po prostu pękał.

Kupujesz auto? Kliknij i sprawdź historię pojazdu

Skoda Fabia Skoda Fabia to jeden z najpopularniejszych modeli segmentu B na naszym rynku. Auto powszechnie wykorzystywane nie tylko przez przysłowiowego
Skoda Fabia

Skoda Fabia to jeden z najpopularniejszych modeli segmentu B na naszym rynku. Auto powszechnie wykorzystywane nie tylko przez przysłowiowego Kowalskiego, ale także jako auto firmowe. Za jego wyborem przemawiała nie tylko cena, ale także prostota obsługi, dostępność części, czy w miarę niskie koszty eksploatacji.

Fot. Skoda

Przed zakupem używanego egzemplarza z silnikiem wysokoprężnym, zwłaszcza jeśli nie mamy pewności co do oryginalnego przebiegu, warto sprawdzić wtryskiwacze. Trzeba też zwrócić też uwagę na zużycie sprzęgła z dwumasowym kołem zamachowym oraz na poziom zapełnienia filtra cząstek stałych.

Wielu nabywców skarżyło się na uszkodzenie kompresora klimatyzacji. Warto sprawdzić przed zakupem, czy po włączeniu AC z kratek wentylacyjnych wieje zimne powietrze. Na drugim biegunie są skargi co do powolnego nagrzewania się wnętrza auta w zimie.

Kierowcy skarżyli się także na głośną pracę skrzyni biegów/sprzęgła i problemów z wrzucaniem wstecznego biegu (głównie benzynowa wersja 1.0 MPI, choć zdarzają się także w wersji 1.2 TSI), którego źródłem jest zazwyczaj uszkodzona poduszka przekładni. W przypadku dwusprzęgłowej skrzyni DSG szwankowała w niej mechatronika oraz dwumasowe koło zamachowe. Przy większych przebiegach trzeba w niej wymienić zestaw sprzęgieł.

Użytkownicy zgłaszali również problemy z trzeszczącymi stabilizatorami oraz odgłosami dochodzącymi z układu hamulcowego w których z tyłu występują hamulce bębnowe.

Użytkownicy zgłaszali również problemy z niedziałającym radiem, które ustawały po aktualizacji oprogramowania systemu multimedialnego.

Używana Skoda Fabia III (2014-  ). Podsumowanie

Skoda Fabia Skoda Fabia to jeden z najpopularniejszych modeli segmentu B na naszym rynku. Auto powszechnie wykorzystywane nie tylko przez przysłowiowego
Skoda Fabia

Skoda Fabia to jeden z najpopularniejszych modeli segmentu B na naszym rynku. Auto powszechnie wykorzystywane nie tylko przez przysłowiowego Kowalskiego, ale także jako auto firmowe. Za jego wyborem przemawiała nie tylko cena, ale także prostota obsługi, dostępność części, czy w miarę niskie koszty eksploatacji.

Fot. Skoda

Skoda Fabia III generacji to auto, które mimo pewnym mankamentów pełne jest także zalet.

Mankamentem jest dość uboga oferta silnikowa, w tym jednostek wysokoprężnych. Można to jednak zrozumieć, biorąc pod uwagę fakt, że mocniejsze jednostki podnosiły od razu końcową cenę auta, a przez to cieszyły się małym zainteresowaniem.

Do zalet należy przede wszystkim zaliczyć tanią eksploatację i dostępność części. Niski promień skrętu i kompaktowa konstrukcja ułatwią nam jazdę w mieście. Relatywnie duża jest pojemność bagażnika i możliwość aranżacji przestrzeni bagażowej, zwłaszcza w przypadku wersji kombi.

Na podkreślenie wymaga także dość bogate wyposażenie dodatkowe, które było oferowane w tym modelu.
Ze względu na eksploatację jako auto firmowe, przebiegi i stan niektórych aut może wymagać sporego wkładu finansowego.

ZALETY:

  • duża popularność modelu i niskie ceny;
  • łatwa dostępność części;
  • tani serwis.

WADY:

  • przeciętna jakość materiałów użytych we wnętrzu pojazdu;
  • uboga oferta silnikowa;
  • sporo aut z dużymi przebiegami.

Podstawowe dane techniczne Skody Fabii III (2014-  ) 

SilnikPojemność
skokowa
[cm³]
Typ silnikaMoc maksymalna
[KM] (kW) przy obr/min
Maks. moment
obrotowy [Nm]
przy obr/min
Prędkość
maksymalna
[km/h]
Przyśpieszenie
0-100 km/h
[s]
Lata produkcji
Silniki benzynowe:
1.0 MPI999R360 (44)/5000-600095/3000-430016015,7od 2014
1.0 MPI999R375 (55)/620095/3000-430017214,7od 2014
1.2 TSI1197R490 (66)/4400-5400160/1400-350018210,92014 - 2017
1.2 TSI1197R4110 (81)/4600-5600175/1400-40001969,42014 - 2017
1.0 TSI999R395 (70)/5000-5500160/1500-350018510,6od 2017
1.0 TSI999R3110 (81)/5000-5500200/2000-35001969,5od 2017
1.4 TSI (Drogowa ŠKODA FABIA R5)1395R4125 (92)/5000200/1400-40002038,8od 2018
Silniki wysokoprężne:
1.4 TDI1422R390 (66)/3000-3250230/1750-250018211,12014 - 2018
1.4 TDI1422R3105 (77)/3500-3750250/1750-250019310,12014 - 2018

Zobacz także: Testujmy Skodę Kamiq - najmniejszego SUV-a Skody

od 12 lat
Wideo

Stop agresji drogowej. Film policji ze Starogardu Gdańskiego

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty