Używana Skoda Fabia II. Czy warto kupić czeski przebój?

Motofakty.pl
Używana Skoda Fabia IIPrzez lata Skoda Fabia II generacji znajdowała się w czołówce rankingów sprzedaży nowych aut. Dzięki temu polscy klienci mogą teraz przebierać w ofercie używanych egzemplarzy. Teraz po pojawieniu się następczyni ceny używanych Fabii II będą coraz niższe. Sprawdzamy, które wersje są godne polecenia, a których lepiej unikać.fot. Marek Perczak
Używana Skoda Fabia IIPrzez lata Skoda Fabia II generacji znajdowała się w czołówce rankingów sprzedaży nowych aut. Dzięki temu polscy klienci mogą teraz przebierać w ofercie używanych egzemplarzy. Teraz po pojawieniu się następczyni ceny używanych Fabii II będą coraz niższe. Sprawdzamy, które wersje są godne polecenia, a których lepiej unikać.fot. Marek Perczak
Przez lata Skoda Fabia drugiej generacji znajdowała się w czołówce rankingów sprzedaży nowych aut. Dzięki temu możemy przebierać wśród używanych egzemplarzy. Co istotne, po pojawieniu się w salonach Fabii III, ceny prezentowanej Fabii II spadły.

Drugą generację miejskiej Skody zaprezentowano w marcu 2007 roku na salonie w Genewie. W Polsce Fabia II pojawiła się w salonach w połowie roku. W porównaniu do poprzedniczki 5-drzwiowy hatchback nieznacznie „urósł”. Większe wymiary zewnętrzne Fabii II przełożyły się na bardziej przestronną kabinę, a bagażnik zyskał 40 litrów. Kufer II generacji czeskiego hatchbacka oferuje równe 300 litrów, a po złożeniu oparć kanapy możemy otrzymać aż 1 163 litry pojemności.

W 2007 r. zaprezentowano też Fabię Combi. Jej bagażnik mieści 480 l, a po złożeniu kanapy rośnie do 1460 l. Jednocześnie we Frankfurcie zaprezentowano Fabię i Fabię Combi z serii GreenLine. Były to zarazem pierwsze modele, jakie zapoczątkowały oszczędną i proekologiczną linię czeskiej marki. Oba pojazdy wykorzystywały silnik 1.4 TDI PD DPF, który – według deklaracji producenta – zużywać miał średnio tylko 4,1 litra oleju napędowego na 100 kilometrów. Kolejną, tym razem „uterenowioną” Fabię Combi w wersji Scout przedstawiono w marcu 2009 roku na Geneva Motor Show. Przednionapędowe auto z zewnątrz wyróżniało się plastikowymi elementami ochronnymi w dolnej części drzwi i na zderzakach. Do tego Scout posiada standardowo relingi dachowe oraz światła przeciwmgielne, a prześwit zwiększono o 15 mm.

Używana Skoda Fabia IIPrzez lata Skoda Fabia II generacji znajdowała się w czołówce rankingów sprzedaży nowych aut. Dzięki temu polscy klienci mogą teraz
Używana Skoda Fabia II

Przez lata Skoda Fabia II generacji znajdowała się w czołówce rankingów sprzedaży nowych aut. Dzięki temu polscy klienci mogą teraz przebierać w ofercie używanych egzemplarzy. Teraz po pojawieniu się następczyni ceny używanych Fabii II będą coraz niższe. Sprawdzamy, które wersje są godne polecenia, a których lepiej unikać.

fot. Marek Perczak

Na początku 2010 roku czeska marka zdecydowała się na przeprowadzenie faceliftingu Fabii. Samochód otrzymał m.in. nowe zderzaki, przeprojektowaną osłonę chłodnicy, inne lampy przednie, jednak największą zmianę wprowadzono w gamie silnikowej. Na miejsce niektórych konstrukcji wprowadzono nowe jednostki napędowe, a część zmodernizowano. W tym samym roku pojawiła się w ofercie Fabia RS, która dostępna była zarówno z nadwoziem hatchback jak i kombi. Pod maskę RS-a wsadzono 4-cylindrowy silnik 1.4 TSI o mocy 180 KM z automatyczną 7-stopniową przekładnią DSG, a do tego wyróżnikiem tej sportowej serii są m.in. przeprojektowane zderzaki, 17-calowe alufelgi, podwójna końcówka rury wydechowej, czy trójramienna pokryta skórą kierownica, no i oczywiście utwardzone oraz obniżone zawieszenie.

Silniki
Początkowo gama silnikowa składała się z siedmiu jednostek napędowych: czterech benzynowych (1.2 6V/60 KM, 1.2 12V HTP/69 KM, 1.4 16V/85 KM i 1.6 16V/105 KM) oraz trzech turbodiesli (1.4 TDI PD/70 KM, 1.4 TDI PD/80 KM i 1.9 TDI PD/105 KM). Fani automatycznych przekładni mieli do wyboru 6-stopniową skrzynię Tiptronic, która występowała jedynie z jednostką 1.6. Wśród konstrukcji z zapłonem iskrowym polecić można 4-cylindrowe jednostki 1.4 oraz 1.6. Nie są one zbyt paliwożerne, a na pewno odznaczają się lepszą kulturą pracy oraz mają zdecydowanie lepsze osiągi niż 3-cylindrowe silniki 1.2. Także pod względem ewentualnej współpracy z instalacją gazową bezpieczniej będzie wybrać 4-cylindrowe konstrukcje.

Używana Skoda Fabia IIPrzez lata Skoda Fabia II generacji znajdowała się w czołówce rankingów sprzedaży nowych aut. Dzięki temu polscy klienci mogą teraz
Używana Skoda Fabia II

Przez lata Skoda Fabia II generacji znajdowała się w czołówce rankingów sprzedaży nowych aut. Dzięki temu polscy klienci mogą teraz przebierać w ofercie używanych egzemplarzy. Teraz po pojawieniu się następczyni ceny używanych Fabii II będą coraz niższe. Sprawdzamy, które wersje są godne polecenia, a których lepiej unikać.

fot. Marek Perczak

Biorąc pod uwagę silniki Diesla (wszystkie na pompowtryskiwaczach) to najlepszym wyborem będzie zakup auta z jednostką 1.9 TDI. Jest to konstrukcja znana z długowieczności i niskiego zapotrzebowania na paliwo. Tym bardziej, że 3-cylindrowe 1.4 TDI znane mają opinię głośnych, a do tego słyną z generowania nieprzyjemnych wibracji, zwłaszcza przy niższych obrotach. Co więcej samochody z tymi silnikami było nierzadko kupowane przez floty, więc potencjalnie można trafić na mocno wyeksploatowany egzemplarz. O ile 1.4 TDI 70 KM oznaczona kodem BNM oraz 1.4 TDI 80 KM (kod BNV) nie posiadały turbosprężarki o zmiennej kierownicy, to 80-konna jednostka BMS już tak, co wraz z zamontowanym tam filtrem cząstek stałych DPF podwyższa koszt potencjalnych regeneracji i napraw.

Po faceliftingu gama jednostek benzynowych rozszerzyła się do siedmiu za sprawą dwóch turbodoładowanych silników benzynowych 1.2 TSI o mocy 85 KM i 105 KM, z czego ten drugi wariant mógł współpracować z 7-stopniową dwusprzęgłową skrzynią DSG. Bezpośredni wtrysk paliwa oraz turbosprężarka (a w przypadku RS-a zestaw kompresor i turbo) zwiększają stopień koszty napraw silników z rodziny TSI.

[page_break]

Używana Skoda Fabia IIPrzez lata Skoda Fabia II generacji znajdowała się w czołówce rankingów sprzedaży nowych aut. Dzięki temu polscy klienci mogą teraz
Używana Skoda Fabia II

Przez lata Skoda Fabia II generacji znajdowała się w czołówce rankingów sprzedaży nowych aut. Dzięki temu polscy klienci mogą teraz przebierać w ofercie używanych egzemplarzy. Teraz po pojawieniu się następczyni ceny używanych Fabii II będą coraz niższe. Sprawdzamy, które wersje są godne polecenia, a których lepiej unikać.

fot. Marek Perczak

Przy okazji faceliftingu zrezygnowano z montowania turbodiesli 1.4 oraz 1.9, a w ich miejsce pojawiły się nowoczesne silniki z wtryskiem Common Rail oraz filtrem cząstek stałych DPF. Wysokoprężna paleta od 2010 roku składała się z silnika 1.2 TDI 75 KM (dostępny w wersji GreenLine; średnie spalanie 3,4 l na 100 kilometrów) oraz 1.6 TDI, który początkowo występował w odmianach 90 oraz 105 KM, a później też i 75 KM.

Dobrą opinią wśród właścicieli i mechaników cieszy się właśnie diesel 1.6, a wersje 90 i 105 KM to dobry kompromis pomiędzy dobrymi osiągami a zużyciem paliwa (średnio w granicach 5,5 litra na „setkę”).

Używana Skoda Fabia IIPrzez lata Skoda Fabia II generacji znajdowała się w czołówce rankingów sprzedaży nowych aut. Dzięki temu polscy klienci mogą teraz
Używana Skoda Fabia II

Przez lata Skoda Fabia II generacji znajdowała się w czołówce rankingów sprzedaży nowych aut. Dzięki temu polscy klienci mogą teraz przebierać w ofercie używanych egzemplarzy. Teraz po pojawieniu się następczyni ceny używanych Fabii II będą coraz niższe. Sprawdzamy, które wersje są godne polecenia, a których lepiej unikać.

fot. Marek Perczak

Znaczna popularność Fabii II generacji przedkłada się też na dużą liczbę aut na rynku wtórnym. Poszukując używanego egzemplarza nie tak trudno znaleźć pojazd kupiony w polskim salonie, chociaż akurat większość z nich nie oferuje zbyt bogatego wyposażenia (stalowe felgi, tylne szyby na korbkę). Część pojazdów nie jest wyposażona nawet w manualną klimatyzację, co przedkłada się jednak na niższą cenę zakupu. Sporo samochodów ma pofirmową historię, więc jest ryzyko kupienia auta już mocno wyeksploatowanego, choć i tu zdarzają się wyjątki.

Według raportów niezawodności II generacja Skody Fabii nie jest autem przesadnie usterkowym. W opiniach właścicieli pojawiają się informacje o niepokojących stukach w komorze silnikowej, co często oznacza konieczność wymiany poduszek, na których osadzona jest jednostka napędowa. Do tego dochodzą drobne problemy z elektryką (klimatyzacja, wentylator), czy zużywającymi się łożyskami w piastach. Na szczęście dostępność części oraz ich ceny nie powinny przyprawiać nabywcy Fabii II o zawrót głowy.

Zalety

  • przestronne wnętrze i duży bagażnik (zwłaszcza w kombi)
  • szeroka oferta silników
  • dobry komfort jazdy
  • spory wybór pojazdów na rynku wtórnym

Wady
- przeciętna jakość plastików w kabinie
- dużo aut z przeszłością flotową

Dane techniczne wybranych jednostek napędowych Skody Fabii II*:

Wersja silnikowa/skrzynia

Moc KM/obr./min.

Moment obrotowy Nm/obr./min.

Przyspieszenie 0-100 km/h

Prędkość maksymalna

Średnie zużycie paliwa

1.2 HTP/5-biegowa manualna

60/5200

108/3000

 

 16,5 sek.

155 km/h

5,5 l

1.4 TSI/7-biegowa automatyczna DSG

 180/6200

250/2000-4500

7,3 sek.

224 km/h

6,2 l

1.6 MPI/5-biegowa manualna

105/5600

153/3800

10,1 sek.

190 km.h

6,9 l

1.4 TDI/5-biegowa manualna

80/4000

195/2200

13,8 sek.

170 km/h

4,7 l

1.6 TDI/5-biegowa manualna

105/4400

250/1500-2500

10,9 sek.

188 km/h

4,2 l

*dane producenta

Podsumowanie
Przez lata Fabia II była rynkowym hitem sprzedaży. Także jako pojazd używany czeskie auto jest warte zainteresowania. Wiele wersji silnikowych, a do tego kilka serii specjalnych to kolejne atuty. Podczas poszukiwań warto zwrócić uwagę nie tylko na stan techniczny, ale i poziom wyposażenia. Zdarza się, że Fabia II nie zawsze ma np. klimatyzację. Warto rozważyć też zakup samochodu z nadwoziem kombi – większy bagażnik oraz więcej miejsca nad głowami dla pasażerów siedzących w drugim rzędzie to niezaprzeczalne atuty tej wersji.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Transport ogromnego generatora ulicami Grudziądza

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty