Używana Skoda Fabia (1999 – 2007). Czy warto kupić?

Dariusz Dobosz
Niewielkie auto Skody nie jest ideałem, ale w Polsce cenione jest za niezłe wykonanie i atrakcyjną cenę. Należy unikać używanych Fabii z silnikami Skody, które mają liczne wycieki i problemy z rozrządem.

 

 

Świetna sprzedaż Fabii w salonach i powodzenie na rynku wtórnym nie są dziełem przypadku. Zgrabne, pięciodrzwiowe i pięcioosobowe nadwozie (długość 396, szerokość 164,5, wysokość 145 cm) z bagażnikiem o przeciętnej wielkości (260/1015 l) ma dobrze wyciszone wnętrze, wygodne

Fot. Skoda
Fot. Skoda

fotele i skuteczne zabezpieczenie antykorozyjne. Na potrzeby rodziny przedział pasażerski pięciodrzwiowego hatchbacka jest nieco przyciasny.

 

Można jednak sięgnąć po wersję kombi, dłuższą aż o 26 cm i dysponującą znacznie większym bagażnikiem (425/1225 l). Na korzyść Fabii przemawia także konstrukcja oparta na płycie podłogowej i podzespołach Volkswagena. Samochód jest dobrze dopracowany od strony technicznej, ma dynamiczne, oszczędne silniki i w udany sposób łączy komfort z pewnością prowadzenia. Nieco wątpliwości budzić może jedynie duża

Fot. Skoda
Fot. Skoda

awaryjność Fabii, przejawiająca się głównie w niedomaganiach drobnych detali. Ogólny wizerunek pojazdu jest jednak dobry, a najlepsze opinie zbierają egzemplarze wyprodukowane po 2003 r., w których wyeliminowano najistotniejsze wady.

 

Osoby ceniące elegancję mogą zainteresować się czterodrzwiową wersją sedan, produkowaną od 2001 r., ale wybór egzemplarzy z tego typu nadwoziem jest dość skromny. Fabia sedan, dłuższa od hatchbacka o 27 cm i dysponująca bagażnikiem o pojemności 438/789 l, wybierana była rzadko przez nabywców ze względu na wysoką cenę.

 

Silniki
Fot. Skoda
Fot. Skoda

 

Fabia rozpoczęła rynkową karierę jesienią 1999 r. z pięcioma silnikami benzynowymi: 1.0 (50 KM), 1.4 (68 KM), 1.4 16V (75 KM), 1.4 16V (101 KM) i 2.0 (120 KM). Dwie pierwsze jednostki napędowe to konstrukcje Škody, przestarzałe i mało trwałe. Pod względem dynamiki najwięcej do życzenia pozostawia odmiana z 50-konnym silnikiem, mocniejsza 1,4 l radzi sobie nieźle w codziennej eksploatacji, spalając niewiele więcej paliwa.

 

Optymalny wybór wśród wersji benzynowych to 1,4 l o mocy 101 KM, czyli dość dynamiczna jednostka napędowa, a przy tym w miarę tania (roczniki 2004-2006 za 27-34 tys. zł). Dwulitrowe silniki na polskim rynku wtórnym oferowane są sporadycznie. Z

Fot. Skoda
Fot. Skoda

dwóch oferowanych na początku produkcji silników wysokoprężnych, godny polecenia jest tylko 1.9 TDI (101 KM). Jest głośny i generuje sporo dokuczliwych drgań, ale zapewnia bardzo dobre osiągi przy niskim zużyciu paliwa. Świetnie spisuje się w mieście i w trasie. Nawet przy dużym obciążenia auta wyprzedzanie czy jazda w górach nie stanowią żadnego problemu (roczniki 2000-2005 za 21-30 tys zł).

 

Wiosną 2003 r. w ofercie pojawiły się benzynowe silniki 1.2 (54 KM) i 1.2 12V HTP (64 KM) oraz wysokoprężne 1.4 TDI (70 KM, później także 80 KM) i 1.9 TDI (130 KM, w wersji sportowej RS). Żadna z jednostek 1.2 (roczniki 2003-2006 za 21-32 tys zł) nie zapewnia szczególnych wrażeń podczas jazdy, podobnie jak turbodiesel 1.4 (roczniki 2004-2005 za 26-31 tys zł). Osiągi są przeciętne, za to zużycie paliwa dość niskie. Odmiana RS z mocnym turbodieslem pod maską potrafi skutecznie podnieść poziom adrenaliny, stanowi jednak rzadkość wśród aut używanych. Nie

Fot. Skoda
Fot. Skoda

wszystkie wersje silnikowe były oferowane w Polsce, ale wiele Fabii sprowadzono do Polski zza granicy. Można zatem spotkać się z odmianami, których nigdy nie sprzedawano w polskich salonach.

 

Eksploatacja

 

Między użytkownikami Fabii trwa wieloletni spór – czy warto zapłacić drożej i mieć silnik Volkswagena? Nasza odpowiedź brzmi: tak. Są to jednostki niemal bezawaryjne, w których problemy zdarzają się rzadko i dotyczą zazwyczaj osprzętu. Silniki konstruowane przez Škodę nie są tak trwałe, cierpią na wycieki w układzie chłodzenia, nierzadko dochodzi też do wypalenia uszczelki pod głowicą. Najsłabszy jest jednak napęd rozrządu. Jeżdżąc często w trasy można założyć, że krótki, pozbawiony napinacza łańcuch i współpracujące z nim koła zębate wytrzymają 80-100 tys. km. Jeśli dużo eksploatujemy samochód w mieście, charakterystyczne brzęczenie łańcucha i konieczność jego wymiany może pojawić się już po 50 tys. km.

 

W układzie przeniesienia napędu zawodzi siłownik sprzęgła, a w zawieszeniu trzeba liczyć się z szybkim zużyciem łączników stabilizatora i sworzni wahaczy. Charakterystyczną i bardzo denerwującą wadę Fabii stanowi piszczenie lub skrzypienie stabilizatora, pojawiające się najczęściej zimą. Słychać je wyraźnie przy powolnym przejeżdżaniu nierówności. Wymiana gumowych elementów w punktach podparcia stabilizatora niewiele daje. Warsztaty, także te autoryzowane, praktykują smarowanie tulei odpowiedzialnych za to zjawisko.

 

Kiedy natomiast przestaje działać elektrohydrauliczne wspomaganie układu kierowniczego, nie trzeba się od razu zbytnio denerwować. Przeważnie wystarcza wymiana czujnika skrętu, co nie kosztuje zbyt wiele. Intensywne parowanie szyb powinno być sygnałem do sprawdzenia układu wentylacji. Bywa, że kanał zostaje zablokowany kawałkiem urwanej wykładziny i wentylacja zachowuje się jak przy obiegu zamkniętym.

 

Dostęp do części zamiennych dla Fabii i zamienników nie jest trudny, a ich ceny przystępne. W wielu przypadkach trzeba jednak przygotować się na podwyższone koszty, chociaż uszkodzony element nie należy do drogich. Przykładem mogą być łożyska kół, zintegrowane z piastami. Uszkodzone łożysko wymusza wymianę kompletnej piasty, a to oznacza wydatek kilkuset złotych.

 

Wady

- ciasne wnętrze wersji hatchback

- przeciętne wykończenie wnętrza

- przestarzałe silniki w najtańszych wersjach

 

Zalety

  • dobre własności jezdne

  • obszerne kabina w wersji kombi

  • dobre wyciszenie wnętrza

 

Ważniejsze daty

1987 – 1995, produkcja modelu Favorit

1994 – 2001 produkcja modelu Felicia

1999 – premiera modelu Fabia

2000 – Fabia w wersji kombi

2001 – Fabia w wersji sedan

2003 – sportowa wersja RS, nowe silniki

2006 – premiera modelu Fabia II

Fot. Skoda: Favorit
Fot. Skoda: Favorit
Fot. Skoda: Felicia
Fot. Skoda: Felicia
Fot. Skoda: Fabia II
Fot. Skoda: Fabia II

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Wybrane dane techniczne (wersja hatchback)

 

Wersja

silnikowa

Poj.

skokowa

(cm3 )

Moc maks.

(KM/

obr./min)

Maks.

moment obr.

(Nm/

obr./min)

Prędkość

maks.

(km/h)

Przysp.

0-100

km/h

(s)

Zużycie

paliwa

trasa/

miasto

(l)

1.0

997

50/5000

84/2750

147

21,6

5,4/9,0

1.2

1198

54/4750

106/3000

151

18,4

4,8/7,7

1.2 12V

1198

64/5400

112/3000

160

15,9

5,1/7,6

1.4

1397

60/4500

118/2600

157

16,5

5,5/9,6

1.4

1397

68/5000

120/2500

162

15,4

5,5/9,6

1.4 16V

1390

75/5000

126/3800

167

13,8

5,3/9,3

1.4 16V

1390

101/6000

126/4400

185

11,5

5,6/9,7

2.0

1984

120/5600

174/2400

196

10,1

7,0/11,0

1.4 TDI

1422

70/4000

155/2200

162

15,6

4,1/5,9

1.4 TDI

1422

80/4000

195/2200

170

13,8

4,1/5,7

1.9 D

1896

64/4000

125/1600

154

18,7

4,0/6,2

1.9 TDI

1896

101/4000

240/1900

185

11,5

4,0/6,5

 

Zdaniem eksperta

Fabia to samochód, który trudno uznać za ideał, ale w polskich warunkach ceniony za niezłe wykonanie i atrakcyjną cenę. Stosunek kosztów do funkcjonalności jest tutaj bardzo korzystny, zwłaszcza w wersji kombi. Ta odmiana znakomicie spełnia wymagania polskich rodzin, które za niewielkie pieniądze pozyskują auto dość przestronne i wygodne. W przypadku Fabii nie bez znaczenia jest także magia technologii niemieckiego koncernu.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Otwarcie sezonu motocyklowego na Jasnej Górze

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty