Świetna sprzedaż Fabii w salonach i powodzenie na rynku wtórnym nie są dziełem przypadku. Zgrabne, pięciodrzwiowe i pięcioosobowe nadwozie (długość 396, szerokość 164,5, wysokość 145 cm) z bagażnikiem o przeciętnej wielkości (260/1015 l) ma dobrze wyciszone wnętrze, wygodne
fotele i skuteczne zabezpieczenie antykorozyjne. Na potrzeby rodziny przedział pasażerski pięciodrzwiowego hatchbacka jest nieco przyciasny.
Można jednak sięgnąć po wersję kombi, dłuższą aż o 26 cm i dysponującą znacznie większym bagażnikiem (425/1225 l). Na korzyść Fabii przemawia także konstrukcja oparta na płycie podłogowej i podzespołach Volkswagena. Samochód jest dobrze dopracowany od strony technicznej, ma dynamiczne, oszczędne silniki i w udany sposób łączy komfort z pewnością prowadzenia. Nieco wątpliwości budzić może jedynie duża
awaryjność Fabii, przejawiająca się głównie w niedomaganiach drobnych detali. Ogólny wizerunek pojazdu jest jednak dobry, a najlepsze opinie zbierają egzemplarze wyprodukowane po 2003 r., w których wyeliminowano najistotniejsze wady.
Osoby ceniące elegancję mogą zainteresować się czterodrzwiową wersją sedan, produkowaną od 2001 r., ale wybór egzemplarzy z tego typu nadwoziem jest dość skromny. Fabia sedan, dłuższa od hatchbacka o 27 cm i dysponująca bagażnikiem o pojemności 438/789 l, wybierana była rzadko przez nabywców ze względu na wysoką cenę.
Silniki
Fabia rozpoczęła rynkową karierę jesienią 1999 r. z pięcioma silnikami benzynowymi: 1.0 (50 KM), 1.4 (68 KM), 1.4 16V (75 KM), 1.4 16V (101 KM) i 2.0 (120 KM). Dwie pierwsze jednostki napędowe to konstrukcje Škody, przestarzałe i mało trwałe. Pod względem dynamiki najwięcej do życzenia pozostawia odmiana z 50-konnym silnikiem, mocniejsza 1,4 l radzi sobie nieźle w codziennej eksploatacji, spalając niewiele więcej paliwa.
Optymalny wybór wśród wersji benzynowych to 1,4 l o mocy 101 KM, czyli dość dynamiczna jednostka napędowa, a przy tym w miarę tania (roczniki 2004-2006 za 27-34 tys. zł). Dwulitrowe silniki na polskim rynku wtórnym oferowane są sporadycznie. Z
dwóch oferowanych na początku produkcji silników wysokoprężnych, godny polecenia jest tylko 1.9 TDI (101 KM). Jest głośny i generuje sporo dokuczliwych drgań, ale zapewnia bardzo dobre osiągi przy niskim zużyciu paliwa. Świetnie spisuje się w mieście i w trasie. Nawet przy dużym obciążenia auta wyprzedzanie czy jazda w górach nie stanowią żadnego problemu (roczniki 2000-2005 za 21-30 tys zł).
Wiosną 2003 r. w ofercie pojawiły się benzynowe silniki 1.2 (54 KM) i 1.2 12V HTP (64 KM) oraz wysokoprężne 1.4 TDI (70 KM, później także 80 KM) i 1.9 TDI (130 KM, w wersji sportowej RS). Żadna z jednostek 1.2 (roczniki 2003-2006 za 21-32 tys zł) nie zapewnia szczególnych wrażeń podczas jazdy, podobnie jak turbodiesel 1.4 (roczniki 2004-2005 za 26-31 tys zł). Osiągi są przeciętne, za to zużycie paliwa dość niskie. Odmiana RS z mocnym turbodieslem pod maską potrafi skutecznie podnieść poziom adrenaliny, stanowi jednak rzadkość wśród aut używanych. Nie
wszystkie wersje silnikowe były oferowane w Polsce, ale wiele Fabii sprowadzono do Polski zza granicy. Można zatem spotkać się z odmianami, których nigdy nie sprzedawano w polskich salonach.
Eksploatacja
Między użytkownikami Fabii trwa wieloletni spór – czy warto zapłacić drożej i mieć silnik Volkswagena? Nasza odpowiedź brzmi: tak. Są to jednostki niemal bezawaryjne, w których problemy zdarzają się rzadko i dotyczą zazwyczaj osprzętu. Silniki konstruowane przez Škodę nie są tak trwałe, cierpią na wycieki w układzie chłodzenia, nierzadko dochodzi też do wypalenia uszczelki pod głowicą. Najsłabszy jest jednak napęd rozrządu. Jeżdżąc często w trasy można założyć, że krótki, pozbawiony napinacza łańcuch i współpracujące z nim koła zębate wytrzymają 80-100 tys. km. Jeśli dużo eksploatujemy samochód w mieście, charakterystyczne brzęczenie łańcucha i konieczność jego wymiany może pojawić się już po 50 tys. km.
W układzie przeniesienia napędu zawodzi siłownik sprzęgła, a w zawieszeniu trzeba liczyć się z szybkim zużyciem łączników stabilizatora i sworzni wahaczy. Charakterystyczną i bardzo denerwującą wadę Fabii stanowi piszczenie lub skrzypienie stabilizatora, pojawiające się najczęściej zimą. Słychać je wyraźnie przy powolnym przejeżdżaniu nierówności. Wymiana gumowych elementów w punktach podparcia stabilizatora niewiele daje. Warsztaty, także te autoryzowane, praktykują smarowanie tulei odpowiedzialnych za to zjawisko.
Kiedy natomiast przestaje działać elektrohydrauliczne wspomaganie układu kierowniczego, nie trzeba się od razu zbytnio denerwować. Przeważnie wystarcza wymiana czujnika skrętu, co nie kosztuje zbyt wiele. Intensywne parowanie szyb powinno być sygnałem do sprawdzenia układu wentylacji. Bywa, że kanał zostaje zablokowany kawałkiem urwanej wykładziny i wentylacja zachowuje się jak przy obiegu zamkniętym.
Dostęp do części zamiennych dla Fabii i zamienników nie jest trudny, a ich ceny przystępne. W wielu przypadkach trzeba jednak przygotować się na podwyższone koszty, chociaż uszkodzony element nie należy do drogich. Przykładem mogą być łożyska kół, zintegrowane z piastami. Uszkodzone łożysko wymusza wymianę kompletnej piasty, a to oznacza wydatek kilkuset złotych.
Wady
- ciasne wnętrze wersji hatchback
- przeciętne wykończenie wnętrza
- przestarzałe silniki w najtańszych wersjach
Zalety
dobre własności jezdne
obszerne kabina w wersji kombi
dobre wyciszenie wnętrza
Ważniejsze daty
1987 – 1995, produkcja modelu Favorit
1994 – 2001 produkcja modelu Felicia
1999 – premiera modelu Fabia
2000 – Fabia w wersji kombi
2001 – Fabia w wersji sedan
2003 – sportowa wersja RS, nowe silniki
2006 – premiera modelu Fabia II
Wybrane dane techniczne (wersja hatchback)
Wersja silnikowa | Poj. skokowa (cm3 ) | Moc maks. (KM/ obr./min) | Maks. moment obr. (Nm/ obr./min) | Prędkość maks. (km/h) | Przysp. 0-100 km/h (s) | Zużycie paliwa trasa/ miasto (l) |
1.0 | 997 | 50/5000 | 84/2750 | 147 | 21,6 | 5,4/9,0 |
1.2 | 1198 | 54/4750 | 106/3000 | 151 | 18,4 | 4,8/7,7 |
1.2 12V | 1198 | 64/5400 | 112/3000 | 160 | 15,9 | 5,1/7,6 |
1.4 | 1397 | 60/4500 | 118/2600 | 157 | 16,5 | 5,5/9,6 |
1.4 | 1397 | 68/5000 | 120/2500 | 162 | 15,4 | 5,5/9,6 |
1.4 16V | 1390 | 75/5000 | 126/3800 | 167 | 13,8 | 5,3/9,3 |
1.4 16V | 1390 | 101/6000 | 126/4400 | 185 | 11,5 | 5,6/9,7 |
2.0 | 1984 | 120/5600 | 174/2400 | 196 | 10,1 | 7,0/11,0 |
1.4 TDI | 1422 | 70/4000 | 155/2200 | 162 | 15,6 | 4,1/5,9 |
1.4 TDI | 1422 | 80/4000 | 195/2200 | 170 | 13,8 | 4,1/5,7 |
1.9 D | 1896 | 64/4000 | 125/1600 | 154 | 18,7 | 4,0/6,2 |
1.9 TDI | 1896 | 101/4000 | 240/1900 | 185 | 11,5 | 4,0/6,5 |
Zdaniem eksperta
Fabia to samochód, który trudno uznać za ideał, ale w polskich warunkach ceniony za niezłe wykonanie i atrakcyjną cenę. Stosunek kosztów do funkcjonalności jest tutaj bardzo korzystny, zwłaszcza w wersji kombi. Ta odmiana znakomicie spełnia wymagania polskich rodzin, które za niewielkie pieniądze pozyskują auto dość przestronne i wygodne. W przypadku Fabii nie bez znaczenia jest także magia technologii niemieckiego koncernu.
Polski przemysł motoryzacyjny, szanse i zagrożenia - debata
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?