Stylowego to mało powiedziane. Ten najpopularniejszy na świecie roadster, którego milionowy egzemplarz wyjechał na drogi w kwietniu 2016 r., jest samochodem kultowym, z rzeszami fanów na całym świecie. Fenomen Mazdy MX-5 polega na tym, że jest to auto bardzo proste, ale bardzo poprawne technicznie, a przy tym przystępne cenowo i dające ogromną frajdę z jazdy. Jeśli ktoś jeździ sam lub tylko z pasażerem, lubi sportowy styl i otwarte nadwozie, a nie ma grubego portfela, to Mazda MX-5 jest właśnie dla niego.

Trzecia generacja modelu MX-5 zyskała niedawno następcę. Jej ceny spadły, a dzięki temu stała się jeszcze ciekawszą propozycją dla osób poszukujących niedrogiego, ale stylowego roadstera.
fot. Mazda
Trzecia generacja, oznaczona kodem NC, ma podobny charakter jak jej poprzednie wydania - zamiast luksusów - tekstylny dach, ładne brzmienie silnika, dobre osiągi, sztywno zestrojone zawieszenia, znakomite prowadzenie, precyzyjny układ kierowniczy i 150 l bagażnika, w sam raz na teczkę z drugim śniadaniem. MX-5 ma jeszcze w swym charakterze bardzo wysoką niezawodność, i to również się nie zmieniło. Jednak pod względem konstrukcyjnym jest to zupełnie inny samochód, w którym nie znajdziemy żadnych elementów z generacji NA i NB.
Kompletnie przebudowano nie tylko nadwozie i wnętrze, ale również podwozie. Zmodernizowano zawieszenia, dodano elektroniczne systemy podwoziowe podnoszące bezpieczeństwo jazdy (ESP, kontrola trakcji), powiększono tarcze hamulcowe. Wersja NC w porównaniu z NB „przytyła” jednak aż 100 kg. Utrzymanie Mazdy MX-5 trzeciej generacji nie sprawia większych problemów, choć dostępność części zamiennych nie jest rewelacyjna. Na dodatek są one drogie. Niektóre rzeczy można taniej sprowadzić z USA. Prężne kluby działające w Polsce i Europie są źródłem cennych informacji na temat eksploatacji samochodu i ewentualnych przeróbek.
Silniki
2005 – benzynowe 1.8 MZR (126 KM), 2.0 MZR (160 KM/6700 obr./min)
2008 – benzynowy 2.0 MZR (160 KM/7000 obr./min)

Trzecia generacja modelu MX-5 zyskała niedawno następcę. Jej ceny spadły, a dzięki temu stała się jeszcze ciekawszą propozycją dla osób poszukujących niedrogiego, ale stylowego roadstera.
fot. Mazda
Silnik 1.8 MZR zestawiano tylko z 5-stopniową, manualną skrzynią biegów. Dwulitrowce współpracują z pięcio- lub sześciostopniowymi „manualami”, albo 6-stopniową, automatyczną skrzynią biegów. Wybór silników w MX-5 III jest niezwykle skromny, ale nawet w tym przypadku trzeba dokonać jakiegoś wyboru. Zwolennicy sportowych emocji oceniają silnik 1.8 MZR jako zbyt słaby. Prawda jest taka, że podczas codziennej jazdy łatwo zostawimy za sobą zdecydowaną większość drogowego towarzystwa. W przypadku wersji dwulitrowych dynamika jest rzeczywiście dużo lepsza, ale wielu użytkownikom i to nie wystarcza. Powszechny jest tuning Mazdy MX-5 w kierunku zwiększenia mocy silnika. Silnik 2.0 MZR montowany od 2008 r. jest gruntownie zmodyfikowany. Zmieniono w nim między innymi układ korbowy.
Eksploatacja
Problemem MX-5 III jest zbyt mała sztywność nadwozia i korozja. Dochodzi do samoistnego pękania szyby i tekstylnego dachu, a ogniska rdzy atakują przede wszystkim podłogę i krawędzie wszystkich blaszanych elementów (nadkola, progi, pokrywy). Nietrwałe są czujniki systemu ABS, zawodzą też elektryczne sterowniki szyb w drzwiach. Koniecznie trzeba sprawdzić stan uszczelniacza w moście napędowym na tylnej osi, na wejściu wału napędowego. Nie jest trwały, a jego zbyt mocne zużycie objawia się wyciekami oleju z „dyferencjału”. Żadne typowe usterki nie występują w silnikach. Generalnie awaryjność MX-5 III jest znikoma, co bardzo pozytywnie wpływa na koszty użytkowania.
Podsumowanie

Trzecia generacja modelu MX-5 zyskała niedawno następcę. Jej ceny spadły, a dzięki temu stała się jeszcze ciekawszą propozycją dla osób poszukujących niedrogiego, ale stylowego roadstera.
fot. Mazda
Takie samochody jak Mazda MX-5 trzeba po prostu lubić. Nie każdy zaakceptuje jego skromne i nieco przyciasne wnętrze oraz słaby komfort jazdy, nie każdy pogodzi się z „wyrazistą” pracą silnika i napędem tylnych kół, nie każdy zachwyci się tym, że siedzi tak nisko, jakby miał ocierać fotelem o jezdnię. Ci, w których takie cechy budzą mieszane uczucia powinni bliżej zapoznać się z MX-5 III by uniknąć późniejszych rozczarowań. Dla tej grupy osób, którzy właśnie poszukują takich niecodziennych „smaczków” w przystępnej cenie ten model będzie ideałem.
Ważniejsze daty
1989 – MX-5 I
1998 – MX-5 II
2005 – MX-5 III, roadster
2006 – wersja Coupe ze sztywnym dachem z tworzywa sztucznego
2008 – niewielka modernizacja (zmieniona osłona chłodnicy, zmodyfikowane reflektory i tylne lampy, w wersji Coupe
chromowane listwy przy reflektorach przeciwmgłowych.
2012 – niewielka modernizacja (nowy zderzak przedni lepiej pochłaniający energię przy zderzeniu z pieszym, aktywna pokrywa silnika, unosząca się podczas zderzenia z pieszym i łagodząca skutki kolizji.
2014 – MX-5 IV
Zalety
- dynamiczne silniki
- świetne własności jezdne
- bardzo niska awaryjność
Wady
- skromne wnętrze
- niewielki wybór silników
- niski komfort jazdy
Wybrane dane techniczne Mazdy MX-5
Wersja silnikowa | Poj. skok. (cm3) | Moc maks (KM/obr./min) | Maks. moment obr. (Nm/obr./min) | Prędkość maks. (km/h) | Przysp. 0-100 km/h (s) | Średnie zużycie paliwa (l/100 km) |
Silniki benzynowe | | | | | | |
1.8 MZR | 1798 | 126/6500 | 167/4500 | 200 | 9,6 | 7,3 |
2.0 MZR | 1999 | 160/6700 | 188/5000 | 218 | 8,2 | 7,6 |
2.0 MZR | 1999 | 160/7000 | 188/5000 | 218 | 7,6 | 7,6 |
Orientacyjne ceny w tys. zł
Rocznik/wersja | 2006 | 2007 | 2008 | 2009 | 2010 | 2011 | 2012 | 2013 | 2014 |
1.8 MZR | 21,0 | 23,0 | 25,5 | | | 39,5 | 45,0 | | |
2.0 MZR | 22,0 | 24,5 | 27,0 | 34,0 | 37,5 | 43,5 | 49,0 | 54,5 | 61,0 |
Dane: Info-Ekspert

Trzecia generacja modelu MX-5 zyskała niedawno następcę. Jej ceny spadły, a dzięki temu stała się jeszcze ciekawszą propozycją dla osób poszukujących niedrogiego, ale stylowego roadstera.
fot. Mazda
Problemem MX-5 III jest zbyt mała sztywność nadwozia i korozja. Dochodzi do samoistnego pękania szyby i tekstylnego dachu, a ogniska rdzy atakują przede wszystkim podłogę i krawędzie wszystkich blaszanych elementów (nadkola, progi, pokrywy). Nietrwałe są czujniki systemu ABS, zawodzą też elektryczne sterowniki szyb w drzwiach. Koniecznie trzeba sprawdzić stan uszczelniacza w moście napędowym na tylnej osi, na wejściu wału napędowego. Nie jest trwały, a jego zbyt mocne zużycie objawia się wyciekami oleju z „dyferencjału”. Żadne typowe usterki nie występują w silnikach. Generalnie awaryjność MX-5 III jest znikoma, co bardzo pozytywnie wpływa na koszty użytkowania.
Podsumowanie
Takie samochody jak Mazda MX-5 trzeba po prostu lubić. Nie każdy zaakceptuje jego skromne i nieco przyciasne wnętrze oraz słaby komfort jazdy, nie każdy pogodzi się z „wyrazistą” pracą silnika i napędem tylnych kół, nie każdy zachwyci się tym, że siedzi tak nisko, jakby miał ocierać fotelem o jezdnię. Ci, w których takie cechy budzą mieszane uczucia powinni bliżej zapoznać się z MX-5 III by uniknąć późniejszych rozczarowań. Dla tej grupy osób, którzy właśnie poszukują takich niecodziennych „smaczków” w przystępnej cenie ten model będzie ideałem.
Ważniejsze daty
1989 – MX-5 I
1998 – MX-5 II
2005 – MX-5 III, roadster
2006 – wersja Coupe ze sztywnym dachem z tworzywa sztucznego
2008 – niewielka modernizacja (zmieniona osłona chłodnicy, zmodyfikowane reflektory i tylne lampy, w wersji Coupe chromowane listwy przy reflektorach przeciwmgłowych.
2012 – niewielka modernizacja (nowy zderzak przedni lepiej pochłaniający energię przy zderzeniu z pieszym, aktywna pokrywa silnika, unosząca się podczas zderzenia z pieszym i łagodząca skutki kolizji.
2014 – MX-5 IV
Zalety
- dynamiczne silniki
- świetne własności jezdne
- bardzo niska awaryjność
Wady
- skromne wnętrze
- niewielki wybór silników
- niski komfort jazdy
Mazda MX5 - wybrane dane techniczne
Wersja silnikowa | Poj. skok (cm3) | Moc maks. (KM/obr./min) | Maks. moment obr. (Nm/obr./min) | Prędkość maks. (km/h) | Przysp. 0-100 km/h (s) | Średnie zużycie paliwa (l/100 km) |
Silniki benzynowe | | | | | | |
1.8 MZR | 1798 | 126/6500 | 167/4500 | 200 | 9,6 | 7,3 |
2.0 MZR | 1999 | 160/6700 | 188/5000 | 218 | 8,2 | 7,6 |
2.0 MZR | 1999 | 160/7000 | 188/5000 | 218 | 7,6 | 7,6 |
Orientacyjne ceny w tys. zł
Rocznik/wersja | 2006 | 2007 | 2008 | 2009 | 2010 | 2011 | 2012 | 2013 | 2014 |
1.8 MZR | 21,0 | 23,0 | 25,5 | | | 39,5 | 45,0 | | |
2.0 MZR | 22,0 | 24,5 | 27,0 | 34,0 | 37,5 | 43,5 | 49,0 | 54,5 | 61,0 |
Dane: Info-Ekspert
Zobacz także: Skoda Octavia w naszym teście
Polecamy: Co oferuje Kia Picanto?
Ostróda gościła najlepszych motocrossów w Polsce
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?
Dzieje się w Polsce i na świecie – czytaj na i.pl
- W jakiej kondycji jest polskie kino? Co będziemy oglądać? Podsumowanie 48. FPFF
- Kolejna katastrofa samolotu z wagnerowcami? Dokładnie miesiąc od śmierci Prigożyna
- Groźne oblicze AI. Nagie zdjęcia nieletnich dziewczynek trafiły do sieci
- Czy znasz instrukcję obsługi lasu? Za te rzeczy możesz dostać mandat! QUIZ