Używana Mazda 2 III (2015-obecnie). Wady, zalety, typowe usterki, sytuacja rynkowa

Kamil Rogala
Mała, zwinna, niezawodna, do tego nieźle wygląda, ma dobre wyposażenie i daje namiastkę poczucia premium. Mazda 2 trzeciej generacji niedawno przeszła lifting, a na rynku jest od 2015 roku i wciąż stanowi bardzo ciekawą propozycję, również na rynku wtórnym. Poznajmy bliżej Mazdę 2 III.
Mała, zwinna, niezawodna, do tego nieźle wygląda, ma dobre wyposażenie i daje namiastkę poczucia premium. Mazda 2 trzeciej generacji niedawno przeszła lifting, a na rynku jest od 2015 roku i wciąż stanowi bardzo ciekawą propozycję, również na rynku wtórnym. Poznajmy bliżej Mazdę 2 III. Mazda
Mała, zwinna, niezawodna, do tego nieźle wygląda, ma dobre wyposażenie i daje namiastkę poczucia premium. Mazda 2 trzeciej generacji niedawno przeszła lifting, a na rynku jest od 2015 roku i wciąż stanowi bardzo ciekawą propozycję, również na rynku wtórnym. Poznajmy bliżej Mazdę 2 III.

Używana Mazda 2 III. Nadwozie/wnętrze

Być może Mazda 2 nie nadąża za konkurencją, jeśli chodzi o nowoczesne rozwiązania i stylistyczne smaczki, ale zdecydowanie nie można jej odmówić uroku. To po prostu bardzo ładne auto, a jeśli dodatkowo zostało upiększone słynnym „cukierkowym” lakierem w kolorze perłowej czerwieni, mimo skromnych gabarytów, nie zostanie niezauważone w miejskiej przestrzeni. Nadwozie o wymiarach 4060 mm długości, 1695 mm szerokości i 1495 mm wysokości (2570 mm rozstawu osi), mimo wielu lat na rynku, wciąż wygląda świeżo i atrakcyjnie. Bez znaczenia, czy jest to model z początku produkcji, czy też egzemplarz po niedawnym liftingu – to jeden z najładniejszych przedstawicieli segmentu B. Owszem, konkurencja nie jest brzydka i jednym może bardziej podobać się awangardowy Peugeot 208 czy też Renault Clio, ale Mazda 2 ma w sobie to coś.

To coś możemy również znaleźć we wnętrzu, które z jednej strony zaskakuje minimalizmem i oszczędnością formy, z drugiej zaś cieszy oko subtelnymi kształtami. Świetnie wyglądają trzy okrągłe nawiewy. Czwarty, centralny został skutecznie ukryty, dzięki czemu zachowano ciekawą asymetrię oraz wizualną korespondencję z trzema pokrętłami panelu klimatyzacji. Niby drobiazg, ale jak to dobrze ze sobą współgra! W górnej części deski rozdzielczej zamontowano dość wyraźnie wystający ekran systemu info-rozrywki. Aż się prosi, aby był chowany jak np. w Audi A3 8V, aby nie zaburzał harmonii wnętrza, gdy nie jest potrzebny. Świetnie wyglądają również zegary z dużym, centralnie umieszczonym obrotomierzem w głębokiej tubie. Jakość materiałów również nie rozczarowuje, choć zważywszy na fakt, że to segment B, nie oczekujmy cudów. Zaskoczeń nie ma również jeśli chodzi o pojemność bagażnika – to przyzwoite, ale niewyróżniające się 280 litrów. Po złożeniu oparć kanapy przestrzeń bagażowa to 950 litrów.

Używana Mazda 2 III. Silniki/układ napędowy

Do napędu Mazdy 2 trzeciej generacji służy w zasadzie jeden silnik 1.5 Skyactiv-G (lub Sky-G) w kilku odmianach. Na początku były to wersje 1.5 Sky-G o mocy 75 oraz 90 KM, jak również wersja z systemem i-ELOOP o mocy 115 KM. Ta ostatnia posiadała system kondensatorów, które magazynowały energię podczas hamowania i oddawały ją m.in. do zasilania niektórych podzespołów auta oraz wsparcia systemu i-Stop. Odmiana ta dysponuje momentem obrotowym 148 Nm, przyspieszenie od 0 do 100 km/h zajmuje 9 sekund, a prędkość maksymalna to 200 km/h. Nie są to powalające osiągi, ale pozwalają na bardzo dynamiczną i sprawną jazdę po mieście przy średnim spalaniu na poziomie poniżej 5 l/100km. Po liftingu z 2020 roku oferta silnikowa została ograniczona do wersji o mocy 75 oraz 90 KM. Mocniejszy wariant dysponuje momentem obrotowym 148 Nm, sprint do setki zajmuje 9,8 sekundy, a prędkość maksymalna to 183 km/h. Średnie spalanie wzrosło do około 5,3 l/100km. W ofercie pojawiał się również silnik 1.5 Skyactiv-D o mocy 105 KM, ale nie był on zbyt popularny na naszym rynku, choć na rynku wtórnym można na niego trafić.

Używana Mazda 2 III. Typowe usterki/sytuacja rynkowa

Mazda od lat budowała swój wizerunek samochodu bezproblemowego, jeśli chodzi o niezawodność silników, zawieszenia i innych podzespołów. W tym temacie i w odniesieniu do Mazdy 2 niewiele się zmieniło – to samochód, który daje kierowcy poczucie pewności i nie sprawia większych problemów. Oczywiście nie jest tak, że Mazda 2 III jest pozbawiona jakichkolwiek wad. Niektórzy użytkownicy narzekają na drobne problemy z elektryką i elektroniką, jak również z systemem info-rozrywki, który potrafi się wieszać i wariować. To auto miejskie, które nie dysponuje zbyt elastycznym silnikiem, dlatego też warto zwrócić uwagę na działanie skrzyni biegów i sprzęgła – te mogą nosić ślady zużycia. W niektórych egzemplarzach szwankowała również klimatyzacja – warto sprawdzić, czy po ustawieniu na minimalną temperaturę, generuje wyraźnie zimne powietrze.

W chwili publikacji na znanym serwisie z ogłoszeniami opublikowanych było około 70 ofert używanych egzemplarzy Mazdy 2 trzeciej generacji. Model z 2018 roku z przebiegiem 35 000 kilometrów, w bogatej wersji SkyPassion i z automatyczną skrzynią to koszt ponad 70 000 złotych. Za około 47 000 złotych dostaniemy egzemplarz z 2016 roku z manualną skrzynią i przebiegiem 160 000 kilometrów.

Używana Mazda 2 III. Podsumowanie

Mazda 2 trzeciej generacji to bardzo ciekawa, choć w niektórych przypadkach dość kosztowna propozycja na auto miejskie. Świetnie sprawdzi się jako pierwszy samochód. Nie jest szybki, ale niedroga eksploatacja i sporo frajdy z jazdy potrafią przekonać nawet sceptycznych kierowców.

Używana Mazda 2 III zalety:

  • bardzo ładna stylistyka, szczególnie wyższych wersji z czerwonym lakierem;
  • bardzo ładnie zaprojektowane i wykonane wnętrze;
  • niezbyt dynamiczne, ale oszczędne i niezawodne jednostki napędowe;
  • przyjemna charakterystyka układu kierowniczego i przyjemne prowadzenie;
  • niezłe wyposażenie w wyższych wersjach;
  • niezłe trzymanie wartości;
  • bezproblemowa eksploatacja.

Używana Mazda 2 III wady:

  • bardzo wysokie ceny na rynku wtórnym;
  • bardzo przeciętna dynamika;
  • niewiele miejsca w środku.

Używana Mazda 2 III opinie:

Magda z Krakowa
Rok zastanawialiśmy się nad zakupem nowego auta. Na liście były Toyoty, Skody, itp. Jazdy próbne po prostu pokazały, że te auta do zaakceptowania są tylko z wyglądu, reszta to była porażka. Mąż ma Mazdę 6 wiec postanowiliśmy bez przekonania przejechać się Mazdą 2 i to była miłość od pierwszego wejrzenia. Autem jeżdżę już prawie rok po Krakowie, w tym czasie wszystko było OK. Byliśmy nawet nad morzem, w trasie na autostradach prowadzi się idealnie. Cena, no cóż - nie była mała, ale myślę, że spędzę z Mazdą 2 najbliższe kilka lat.

Marek z Sieradza
Auto jako nowe jest drogie, nie oszukujmy się. Podaż używanych egzemplarzy jest dramatyczna, ale pomijając te fakty, stwierdzam, że jeśli uda się dorwać do tego pojazdu, to sam samochód jest świetny. W klasie B ciężko o lepszy wybór. Mazda aspiruje naprawdę wyżej niż cała konkurencja, pozostając przy tym przy tradycyjnych, prostych rozwiązaniach, zwłaszcza, jeśli popatrzymy na rywali, którzy oferują małolitrażowe turbo, które osobiście uważam za dość dyskusyjny wybór. Mazda pokazuje, że można zrobić miejskie auto, które jest proste, lekkie, dobrze wykonane, oszczędne, zadziorne, dające faktycznie radość z jazdy i może zaoferować wyposażenie, które do tej pory było dostępne tylko w samochodach dwie półki wyżej.

Krzysztof z Kielc
Dobrze skrojone auto klasy B. Ładne (choć to oczywiście rzecz gustu). Dobrze się prowadzi, wystarczająco dynamiczne i fajnie zestrojone. Wygodne. Wrażenia z jazdy jak w autach klasy C. Przy większych prędkościach (czyli autostradowych), trochę za głośne. Słaby układ hamulcowy, ale z drugiej strony nie jest to szybkie auto. Po prostu trzeba mieć to na uwadze. Poza tym bardzo polecam!

Wybrane jednostki napędowe w Mazda 2 III:

Silnik

Pojemność

Moc

Moment obrotowy

Prędkość maks.

Przyspieszenie 0-100 km/h

Średnie zużycie paliwa

Emisja CO2

1.5 Skyactiv-G

1496 cm3

75 KM

135 Nm

171 km/h

11,3 s

5,7 l/100km

123 g/km

1.5 Skyactiv-G

1496 cm3

90 KM

148 Nm

183 km/h

9,7 s

5,8 l/100km

124 g/km

1.5 Skyactiv-G

1496 cm3

115 KM

149 Nm

200 km/h

9,0 s

5,8 l/100km

127 g/km

1.5 Skyactiv-D

1499 cm3

105 KM

220 Nm

179 km/h

10,1 s

3,5 l/100km

99 g/km

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Jak kupić używany samochód i nie dać się oszukać? Zobacz 3 sposoby NA

Komentarze 1

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

G
Gość
Super reklama 😄
Wróć na motofakty.pl Motofakty
Dodaj ogłoszenie