Pierwsza generacja B-crossovera HR-V zadebiutowała w 1997 roku, a seryjna produkcja tego modelu ruszyła dwa lata później. W owym czasie samochód ten był był jednym z prekursorów swojego segmentu. Zwłaszcza wersja trzydrzwiowa była czymś, czego nie zaproponował klientom nikt wcześniej. Auto pozostawało w produkcji do 2006 roku. Siedem lat później japoński producent zaprezentował HR-V numer dwa (produkcja od 2015 r.). Tym razem auto jest dostępne wyłącznie w wersji pięciodrzwiowej. W Europie występuje wyłącznie z napędem na przednią oś. W 2018 roku przeprowadzono facelifting HR-V. Poprawiono wyciszenie i jakość wykonania, zmieniono wygląd przedniego zderzaka i atrapy chłodnicy oraz wprowadzono oświetlenie LED do przednich i tylnych lamp. Trudno te zmiany nazwać gruntownymi - to kosmetyka mająca na celu podtrzymanie atrakcyjności auta.
Honda HR-V. Nadwozie/wnętrze

Fot. Honda
Główną zaletą auta, o której wspominają jego użytkownicy jest przestronne wnętrze. Nie jest rzeczą oczywistą w segmencie B, że osoby o wzroście powyżej 185 cm siadają na tylnej kanapie wygodnie. W HR-V mogą jechać nie tylko na krótkiej trasie. Także dłuższy wyjazd nie wywoła u nich poczucia dyskomfortu. Bagażnik ma niezłą pojemność - 393 l plus 77 l na schowek pod podłogą. To wartości, które dla niektórych mogą być wystarczające, by auto traktować jako podstawowy pojazd rodzinny. Funkcjonalność kufra podnosi oparcie tylnej kanapy z możliwością regulacji kąta nachylenia.
Kupujesz auto? Kliknij i sprawdź historię pojazdu
HR-V na pokładzie ma też rozwiązanie Magic Seats, dzięki któremu przewożenie większych przedmiotów jest łatwiejsze. Słabym punktem jest wygoda foteli przednich - kiepsko trzymają w zakrętach i mają dość krótkie siedziska. Kolejny minus za nienajlepsze wyciszenie wnętrza, szczególnie dokuczliwe przy prędkościach autostradowych. Jakość wykończenia jest typowo… „japońska”. Nie ma co liczyć na nadmiar miękkich tworzyw, ale te, które są zmontowano w miarę solidnie. Cechą aut z Azji jest miękki lakier - takowy jest też w przypadku HR-V. Aby dłużej cieszyć się jego blaskiem, warto unikać myjni automatycznych. Plus za ergonomię wnętrza, minus za nieintuicyjny i wolno działający system multimedialny. Zdecydowana większość egzemplarzy ma bogate wyposażenie. Nawigacja, dwustrefowa klimatyzacja, kamera cofania, czy tempomat to elementy, które ma na pokładzie prawie każda oferowana w ogłoszeniach HR-V.
Honda HR-V. Napęd/podwozie

Fot. Honda
Szukając używanej HR-V najczęściej spotkamy w ogłoszeniach auta wyposażone w 1.5-litrowy benzynowy motor wolnossący. Ma 130 KM i wysokoobrotową charakterystykę. To może spodobać się tym, którzy pamiętają japońskie silniki sprzed lat. Szkoda, że osiągi tej jednostki nieco rozczarowują. Przyspieszenie 0-100 km/h zajmuje ponad 10 sekund (z automatem - przekracza 11 s), co jest wynikiem przeciętnym. Na plus zaliczamy - póki co - brak doniesień o poważniejszych awariach. Lubiący dynamiczną jazdę powinni rozejrzeć się za 182-konną wersją 1.5 Turbo. Z przekładnią manualną przyspiesza do „setki” w czasie poniżej 8 sekund, dużo lepiej też sprawdza się w czasie wyprzedzania. Niestety, znalezienie takiego auta może być trudne. Motor ten jest montowany dopiero od 2019 roku i z powodu znacznie wyższej ceny, nie jest często wybierany przez klientów.
1.6-litrowy diesel trafiał pod maski HR-V przez trzy lata i wyposażone w niego egzemplarze trafiają się na rynku wtórnym. Motor ten zachwyca wyjątkowo niskim zużyciem paliwa i ma niezłą elastyczność w trasie. Jeśli ktoś upiera się przy skrzyni automatycznej, musi zaakceptować fakt, że w HR-V nie znajdzie innej konstrukcji niż bezstopniowa przekładnia CVT. Pracuje ona cudownie płynnie podczas niezbyt dynamicznej jazdy, ale osoby z ciężką nogą mogą na nią narzekać. Im polecamy manuale. Te - tradycyjnie u Hondy - są z najwyższej półki i działają znakomicie. Niestety, w opiniach użytkowników pojawiają się niepokojące informacje o awariach manualnych skrzyń biegów. Są przypadki wymiany całego podzespołu w ramach gwarancji. Zawieszenie auta zestrojono dość sztywno. Jeżeli ktoś postrzega HR-V jako alternatywę dla Civica, radzimy wprost - w przypadku crossovera nie ma co liczyć na prowadzenie po zakrętach znane z kompakta. Na krętej drodze, Civic zostawi HR-V daleko z tyłu.
Honda HR-V. Sytuacja rynkowa

Fot. Honda
Liczba ogłoszeń z używanymi HR-V jest najlepszym dowodem na to, że po japońskiego crossovera nie ustawiają się w salonach kolejki. W chwili pisania tego tekstu wystawiono ok. 90 aut z drugiej ręki. Najtańsze, sprowadzone z zagranicy egzemplarze z początku produkcji można kupić za ok. 50 tys. zł. Kwota 60-70 tys. zł pozwala na poszukiwanie auta z polskiego salonu, pochodzącego od pierwszego właściciela i mającego na liczniku 40-50 tys. km. Plusem jest to, że HR-V nie jest autem, które kupują floty i większość samochodów na rynku wtórnym pochodzi z rąk prywatnych. HR-V nie jeżdżą też zbyt wiele. W ogłoszeniach nie znaleźliśmy auta, które by miało więcej niż 180 tys. km przebiegu.
Podsumowanie
Honda HR-V może nie wyróżnia się wystrzałowym designem, nie powala sportowymi osiągami, ale z eksploatacyjnego punktu widzenia stanowi ciekawą propozycję w swoim segmencie. Jedynym problemem, którego należy mieć świadomość są usterki manualnych skrzyń biegów, dlatego sprawdzenie tego podzespołu przed zakupem powinno być szczególnie dokładne. Doceniamy przestronne wnętrze HR-V, bogate wyposażenie oferowanych samochodów oraz ogólnie niezłą jakość oferty rynkowej.
ZALETY:
- przestronne wnętrze;
- niezła jakość oferty rynkowej.
WADY:
- powtarzające się doniesienia o problemach z manualnymi skrzyniami biegów.
Opinie użytkowników:
Bardzo wygodne, sprytne i funkcjonalne auto w swojej klasie. Motor ma moc i możliwości której nie oferuje chyba nikt w tej klasie, Skrzynia CVT rewelacja, jeździłem próbnym HRV z manualem, ale znam go z Civica. Wiek i wygoda skłoniły do wyboru CVT, ale zaskoczenie na plus duże. Po prostu Honda. A na koniec o kosztach utrzymania, paliwo i obowiązkowe przeglądy, Przez 24 lata jazdy Hondami raz padł przełącznik zmiany świateł, drugi raz zapiekł się zacisk na hamulcu.
Miron
Rozważałem zakup: Honda HR-V, Ford Kuga, Opel Mokka, Nissan Qashqai. Po jazdach próbnych zdecydowałem się na Hondę i nie żałuję decyzji, chociaż cena wysoka. Samochód o obszernym wnętrzu, z mocnym silnikiem, przyjemny w prowadzeniu, akceptowalne spalanie. Na razie bez uwag.
Alek
Miałem dylemat co wybrać...wybrałem HRV SPORT- jak dla mnie auto piękne, oszczędne. z bardzo dobrym silnikiem z świetną skrzynia cvt, oferujące dużo miejsca wewnątrz jak na te klasę aut. Wygodne - super - do miasta, jak i w długą trasą... bardzo dobrze wykonane - wyjątkowe wnętrze w wersji sport!
Jacek
Niewielkie auto oferujące b. dużo miejsca w środku. Silnik wystarcza do spokojnej i ekonomicznej jazdy nie tylko po mieście. Z prędkościami autostradowymi też nie ma problemu. Bardzo dobre wyposażenie podstawowe. Mam nadzieję, że będzie to niezawodne auto, tak jak do tej pory z Hondą było.
Piotr
Podstawowe dane techniczne Hondy HR-V
1.5 i-VTEC | 1.5 VTEC Turbo | 1.6 i-DTEC | ||||
Okres produkcji | 08/2015–08/2018 | 09/2018–12/2019 | od 01/2020 | 03/2019–12/2019 | od 01/2020 | 08/2015–08/2018 |
Pojemność skokowa | 1498 cm³ | 1597 cm³ | ||||
Moc maksymalna | 96 kW (130 KM) przy 6600 obr/min | 134 kW (182 KM) przy 5500 obr/min | 88 kW (120 KM) przy 4000 obr/min | |||
Maksymalny moment obrotowy | 155 Nm przy 4600 obr/min | 240 Nm przy 1900–5000 obr/min | 300 Nm przy 2000 obr/min | |||
Napęd | Na przednią oś | |||||
Skrzynia biegów seryjna (opcja) | 6-biegowa manualna (Automatyczna CVT) | 6-biegowa manualna | ||||
Prędkość maksymalna | 192 km/h (187 km/h) | 191 km/h (187 km/h) | 215 km/h (200 km/h) | 192 km/h | ||
Przyspieszenie 0-100 km/h | 10,2–10,7 s (11,2–11,4 s) | 7,8 s (8,6 s) | 10,0–10,5 s |
Zobacz także: Tak prezentuje się nowy model Skody
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?
Dzieje się w Polsce i na świecie – czytaj na i.pl
- Dorota Gardias rozebrała się do naga przed obiektywem. Wygląda jak bogini! [zdjęcia]
- Zmarł muzyk polskiego pochodzenia. "Niegdyś sceniczna gwiazda, teraz sam w pokoju"
- Jesteśmy na Google News. Śledź Portal i.pl codziennie. Zaobserwuj nas!
- Tak mieszka Grażyna Szapołowska. GALERIA ZDJĘĆ. Piękny dom otoczony ogrodem
Polecane oferty
kup teraz

Apple AirPods 2 biały (MV7N2ZM/A)
Nowe AirPods to słuchawki bezprzewodowe wymyślone …
kup teraz

Beyerdynamic DT 900 Pro X Czarny
Beyerdynamic DT 900 PRO X Słuchawki studyjne do od…
kup teraz

Pioneer HDJ-X5-K czarny
Pioneer DJ stworzył nową linię DJskich słuchawek, …
kup teraz

Beyerdynamic DT770M 80Ohm
BEYERDYNAMIC DT770M Profesjonalne DT770M to słucha…
Pirat drogowy w Lublinie