Używana Honda CR-V IV (2012-2018). Wady, zalety, typowe usterki, opinie, sytuacja rynkowa

Jakub Mielniczak
Chociaż ma szereg niepodważalnych zalet, to w Polsce od zawsze pozostaje w cieniu swojej konkurentki - Toyoty RAV4. Mimo to, stanowi jedną z ciekawszych propozycji używanych SUV-ów segmentu C. W naszym poradniku Honda CR-V czwartej generacji. Przyjrzyjmy się jej bliżej.Fot. Honda
Chociaż ma szereg niepodważalnych zalet, to w Polsce od zawsze pozostaje w cieniu swojej konkurentki - Toyoty RAV4. Mimo to, stanowi jedną z ciekawszych propozycji używanych SUV-ów segmentu C. W naszym poradniku Honda CR-V czwartej generacji. Przyjrzyjmy się jej bliżej.Fot. Honda
Udostępnij:
Chociaż ma szereg niepodważalnych zalet, to w Polsce od zawsze pozostaje w cieniu swojej konkurentki - Toyoty RAV4. Mimo to, stanowi jedną z ciekawszych propozycji używanych SUV-ów segmentu C. W naszym poradniku Honda CR-V czwartej generacji. Przyjrzyjmy się jej bliżej.

W tym roku najstarsze egzemplarze CR-V kończą 25 lat. To właśnie w 1995 roku na salonie samochodowym w Tokyo zaprezentowano pierwszą generację tego japońskiego SUV-a. Auto wyprzedzało swoje czasy i było jednym z pierwszych samochodów sportowo-użytkowych, zanim stały się one modne.

W Motofaktach bierzemy pod lupę generację numer cztery, która została pokazana światu w 2011 roku, a do salonów sprzedaży trafiła rok później. W czasie trwającego do 2018 roku cyklu produkcji CR-V IV przeszła jeden facelifting - w 2014 roku. Egzemplarze po modernizacji wyróżniają się mi.in. innymi zderzakami, lampami przednimi ze zintegrowanymi światłami do jazdy dziennej LED, a pod ich maski zaczął trafiać mniejszy silnik wysokoprężny (1.6 l zamiast dotychczasowego 2.2 l).

Używana Honda CR-V IV (2012-2018). Nadwozie/wnętrze

Chociaż ma szereg niepodważalnych zalet, to w Polsce od zawsze pozostaje w cieniu swojej konkurentki - Toyoty RAV4. Mimo to, stanowi jedną z ciekawszych
Chociaż ma szereg niepodważalnych zalet, to w Polsce od zawsze pozostaje w cieniu swojej konkurentki - Toyoty RAV4. Mimo to, stanowi jedną z ciekawszych propozycji używanych SUV-ów segmentu C. W naszym poradniku Honda CR-V czwartej generacji. Przyjrzyjmy się jej bliżej.

Fot. Honda

Patrząc na CR-V można odnieść wrażenie, że łączy ona w sobie cechy minivana i auta terenowego. Auto ma opony o wysokim profilu i sporo chromowanych akcentów w nadwoziu. W porównaniu do RAV-4 nadwozie CV-V jest bardziej obłe i więcej w nim dyskretnej elegancji niż agresji. Z dzisiejszego punktu widzenia czujemy, że sylwetka CR-V ma już parę lat. Na szczęście wciąż nie wygląda staro.

Kupujesz auto? Kliknij i sprawdź historię pojazdu

Nieco więcej klasyki znajdziemy we wnętrzu. Tam rzuca się w oczy podwójny wyświetlacz komputera i systemu inforozrywki, przejrzysty i prosty zestaw wskaźników oraz niezłe wykonanie. Chociaż nie wszystkie tworzywa są miękkie w dotyku to nawet po kilku latach eksploatacji nic nie powinno trzeszczeć. CR-V ma wygodne fotele, przestronną kabinę, a jej bagażnik należy do największych w klasie. 589 litrów to wynik imponujący nawet dziś. Po złożeniu tylnych siedzeń kufer da się powiększyć do przepastnych 1627 l. Zdecydowana większość egzemplarzy z rynku wtórnego to bogate wersje Elegance i Executive. Wśród elementów wyposażenia nie dziwią zatem: skórzana tapicerka, nawigacja, podgrzewane fotele, czy lampy ksenonowe ze spryskiwaczami.

Często powtarzające się zarzuty użytkowników dotyczą bardzo cienkiego i mało odpornego na zarysowania lakieru oraz kiepskiego wyciszenia kabiny przy prędkościach autostradowych. Głośno zaczyna się robić przy 120 km/h, a powyżej 140 km/h podróż staje się uciążliwa dla pasażerów.

Używana Honda CR-V IV (2012-2018). Napęd/podwozie

Chociaż ma szereg niepodważalnych zalet, to w Polsce od zawsze pozostaje w cieniu swojej konkurentki - Toyoty RAV4. Mimo to, stanowi jedną z ciekawszych
Chociaż ma szereg niepodważalnych zalet, to w Polsce od zawsze pozostaje w cieniu swojej konkurentki - Toyoty RAV4. Mimo to, stanowi jedną z ciekawszych propozycji używanych SUV-ów segmentu C. W naszym poradniku Honda CR-V czwartej generacji. Przyjrzyjmy się jej bliżej.

Fot. Honda

Ceniący stare, wysokoobrotowe, japońskie konstrukcje mogą kupić wersję z dwulitrowym, 155-konnym benzyniakiem pod maską. Zapewnia rozsądne przyspieszenie do „setki” w około 10 sekund. Nie ma co po nim oczekiwać „jazdy o kropelce”. Ciężki CR-V zużyje ponad 11 l/100 km na autostradzie i 7,5 l/100 km podczas jazdy pozamiejskiej. 2.4-litrowy motor nie był oferowany w Polsce, ale jest bardzo popularny w autach sprowadzonych zza oceanu. Mimo większej mocy nie zapewnia lepszych osiągów. Zużycie paliwa w tych dwóch silnikach jest podobne. Oba benzyniaki są bezproblemowe, ale warto zawsze mieć ze sobą bańkę oleju na dolewki. Zwłaszcza przy eksploatacji autostradowej i przy dynamicznej jeździe, jego konsumpcja może być nieco podwyższona. Oba benzyniaki dobrze znoszą zasilanie LPG. W egzemplarzach sprzed liftingu montowano 2.2-litrowego diesla. Ma on długi staż rynkowy i opinię ponadprzeciętnie trwałego. Może bez żadnej awarii pokonać nawet ponad 300 tys. km. Problemem dla portfela mogą być jednak koszty jego napraw, które mogą być wymagane przy wyższym przebiegu. Motor 1.6-litrowy również zbiera dobre opinie użytkowników i póki co nie ma doniesień o jego poważnych awariach.

Same superlatywy zbierają manualne skrzynie biegów - obcowanie z nimi to czysta przyjemność. Drogi prowadzenia drążka są krótkie, a moment wbicia biegu precyzyjnie wyczuwalny. Śmiało można powiedzieć, że to jedne z najlepiej pracujących manuali w klasie. Niewiele dobrego da się jednak powiedzieć o napędzie na 4 koła. Nie wszystkie samochody mają go na pokładzie. Główny zarzut dotyczy bardzo dużego opóźnienia w dołączaniu tylnej osi. Dochodzi nawet do sytuacji, gdy na śliskiej nawierzchni przednie koła dłuższą chwilę buksują, zanim wspomoże je oś tylna. Zawieszenie jest bardzo komfortowo zestrojone, co nie spodoba się kierowcom o sportowych aspiracjach. Skuteczność hamulców jest wystarczająca, ale użytkownicy skarżą się na ich denerwujące piszczenie.

Generalnie CR-V jako całokształt nie zachęca do dynamicznej jazdy. Żywiołem tego samochodu jest spokojna jazda drogami krajowymi.

Używana Honda CR-V IV (2012-2018). Sytuacja rynkowa

Chociaż ma szereg niepodważalnych zalet, to w Polsce od zawsze pozostaje w cieniu swojej konkurentki - Toyoty RAV4. Mimo to, stanowi jedną z ciekawszych
Chociaż ma szereg niepodważalnych zalet, to w Polsce od zawsze pozostaje w cieniu swojej konkurentki - Toyoty RAV4. Mimo to, stanowi jedną z ciekawszych propozycji używanych SUV-ów segmentu C. W naszym poradniku Honda CR-V czwartej generacji. Przyjrzyjmy się jej bliżej.

Fot. Honda

Wśród ok. 300 ofert w ogłoszeniach, dominują auta pochodzące z importu. Głównymi jego kierunkami są Niemcy i Stany Zjednoczone. Zza oceanu w zasadzie nie sprowadza się aut bezwypadkowych. Pytania, które należy zadać dotyczą zakresu uszkodzeń i jakości naprawy. Najtańsze jeżdżące egzemplarze kosztują ok. 50 tys. zł. Dokładając 15 tys. zł możemy nabyć egzemplarz z polskiego salonu z przebiegiem mieszczącym się w przedziale 100-150 tys. km. Auta najdroższe pochodzą z końca produkcji i kosztują ponad 100 tys. zł. Da się zauważyć, że właściciele niechętnie pozbywają się swoich Hond. Wynika to z wysokiego poziomu zadowolenia z eksploatowanych egzemplarzy. Samochody w jednych rękach pozostają przez wiele lat.

Używana Honda CR-V IV (2012-2018). Podsumowanie

CR-V nie jest samochodem, który porwie serca petrolheadów. Nie spodoba się kierowcom jeżdżącym dynamicznie, ani tym, którzy oczekują znakomitego napędu na cztery koła. Największymi zaletami CR-V są jego ogólna trwałość i solidność. Auto znakomicie się sprawdzi jako samochód rodzinny do dłuższych i krótszych wycieczek. Prawidłowo serwisowany nie powinien sprawiać żadnych problemów.

Zalety:

  • przestronne wnętrze i bagażnik;
  • wysoki komfort jazdy;
  • bogate wyposażenie większości egzemplarzy.

Wady:

  • praca napędu 4WD;
  • słabe wyciszenie wnętrza.

Honda CR-V IV (2012-2018). Podstawowe dane techniczne:

Silnik
Pojemność
skokowa
[cm³]
Typ silnika
Moc maksymalna
[KM] przy obr/min
Maks. moment
obrotowy [Nm]
przy obr/min
Przyspieszenie
0-100 km/h [s]
Prędkość
maks. [km/h]


Silniki benzynowe
2.0 i-VTEC
1997
R4
155/6500
192/4300
10,2
190
2.4
2354
R4
185/6800
221/4400
10,7
200


Silniki wysokoprężne
1.6 i-DTEC
1597
R4
120/4000
300/2000
11,1
182
1.6 i-DTEC BiTurbo
1597
R4
160/4000
350/2000
9,6
202
2.2 i-DTEC
2199
R4
150/4000
350/2000
9,6
190

 

Zobacz także: Kierunkowskazy. Jak poprawnie korzystać? 

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Minister Anna Moskwa o polityce klimatycznej i o energetyce

Wideo

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Więcej informacji na stronie głównej Motofakty
Dodaj ogłoszenie