Używana Honda CR-V (2007-2012). Czy warto kupić? [galeria]

Bartosz Gubernat
Mechanicy o silnikach Hondy CR-V mają bardzo dobre zdanie. Warunkiem bezawaryjnej jazdy jest jednak przestrzeganie terminów przeglądów okresowych / Fot. Bartosz Gubernat
Mechanicy o silnikach Hondy CR-V mają bardzo dobre zdanie. Warunkiem bezawaryjnej jazdy jest jednak przestrzeganie terminów przeglądów okresowych / Fot. Bartosz Gubernat
Rynek samochodów segmentu SUV od kilku lat dynamicznie się rozwija. Swoje modele wprowadzają do niego kolejne marki, także te, które z terenówkami do tej pory miały niewiele wspólnego. Honda CR-V jest tu obecna od 1997 roku, czyli znacznie dłużej, niż moda na takie auta. Dzięki temu jest samochodem dopracowanym i godnym polecenia.
Mechanicy o silnikach Hondy CR-V mają bardzo dobre zdanie. Warunkiem bezawaryjnej jazdy jest jednak przestrzeganie terminów przeglądów okresowych / Fot.
Mechanicy o silnikach Hondy CR-V mają bardzo dobre zdanie. Warunkiem bezawaryjnej jazdy jest jednak przestrzeganie terminów przeglądów okresowych / Fot. Bartosz Gubernat

Honda CR-V to aktualnie jeden z najmocniejszych graczy na europejskim rynku samochodów segmentu SUV. Japoński koncern produkuje ją nieprzerwanie od 1997 roku. Pierwsza generacja była obecna w salonach do 2001 roku, kiedy zastąpił ją większy i bardziej nowoczesny samochód. Stylistyka drugiej generacji była jednak mocno kontrowersyjna. Kabina pozbawiona wyraźnych bocznych przetłoczeń sprawiała wrażenie długiej, ale bardzo wąskiej. Dlatego w 2007 roku Honda zaprezentowała zupełnie nowe wcielenie CR-V. Auto przeszło prawdziwą rewolucję stylistyczną i szybko okazało się hitem sprzedaży. Dziś, kiedy na rynku jest już czwarte wcielenie modelu CR-V, jego trzecią generację można kupić za mniej niż 50 tys. zł. W porównaniu do popularnych samochodów klasy średniej z podobnego rocznika to sporo. Ale jak na solidny, używany wóz segmentu SUV to przyzwoita cena.

Mechanicy o silnikach Hondy CR-V mają bardzo dobre zdanie. Warunkiem bezawaryjnej jazdy jest jednak przestrzeganie terminów przeglądów okresowych / Fot.
Mechanicy o silnikach Hondy CR-V mają bardzo dobre zdanie. Warunkiem bezawaryjnej jazdy jest jednak przestrzeganie terminów przeglądów okresowych / Fot. Bartosz Gubernat

Gama silników oferowanych na polskim rynku to jeden benzyniak i dwa diesle. Dwulitrowa jednostka zasilana benzyną oferuje 150 KM mocy. Wykorzystuje układ zmiennych faz rozrządu. Jest dynamiczna, ale przy tym bardzo ekonomiczna. Do 2010 roku diesel 2,2 i-CDTi oferował 140 KM. Po litftingu samochodu zastąpiono go jednostką oznaczoną symbolem i-DTEC. Z 2204 ccm pojemność zmniejszono do 2199 ccm. Moc wzrosła do 140 KM, a maksymalny moment obrotowy z 340 do 350 Nm. Nieznacznie poprawiło to osiągi samochodu, ale jednocześnie zużycie paliwa spadło w cyklu mieszanym z 6,7 do 6,5 litra na 100 km. Nowy silnik został wyposażony we wtryskiwacze piezoelektryczne i filtr DPF. W samochodach oferowanych na Polskim rynku, przed liftingiem filtra nie było. Ale można go spotkać w egzemplarzach sprowadzonych z zachodniej Europy. W portalach ogłoszeniowych zdarzają się także wersje z silnikiem benzynowym 2,4. To jednostka, która była produkowana na rynek amerykański i ukraiński. To także silnik typu i-VTEC, nieco bardziej dynamiczny, ale działający bardzo podobnie do dwulitrowego. Zasadnicza różnicą są tu dwa wałki rozrządu.


Mechanicy o silnikach Hondy CR-V mają bardzo dobre zdanie. Warunkiem bezawaryjnej jazdy jest jednak przestrzeganie terminów przeglądów okresowych / Fot.
Mechanicy o silnikach Hondy CR-V mają bardzo dobre zdanie. Warunkiem bezawaryjnej jazdy jest jednak przestrzeganie terminów przeglądów okresowych / Fot. Bartosz Gubernat

Pilnujesz, nie naprawiasz

Mechanicy o silnikach Hondy CR-V mają bardzo dobre zdanie. Warunkiem bezawaryjnej jazdy jest jednak przestrzeganie terminów przeglądów okresowych. Zarówno w przypadku benzyny jak i diesla olej wymienia się co 20 tys. km, lub raz w roku. Stosowanie wysokiej jakości oleju i pilnowanie terminów ma kolosalne znaczenie dla rozrządu. Łańcuch jest tutaj przewidziany na cały okres eksploatacji auta, ale kiepski olej, lub jego niedobór mogą doprowadzić do uszkodzenia hydraulicznego napinacza, co najczęściej skutkuje koniecznością ingerencji mechanika w ten element. W ASO wymiana rozrządu może kosztować nawet 4-4,5 tys. zł. W przypadku silników z filtrem DPF bardzo istotne jest także regularne pokonywanie dłuższych tras. Jazda wyłącznie w mieście skutkuje wzrostem poziomu oleju, ze względu na niedokończone procesy regeneracji filtra. Dopuszczalny wzrost poziomu wynosi 10 procent stanu. Jeśli nadmiaru jest więcej, olej trzeba wymienić. Filtr DPF regeneruje się sam w czasie jazdy, ale zdarza się, że eksploatacja samochodu na krótkich dystansach kończy się koniecznością pomocy mechanika. Jeśli auto zasygnalizuje problem kontrolką filtra DPF, należy udać się do serwisu. Filtr zostanie tu wypalony testerem. Taka usługa kosztuje ok. 150 zł.

Warto wiedzieć: Ile zarabiają Polacy grający w Serie A? (GALERIA)

Mechanicy o silnikach Hondy CR-V mają bardzo dobre zdanie. Warunkiem bezawaryjnej jazdy jest jednak przestrzeganie terminów przeglądów okresowych / Fot.
Mechanicy o silnikach Hondy CR-V mają bardzo dobre zdanie. Warunkiem bezawaryjnej jazdy jest jednak przestrzeganie terminów przeglądów okresowych / Fot. Bartosz Gubernat

Zawieszenie i napęd Hondy CR-V bardzo dobrze wytrzymują jazdę w polskich warunkach drogowych. Oryginalne części są na tyle odporne, że nie potrzebują zazwyczaj wymiany wcześniej, niż po 150 tys. km. Wyjątek to osłony amortyzatorów, które potrafią pękać nieco szybciej. Należy je wówczas szybko wymienić, aby zapobiec przedostawaniu się brudu na trzpień amortyzatora. Brak reakcji to przyspieszone zużycie tych części. W ASO wymiana osłon z regulacją geometrii kosztuje ok. 880 zł za przednią oś.

Korozja nadwozia w bezwypadkowych egzemplarzach nie występuje. Niewielkie, powierzchniowe ogniska rdzy mogą się natomiast pojawiać na podwoziu, w miejscach najbardziej narażonych na kontakt z chemią i piaskiem. Jeśli odpowiednio wcześnie takie miejsce zostanie oczyszczone i zakonserwowane, problem nie powinien powracać. Przy okazji podwozia warto zauważyć, że chociaż samochód jest wyposażony w napęd na obie osie, jak większość konkurentów w tym segmencie w normalnych warunkach napędza go tylko przednia oś. Układ jest tu wyposażony w dwie pompy. Kiedy uślizgują się koła przednie, zmiania się ciśnienie w jednej pompie, o czym informacja zostaje przekazana do drugiej. Reakcją jest załączenie tylnej osi, która ma pomóc kierowcy zareagować na trudne warunki drogowe. Maksymalnie na tył przekazywane jest jednak 40 procent siły.


Mechanicy o silnikach Hondy CR-V mają bardzo dobre zdanie. Warunkiem bezawaryjnej jazdy jest jednak przestrzeganie terminów przeglądów okresowych / Fot.
Mechanicy o silnikach Hondy CR-V mają bardzo dobre zdanie. Warunkiem bezawaryjnej jazdy jest jednak przestrzeganie terminów przeglądów okresowych / Fot. Bartosz Gubernat

Dobrze wykończony

W porównaniu do poprzedniej generacji trzeci CR-V jest wykonany ze znacznie lepszych i bardziej estetycznych materiałów. Konstruktorzy zadbali także o lepsze wyciszenie wnętrza. Kabina oferuje mnóstwo przestrzeni, zarówno z przodu, jak i z tyłu, w komfortowych warunkach na tylnej kanapie mogą siedzieć nawet trzy dorosłe, wysokie osoby. To m.in. zasługa braku tradycyjnego, środkowego tunelu. Fotele są dobrze wyprofilowane, w czasie szybkiego pokonywania zakrętów zapewniają należyte trzymanie. Jakość wykończenia także nie budzi zastrzeżeń. Większość materiałów to miękkie i dobrze spasowane tworzywa. Co ciekawe, skórą są obszyte nawet uchwyty drzwi. Stylistyka jest nowoczesna, chociaż trzeba przyznać, że znacznie mniej kosmiczna, niż np. w Civicu z tych samych lat. Ciekawym rozwiązaniem jest dźwignia hamulca ręcznego w kształcie przepustnicy samolotu.

Mechanicy o silnikach Hondy CR-V mają bardzo dobre zdanie. Warunkiem bezawaryjnej jazdy jest jednak przestrzeganie terminów przeglądów okresowych / Fot.
Mechanicy o silnikach Hondy CR-V mają bardzo dobre zdanie. Warunkiem bezawaryjnej jazdy jest jednak przestrzeganie terminów przeglądów okresowych / Fot. Bartosz Gubernat

CR-V ma także sporo funkcjonalnych schowków. Dwa z nich znajdziemy przed pasażerem jadącym z przodu, kolejne między przednimi fotelami, a w bagażniku mamy do dyspozycji dodatkową półkę, która dzieli w poziomie przestrzeń bagażową na dwa poziomy.

Zobacz t**eż:  Piękne partnerki piłkarzy Legii Warszawa (GALERIA)**

Na przyzwoitym poziomie jest wyposażenie. Popularna na polskim rynku wersja Elegance Lifestyle oferuje m.in. skórzaną tapicerkę połączoną z miękką alcantarą, obszyty skórą lewarek zmiany biegów i kierownicę. Standardem są tu także tempomat, dwustrefowa klimatyzacja, cztery elektrycznie opuszczane szyby, oraz system audio ze zmieniarką 6 płyt CD, wejściami USB i AUX oraz subwooferem, przyciemniane szyby, reflektory ksenonowe ze spryskiwaczami i elektrycznie składane, lakierowane w kolor nadwozia lusterka boczne. Ceny zadbanych samochodów zaczynają się od ok. 50 tys. zł. Samochód do drobnych poprawek technicznych i lakierniczych można jednak mieć już za ok. 40 tys. zł. Ze względu na niskie zużycie paliwa bardzo dobra propozycją są wersje benzynowe. Diesel z filtrem DPF nie jest dobrym wyborem do miasta. Lepiej wybrać go wówczas, gdy częściej wykorzystujemy auto do jazdy w dalsze trasy.

Honda CR-V III - dane techniczne i osiągi

Wersja
silnikowa
Pojemność
skokowa
Moc maks.
(KM/obr./min)
Maks. moment obrotowy
(Nm/obr./min)
Prędkość
maks. (km/h)
Przyspieszenie
0-100 km/h (s)
Średnie zużycie
paliwa (l/100 km)
2.0 i-VTEC1997150/6200192/420019010,28,2
2.4 i-VTEC2354166/6200220/420019011,09,5
2.2 i-CDTi2204140/4000340/200018710,36,7
2.2 i-DTEC2199150/4000350/20001909,66,5

 Średnie ceny używanych egzemplarzy w tys. zł

Rocznik/model200620072008200920102011
2.0 i-VTEC414752556164
2.4 i-VTEC424547515465
2.2 i-CDTi444851536066

Honda CR-V III - wymiary

Długość4530 mm
Szerokość1820 mm
Wysokość1680 mm
Rozstaw osi2620 mm
Prześwit175 mm
Masa własna1495 kg*
Pojemność bagażnika556/1532 l
Pojemność
zbiornika paliwa
58 l

*wersja 2.0 i-VTEC 150 KM

Zalety:
- wysoka jakość wykonania
- trwałe silniki
- atrakcyjna stylistyka
- praktyczne wnętrze

Wady:
- Niewielka liczba egzemplarzy na rynku wtórnym
- Wysoka cena zakupu
- Silniki diesla czułe na słabej jakości paliwo
- kiepska widoczność do tyłu

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Kraków: testy miniautobusu elektrycznego PEV6 marki King Long

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty