Spis treści
Używana CUPRA Leon. Nadwozie/wnętrze
Muszę przyznać, że wygląd tego auta staje się ponadczasowy i w ogóle się nie nudzi! Choć skromniejsze wersje, na przykład hybrydowe, nie robią specjalnego wrażenia, to topowy wariant VZ Cup, z pełnym pakietem dodatków, naprawdę przyciąga uwagę. Teoretycznie odpowiednikiem powinien być Seat Leon FR, ale o ile tam jest nuta sportu i agresywności, tak tutaj producent dodaje jeszcze więcej smaczków. Nawet jako rodzinne kombi wzbudza respekt i bez skromności prezentuje swoje możliwości. Z przodu dominuje grill z romboidalną siatką, poniżej umieszczono potężne wloty powietrza, a lampy z LED-ową sygnaturą dopełniają całości. Z tyłu natomiast zachwycają światła z listwą LED, która po zmroku wygląda rewelacyjnie. Na dole znajdziemy małą atrapę dyfuzora i w topowych wersjach aż cztery końcówki wydechu. A co znajdziemy w środku?
Przede wszystkim fenomenalnie prezentujące się fotele nawet w bazowych wersjach, a w topowych nawet „kubełki” marki Sabelt! Moim zdaniem to jedne z najlepszych foteli dostępnych na rynku w tym segmencie. Już standardowe fotele w najwyższej wersji są świetne, ale te sportowe „kubły” z włókna węglowego, z imponującymi „uszami” i otworami na pasy szelkowe robią niesamowite wrażenie! Nie są może najwygodniejsze – wysokie boczki utrudniają wsiadanie i wysiadanie, a brak regulacji odcinka lędźwiowego może być problemem dla osób z bólem pleców.
Reszta wnętrza jest taka sama, jak w każdym nowym Leonie. Nowoczesne, funkcjonalne i eleganckie. Deska rozdzielcza jest minimalistyczna, z dużym 10-calowym ekranem dotykowym systemu multimedialnego i cyfrowymi zegarami przed kierowcą, które można dowolnie konfigurować. Kierownica jest sportowa, trójramienna, z płaskim dołem i przyciskami do zmiany trybów jazdy oraz uruchamiania silnika w wyższych wariantach. W pełni dotykowa obsługa wymaga przyzwyczajenia, a początkowo system (przed wszystkimi aktualizacjami) często generował problemy, ale po wszystkich poprawkach wszystko działa całkiem dobrze. Przestrzeń dla pasażerów jest wystarczająca zarówno z przodu, jak i z tyłu. Bagażnik w wersji nadwoziowej ST o pojemności 620 litrów można powiększyć do 1600 litrów po złożeniu tylnej kanapy. W odmianie hatchback bagażnik oferuje od 380 do 1301 litrów pojemności.
Używana CUPRA Leon. Silnik/układ napędowy
Wybór silników jest dość szeroki i obejmuje zarówno jednostki benzynowe (także z miękką hybrydą), hybrydowe typu plug-in, jak i wysokoprężne. Bazowym silnikiem jest 1.5 TSI o mocy 150 KM z manualną 6-biegową przekładnią, choć zwolennicy nieco bardziej dynamicznej i wygodnej jazdy powinni zdecydować się na wersję z 7-biegowym automatem DSG. Jeszcze lepszą opcją jest wariant z silnikiem 1.5 eTSI, czyli wyposażony w instalację miękkiej hybrydy, która odpowiada za sprawne działanie systemu Start/Stop, funkcję „żeglowania” gdy silnik nie jest obciążony itp. Alternatywą jest silnik 2.0 TSI o mocy 190 lub 245 KM. W tej mocniejszej odmianie, choć była ona dostępna dość krótko, oferował sprint od 0 do 100 km/h w czasie 6,4 sekundy i prędkość maksymalną 250 km/h. To taki wstęp do świata hot-hatchy, ale to oczywiście nie koniec Na szczycie oferty jest bowiem odmiana VZ z silnikiem 2.0 TSI o mocy 300 KM, a jeśli zdecydujemy się na wersję ST (kombi), to dostajemy nie tylko dodatkowe 10 KM, ale i napęd na wszystkie koła. W tej wersji sprint do setki zajmuje 4,9 sekundy.
Dla nieco bardziej oszczędnych jest wersja 2.0 TDI o mocy 150 KM i momencie obrotowym 340 Nm. Osiągi również nie są złe, bowiem przyspieszenie od 0 do 100 km/h zajmuje 8,7 sekundy, a prędkość maksymalna to 231 km/h. Największą zaletą jest oczywiście spalanie – średnio 4,6 l/100 km. Dla tych, którzy będą w stanie wykorzystać napęd hybrydowy typu plug-in, są także dwie wersje 1.4 e-Hybrid o mocy 204 oraz 245 KM.
Używana CUPRA Leon. Typowe usterki/sytuacja rynkowa
CUPRA Leon to nowoczesne auto, które wciąż może być objęte gwarancją producenta. Jeśli było odpowiednio eksploatowane, nie powinno sprawiać większych problemów. Niemniej jednak, użytkownicy mogą napotkać kilka irytujących usterek. Najwięcej problemów pojawia się w systemie info-rozrywki, który może działać wolno, przycinać się lub reagować z opóźnieniem. Zdarza się, że system zawiesza się i jedynym sposobem na jego przywrócenie jest restart auta (wyjście, zamknięcie drzwi itp.), co może być frustrujące podczas jazdy. Dodatkowo, mogą wystąpić drobne problemy z elektroniką, takie jak oświetlenie ambientowe, klimatyzacja czy podświetlenie otoczenia auta (światła pod lusterkami). Ważne jest, aby sprawdzić, czy oglądany egzemplarz ma zaktualizowany system. Warto również upewnić się, czy dany egzemplarz nie kwalifikował się do jednej z kilku akcji serwisowych.
W dniu publikacji na popularnym serwisie z ogłoszeniami widocznych było zaledwie niespełna 80 ogłoszeń dotyczących CUPRY Leona. Przykładowo model z 2023 roku z silnikiem 1.5 TSI o mocy 150 KM i przebiegiem 21 000 kilometrów to koszt około 70 000 złotych. Za wersję VZ z silnikiem 2.0 TSI o mocy 300 KM z tego samego rocznika i z przebiegiem 15 000 kilometrów zapłacimy około 160 000 złotych.
Używana CUPRA Leon. Podsumowanie
CUPRA Leon to doskonały wybór dla tych, którzy potrzebują większego samochodu o rodzinnych aspiracjach, ale nie chcą rezygnować z atrakcyjnej stylistyki i sportowego charakteru. Nie trzeba sięgać po topową wersję VZ, aby cieszyć się przyjemnością z jazdy. Bogata oferta wersji i odmian pozwala dopasować samochód do indywidualnych preferencji.
Używana CUPRA Leon zalety:
- świetna stylistyka z dużą dozą sportowych akcentów;
- wiele ciekawych konfiguracji i wersji, z topową VZ włącznie;
- minimalistyczne wnętrze ze świetnymi fotelami;
- spory wybór silników z bardzo popularnym 1.5 TSI włącznie;
- praktycznie wszystkie auta powinny być wciąż na gwarancji.
Używana CUPRA Leon wady:
- dotykowe sterowanie niemal wszystkimi funkcjami;
- system bez aktualizacji działa przeciętnie;
- sportowy charakter auta może zwiastować zużyte zawieszenie i uszkodzenia.
Używana CUPRA Leon. Opinie
Krystian z Rzeszowa: „Kupiłem używaną CUPRA Leon rok temu i jestem zachwycony! Auto oferuje świetne osiągi, a przy tym nie rzuca się nadmiernie w oczy, co jest dużym plusem w codziennej eksploatacji. Napęd na cztery koła i tryby jazdy pozwalają na dostosowanie samochodu do warunków, a dźwięk silnika potrafi wywołać uśmiech na twarzy. Wnętrze, mimo sportowego charakteru, jest komfortowe i nowoczesne, choć system multimedialny mógłby być bardziej intuicyjny. Jak na używane auto, Leon sprawuje się bardzo dobrze – żadnych poważnych usterek, a zużycie paliwa jest akceptowalne jak na ten segment.”
Anna z Krakowa: „Jeżdżę CUPRĄ Leonem od pół roku i jestem bardzo zadowolona. Auto łączy sportowy charakter z praktycznością – jako kombi, świetnie sprawdza się w codziennym użytkowaniu, a do tego daje mnóstwo frajdy z jazdy. Fotele Sabelt są wygodne na krótszych trasach, chociaż mogłyby oferować lepszą regulację. Zaskoczyła mnie przestronność wnętrza i duży bagażnik, co czyni ten model idealnym na rodzinne wyjazdy. Jedyne, co bym zmieniła, to system multimedialny – czasami bywa powolny. Ogólnie jednak, auto zasługuje na najwyższą ocenę, zarówno pod względem osiągów, jak i wyglądu.”
Marcin z Warszawy: „CUPRA Leon to dla mnie idealne połączenie sportowych emocji i codziennej funkcjonalności. Mój egzemplarz ma już kilka lat, ale wciąż zachowuje dynamikę i świeżość. Silnik to prawdziwy majstersztyk – mocny, elastyczny i dający satysfakcję z każdej przejażdżki. Design auta, szczególnie w wersji VZ, ciągle przyciąga wzrok, a wnętrze mimo upływu lat, nie traci na nowoczesności. Zauważyłem jednak pewne drobne usterki w elektronice, ale nie przeszkadzają one w codziennym użytkowaniu. Podsumowując, CUPRA Leon to świetny wybór dla tych, którzy szukają używanego auta o sportowym charakterze, ale nie chcą rezygnować z praktyczności.”
Wybrane jednostki napędowe w CUPRA Leon:
Silnik | Pojemność | Moc | Moment obrotowy | Prędkość maks. | Przyspieszenie 0-100 km/h | Średnie zużycie paliwa | Emisja CO2 |
1.5 eTSI | 1498 ccm | 150 KM | 250 Nm | 214 km/h | 8,7 s | 5,6 l/100km | 138 g/km |
2.0 TSI | 1984 ccm | 190 KM | 320 Nm | 230 km/h | 7 s | 6,0 l/100km | 157 g/km |
2.0 TSI | 1984 ccm | 245 KM | 360 Nm | 250 km/h | 6,4 s | 7,2 l/100km | 164 g/km |
2.0 TSI | 1984 ccm | 300 KM | 400 Nm | 250 km/h | 5,7 s | 7,6 l/100km | 173 g/km |
2.0 TDI | 1968 ccm | 150 KM | 340 Nm | 231 km/h | 8,7 s | 4,6 l/100km | 120 g/km |
1.4 e-Hybrid | 1395 ccm | 204 KM | 330 Nm (elektr.) | 220 km/h | 7,5 s | 1,3 l/100km | 29 g/km |
Polski przemysł motoryzacyjny, szanse i zagrożenia - debata
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?