| Podstawowe zasady
1. Okresowa kontrola stanu elektrolitu (i ewentualne
uzupełnianie)2. Solidne zamocowanie uniemożliwiające przesuwanie
3. Utrzymywanie czystości, niedopuszczanie do zabrudzeń.
4. Kontrola stanu zacisków i smarowanie ich wazeliną techniczną
5. Kontrola stanu naładowania
6. Przeprowadzanie raz do roku ładowania odsiarczającego
7. Nieprzeciążanie akumulatora w tym samym czasie dużą ilością dodatkowych urządzeń (klimatyzacja, reflektory, dmuchawa, radio, itd.)
8. Dobieranie akumulatora zgodnie z wymogami producenta pojazdu.
9. Uzupełnianie poziomu elektrolitu wyłącznie wodą destylowaną.
Ceny i pojemność wybranych akumulatorów
typ | pojemność (Ah) | cena (zł) |
Vision CP | 38 | 235 |
Yuasa NP38-12 | 38 | 356 |
Yuasa NP 54-12 | 54 | 480 |
Akuma L36WG | 36 | 220 |
Akuma L54WG | 54 | 290 |
Fideltronik GP12400 | 40 | 286 |
Fideltronik GP12680 | 65 | 472 |
Dublet 6SC72 | 72 | 580 |
Dublet 6SC54 | 54 | 320 |
Centra 034426 | 34 | 129 |
Centra 061426 | 61 | 239 |
Bosch L36 | 36 | 189 |
Bosch L74 | 74 | 369 |
Europower EP40 | 40 | 322 |
Kobe HP38 | 38 | 398 |
Kobe HP68 | 68 | 606 |
Exide Ultra 040560 | 40 | 270 |
Exide Ultra 061426 | 61 | 298 |
Jenox 045 | 45 | 314 |
Jenox 055 | 55 | 390 |
Gold Energy 40 | 40 | 280 |
Gold Energy 65 | 65 | 45 |
Wygodniejsze bezobsługowe
Akumulatory tego typu są hermetycznie zamknięte, nie posiadają korków. Producenci gwarantują ich sprawne działanie przez 100 tys. km. W wieczku niektórych akumulatorów bezobsługowych umieszcza się okienko kontrolne pozwalające na sprawdzenie stanu naładowania. Wskaźnikiem
jest kulka pływająca w elektrolicie. Jej położenie względem koszyczka świadczy o stanie naładowania urządzenia.
Pojemność według zaleceń
Charakterystyczną wielkością akumulatora jest jego pojemność. Określa się ją w amperogodzinach i oznacza symbolem Ah. Na akumulatorze podawana jest jego pojemność znamionowa, czyli dwudziestogodzinna tzn. określona dla prądu, który rozładowuje akumulator w ciągu 20 godzin. Pojemność określona jest dla akumulatora nowego.
W akumulatorach używanych należy liczyć się ze spadkiem pojemności o kilkanaście procent. Taki, który stracił połowę pojemności nadaje się już tylko do wymiany.
Ważna obsługa
Trwałość akumulatora wynosi od 3 do 5 lat. Żeby ten okres wydłużyć należy pamiętać o jego prawidłowej obsłudze. Podstawowym czynnikiem jest kontrolowanie poziomu elektrolitu, który powinien się znajdować 10 mm powyżej płyt, pomiędzy kreskami "min" i "max". Inną ważną sprawą jest prawidłowe zamocowanie akumulatora uniemożliwiajace przesuwanie się go podczas jazdy. Należy również dbać o czystość i stan zacisków. Dużo zależy od stałego, prawidłowego stanu naładowania, zwłaszcza w czasie chłodów.
Nawet jeżeli akumulator nie jest używany, okresowo należy go naładować, gdyż w miarę upływu czasu ulega samoczynnemu rozładowaniu. W przypadku dużych przerw w eksploatacji akumulator należy podładowywać za pomocą prostownika
raz na miesiąc.
Niebezpieczne zasiarczenie
Lekceważenie pierwszych objawów niesprawności akumulatora ma największy wpływ na jego przyspieszone zużycie. Najtrudniejsze do usunięcia jest zasiarczenie powierzchni płyt grubych akumulatora, gdzie osadzają
się kryształy siarczanu ołowiu, Objawia się to szybkim wyładowaniem akumulatora, wzrostem jego temperatury oraz gwałtownym gazowaniem elektrolitu. Powody tego mogą być różne: obniżony poziom elektrolitu lub jego zbyt duża gęstość; długotrwałe przechowywanie akumulatora bez doładowania; eksploatowanie rozładowanego akumulatora; zbyt długie wyładowywanie prądem o dużym natężeniu.
Przyczyną jest również dodawanie przez niektórych użytkowników kwasu zamiast wody destylowanej. Zasiarczenie płyt można usunąć za pomocą długotrwałego ładowania akumulatora prądem o małym natężeniu, nie przekraczającym 0,04 pojemności akumulatora, przy małej gęstości elektrolitu.Przyczyną problemów może być również zbyt wysoki prąd ładowania, co doprowadza do odparowania elektroliu i uszkodzenia płyt akumulatora.
»
Polski przemysł motoryzacyjny, szanse i zagrożenia - debata
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?