Użytkowanie i obsługa akumulatora

Sebastian Imielski
Udostępnij:
Z akumulatorem trzeba obchodzić się ostrożnie. Specjaliści radzą jak utrzymać go w dobrej kondycji.

Podstawowe zasady

1. Okresowa kontrola stanu elektrolitu (i ewentualne
uzupełnianie)

2. Solidne zamocowanie uniemożliwiające przesuwanie

3. Utrzymywanie czystości, niedopuszczanie do zabrudzeń.

4. Kontrola stanu zacisków i smarowanie ich wazeliną techniczną

5. Kontrola stanu naładowania

6. Przeprowadzanie raz do roku ładowania odsiarczającego

7. Nieprzeciążanie akumulatora w tym samym czasie dużą ilością dodatkowych urządzeń (klimatyzacja, reflektory, dmuchawa, radio, itd.)

8. Dobieranie akumulatora zgodnie z wymogami producenta pojazdu.

9. Uzupełnianie poziomu elektrolitu wyłącznie wodą destylowaną.

Ceny i pojemność wybranych akumulatorów

typpojemność (Ah)cena (zł)
Vision CP38235
Yuasa NP38-1238356
Yuasa NP 54-1254480
Akuma L36WG36220
Akuma L54WG54290
Fideltronik GP1240040286
Fideltronik GP1268065472
Dublet 6SC7272580
Dublet 6SC5454320
Centra 03442634129
Centra 06142661239
Bosch L3636189
Bosch L7474369
Europower EP4040322
Kobe HP3838398
Kobe HP6868606
Exide Ultra 04056040270
Exide Ultra 06142661298
Jenox 04545314
Jenox 05555390
Gold Energy 4040280
Gold Energy 656545

Wygodniejsze bezobsługowe

Akumulatory tego typu są hermetycznie zamknięte, nie posiadają korków. Producenci gwarantują ich sprawne działanie przez 100 tys. km. W wieczku niektórych akumulatorów bezobsługowych umieszcza się okienko kontrolne pozwalające na sprawdzenie stanu naładowania. Wskaźnikiem
jest kulka pływająca w elektrolicie. Jej położenie względem koszyczka świadczy o stanie naładowania urządzenia.

Pojemność według zaleceń

Charakterystyczną wielkością akumulatora jest jego pojemność. Określa się ją w amperogodzinach i oznacza symbolem Ah. Na akumulatorze podawana jest jego pojemność znamionowa, czyli dwudziestogodzinna tzn. określona dla prądu, który rozładowuje akumulator w ciągu 20 godzin. Pojemność określona jest dla akumulatora nowego.

W akumulatorach używanych należy liczyć się ze spadkiem pojemności o kilkanaście procent. Taki, który stracił połowę pojemności nadaje się już tylko do wymiany.

Ważna obsługa

Trwałość akumulatora wynosi od 3 do 5 lat. Żeby ten okres wydłużyć należy pamiętać o jego prawidłowej obsłudze. Podstawowym czynnikiem jest kontrolowanie poziomu elektrolitu, który powinien się znajdować 10 mm powyżej płyt, pomiędzy kreskami "min" i "max". Inną ważną sprawą jest prawidłowe zamocowanie akumulatora uniemożliwiajace przesuwanie się go podczas jazdy. Należy również dbać o czystość i stan zacisków. Dużo zależy od stałego, prawidłowego stanu naładowania, zwłaszcza w czasie chłodów.
Nawet jeżeli akumulator nie jest używany, okresowo należy go naładować, gdyż w miarę upływu czasu ulega samoczynnemu rozładowaniu. W przypadku dużych przerw w eksploatacji akumulator należy podładowywać za pomocą prostownika
raz na miesiąc.

Niebezpieczne zasiarczenie

Lekceważenie pierwszych objawów niesprawności akumulatora ma największy wpływ na jego przyspieszone zużycie. Najtrudniejsze do usunięcia jest zasiarczenie powierzchni płyt grubych akumulatora, gdzie osadzają
się kryształy siarczanu ołowiu, Objawia się to szybkim wyładowaniem akumulatora, wzrostem jego temperatury oraz gwałtownym gazowaniem elektrolitu. Powody tego mogą być różne: obniżony poziom elektrolitu lub jego zbyt duża gęstość; długotrwałe przechowywanie akumulatora bez doładowania; eksploatowanie rozładowanego akumulatora; zbyt długie wyładowywanie prądem o dużym natężeniu.
Przyczyną jest również dodawanie przez niektórych użytkowników kwasu zamiast wody destylowanej. Zasiarczenie płyt można usunąć za pomocą długotrwałego ładowania akumulatora prądem o małym natężeniu, nie przekraczającym 0,04 pojemności akumulatora, przy małej gęstości elektrolitu.

Przyczyną problemów może być również zbyt wysoki prąd ładowania, co doprowadza do odparowania elektroliu i uszkodzenia płyt akumulatora.

»

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Minister Anna Moskwa o polityce klimatycznej i o energetyce

Wideo

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Więcej informacji na stronie głównej Motofakty
Dodaj ogłoszenie