Uważaj na kontrolki

(ip)
Fot: Kia
Fot: Kia
Kontrolki informują kierowcę o działaniu romaitych podzespołów i systemów samochodu. Zawsze trzeba mieć je na oku.

Deska rozdzielcza współczesnego samochodu wręcz usiana jest rozmaitymi kontrolkami. Im wyższej klasy auto tym jest ich

Fot: Kia
Fot: Kia

więcej. Wynika to z faktu, że większe i droższe samochody mają większą liczbę rozmaitych systemów i układów, z których niemal każdy ma swoją kontrolkę. Obserwując światełka sygnalizacyjne trzeba pamiętać o trzech podstawowych zasadach. Pierwsza mówi o tym, że najistotniejsze kontrolki skupione są przed oczami kierowcy. Najczęściej jest to miejsce obok prędkościomierza i obrotomierza, zamontowanego nad kolumną kierownicy. W autach z centralnym ustawieniem wskaźników dodatkowy, oddzielny panel z kontrolkami znajduje się też przed kierowcą. Druga ważna zasada to czerwona lub pomarańczowa  barwa kontrolek sygnalizujących sytuacje niebezpieczne albo stan niesprawności ważnych podzespołów samochodu. Kontrolki pomarańczowe mogą też sygnalizować aktywację konkretnych systemów albo świecić pulsacyjnie podczas ich działania. Trzecia reguła jest bardziej szczegółowa i dotyczy jednego, konkretnego momentu podczas użytkowania samochodu – uruchamiania.

Wielu kierowców ma tendencję do natychmiastowego ruszania po uruchomieniu silnika. Tymczasem jazda powinna być rozpoczęta dopiero wówczas, gdy zgasną kontrolki sygnalizujące sprawność ważnych podzespołów. Włożenie kluczyka i włączenie zapłonu to moment, w którym sprawność poszczególnych podzespołów i systemów jest diagnozowana. Wynikiem takiej diagnozy może stwierdzenie błędów w działaniu silnika czy elektronicznych systemów podwoziowych. Nawet jedna, wciąż paląca się kontrolka o istotnym znaczeniu powinna skłonić kierowcę do zrezygnowania z jazdy. Przynajmniej tymczasowo, dopóki użytkownik nie upewni się w instrukcji obsługi albo w serwisie, czy może pojechać z konkretną usterką. Czym innym jest bowiem zbyt niskie ciśnienie oleju, grożące zniszczeniem silnika i absolutnie wykluczające jazdę, czym innym zaś zbyt słabe ładowanie akumulatora, z którym jazda jest dopuszczalna.

W autach z silnikami wysokoprężnymi bardzo istotne jest na przykład wyczekanie momentu, gdy przestanie działać kontrolka świec żarowych. Jej zgaśnięcie oznacza nagrzanie powietrza w komorach spalania silnika do odpowiedniej temperatury i łatwy proces uruchomienia silnika. Włączanie rozrusznika przy działających świecach żarowych może spowodować trudności z rozruchem. W wielu autach montowany jest już system uruchamiania samochodu nie kluczykiem, lecz specjalnym przyciskiem. W takim przypadku proces uruchamiania zostanie zainicjowany w takim momencie, gdy zakończona zostanie diagnoza podzespołów i systemów.

od 7 lat
Wideo

Jak głosujemy w II turze wyborów samorządowych

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty