Uwaga na niemiecki VAT!

(MI)
Fot. Irek Dorożański
Fot. Irek Dorożański
Po wstąpieniu Polski do Unii wszyscy przewoźnicy, którzy organizują przewozy okazjonalne osób do Niemiec, muszą płacić w tym kraju podatek VAT.

 

Jeśli przewoźnicy odpłatnych przejazdów np.: na wycieczek lub podróży wakacyjnych nie dopełnią formalności związanych z uiszczeniem podatku, grozi im kara finansowa w wysokości 5 tys. euro.

Fot. Irek Dorożański
Fot. Irek Dorożański

 

- Okazuje się, że tylko część właścicieli autokarów wie o takim obowiązku - mówi Włodzimierz Nowotarski z Atut Euro-Vat-Service w Poznaniu. - Prawdopodobnie tylko co trzeci stosuje się do niemieckich przepisów. Reszta naraża się na poważne konsekwencje finansowe.

 

Gdy autokar na zagranicznych rejestracjach wjeżdża do Polski, to na granicy pobiera się opłatę za przejazd przez nasz kraj. W Niemczech wygląda to inaczej.

 

- Trzeba najpierw zgromadzić kilka dokumentów w celu uzyskania numeru VAT, m.in. formularz w języku polskim i niemieckim potwierdzany w Urzędzie Skarbowym w Polsce, właściwym dla siedziby przewoźnika - dodaje Włodzimierz Nowotarski.- Nie zawsze szybko udaje się taki druk z pieczątką otrzymać z powodu strachu urzędników przed dokumentem dwujęzycznym, który wymagają Niemcy.

 

Na podstawie dosyć licznych załączników wydawane jest specjalne - zaświadczenie ważne przez rok, które należy w oryginale wozić w autobusie podczas każdej jazdy przez Niemcy. Wówczas to, w zależności od deklarowanych obrotów, właściciel autokaru będzie uiszczać w Niemczech podatek VAT w wysokości 16 procent przychodu z kilometrów pokonanych w tym kraju. Kwota ta traktowana jest w Polsce jako koszt.

 

- Nie należy zaniżać tych obrotów, gdyż pracownicy skarbówki z Niemiec mają podstawy prawne do sprawdzenia prawidłowości deklarowanych obrotów w Polsce - mówi Włodzimierz Nowotarski.

 

Fiskus zza zachodniej granicy, w zależności, od obrotów rozlicza polskich przewoźników raz do roku, na kwartał lub co miesiąc. Każdy przejeżdżający przez granice autokar jest sprawdzany przy pomocy systemu monitoringu, a jego dane są porównywane z tymi, które znajdują się w centralnym rejestrze.

Rajd Pojazdów Zabytkowych

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Wróć na motofakty.pl Motofakty
Dodaj ogłoszenie