Uwaga, kradną!

Maciej Pobocha
Fot. Michał Tuliński
Fot. Michał Tuliński
Udostępnij:
W ubiegłym roku średnio co 10 minut kradziono w Polsce auto. W całym kraju zmieniło w ten sposób właścicieli 51 150 pojazdów. Ich szacowana wartość to 1,27 mld zł.

 

Z danych Komendy Głównej Policji wynika, że najwięcej pojazdów skradziono w ubiegłym roku w województwach: mazowieckim - 13 692, śląskim - 8 009, łódzkim - 6 171, wielkopolskim - 5 476 i małopolskim - 3 975.

 

Auta osobowe najczęściej ginęły z ulicy - 21 821 przypadków, parkingu niestrzeżonego - 17 466 oraz z garażu czy posesji - 3 965 egzemplarzy.

 

Zarejestrowano również utratę 24 235 samochodowych tablic rejestracyjnych. Większość z nich padła łupem złodziei. Skradzione tablice montowane są w autach wykorzystywanych do

Fot. Michał Tuliński
Fot. Michał Tuliński

"bezpłatnego" tankowania paliwa czy innych przestępstw.

 

Na niby

 

Zdarzały się również przypadki zgłaszania fikcyjnej kradzieży samochodu w celu wyłudzenia pieniędzy od firmy ubezpieczeniowej. Napływ dużej ilości używanych pojazdów spowodował znaczny spadek ich cen. Właścicielom zamiast sprzedaży opłaca się wejście w układ ze złodziejami, którzy płacą im za auto, po czym ubezpieczyciel wypłaca odszkodowanie. W sumie właściciel dostaje więcej pieniędzy niż wynosi rynkowa wartość pojazdu. Motywami oszustw są także problemy ze spłaceniem kredytu za pojazd oraz zły stan techniczny auta i związana z tym konieczność dokonania kosztownych napraw.

 

Jak kradną?

 

Metod kradzieży aut jest wiele. Rabusie stosują stary numer "na koło" podkładając pod oponę auta parkującego np. przed sklepem przedmiot o ostrej krawędzi, który w momencie ruszania pojazdu dziurawi oponę. Gdy kierowca zatrzymuje się zmuszony do wymiany koła, podążający za nim złodzieje kradną mu samochód "sprzed nosa". Nadal modne są kradzieże "na stłuczkę". Amatorzy cudzej własności powodują kolizję z innym autem i wykorzystując nieuwagę osoby oglądającej skutki wypadku wsiadają do jej pojazdu i odjeżdżają. Są też i bardziej wymyślne sposoby. W ubiegłym roku w Łodzi grasowała szajka specjalizująca się w kradzieżach pojazdów metodą "na śpiocha". W nocy przestępcy włamywali się do mieszkania i rozpylali środki nasenne. Zabierali dokumenty i kluczyki auta po czym odjeżdżali nim spod domu niczego nieświadomych właścicieli. Metodą wykorzystywaną przez amatorów cudzej własności jest również zakłócanie za pomocą nadajnika sygnału pilota sterującego centralnym zamkiem. Pojazd nie jest wówczas zamykany mimo, iż kierowca wydał takie polecenie pilotem. Złodzieje wykorzystują przy tym leniwość właścicieli aut z centralnym zamkiem, którzy stosunkowo rzadko sprawdzają, czy nastąpiło zamknięcie drzwi.

 

Zabezpieczajmy auta

 

Aby ustrzec się kradzieży warto korzystać z jednego chociażby zabezpieczenia pojazdu. Może to być alarm samochodowy, blokada skrzyni biegów czy kierownicy. Nie ma auta, którego nie udałoby się złodziejom ukraść. Każde dodatkowe zabezpieczenie wydłuża jednak czas niezbędny do skradzenia pojazdu, co może zniechęcić amatora cudzej własności.

 

Najczęściej kradzione marki samochodów w 2004 r.

 

Marka samochodu

Liczba skradzionych aut

VW Passat 

3 041

Fiat 126 p

2 757

Fiat Cinquecento

2 701

VW Golf

2 224

Fiat Seicento

2 175

Fiat Uno

1 660

Audi 80

1 523

Polonez Caro

1 499

Opel Astra

798

Peugeot 206 

696

Daewoo Tico

688

Fiat Punto

610

Renault Megane

605

Daewoo Matiz

599

Skoda Felicia

593

VW Polo

591

Źródło: Komenda Główna Policji

 

Kradzieże pojazdów w Polsce:

 

Rok

Liczba skradzionych pojazdów

1990

5056

1991

9356

1992

15308

1993

15286

1994

42021

1995

50684

1996

47557

1997

53319

1998

61151

1999

71543

2000

68062

2001

59458

2002

53674

2003

54291

2004

51150

 Źródło: Komenda Główna Policji

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Minister Anna Moskwa o polityce klimatycznej i o energetyce

Wideo

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Więcej informacji na stronie głównej Motofakty
Dodaj ogłoszenie