Uwaga, hamuję

Ryszard Polit
Fot. BMW: Dwustopniowe światła “stop” w BMW. Gdy włączy się układ ABS lub układ wspomagania nagłego hamowania, powierzchnia świateł “stop” ulega samoczynnemu zwiększeniu. Ma to poinformować kierowców jadących z tyłu o intensywnym h
Fot. BMW: Dwustopniowe światła “stop” w BMW. Gdy włączy się układ ABS lub układ wspomagania nagłego hamowania, powierzchnia świateł “stop” ulega samoczynnemu zwiększeniu. Ma to poinformować kierowców jadących z tyłu o intensywnym h
Producenci wymyślili, jak skutecznie zatrzymać samochód. Teraz trzeba się zastanowić, w jaki sposób sygnalizować mocne hamowanie.

Producenci samochodów wymyślili już, jak skutecznie zatrzymać samochód. Teraz trzeba się zastanowić, w jaki sposób sygnalizować mocne hamowanie, bowiem coraz więcej jest przypadków wjechania w bagażnik poprzednika.

 

Fot. BMW: Dwustopniowe światła “stop” w BMW. Gdy włączy się układ ABS lub układ wspomagania nagłego hamowania, powierzchnia świateł “stop” ulega samoczynnemu
Fot. BMW: Dwustopniowe światła “stop” w BMW. Gdy włączy się układ ABS lub układ wspomagania nagłego hamowania, powierzchnia świateł “stop” ulega samoczynnemu zwiększeniu. Ma to poinformować kierowców jadących z tyłu o intensywnym h

Wielu kierowców nie zachowuje bezpiecznego odstępu od poprzedzającego pojazdu. W momencie gwałtownego i niespodziewanego hamowania, często dochodzi do wypadków, gdyż pojazd jadący zbyt blisko najeżdża na tył poprzednika. Inżynierowie starają się więc opracować system informujący o gwałtownym hamowaniu.

 

W niektórych samochodach, np. Citroenach czy Renault, podczas gwałtownego hamowania samoczynnie włączają się światłą awaryjne, które ostrzegają kierowców jadących z tyłu o niebezpieczeństwie.

 

Firmy niemieckie, takie jak BMW czy Opel proponują dwustopniowe światła “stop". Podczas normalnego hamowania światła stop działają w tradycyjny sposób. Jednak gdy podczas hamowania włączy się układ ABS lub układ wspomagania nagłego hamowania, powierzchnia świecenia świateł stop samoczynnie się zwiększa. Według przeprowadzonych badań, zwiększenie powierzchni świecącej powoduje, że kierowca jadący z tyłu mocniej wciska pedał hamulca.

 

Konstruktorzy starają się również rozwiązać problem przepalonych żarówek w tylnych lampach. Jest to ważne, gdyż kierowcy rzadko sprawdzają, czy wszystkie żarówki w tylnych lampach są sprawne. W BMW serii 1 zastosowano system oświetlenia zapasowego, który uruchamia się automatycznie. W przypadku uszkodzenia żarówki, np. świateł pozycyjnych czy kierunkowskazów, inne źródła światła przejmują jej rolę. O uszkodzeniu żarówki jest informowany kierowca, który może usunąć awarię.

 

W oświetleniu przednim nie nastąpiły zasadnicze zmiany, chociaż coraz trudniej jest samemu wymienić lampę halogenową w reflektorze. Utrudniony dostęp do reflektorów stał się normą we współczesnych, i wydawałoby się bezpiecznych, samochodach. Długowieczne lampy ksenonowe jakoś nie mogą się rozpowszechnić, głównie ze względu na wysoką cenę, która wyklucza montaż w autach popularnych. Producenci oświetlenia eksperymentują z diodami typu LED, ale to dopiero początki prób.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Otwarcie sezonu motocyklowego na Jasnej Górze

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty