Producenci samochodów wymyślili już, jak skutecznie zatrzymać samochód. Teraz trzeba się zastanowić, w jaki sposób sygnalizować mocne hamowanie, bowiem coraz więcej jest przypadków wjechania w bagażnik poprzednika.

Wielu kierowców nie zachowuje bezpiecznego odstępu od poprzedzającego pojazdu. W momencie gwałtownego i niespodziewanego hamowania, często dochodzi do wypadków, gdyż pojazd jadący zbyt blisko najeżdża na tył poprzednika. Inżynierowie starają się więc opracować system informujący o gwałtownym hamowaniu.
W niektórych samochodach, np. Citroenach czy Renault, podczas gwałtownego hamowania samoczynnie włączają się światłą awaryjne, które ostrzegają kierowców jadących z tyłu o niebezpieczeństwie.
Firmy niemieckie, takie jak BMW czy Opel proponują dwustopniowe światła “stop". Podczas normalnego hamowania światła stop działają w tradycyjny sposób. Jednak gdy podczas hamowania włączy się układ ABS lub układ wspomagania nagłego hamowania, powierzchnia świecenia świateł stop samoczynnie się zwiększa. Według przeprowadzonych badań, zwiększenie powierzchni świecącej powoduje, że kierowca jadący z tyłu mocniej wciska pedał hamulca.
Konstruktorzy starają się również rozwiązać problem przepalonych żarówek w tylnych lampach. Jest to ważne, gdyż kierowcy rzadko sprawdzają, czy wszystkie żarówki w tylnych lampach są sprawne. W BMW serii 1 zastosowano system oświetlenia zapasowego, który uruchamia się automatycznie. W przypadku uszkodzenia żarówki, np. świateł pozycyjnych czy kierunkowskazów, inne źródła światła przejmują jej rolę. O uszkodzeniu żarówki jest informowany kierowca, który może usunąć awarię.
W oświetleniu przednim nie nastąpiły zasadnicze zmiany, chociaż coraz trudniej jest samemu wymienić lampę halogenową w reflektorze. Utrudniony dostęp do reflektorów stał się normą we współczesnych, i wydawałoby się bezpiecznych, samochodach. Długowieczne lampy ksenonowe jakoś nie mogą się rozpowszechnić, głównie ze względu na wysoką cenę, która wyklucza montaż w autach popularnych. Producenci oświetlenia eksperymentują z diodami typu LED, ale to dopiero początki prób.
Strefa Biznesu - inwestycje w samochody klasyczne
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?