Utrata wartości samochodu - co na nią wpływa?

(pp) źródło: Gazeta Prawna
Fot. Archiwum Polskapresse
Fot. Archiwum Polskapresse
Wartość rezydualna, czyli część kwoty zakupu nowego pojazdu, którą można odzyskać przy jego odsprzedaży, staje się powoli jednym z ważniejszych czynników decydujących o wyborze samochodu. Większość klientów, zarówno prywatnych jak i flotowych, wybiera takie marki i modele, które można odsprzedać po możliwie wysokich cenach.

Wartość rezydualna, czyli część kwoty zakupu nowego pojazdu, którą można odzyskać przy jego odsprzedaży, staje się powoli jednym z ważniejszych czynników decydujących o wyborze samochodu. Większość klientów, zarówno prywatnych jak i flotowych, wybiera takie marki i modele, które można odsprzedać po możliwie wysokich cenach
.

Fot. Archiwum Polskapresse
Fot. Archiwum Polskapresse

Czynnikiem, który w największym stopniu wpływa na wartość rezydualną, jest marka samochodu. Jest to jednak uzależnione od specyfiki danego rynku oraz prestiżu, jakim pojazdy cieszą się wśród klientów. W przypadku polskiego rynku bardziej cenione są auta niemieckie oraz japońskie. Większą utratę wartości notuje się w przypadku samochodów francuskich oraz amerykańskich.

**CZYTAJ TAKŻE

Powiadom urząd o sprzedaży autaIle można stracić?

**

Jednak nawet w przypadku jednej marki, różnice pomiędzy poszczególnymi jej modelami mogą być znaczące. Przykładem takiej sytuacji jest Volkswagen. Po 3 latach użytkowania w przypadku terenowego Touarega możemy odzyskać 56 proc. początkowej wartości. Natomiast przy odsprzedaży limuzyny Phaeton uzykamy zaledwie 36 proc. kwoty, którą należało zapłacić w salonie.

Należy także zwrócić uwagę na tzw. "cykl życia". Każdy pojazd ma swój określony czas produkcji. Im bliżej jest jego końca, tym bardziej spada jego wartość przy odsprzedaży. Dlatego kupując nowy samochód warto dopytać się o to, jak długo będzie on jeszcze produkowany.

Innym czynnikiem, który ma duży wpływ na cenę używanego samochodu jest przebieg. Oczywistym jest, że większy przebieg wpływa negatywnie na jego wartość. Dlatego też jeśli intensywniej eksploatujemy samochód, musimy liczyć się z jego mniejszą wartością.

Wartość rezydualna jest także ściśle związana z wyposażeniem samochodu. Im dłuższa jest lista wyposażenia dodatkowego, tym większy będzie spadek jego wartości w późniejszym okresie. Jest to spowodowane tym, że każde dodatkowe opcje tracą na wartości szybciej niż samochód.

Wymienione tutaj czynniki nie są oczywiście jedynym. Jeśli liczymy na większą wartość rezydualną podczas sprzedaży, musimy także zwrócić uwagę na takie aspekty jak np. kolor, rodzaj paliwa oraz pojemność silnika.

Oczywiście istnieje jeszcze wiele innych, decydujących ostatecznie o wartości pojazdu używanego. Do nich należą: kolor, wolumen sprzedaży czy rodzaj i pojemność silnika. Prześledzenie sześciu wymienionych zależności może jednak w znacznym stopniu ograniczyć ryzyko związane z zakupem samochodu, który po kilku latach będziemy chcieli sprzedać.

od 7 lat
Wideo

Jak głosujemy w II turze wyborów samorządowych

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty