Mariusz Michalak
Aktualizacja:

Pożegnanie z 60 tysiącami
Wynika z nich, że samochody kupowane najchętniej tanieją w ciągu pierwszych 3 lat o 46,5%.
Brakujące crossovery
W zestawieniu TOP10 aut najchętniej wybieranych przez Kowalskiego znalazły się tylko dwa SUVy – Dacia Duster i Hyundai Tucson. To akurat nie jest dobra wiadomość w kontekście rozważań o utracie wartości, bo SUVy, podobnie, jak crossovery, są sylwetkami zdecydowanie najbardziej odpornymi na przecenę. Dacia Duster i Hyundai Tucson to jedyne dwa modele w zestawieniu TOP 10, które w ciągu pierwszych trzech lat tanieją o mniej niż 40%. Popularność tych samochodów wśród Kowalskiego wynika z faktu, że pierwszy jest zdecydowanie najtańszym SUVem z segmentu C, a drugi ma bardzo dobrą relację ceny do jakości i też nie jest drogi w swojej klasie. Rosnąca popularność SUVów i crossoverów na polskim rynku, połączona z nowymi trendami w motoryzacji, takimi, jak np. najem samochodów, pozwala mieć nadzieję, że w kolejnych latach segment ten będzie coraz silniej reprezentowany wśród Kowalskich. Już dziś nie jest jednak aż tak źle z naszymi decyzjami, bo dominujące w zestawieniu hatchbacki zajmują trzecią pozycję jeśli chodzi o tempo przeceny, tracąc średnio 46% w ciągu pierwszych trzech lat. Widać wyraźnie, że hatchbacki są najbardziej popularną formą sylwetki w zakupach konsumenckich, co jest najprawdopodobniej podyktowane ceną. SUVy i crossovery to w większości wypadków samochody dużo droższe. W zestawieniu TOP 10, na niekorzyść wyraźnie odstaje Skoda Rapid, która w przypadku ujętego w rankingu modelu traci w ciągu pierwszych 3 lat ponad połowę wartości Sytuacja ta może wynikać z faktu licznych akcji promocyjnych wspierających sprzedaż modelu.
Słuszny wybór?
Auta z silnikami benzynowi trzymają wartość porównywalnie do tych z silnikiem wysokoprężnym. Pierwsze tanieją średnio o 45,7 proc. w ciągu pierwszych 3 lat, a drugie o 45,6 proc. Samochody z silnikiem benzynowym są jednak tańsze w zakupie. W przypadku pojazdów z silnikami wysokoprężnymi, spadek wartości pogłębia negatywny PR związany z wprowadzeniem zakazu wjazdu dla aut z takim silnikiem do wielu miast oraz plany zaprzestania produkcji takich pojazdów przez wiele wiodących marek. Dlatego zdaniem ekspertów w nadchodzących latach należy się spodziewać dalszego pogłębienia dysproporcji w utracie wartości na korzyść „benzyny”, jak również dalszego wzrostu zainteresowania samochodami hybrydowymi.
Zobacz także: Kia Picanto w naszym teście