Niemcy można zaliczyć do czołówki motoryzacyjnej świata. Po drogach o długości 650 tysięcy km, w tym 11,5 tysiąca km autostrad, porusza się prawie 43 mln samochodów osobowych. Zgodnie z obowiązującymi przepisami tabor jest badany w placówkach stowarzyszenia nadzoru technicznego TÜV.
Zebrane i opracowane wyniki badań publikowane są corocznie jako opiniotwórczy raport, liczący się nie tylko na niemieckim rynku motoryzacyjnym. Co istotne ze statystycznego punktu widzenia, poszczególne typy samochodów umieszcza się w zestawieniu, gdy w ciągu roku przebadano ponad 500 pojazdów.
Podczas badań ocenia się ogólną odporność na korozję, stan przedniego i tylnego zawieszenia, kondycję układu kierowniczego, stan instalacji elektrycznej, poprawność działania hamulców oraz trwałość układu wydechowego.
Przebadane samochody klasyfikowane są na grupy w zależności od wielu użytkowania: od 1 do
3 lat , 4-5 lat, 6-7 lat, 8-9 lat i 10-11 lat. Miejsce w grupie jest zależne od ilości istotnych usterek określonej w procentach. W przypadku zdobycia identycznej ilości punktów, nazwy samochodów wymieniane są w kolejności alfabetycznej.
Raport pokazuje po raz kolejny przewagę marek japońskich nad pozostałymi. Wyróżniają się tu Toyota, Subaru, Honda i Mazda. Jednak w kategorii aut 8-11 letnich od lat prowadzi Porsche 911, za nim klasyfikowane są Mercedesy. W
poszczególnych grupach wiekowych ostatnie miejsca zajmują: Peugeot 806, Chrysler Voyager, Renault Twingo, Seat Toledo i Skoda Favorit. Zastanawiający jest spadek Forda Focusa z 1 na 29 miejsce oraz miejsca w ósmej dziesiątce takich samochodów, jak Volvo V 70 i S 80 czy BMW serii 5 oraz to, że drogie i dobrze wyposażone vany znajdują się na końcu listy.
Porównując raporty, można sformułować tezę, że w pierwszej i ostatniej dziesiątce marki powtarzają się. Pomiędzy nimi jest szerokie grono średniaków. Co wydaje się usprawiedliwione, na ostatnich miejscach znajdują się także stare konstrukcje, źle zabezpieczone antykorozyjnie i definitywnie schodzące z rynku - Fiat Tempra czy Skoda Favorit. Na miejsca pierwsze wkraczają samochody współcześnie zaprojektowane i co ciekawe nie tylko japońskie - Audi A 2 czy Opel Agila. Ciekawe, że w grupie wiekowej 1- 3 lat od Opla Agila zdecydowanie gorzej wypada BMW serii 3. Ten i inne przykłady podważają nieco zaufanie do tego raportu. Wygląda na to, że o dobre miejsce jest łatwiej pojazdom prostym, mniej wyrafinowanym technicznie, czego przykładem jest obecna w czołówce od kilku lat Toyota Starlet.
Wyniki badań podawane w tym raporcie mogą być pomocne przy podejmowaniu decyzji o zakupie samochodu używanego. Jednak trzeba wziąć pod uwagę inne warunki eksploatacji pojazdów w Niemczech i w Polsce. Należą do nich mniejsze zasolenie zimą, lepsza jakość i stan nawierzchni dróg, korzystniejsze warunki gwarancji na niektóre samochody. Trzeba również zwrócić uwagę, że raport nie jest sporządzany z pozycji eksploatatora, który na bieżąco zna historię przeglądów i napraw. Opisano jedynie stan pojazdu na stanowisku diagnostycznym. Podobnie jak w Polsce, przed przeglądem technicznym mającym na celu dopuszczenie do ruchu, samochody z pewnością są naprawiane, co przywraca im sprawność techniczną.
Stan techniczny samochodu najbardziej zależy od sposobu eksploatacji i ewentualnych kolizjach. Na rynku aut używanych w Polsce mamy do czynienia z tak wielką różnorodnością pojazdów o rozmaitej historii, ze na uogólnienia wynikające z raportu TUV trzeba patrzeć przez polską optykę.
Dane wg TUV
Samochody od 1 do 3 lat Ilość usterek proc.
1. Audi A 2 2,1
2. Honda Logo 2,3
3. Opel Agila 2,3
4. Toyota Yaris 2,3
5. Toyota RAV 4 2,5
6. Mazda Demio 2,6
7. Mazda MX 5 2,6
8. Toyota Corolla 2,6
9. Toyota Picnic 2,6
10. Subaru Forester 2,7
...
103. Mitsubishi Galant 9,3
104. Daewoo Nubia 9,7
105. Ford Galaxy 10,4
106. Opel Frontera 10,9
107. VW Sharan 10,9
108. BMW serii 3 11,4
109. Alfa Romeo 145/146 11,7
110. Seat Alhambra 12,1
111. Kia Pride 13,1
112. Chrysler Voyager 14,6
113. Peugeot 806 14,7
Samochody od 4 do 5 lat Ilość usterek w proc.
1. Toyota Picnic 3,9
2. Toyota Avensis 4,0
3. Toyota Starlet 4,2
4. Porsche 911 4,4
5. Subaru Legacy 4,7
6. Porsche Boxter 4,8
7. Toyota Corolla 4,8
8. Toyota RAV 4 4,8
9. Mazda MX 5 5,1
10. Mercedes SLK 5,1
...
93. Ford Galaxy 16,8
94. Mitsubishi Carisma 16,8
95. VW Sharan 17,1
96. Skoda Felicja 17,5
97. Kia Pride 18,9
98. Peugeot 806 19,1
99. Renault Twingo 19,4
100. Renault Clio 20,7
101. Daewoo Nubira 21,1
102. Suzuki Wagon R+ 22,3
103. Chrysler Voyager 25,4
Samochody od 6 do 7 lat Ilość usterek w proc.
1. Toyota Starlet 4,9
2. Porsche 911 5,9
3. Toyota RAV 4 5,9
4. Mercedes SL 6,9
5. Subaru Impreza 7,2
6. Mercedes SLK 7,5
7. Toyota Corolla 7,7
8. Toyota Carina 8,0
9. Nissan Almera 8,2
...
75. Renault Megane 21,8
76. Peugeot 806 22,3
77. Skoda Felicja 23,3
78. Citroen ZX 24,3
79. Renault Espace 24,5
80. Fiat Cinqecento 25,1
81. Seat Toledo 25,3
82. Renault Clio 27,1
83. Alfa Romeo 145/146 27,5
84. Chrysler Voyager 27,8
85. Renault Twingo 31,1
Samochody od 8 do 9 lat Ilość usterek w proc.
1. Porsche 911 5,6
2. Mercedes SL 7,4
3. Toyota Corolla 10,7
4. Subaru Impreza 11,3
5. Toyota Starlet 11,3
6. Toyota Carina 11,4
7. Mercedes C klasa 12,0
8. Subaru Legacy 12,0
9. Mazda MX 5 12,2
10. Suzuki Vitara 12,6
...
60. Renault 19 30,3
61. Peugeot 205 30,4
62. Citroen AX 31,0
63. Renault Clio 31,5
64. Renault Espace 31,5
65. Volvo 440 33,0
66. Citroen ZX 33,1
67. Fiat Tipo/Tempra 33,2
68. Renault Twingo 34,4
69. Skoda Favorit 35,2
70. Seat Toledo 35,8
Polski przemysł motoryzacyjny, szanse i zagrożenia - debata
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?