"Uspokajanie ruchu"

tekst i zdjęcia Piotr Myszor
Udostępnij:
Termin "uspokajanie ruchu" nie jest u nas zbyt popularny. Biorąc pod uwagę stan naszych dróg myślimy raczej o przyspieszaniu.


Wysepki nieco zwężają światło jezdni i kierowcy
odruchowo zwalniają. Dla pieszych podzielenie
drogi na 2 etapy jest kolejnym ułatwieniem
- nie muszą czekać, aż będą mieli wolne obie jezdnie.




Inna faktura i kolor nawierzchni w obrębie
skrzyżowań mają obudzić uwagę kierowcy. Wjazd
na skrzyżowanie jest przy tym dość łagodnym
progiem zwalniającym. Jadąc 40-50 km/h ledwo go
czujemy, ale przy wyższych prędkościach wjazdowi
towarzyszy nieprzyjemne uderzenie.

Tymczasem na zachodzie i północy Europy, gdzie system szybkich dróg
dobrze działa, coraz więcej uwagi poświęca się zmniejszeniu prędkości i
podniesieniu poziomu bezpieczeństwa na terenach zabudowanych. Jeżdżąc po
Niemczech czy Austrii można spotkać przy wlotach do miasteczek wysepki,
które trzeba ominąć zygzakiem po nieco zwężonej drodze. Skręt i wąska jezdnia
to dwa czynniki, podświadomie niemal zmuszające kierowcę do zmniejszenia
prędkości.
Wysepki, ronda kompaktowe i różnego rodzaju progi zwalniające są tam
już powszechne. U nas dopiero zaczynają się pojawiać. Na razie jako pojedyncze
elementy, a nie pełny system. W tym roku niedaleko Międzyzdrojów trafiłem
na wioskę Kołczewo, która pod względem uspokajania ruchu może być modelowa.
We wsi zbudowano rondo, wysepki a nawet progi zwalniające, obejmujące
całe skrzyżowania. Nie są to takie rozwiązania, jak wysokie, zmuszające
niemal do zatrzymania się progi montowane w naszych miastach przed szkołami.
Ale powodują nieprzyjemne dobicie zawieszenia, jeżeli jedziemy z prędkością
ponad 50 km/h.
W Katowicach tego typu próg zwalniający jest np. na przejściu przy rektoracie
Uniwersytetu Śląskiego. W Kołczewie na ruchliwej drodze Kołobrzeg - Świnoujście
są 3 skrzyżowania: na jednym zbudowano rondo, a dwa kolejne zamieniono
w progi zwalniające. Przy wjeździe do wsi z obu stron są wysepki.
Trudno się spodziewać, żeby wkrótce wszystkie nasze miasta miały tak
wyglądać, ale takie rozwiązania będą się coraz częściej pojawiały w tzw.
strefach zamieszkania.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polska coraz bardziej rowerowa

Wideo

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Więcej informacji na stronie głównej Motofakty
Dodaj ogłoszenie