UOKiK kontroluje. Nie wiadomo, ile mamy zapłacić w myjniach i na parkingach

Paweł Piątek
Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów skontrolował 84 parkingi i 125 myjni samochodowych – łącznie 209 przedsiębiorców. Blisko 23 procent z nich nie dba o prawidłowe informowanie konsumentów o cenach świadczonych usług.
Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów skontrolował 84 parkingi i 125 myjni samochodowych – łącznie 209 przedsiębiorców. Blisko 23 procent z nich nie dba o prawidłowe informowanie konsumentów o cenach świadczonych usług. Archiwum
Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów skontrolował 84 parkingi i 125 myjni samochodowych – łącznie 209 przedsiębiorców. Blisko 23 procent z nich nie dba o prawidłowe informowanie konsumentów o cenach świadczonych usług.

    

Czy konsument w myjni samochodowej wie dokładnie, za co i ile płaci? Czy kierowcy mają szansę zapoznać się z ceną, wjeżdżając na parking? W 2023 roku UOKiK przeprowadził kontrole 84 parkingów i 125 myjni samochodowych w całej Polsce. Zweryfikowano, czy przedsiębiorcy prawidłowo realizują swoje obowiązki dotyczące informowania o cenie.

- Podstawowym prawem konsumenta jest prawo do informacji. Przedsiębiorca nie może utrudniać dostępu do cennika usług. Musi być on widoczny, niebudzący wątpliwości, jednoznaczny i umożliwiający porównanie cen. Konsument powinien mieć możliwość ustalenia, ile w rzeczywistości zapłaci za pozostawienie swojego samochodu na parkingu czy jego umycie, a także wybrania najkorzystniejszej dla siebie oferty – mówi Prezes UOKiK Tomasz Chróstny.

Według danych zgromadzonych przez Inspekcję Handlową blisko 23 proc. sprawdzonych przedsiębiorców nie dba o prawidłowe informowanie konsumentów o cenach świadczonych przez siebie usług.

Nieprawidłowości dotyczące uwidaczniania cen stwierdzono w przypadku 26 parkingów i 22 myjni – łącznie u 48 przedsiębiorców. 
Głównym problemem na parkingach jest umieszczanie cen usług w taki sposób, że są one nieczytelne dla wjeżdżających kierowców. Zarówno w myjniach, jak i na parkingach stwierdzono brak cenników lub nieuwzględnienie cen wszystkich usług. 

Zdarza się również, że przedsiębiorcy prezentują ceny w sposób budzący wątpliwości, np. w formie „od…” lub „od… do…”. Tymczasem cena musi być jednoznaczna dla konsumenta - ma prawo wiedzieć, ile dane usługi kosztują, aby móc świadomie wybrać te, z których chce skorzystać.

Za brak należytego informowania konsumentów o cenach świadczonych usług przedsiębiorcy grozi kara do 20 tys. zł. W efekcie kontroli ponad połowa przedsiębiorców, u których stwierdzono nieprawidłowości podjęła dobrowolne działania naprawcze. 
Na 32 przedsiębiorców nałożono kary pieniężne na łączną kwotę ok. 40 tys. zł. W 6 przypadkach odstąpiono od nałożenia kary ze względu na znikomą wagę naruszeń oraz fakt, że przedsiębiorcy zaprzestali stosowania zakwestionowanych praktyk.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: W Polsce drastycznie wzrosną podatki? Winna demografia

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty