Ulubieńcy korozji, czyli najbardziej rdzewiejące samochody

Marcin Lewandowski
Korodujące samochody Planując zakup samochodu używanego chcemy, by służył nam przez kilka lat. Oprócz standardowej troski o bezwypadkową przeszłość i o realny przebieg powinniśmy też wziąć pod uwagę jego skłonność do korozji. Fot. Newspress
Korodujące samochody Planując zakup samochodu używanego chcemy, by służył nam przez kilka lat. Oprócz standardowej troski o bezwypadkową przeszłość i o realny przebieg powinniśmy też wziąć pod uwagę jego skłonność do korozji. Fot. Newspress
Udostępnij:
Planując zakup samochodu używanego chcemy, by służył nam przez kilka lat. Oprócz standardowej troski o bezwypadkową przeszłość i o realny przebieg powinniśmy też wziąć pod uwagę jego skłonność do korozji.

W niektórych autach potrafi pojawić się już po dwóch, trzech latach od nowości. Takich niespodzianek lepiej unikać. Oto lista samochodów, które należy bacznie obejrzeć przed kupnem, lub wręcz z nich zrezygnować. Do zestawienia wybraliśmy popularne samochody, których produkcja trwała po roku 2000.

W latach 80. upowszechniły się metody zabezpieczania karoserii samochodowych przed korozją za pomocą cynkowania. Liderem w tej dziedzinie było Audi. Od tamtej pory coraz więcej modeli różnych marek przez lata opiera się jej, a niektóre wręcz nie chcą rdzewieć. Niestety wciąż są modele, których ochrona w tym zakresie pozostawia wiele do życzenia. Nieraz już po kilku latach pojawiają się w nich pierwsze ogniska rdzy, a rdzawe naloty są niemal normą.

Korodujące samochody <br><br>Planując <a href=zakup samochodu używanego chcemy, by służył nam przez kilka lat. Oprócz standardowej troski o bezwypadkową przeszłość i o realny przebieg powinniśmy też wziąć pod uwagę jego skłonność do korozji.
Fot. Newspress">Czułe podbrzusze

Samochody produkowane w Japonii nie są już tak liczne na naszym rynku, bowiem wiele tamtejszych marek ma swoje fabryki w Europie. Ale wciąż Subaru, Lexus i Mazda, a także wybrane modele innych marek pokonują długą drogę morską, by dotrzeć do klientów na Starym Kontynencie. Oddziaływanie soli morskiej podczas podróży powoduje, że podwozia tych modeli zaczynają rdzewieć nieco wcześniej, niż modeli pokonujących drogę z fabryki do dilera jedynie lądem. Ale i tu są równi i równiejsi. Subaru i Lexus mają dobrą opinię jeśli chodzi o odporność na korozję, Mazdy wręcz odwrotnie. To jednak nie problem tylko japończyków, np. BMW serii 3 (E46) z początku produkcji oraz Ford Ka miały tak słabo zabezpieczoną podłogę, że po przerdzewieniu tylne zawieszenie może od nich odpaść.

Zdradziecka sól
Tajemnicą Poliszynela jest to, jak sól drogowa wpływa na kondycję blach samochodowych. Egzemplarze importowane ze Szwajcarii, czy innych miejsc w Europie, gdzie zimą nie używa się soli mają nadwozia i podwozia w dużo lepszym stanie, niż egzemplarze eksploatowane w Polsce od nowości. Rozwiązaniem tego problemu może być zabezpieczenie podwozia specjalnymi specyfikami, jednak taki zabieg trzeba przeprowadzić dość wcześnie i powtarzać go nie rzadziej, niż co trzy lata.

Schowana pod uszczelką
Poza podwoziem rdzy należy szukać w nadkolach, na dolnych rantach drzwi, tylnej klapy, na podszybiu, a także pod wszelkiego rodzaju uszczelkami. Przed zakupem pod kątem korozji należy sprawdzić także te modele, które nie słyną z rdzy. W takich wypadkach jej obecność może świadczyć o nieprawidłowo przeprowadzonej naprawie blacharskiej w przeszłości. Wyjątkiem jest m.in. przednia maska, na której przedniej krawędzi rdza może pojawić się w wyniku mechanicznego uszkodzenia lakieru, np. przez uderzenia drobnych kamieni.

Na kolejnych stronach prezentujemy przegląd modeli słynących z podatności na korozję i wskazujemy ich słabe punkty.

[page_break]


Korodujące samochody Planując zakup samochodu używanego chcemy, by służył nam przez kilka lat. Oprócz standardowej troski o bezwypadkową przeszłość i
Korodujące samochody

Planując zakup samochodu używanego chcemy, by służył nam przez kilka lat. Oprócz standardowej troski o bezwypadkową przeszłość i o realny przebieg powinniśmy też wziąć pod uwagę jego skłonność do korozji.

Fot. Newspress

Ford Focus I (1998-2004)

Focus pojawił się na rynku w 1998 roku i miał być nową jakością. No i był, choć po Escorcie odziedziczył skłonność do rdzy. Pojawia się ona na błotnikach, nadkolach, drzwiach, okolicach wlewu paliwa i tylnej klapie. W pierwszej generacji rdza była prawdziwą plagą. Jeśli nie występuje, to oznacza prawdopodobnie regularne zabezpieczenia dokonywane przez właściciela, lub naprawę blacharską.


Korodujące samochody Planując zakup samochodu używanego chcemy, by służył nam przez kilka lat. Oprócz standardowej troski o bezwypadkową przeszłość i
Korodujące samochody

Planując zakup samochodu używanego chcemy, by służył nam przez kilka lat. Oprócz standardowej troski o bezwypadkową przeszłość i o realny przebieg powinniśmy też wziąć pod uwagę jego skłonność do korozji.

Fot. Newspress

Ford Focus II (2004-2010)

W pierwszej generacji rdza była prawdziwą plagą, więc w drugiej miało być znacznie lepiej. Okazało się jednak, że część egzemplarzy Focusa II też rdzewieje w tych samych miejscach, choć mniej niż poprzednik. Co ciekawe niektóre sztuki opierają się jej dość dobrze przez dłuższy czas. Mimo to przed zakupem warto obejrzeć auto od spodu.


Korodujące samochody Planując zakup samochodu używanego chcemy, by służył nam przez kilka lat. Oprócz standardowej troski o bezwypadkową przeszłość i
Korodujące samochody

Planując zakup samochodu używanego chcemy, by służył nam przez kilka lat. Oprócz standardowej troski o bezwypadkową przeszłość i o realny przebieg powinniśmy też wziąć pod uwagę jego skłonność do korozji.

Fot. Newspress

Ford Mondeo III (2000-2007)

Trzecia generacja Mondeo debiutowała w 2000 roku. Choć jest lepiej zabezpieczona antykorozyjnie od swojego mniejszego kuzyna, a także od rdzewiejącej w całości pierwszej generacji, to rude naloty i tak pojawiają się na rantach drzwi, nadkolach, czy klapie bagażnika. Po liftingu z 2003 roku zabezpieczenie wyraźnie się poprawiło.

Inne modele Forda za skłonnością do korozji:
- Ford Ka I (1996-2008)
– podłoga, progi, błotniki tylne
- Ford S-Max I (2006-2015)
– podwozie, drzwi, klapa tylna


Korodujące samochody Planując zakup samochodu używanego chcemy, by służył nam przez kilka lat. Oprócz standardowej troski o bezwypadkową przeszłość i
Korodujące samochody

Planując zakup samochodu używanego chcemy, by służył nam przez kilka lat. Oprócz standardowej troski o bezwypadkową przeszłość i o realny przebieg powinniśmy też wziąć pod uwagę jego skłonność do korozji.

Fot. Newspress

Mazda 6 I (2002-2008)

Pierwsza generacja Mazdy 6 miała słabe zabezpieczenie antykorozyjne, prawdopodobnie najsłabsze ze wszystkich modeli tego producenta. To wina „ciężkich czasów” zmuszających do cięcia kosztów produkcji. W szóstce przekłada się to na powszechnie występującą rdzę, którą najczęściej znajdziemy w podwoziu, nadkolach, na błotnikach, drzwiach, masce, ale też w profilach zamkniętych.


Korodujące samochody Planując zakup samochodu używanego chcemy, by służył nam przez kilka lat. Oprócz standardowej troski o bezwypadkową przeszłość i
Korodujące samochody

Planując zakup samochodu używanego chcemy, by służył nam przez kilka lat. Oprócz standardowej troski o bezwypadkową przeszłość i o realny przebieg powinniśmy też wziąć pod uwagę jego skłonność do korozji.

Fot. Newspress

Mazda 6 II (2007-2012)

Czy druga generacja Mazdy 6 jest wolna od rdzy? Niestety nie, jej występowanie nie jest tak powszechne jak w pierwszej generacji, ale nadal pojawia się dość szybko. Ruda atakuje tylne nadkola, drzwi i tylną klapę. Dodatkowo w modelach z nadwoziem kombi może pojawić się w okolicach mocowania relingów dachowych.


Korodujące samochody Planując zakup samochodu używanego chcemy, by służył nam przez kilka lat. Oprócz standardowej troski o bezwypadkową przeszłość i
Korodujące samochody

Planując zakup samochodu używanego chcemy, by służył nam przez kilka lat. Oprócz standardowej troski o bezwypadkową przeszłość i o realny przebieg powinniśmy też wziąć pod uwagę jego skłonność do korozji.

Fot. Newspress

Mazda 3 I (2003-2009)

Tylne nadkola to najsłabszy punkt nadwozia trójki. Nie tylko ich nie wygłuszono, co przekłada się na hałas w kabinie, ale też poskąpiono zabezpieczenia antykorozyjnego. Tam rdza pojawia się najwcześniej. Następnie atakuje tylne błotniki, progi i drzwi. Można ją też znaleźć w zawieszeniu, co może utrudnić jego serwis.

Inne modele Mazdy za skłonnością do korozji:
- Mazda 2/Demio (2002-2007) – błotniki tylne
- Mazda 5 (2005-2010) – nadkola, podłoga
- Mazda MX-5 NB (1998-2005) – nadkola, błotniki, progi, drzwi, tylna klapa
- Mazda MX-5 NC (2005-2015) – tylna klapa, maska, progi, błotniki


Korodujące samochody Planując zakup samochodu używanego chcemy, by służył nam przez kilka lat. Oprócz standardowej troski o bezwypadkową przeszłość i
Korodujące samochody

Planując zakup samochodu używanego chcemy, by służył nam przez kilka lat. Oprócz standardowej troski o bezwypadkową przeszłość i o realny przebieg powinniśmy też wziąć pod uwagę jego skłonność do korozji.

Fot. archiwum

Opel Astra II Classic (2004-2009)

Pierwsza generacja Astry była ogromnie podatna na korozję, z drugą generacją było lepiej, choć nie idealnie. Rdza jeśli się pojawia, to w podwoziu. Wbrew pozorom wiek nie ma tu nic do rzeczy, do 2004 roku nadwozie było cynkowane, zaś w wersji Classic zabezpieczano już tylko wybrane elementy. Dlatego w tym modelu korozja tylnych nadkoli, błotników, rantów drzwi, czy maski nie jest niczym niezwykłym.


Korodujące samochody Planując zakup samochodu używanego chcemy, by służył nam przez kilka lat. Oprócz standardowej troski o bezwypadkową przeszłość i
Korodujące samochody

Planując zakup samochodu używanego chcemy, by służył nam przez kilka lat. Oprócz standardowej troski o bezwypadkową przeszłość i o realny przebieg powinniśmy też wziąć pod uwagę jego skłonność do korozji.

Fot. Opel

Opel Corsa D (2006-2014)

Corsa czwartej generacji to jedno z ulubionych aut Polaków. Niestety mimo młodego wieku nie jest ona wolna od rdzawych punktów zapalnych. Przede wszystkim pojawia się po wewnętrznej stronie maski. Ogniska korozji mogą też pojawić się na tylnych błotnikach, czy tylnej klapie.


Korodujące samochody Planując zakup samochodu używanego chcemy, by służył nam przez kilka lat. Oprócz standardowej troski o bezwypadkową przeszłość i
Korodujące samochody

Planując zakup samochodu używanego chcemy, by służył nam przez kilka lat. Oprócz standardowej troski o bezwypadkową przeszłość i o realny przebieg powinniśmy też wziąć pod uwagę jego skłonność do korozji.

Fot. archiwum

Daewoo Matiz (1998-2007)

Produkowany w FSO Matiz zastąpił Tico i niemal z miejsca stał się hitem sprzedaży. Po latach wyszło marne zabezpieczenie antykorozyjne, a wręcz jego brak. Rdza atakuje wszystko, najbardziej widoczne miejsca to progi, tylne błotniki i dolne ranty drzwi. Pod spodem może być jeszcze gorzej.

Inne modele Daewoo za skłonnością do korozji:
- Daewoo/FSO Lanos (1997-2008) – nadkola, progi, przewody hamulcowe


Korodujące samochody Planując zakup samochodu używanego chcemy, by służył nam przez kilka lat. Oprócz standardowej troski o bezwypadkową przeszłość i
Korodujące samochody

Planując zakup samochodu używanego chcemy, by służył nam przez kilka lat. Oprócz standardowej troski o bezwypadkową przeszłość i o realny przebieg powinniśmy też wziąć pod uwagę jego skłonność do korozji.

Fot. Newspress

Mercedes ML W163 (1997-2004)

Przełom lat 90. i 00. był najgorszym okresem w dziejach Mercedesa. Kłopoty jakościowe nie ominęły elementów nadwozi, które rdzewiały na niespotykaną dotąd skalę. Produkowany w USA ML pierwszej generacji wcale nie jest wyjątkiem. Rdza atakuje progi, błotniki, nadkola oraz elementy karoserii.


Korodujące samochody Planując zakup samochodu używanego chcemy, by służył nam przez kilka lat. Oprócz standardowej troski o bezwypadkową przeszłość i
Korodujące samochody

Planując zakup samochodu używanego chcemy, by służył nam przez kilka lat. Oprócz standardowej troski o bezwypadkową przeszłość i o realny przebieg powinniśmy też wziąć pod uwagę jego skłonność do korozji.

Fot. Newspress

Mercedes E Klasa W210 (1995-2003)

Mercedesowi ML można było wiele wybaczyć ze względu na pochodzenie, ale E Klasa to model od którego wymagano jakości. Z tą w W210 było słabo z każdej strony, a zabezpieczenie nadwozia okazało się wyjątkowo mizerne. Rdzawe naloty atakowały podwozie, progi, błotniki, kielichy, drzwi, ramki szyb drzwiowych (pod uszczelkami), klapy bagażnika i to już w kilka lat od daty produkcji.

Inne modele Mercedesa za skłonnością do korozji:
- Mercedes A Klasa W168 (1997-2004) – błotniki, drzwi, klapa, progi
- Mercedes B Klasa W245 (2005-2011) – drzwi, klapa, kielichy
- Mercedes C Klasa W203 (2000-2006) – nadkola, błotniki, progi, klapa

[page_break]


Korodujące samochody Planując zakup samochodu używanego chcemy, by służył nam przez kilka lat. Oprócz standardowej troski o bezwypadkową przeszłość i
Korodujące samochody

Planując zakup samochodu używanego chcemy, by służył nam przez kilka lat. Oprócz standardowej troski o bezwypadkową przeszłość i o realny przebieg powinniśmy też wziąć pod uwagę jego skłonność do korozji.

Fot. Newspress

Citroen Xsara (1997-2006)

Xsara to jeden z najbardziej udanych modeli Citroena. Mimo całkiem wysokiej bezawaryjności cierpi on na ciągłe ataki rdzy. Można się jej spodziewać na podłodze, w okolicy koła zapasowego, na progach, czy błotnikach. To samo dotyczy spokrewnionego minivana o nazwie Xsara Picasso.

Inne modele Citroena za skłonnością do korozji:
- Citroen Saxo (1996-2003) – tylne nadkola, błotniki, podłoga bagażnika
- Citroen Xsara Picasso (1999-2008) – progi, błotniki, nadkola


Korodujące samochody Planując zakup samochodu używanego chcemy, by służył nam przez kilka lat. Oprócz standardowej troski o bezwypadkową przeszłość i
Korodujące samochody

Planując zakup samochodu używanego chcemy, by służył nam przez kilka lat. Oprócz standardowej troski o bezwypadkową przeszłość i o realny przebieg powinniśmy też wziąć pod uwagę jego skłonność do korozji.

Fot. Newspress

Nissan Navara (2004-2015)

Navara była przełomowym pickupem. Zaoferowała obszerną kabinę i niespotykany dotąd komfort. Ale rdza atakuje w niej najistotniejszy element konstrukcyjny, czyli ramę nośną, co może mieć poważne konsekwencje. Oprócz niej całe podwozie pokrywa często rudy nalot. Dlatego przed zakupem dobrze jest dokładnie obejrzeć auto na podnośniku.

Inne modele Nissana za skłonnością do korozji:
- Nissan Micra K11 (1992-2003) – progi
- Nissan Primera P11 (1996-2002) – progi, drzwi

Kia Cee'd / Hyundai i30 (2006-2012, 2007-2011)
Bliźniacze modele koreańskiego producenta okazały się przełomem w dziedzinie prowadzenia i wykończenia wnętrza. To pierwsze auta tych marek, które w starciu z konkurencją nie mają się czego wstydzić – oprócz słabo zabezpieczonego nadwozia. Obydwa auta mimo niedużego wieku mają już problemy z korozją, która atakuje ranty drzwi i klapę bagażnika.


Korodujące samochody Planując zakup samochodu używanego chcemy, by służył nam przez kilka lat. Oprócz standardowej troski o bezwypadkową przeszłość i
Korodujące samochody

Planując zakup samochodu używanego chcemy, by służył nam przez kilka lat. Oprócz standardowej troski o bezwypadkową przeszłość i o realny przebieg powinniśmy też wziąć pod uwagę jego skłonność do korozji.

fot. archiwum

Suzuki Swift II (1989-2004)

Swift drugiej generacji był na tyle udany, że produkowano go przez piętnaście lat. Dobrego słowa nie można jednak powiedzieć o trwałości nadwozia, które rdza zżera koncertowo. Atakuje całe podwozie z podłogą i progami włącznie, a także nadwozie, szczególnie tylne błotniki.

Inne modele Suzuki za skłonnością do korozji:
- Suzuki Jimny (1998-obecnie) – rama, podłoga nadwozia

Pozostałe samochody mające problemy z korozją:
- Alfa Romeo 156 (1996-2007)
– podłoga, progi, ranty drzwi
- BMW serii 3 E46 (1998-2007) – podwozie, drzwi
- Dacia Logan I (2004-2012) – rynienki, błotniki, podwozie
- Daewoo-FSO Polonez Caro/Atu Plus (1997-2002) – praktycznie całe podwozie i nadwozie
- Fiat Siena/Palio (1997-2005) – nadkola, progi, drzwi, klapa
- Honda Civic VIII (2005-2012) – dach przy przedniej szybie
- Mitsubishi Lancer (2000-2007) – tylne nadkola i błotniki, końcówki progów
- Mitsubishi Carisma (1995-2004) – progi, nadkola, błotniki, podwozie, drzwi
- Renault Megane II (1995-2002) – błotniki, progi
- Toyota Avensis I (1997-2003) – podłoga, progi, dolne krawędzie drzwi
- Volkswagen Passat B5 (1996-2005) – przednie błotniki, tylna klapa, drzwi
- Volkswagen Passat B6 (2005-2010) - tylne nadkola, klapa, drzwi
- Volvo S40/V40 (1996-2004) – nadkola, progi, podłoga, drzwi, błotniki, tylna klapa

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Jakub Wiech: Ceny ropy naftowej wracają do poziomu sprzed wojny

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Więcej informacji na stronie głównej Motofakty
Dodaj ogłoszenie