Układ wydechowy to bardzo ważny składnik osprzętu silnika, ponieważ zapewnia optymalne opróżnianie cylindrów ze spalin umożliwiając pracę jednostki napędowej.

Układ ten pełni również inne funkcje: tłumi hałas, transportuje spaliny poza karoserię i przyczynia się do zmniejszenia emisji szkodliwych gazów do atmosfery.
Układy wydechowe samochodów osobowych są zaliczane do grupy zespołów, które zużywają się eksploatacyjnie i zwykle nie są objęte gwarancją producenta. Powodem tego jest trudne do przewidzenia zużycie, w tym uszkodzenia mechaniczne.
Układ wydechowy zbudowany jest z rur kolektorowych, rur łączących, tłumików drgań, katalizatora, tłumików i wreszcie z uszczelek, obejm, opasek i wieszaków. W popularnych samochodach układy wydechowe pracują bezawaryjnie przez okres około 3-4 lat eksploatacji.
Istota działania
Ponieważ wylot gorących gazów spalinowych z głowicy silnika odbywa się pod ciśnieniem kilkunastu atmosfer, a przekrój kanałów ograniczają wymiary geometryczne głowicy, ich wypływ

odbywa się ze znaczną prędkością wywołującą dokuczliwy hałas. Aby ograniczyć hałas i wyeliminować możliwość powstania pożaru, na drodze spalin umieszcza się kolektory wydechowe i tłumiki. Na początku były to proste konstrukcje wykonane z rur, z czasem inżynierowie opracowali teorię tego zespołu i aktualnie są to produkty ściśle dopasowane do pojemności skokowej silnika i ilości gazów emitowanych przez jednostkę napędową.
Destrukcja spalin i temperatury
Materiały, z których wytwarza się układy wydechowe pracują w ekstremalnie trudnych warunkach. Podczas jazdy metalowe części nagrzewają się, w czasie postoju stygną i wtedy na zimnych ściankach gromadzi się para wodna zawarta w powietrzu. Gazowe składniki spalin reagują z wodą, tworząc kwasy przyczyniające się do przyspieszenia korozji metali od wewnątrz tłumika. Woda chlapiąca na układ wydechowy od spodu pojazdu zawierająca często rozpuszczone sole przyczynia się do rdzewienia od zewnątrz. Uderzenia kamieni oraz ocieranie się o twarde podłoże skracają żywotność tłumika. Również drgania rur prowadzących spaliny i

tłumików spowodowane brakiem lub zniszczeniem gumowych zawieszeń negatywnie wpływają na trwałość układu wydechowego. Dodatkowo, przednie odcinki rury prowadzącej spaliny narażone są na naprężenia termiczne w sytuacji, gdy podczas deszczu nagrzana blacha spryskiwana jest zimną wodą z kałuż.