W tym roku Bosch rozpoczął produkcję nowej wersji systemu bezpieczeństwa ESP, w którym czujniki pomiaru prędkości obrotowej kół oraz przyspieszenia poprzecznego zostały po raz pierwszy zintegrowane w sterowniku urządzenia.
Dotychczas czujniki były montowano osobno we wspólnej obudowie w przedziale pasażerskim, a ze sterownikiem ESP łączyła je wiązka kabli. Integracja czujników pozwala ograniczyć przestrzeń potrzebną do montażu komponentów systemu oraz ułatwia procedurę fabrycznego montażu

systemu.
Sterownik systemu ESP od wielu lat ma swoje miejsce w przedziale silnika, gdzie montowany jest do agregatu hydraulicznego systemu regulacyjnego. Aby móc zintegrować czujniki w sterowniku, konieczne było m.in. przystosowanie czujników do znacznie wyższych temperatur panujących w przedziale silnika.
Należało zadbać także o to, aby drgania powstające w trakcie ingerencji systemu regulacyjnego nie zakłócały sygnału wyjściowego czujników. Dla agregatu hydraulicznego powstał w efekcie tłumiący drgania, trzypunktowy uchwyt mocujący z optymalnie położonym środkiem ciężkości. Dodatkowo uchwyt gwarantuje to, że nawet jazda po gorszej nawierzchni nie będzie miała żadnego wpływu na działanie systemu ESP.
Kolejnym wyzwaniem był wybór właściwej pozycji dla czujnika przyspieszenia poprzecznego, który musi być umieszczony dokładnie prostopadle do kierunku jazdy. Ze względu na ograniczoną ilość miejsca wymóg taki byłby zbyt dużym ograniczeniem przy montażu systemu regulacji w przedziale silnika.

Dlatego inżynierowie zintegrowali dwa czujniki przyspieszenia w module pomiarowym, które mierzą parametry prostopadłe względem siebie. W ten sposób agregat hydrauliczny musi być co prawda zamontowany w poziomie, ale względem osi pionowej może być umieszczony dowolnie.
Biorąc pod uwagę kąt położenia agregatu oraz sygnały obu czujników przyspieszenia, można z dużą dokładnością obliczyć przyspieszenie poprzeczne pojazdu. Informacje uzyskane z czujników umożliwiają teraz także określenie przyspieszenia wzdłużnego pojazdu. Wartość ta może być wykorzystana np. przez system "Hill Hold Control“ ułatwiający podjeżdżanie na wzniesieniach. W przypadku samochodów z automatyczną skrzynią biegów można dzięki temu obniżyć straty przekładni hydraulicznej, co pozwala oszczędzać paliwo.
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?
Dzieje się w Polsce i na świecie – czytaj na i.pl
Polecane oferty
kup teraz

Mohito - Sukienka maxi w panterkę - Kremowy
Sukienka maxi w panterkę
kup teraz

Mohito - Swetrowa sukienka mini z golfem - Kremowy
Swetrowa sukienka mini z golfem
kup teraz

Mohito - Elegancka czarna sukienka mini - Czarny
Elegancka czarna sukienka mini
kup teraz

Mohito - Wzorzysta sukienka koszulowa mini - Wielobarwny
Wzorzysta sukienka koszulowa mini
kup teraz

Mohito - Sukienka midi w oryginalny wzór - Pomarańczowy
Sukienka midi w oryginalny wzór
Rząd planuje finansową pomoc dla PKP Intercity