Z raportu Polskiej Organizacji Gazu Płynnego wynika, że w naszym kraju jest zarejestrowanych 2 mln aut z instalacją LPG. Kolejne przybywają , a najwięcej zakłada się w starszych samochodach. Taka instalacja kosztuje od 1300 zł. Częstymi klientami warsztatów są także posiadacze aut, szczególnie produkcji amerykańskiej, z dużą pojemnością skokową silnika, które ze swej natury zużywają dużo paliwa. Instalację można założyć nie tylko w wyspecjalizowanym warsztacie. Coraz więcej dilerów nowych samochodów oferuje ich montaż do nowego lub
używanego pojazdu. Robią tak m.in. dilerzy Toyoty i Opla, ale koszt instalacji do nowego pojazdu wynosi od ok. 4800 zł (Opel) do ok. 6 - 8 tys. zł (Toyota). Samochód nie traci gwarancji mechanicznej, co dla nabywcy jest istotne. By zwiększyć sprzedaż aut używanych w komisach prowadzonych przez dilerów, wielu z nich oferuje założenie instalacji gazowej. Instalacja do Seata Ibizy kosztuje ok. 3500 zł.
Im nowocześniejszy jest silnik samochodu, tym droższa instalacja gazowa. Do silników gaźnikowych czy z jednopunktowym wtryskiem paliwa bez katalizatora instalacja kosztuje od 1300 zł. Dla silników zasilanych jednopunktowym wtryskiem paliwa z katalizatorem ceny zaczynają się od 2000 zł. Obecnie stosuje się jednak wielopunktowy wtrysk benzyny i do takich jednostek napędowych koszt instalacji wynosi co najmniej 2200 zł. Nowoczesne instalacje gazowe są jednak znacznie droższe - z wtryskiem sekwencyjnym kosztują od 4600 zł.
Gdzie tankować?
Gaz LPG to paliwo płynne, którego podstawowymi składnikami są propan i butan oraz w niewielkich ilościach metan, etan, propylen i inne gazy. Szczegółowe wymagania dotyczące składu i czystości gazu płynnego zawiera norma PN-C-96008 z lutego 1998 roku. Niestety stosuje się ją tylko do mieszanin technicznych i do gazu opałowego. Skład i czystość gazu przeznaczonego do zasilania silników samochodów nie jest określona przepisami. Dlatego dla zapewnienia prawidłowej i bezawaryjnej eksploatacji silników istotne jest napełnianie zbiornika z pewnego źródła sprzedającego gaz pozbawiony zanieczyszczeń, nawet za nieco wyższą cenę. Szacuje się, że w Polsce jest ok. 5900 stacji z gazem LPG, a większość z nich należy do prywatnych właścicieli. Autogaz sprzedawany jest również w stacjach benzynowych należących do dużych koncernów.
Bezproblemowa jazda samochodem z instalacją gazową zależy nie tylko od jej klasy lecz także jakości montażu. Wiele warsztatów zakłada instalacje rutynowo, bez należytej staranności. Często zapomina się np. o wymianie przewodów wysokiego napięcia, co w konsekwencji prowadzi do osłabienia iskry wytwarzanej przez świecę zapłonową. Oddzielną kwestią jest też problem doboru właściwej świecy zapłonowej i ewentualnej zmiany odstępu między elektrodami. Zależy to od rodzaju instalacji elektrycznej w danym aucie. Warto zauważyć, że w silnikach dwupaliwowych benzyna - gaz za zapłon paliwa odpowiedzialny jest wciąż ten sam układ zapłonowy. Gdy nie wytworzy on iskry, paliwo nie zapali się i może dojść do wybuchu gazu w kanale dolotowym.
Gaz LPG jest wciąż atrakcyjnym paliwem do samochodów, gdyż jest on znacznie tańszy od benzyny. Atrakcyjność autogazu może jeszcze wzrosnąć, gdy zdrożeje olej napędowy.
Obwodnica Metropolii Trójmiejskiej. Budowa w Żukowie (kwiecień 2024)
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?