"Twój as to pas"

Tadeusz Zagajewski
Fot. Renault
Fot. Renault
Liczba osób, które każdego roku giną na polskich drogach jest przerażająca. Jeśli porównamy to, co się dzieje w Polsce, z sytuacją w Unii Europejskiej, zauważymy, że ryzyko utraty życia i ciężkich obrażeń w wypadkach i kolizjach drogowych jest u nas czterokrotnie wyższe.

 

Warto zadać sobie pytanie, z czego to wynika? Kierowcy odpowiadają najczęściej, że to wszystko przez zły stan dróg, nadmierną ilość znaków drogowych i pośpiech kierujących.

Czy jednak nie należy zwrócić uwagi na zupełnie coś innego? Brak poszanowania przepisów i zasad, nonszalancję i zbytnią wiarę w swoje możliwości i wyposażenie samochodu.

Fot. Renault
Fot. Renault

 

Nie licz na poduszkę

 

Nasza pewność, że np. powietrzna poduszka załatwi wszystko i dlatego nie ma potrzeby stosowania pasów bezpieczeństwa, może doprowadzić do tragedii. Poduszka zredukuje ryzyko ciężkich obrażeń, a nawet śmierci o 50 proc., ale tylko wtedy, gdy podczas zderzenia kierowca czy pasażer samochodu miał zapięte pasy bezpieczeństwa.

 

A co z osobami na tylnym siedzeniu? Często osoby te czują się z tego obowiązku zwolnione. A przecież niezapięte przez nich pasy, to śmiertelne zagrożenie dla kierowcy i pasażera jadących na przednich siedzeniach.

 

W tym miejscu warto posłużyć się przykładem. Ojciec jechał z synem do hipermarketu. - Tato - pytało dziecko. - Dlaczego nie zapiąłeś pasów? Ojciec na to: - Przecież jedziemy tylko kilkaset metrów. I nagle ktoś wybiegł na jezdnię. Gwałtowne hamowanie, poślizg i samochód uderzył w przydrożne drzewo.

 

Jechali tylko 50 km/h. Kierowca w ciągu ułamka sekundy został wyrzucony z siedzenia samochodu i z siłą ponad tony uderzył swoim ciałem w przednią szybę samochodu i wypadł na zewnątrz. Jego szanse na przeżycie? Bliskie zera.

 

Szansa na przeżycie

 

Czy zapięcie pasów to wyjątkowa trudność, czy może zwykła przekora wynikająca ze stwierdzenia, że pasy bezpieczeństwa i tak nie dają stu procent pewności. Prawda, nie dają, ale zwiększają szanse.

 

Dlatego akcji propagujących zapinanie pasów bezpieczeństwa było już kilka. My, dziś, wspólnie z Towarzystwem Ubezpieczeniowym Link4 S.A. i Centrum Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego w Łodzi proponujemy utrwalenie zasady "Twój AS to PAS". Nie jest to tylko hasło związane z odbywającym się w okresie od 23 do 29 kwietnia 2007 roku Tygodniem Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego, ale szansa na przeżycie.

 

Prawo mówi

 

Obowiązek zapinania pasów bezpieczeństwa został wprowadzony w Polsce w 1983 r. i dotyczył wówczas tylko przednich siedzeń oraz dróg poza obszarem zabudowanym. Obowiązek ten w 1991 r. rozszerzono również na siedzenia tylne oraz wszystkie drogi. W 1999 r. obowiązkowe stało się stosowanie fotelików ochronnych do przewożenia dzieci w wieku do 12 lat nieprzekraczających 150 cm.

 

Ile to kosztuje

 

- Niekorzystanie z pasów bezpieczeństwa podczas jazdy - mandat 100 zł - 2 punkty;

- Kierowanie pojazdem przewożącym pasażerów niekorzystających z pasów bezpieczeństwa - 100 zł - 1 punkt;

- Przewożenie dziecka w pojeździe:

1) poza fotelikiem ochronnym lub innym urządzeniem do przewożenia dzieci - 150 zł - 3 punkty;

2) w foteliku ochronnym, siedzącego tyłem do kierunku jazdy na przednim siedzeniu pojazdu wyposażonego w poduszkę powietrzną dla pasażera - 150 zł - 3 punkty.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Kraków: testy miniautobusu elektrycznego PEV6 marki King Long

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty