Pojazdy, które biorą udział konkursie, muszą być sprzedawane na co najmniej pięciu europejskich rynkach w liczbie nie mniej niż 5 tys. egzemplarzy rocznie. Głosowanie podzielone jest na dwie
tury. W pierwszej, z grupy wszystkich kandydatów wybiera się siedem pojazdów (poznamy je na początku października). W drugiej rundzie wskazywany jest "Samochód Roku". O ty, które auto nim zostanie, dowiemy się 19 listopada.
Każdy z członków jury, w skład którego wchodzi 58 dziennikarzy z 22 państw (w tym dwóch Polaków), ma do przyznania 25 punktów. Musi je rozdzielić między przynajmniej pięć samochodów biorących udział w finale. Jeden model nie może otrzymać więcej niż 10 punktów, a ponadto nie można przyznać dwóm autom maksymalnej noty.
- Przyznając punkty bierze się pod uwagę szereg czynników, takich jak bezpieczeństwo, koszty eksploatacji, własności jezdne czy wreszcie cena. Członkowie jury mają możliwość testowania aut: najpierw każdego z osobna, po czym wspólnie wszystkich kandydatów, a na końcu razem tych, które przeszły do finału. Testy odbywają się na różnych nawierzchniach i przy różnych prędkościach, co ma pozwolić na uzyskanie jak najobszerniejszej wiedzy o pojazdach - mówi Wojciech Sierpowski, członek jury konkursu.
Rywalizacja między kandydatami do tytułu bywa zacięta. W zeszłym roku zwycięski Ford S-MAX otrzymał 235 punktów i wyprzedził drugiego w rankingu Opla Corsę o zaledwie dwa "oczka".
Wstępna kandydatów do tytułu "Car of the Year" 2008
Audi A5/S5,
BMW X5
Chrysler Sebring
Citroen C-Crosser/Mitsubishi Outlander/Peugeot 4007
Daihatsu Materia
Dodge Nitro
Fiat 500
Fiat Bravo
Ford Mondeo
Honda CR-V
Hyundai i30
Jeep Patriot
Jeep Wrangler
Kia cee’d
Land Rover Freelander 2
Lexus LS460/600h
Mazda2
Mazda CX7
Mercedes klasy C
Nissan Qashqai
Nissan X-Trail
Nissan Tiida/Versa
Opel Antara
Peugeot 308
Renault Laguna
Renault Twingo
SsangYong Actyon
Skoda Fabia
Smart ForTwo
Subaru Impreza
Toyota Auris/Corolla
Volkswagen Tiguan
Volvo V70/XC70
Wyniki Car of the Year od 1964 do 2007 r.
1964 Rover 2000
1965 Austin 1800
1966 Renault 16
1967 Fiat 124
1968 NSU Ro 80
1969 Peugeot 504
1970 Fiat 128
1971 Citroen GS
1972 Fiat 127
1973 Audi 80
1974 Mercedes 450S
1975 Citroen CX
1976 Simca 1307-1308
1977 Rover 3500
1978 Porsche 928
1979 Simca-Chrysler Horizon
1980 Lancia Delta
1981 Ford Escort
1982 Renault 9
1983 Audi 100
1984 Fiat Uno
1985 Opel Kadett
1986 Ford Scorpio
1987 Opel Omega
1988 Peugeot 405
1989 Fiat Tipo
1990 Citroen XM
1991 Renault Clio
1992 Volkswagen Golf
1993 Nissan Micra
1994 Ford Mondeo
1995 Fiat Punto
1996 Fiat Bravo/Brava
1997 Renault Megane Scenic
1998 Alfa Romeo 156
1999 Ford Focus
2000 Toyota Yaris
2001 Alfa Romeo 147
2002 Peugeot 307
2003 Renault Megane II
2004 Fiat Panda
2005 Toyota Prius
2006 Renault Clio III
2007 Ford S-MAX
Kto Waszym zdaniem ma w tym roku szanse na zwycięstwo? Wpisujcie swoje propozycje w komentarzach.
Polski przemysł motoryzacyjny, szanse i zagrożenia - debata
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?