Tureckie zakłady Ford Otosan. Imponujący rozwój, wyniki i plany na przyszłość

Kamil Rogala
Ford Otosan, czyli Ford Otomotiv Sanayi to już od 7 lat największy eksporter w Turcji, a także od 11 lat największy eksporter branży motoryzacyjnej w tym kraju. Ciągły rozwój, ostatnio również w kierunku elektryfikacji sprawia, że pozycja Forda w tym kraju jak również w regionie jest niezagrożona. Filarem jest tam branża samochodów użytkowych, ale coraz większą popularnością cieszą się również niewielkie motocykle elektryczne. Mieliśmy okazję odwiedzić fabrykę niedaleko Stambułu i sprawdzić, jak to wygląda w praktyce.
Ford Otosan, czyli Ford Otomotiv Sanayi to już od 7 lat największy eksporter w Turcji, a także od 11 lat największy eksporter branży motoryzacyjnej w tym kraju. Ciągły rozwój, ostatnio również w kierunku elektryfikacji sprawia, że pozycja Forda w tym kraju jak również w regionie jest niezagrożona. Filarem jest tam branża samochodów użytkowych, ale coraz większą popularnością cieszą się również niewielkie motocykle elektryczne. Mieliśmy okazję odwiedzić fabrykę niedaleko Stambułu i sprawdzić, jak to wygląda w praktyce. Archiwum
Ford Otosan, czyli Ford Otomotiv Sanayi to już od 7 lat największy eksporter w Turcji, a także od 11 lat największy eksporter branży motoryzacyjnej w tym kraju. Ciągły rozwój, ostatnio również w kierunku elektryfikacji sprawia, że pozycja Forda w tym kraju jak również w regionie jest niezagrożona. Filarem jest tam branża samochodów użytkowych, ale coraz większą popularnością cieszą się również niewielkie motocykle elektryczne. Mieliśmy okazję odwiedzić fabrykę niedaleko Stambułu i sprawdzić, jak to wygląda w praktyce.

Ford Otosan w pigułce

Ford Otosan (Ford Otomotiv Sanayi A.Ş.) jest spółką giełdową (18%), w której równe udziały mają Ford Motor Company (41%) i Koç Holding A.Ş. (41%). Ford Otosan, będąc od 2004 roku jedną z 3 największych firm eksportujących w Turcji, przez 9 lat z rzędu zdobywał mistrzostwo branży motoryzacyjnej i jest liderem eksportu Turcji przez 5 lat z rzędu. Liderem był także w 2019 roku w dziedzinie eksportu pojazdów i części zamiennych do 96 krajów na 5 kontynentach o łącznej wartości 5,9 miliardów dolarów. Ford Otosan, działający w 3 głównych ośrodkach z fabrykami Gölcük i Yeniköy w Kocaeli, fabryką Eskişehir w Eskişehir, centrum badawczo-rozwojowym Sancaktape i magazynem części zamiennych w Stambule, zatrudnia prawie 11 000 osób.

Ford Otosan posiada największą i najbardziej wydajną organizację badawczo-rozwojową tureckiego przemysłu motoryzacyjnego w Turcji, zatrudniającą 1389 osób. Centrum badawczo-rozwojowe Ford Otosan to globalne centrum ciężkich pojazdów użytkowych i związanych z nimi układów napędowych, a także globalny przedstawiciel rozwoju lekkich pojazdów użytkowych i inżynierii układów napędowych z silnikami wysokoprężnymi. Ford Otosan, założony w 1959 roku, z mocami produkcyjnymi 455 000 pojazdów użytkowych oraz 70 000 silników i 140 000 układów napędowych do końca 2019 roku, jest największym ośrodkiem produkcji pojazdów użytkowych Forda w Europie.

Ambitne plany i imponujące inwestycje

W marcu 2021 roku, Ford Otosan, ogłosił wejście główną fazę nowej inwestycji o wartości 2 mld euro przewidzianej dla zakładów w Kocaeli, największego centrum produkcji pojazdów użytkowych Ford of Europe. Dzięki inwestycji, która będzie realizowana w ciągu 6 lat i której wpływ rozłoży się na 10 lat, zdolność produkcyjna Forda Otosan wzrośnie w Turcji z 455 do 650 tys. sztuk samochodów rocznie. Warto również wspomnieć, że inwestycje są również związane z rozpoczętą niedawno produkcją pierwszego w pełni elektrycznego pojazdu użytkowego marki – Forda E-Transita przeznaczonego na rynek europejski. E-Transit został wprowadzony na rynek w drugim kwartale 2022 roku.

Już na początku 2023 roku w Ford Otosan ruszy produkcja „rodziny modeli Forda Transita Customa nowej generacji” w wersjach z silnikiem wysokoprężnym, hybrydą plug-in (PHEV) oraz z napędem w pełni elektrycznym. Co więcej, w ramach strategicznego sojuszu Forda z Volkswagenem w zakładach powstawać będzie nowa generacja 1-tonowego samochodu dostawczego Volkswagena. W związku z powyższymi inwestycjami oraz planami, w fabryce powstanie 18 tysięcy dodatkowych miejsc pracy, z czego 3000 miejsc pracy będzie dotyczyło pracowników zatrudnionych bezpośrednio przy produkcji, a 15000 miejsc pracy przypadnie zatrudnionym pośrednio w tym dostawcom.

Ford Otosan i elektryfikacja branży aut użytkowych

Oczywiście przyszłość motoryzacji, również tej użytkowej to daleko idąca elektryfikacja. Dlatego też Ford Otosan ogłosił w sierpniu 2022 roku długoterminowe plany w zakresie zrównoważonego rozwoju, które obejmują produkcję i sprzedaż w najbliższej przyszłości modeli o zerowej emisji. Oprócz tego zakłady chcą osiągnąć neutralność węglową w swoich zakładach, a także neutralności w bilansach śladu węglowego dostawców i w usługach logistycznych. Docelowo do 2030 roku Ford Otosan planuje sprzedawać wyłącznie samochody osobowe o zerowej emisji. Co więcej, do 2035 roku w gamie lekkich i średnich pojazdów użytkowych znajdą się wyłącznie modele z zerową emisją, natomiast do 2040 roku zeroemisyjne będą również ciężkie pojazdy użytkowe. Pierwszym krokiem do osiągnięcia celu firmy na rok 2040 jest zaprezentowany przez Ford Trucks na targach IAA w Hanowerze w 100% elektryczny ciężki pojazd użytkowy.

Pojazdy, silniki i podzespoły powstające w zakładach Ford Otosan

Już w 2002 roku z taśm fabryki Forda w tureckim Kocaeli zjechały pierwsze Fordy Transit oraz Tourneo Connect. W 2009 roku rozpoczęła się produkcja tych modeli eksportowanych na rynek Ameryki Północnej. Od 2014 roku do produkcji w zakładach w Kocaeli trafiły Transity i Tourneo Courier. Równie imponująco wygląda historia produkcji ciężkich aut użytkowych. Od 2002 roku w fabryce w Eskisehir produkowany był Ford Cargo, a od 2018 roku nowy model F-Max. W 2021 roku rozpoczęła się produkcja elektrycznego motocykla Rakun, który początkowo będzie oferowany tylko w Turcji, ale są plany wprowadzenia tego ciekawego pojazdu również na inne rynki, głównie celując do użytkowników komercyjnych, ale i prywatnych. Oprócz tego w ostatnich latach w zakładach Ford Otosan produkowane są jednostki Ecotorq 9.0 oraz 12,7 l.

Polski akcent w planach rozwoju Forda

Polska jest bardzo ważnym ogniwem w łańcuchu rozwoju i działalności Forda w Europie. Główne magazyny marki znajdują się Turcji, w Niemczech oraz właśnie w Polsce. W naszym kraju na chwilę obecną znajduje się 9 punktów sprzedaży oraz 11 punktów serwisowych (dotyczy aut użytkowych). W planach są kolejne punkty i dalszy rozwój. Nic dziwnego, bowiem o ile w 2019 roku udział Forda w rynku ciężkich aut użytkowych był na poziomie symbolicznym – 0,1%, to już w 2022 roku, pomimo pandemii i związanych z nią problemów, udział w rynku wzrósł do 2,1 % i realnej sprzedaży 1000 sztuk.

od 7 lat
Wideo

Jak głosujemy w II turze wyborów samorządowych

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty