Tureckie zakłady Ford Otosan. Imponujący rozwój, wyniki i plany na przyszłość

Kamil Rogala
Ford Otosan, czyli Ford Otomotiv Sanayi to już od 7 lat największy eksporter w Turcji, a także od 11 lat największy eksporter branży motoryzacyjnej w tym kraju. Ciągły rozwój, ostatnio również w kierunku elektryfikacji sprawia, że pozycja Forda w tym kraju jak również w regionie jest niezagrożona. Filarem jest tam branża samochodów użytkowych, ale coraz większą popularnością cieszą się również niewielkie motocykle elektryczne. Mieliśmy okazję odwiedzić fabrykę niedaleko Stambułu i sprawdzić, jak to wygląda w praktyce.
Ford Otosan, czyli Ford Otomotiv Sanayi to już od 7 lat największy eksporter w Turcji, a także od 11 lat największy eksporter branży motoryzacyjnej w tym kraju. Ciągły rozwój, ostatnio również w kierunku elektryfikacji sprawia, że pozycja Forda w tym kraju jak również w regionie jest niezagrożona. Filarem jest tam branża samochodów użytkowych, ale coraz większą popularnością cieszą się również niewielkie motocykle elektryczne. Mieliśmy okazję odwiedzić fabrykę niedaleko Stambułu i sprawdzić, jak to wygląda w praktyce. Archiwum
Ford Otosan, czyli Ford Otomotiv Sanayi to już od 7 lat największy eksporter w Turcji, a także od 11 lat największy eksporter branży motoryzacyjnej w tym kraju. Ciągły rozwój, ostatnio również w kierunku elektryfikacji sprawia, że pozycja Forda w tym kraju jak również w regionie jest niezagrożona. Filarem jest tam branża samochodów użytkowych, ale coraz większą popularnością cieszą się również niewielkie motocykle elektryczne. Mieliśmy okazję odwiedzić fabrykę niedaleko Stambułu i sprawdzić, jak to wygląda w praktyce.

Ford Otosan w pigułce

Ford Otosan (Ford Otomotiv Sanayi A.Ş.) jest spółką giełdową (18%), w której równe udziały mają Ford Motor Company (41%) i Koç Holding A.Ş. (41%). Ford Otosan, będąc od 2004 roku jedną z 3 największych firm eksportujących w Turcji, przez 9 lat z rzędu zdobywał mistrzostwo branży motoryzacyjnej i jest liderem eksportu Turcji przez 5 lat z rzędu. Liderem był także w 2019 roku w dziedzinie eksportu pojazdów i części zamiennych do 96 krajów na 5 kontynentach o łącznej wartości 5,9 miliardów dolarów. Ford Otosan, działający w 3 głównych ośrodkach z fabrykami Gölcük i Yeniköy w Kocaeli, fabryką Eskişehir w Eskişehir, centrum badawczo-rozwojowym Sancaktape i magazynem części zamiennych w Stambule, zatrudnia prawie 11 000 osób.

Ford Otosan posiada największą i najbardziej wydajną organizację badawczo-rozwojową tureckiego przemysłu motoryzacyjnego w Turcji, zatrudniającą 1389 osób. Centrum badawczo-rozwojowe Ford Otosan to globalne centrum ciężkich pojazdów użytkowych i związanych z nimi układów napędowych, a także globalny przedstawiciel rozwoju lekkich pojazdów użytkowych i inżynierii układów napędowych z silnikami wysokoprężnymi. Ford Otosan, założony w 1959 roku, z mocami produkcyjnymi 455 000 pojazdów użytkowych oraz 70 000 silników i 140 000 układów napędowych do końca 2019 roku, jest największym ośrodkiem produkcji pojazdów użytkowych Forda w Europie.

Ambitne plany i imponujące inwestycje

W marcu 2021 roku, Ford Otosan, ogłosił wejście główną fazę nowej inwestycji o wartości 2 mld euro przewidzianej dla zakładów w Kocaeli, największego centrum produkcji pojazdów użytkowych Ford of Europe. Dzięki inwestycji, która będzie realizowana w ciągu 6 lat i której wpływ rozłoży się na 10 lat, zdolność produkcyjna Forda Otosan wzrośnie w Turcji z 455 do 650 tys. sztuk samochodów rocznie. Warto również wspomnieć, że inwestycje są również związane z rozpoczętą niedawno produkcją pierwszego w pełni elektrycznego pojazdu użytkowego marki – Forda E-Transita przeznaczonego na rynek europejski. E-Transit został wprowadzony na rynek w drugim kwartale 2022 roku.

Już na początku 2023 roku w Ford Otosan ruszy produkcja „rodziny modeli Forda Transita Customa nowej generacji” w wersjach z silnikiem wysokoprężnym, hybrydą plug-in (PHEV) oraz z napędem w pełni elektrycznym. Co więcej, w ramach strategicznego sojuszu Forda z Volkswagenem w zakładach powstawać będzie nowa generacja 1-tonowego samochodu dostawczego Volkswagena. W związku z powyższymi inwestycjami oraz planami, w fabryce powstanie 18 tysięcy dodatkowych miejsc pracy, z czego 3000 miejsc pracy będzie dotyczyło pracowników zatrudnionych bezpośrednio przy produkcji, a 15000 miejsc pracy przypadnie zatrudnionym pośrednio w tym dostawcom.

Ford Otosan i elektryfikacja branży aut użytkowych

Oczywiście przyszłość motoryzacji, również tej użytkowej to daleko idąca elektryfikacja. Dlatego też Ford Otosan ogłosił w sierpniu 2022 roku długoterminowe plany w zakresie zrównoważonego rozwoju, które obejmują produkcję i sprzedaż w najbliższej przyszłości modeli o zerowej emisji. Oprócz tego zakłady chcą osiągnąć neutralność węglową w swoich zakładach, a także neutralności w bilansach śladu węglowego dostawców i w usługach logistycznych. Docelowo do 2030 roku Ford Otosan planuje sprzedawać wyłącznie samochody osobowe o zerowej emisji. Co więcej, do 2035 roku w gamie lekkich i średnich pojazdów użytkowych znajdą się wyłącznie modele z zerową emisją, natomiast do 2040 roku zeroemisyjne będą również ciężkie pojazdy użytkowe. Pierwszym krokiem do osiągnięcia celu firmy na rok 2040 jest zaprezentowany przez Ford Trucks na targach IAA w Hanowerze w 100% elektryczny ciężki pojazd użytkowy.

Pojazdy, silniki i podzespoły powstające w zakładach Ford Otosan

Już w 2002 roku z taśm fabryki Forda w tureckim Kocaeli zjechały pierwsze Fordy Transit oraz Tourneo Connect. W 2009 roku rozpoczęła się produkcja tych modeli eksportowanych na rynek Ameryki Północnej. Od 2014 roku do produkcji w zakładach w Kocaeli trafiły Transity i Tourneo Courier. Równie imponująco wygląda historia produkcji ciężkich aut użytkowych. Od 2002 roku w fabryce w Eskisehir produkowany był Ford Cargo, a od 2018 roku nowy model F-Max. W 2021 roku rozpoczęła się produkcja elektrycznego motocykla Rakun, który początkowo będzie oferowany tylko w Turcji, ale są plany wprowadzenia tego ciekawego pojazdu również na inne rynki, głównie celując do użytkowników komercyjnych, ale i prywatnych. Oprócz tego w ostatnich latach w zakładach Ford Otosan produkowane są jednostki Ecotorq 9.0 oraz 12,7 l.

Polski akcent w planach rozwoju Forda

Polska jest bardzo ważnym ogniwem w łańcuchu rozwoju i działalności Forda w Europie. Główne magazyny marki znajdują się Turcji, w Niemczech oraz właśnie w Polsce. W naszym kraju na chwilę obecną znajduje się 9 punktów sprzedaży oraz 11 punktów serwisowych (dotyczy aut użytkowych). W planach są kolejne punkty i dalszy rozwój. Nic dziwnego, bowiem o ile w 2019 roku udział Forda w rynku ciężkich aut użytkowych był na poziomie symbolicznym – 0,1%, to już w 2022 roku, pomimo pandemii i związanych z nią problemów, udział w rynku wzrósł do 2,1 % i realnej sprzedaży 1000 sztuk.

od 16 lat
Wideo

Inwestycje drogowe w Miliczu

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Wróć na motofakty.pl Motofakty