Tu obniżą, tam podniosą...

Maciej Krzywoszyński
Fot. Ryszard Perczak: Ubezpieczenie pojazdu lub szczególnedrogiego, leciwego, amerykańskiego j marki jest najdroższe. Nie dość że stary, to jeszcze Mercedes – ubezpieczenie takich aut słono kosztuje.
Fot. Ryszard Perczak: Ubezpieczenie pojazdu lub szczególnedrogiego, leciwego, amerykańskiego j marki jest najdroższe. Nie dość że stary, to jeszcze Mercedes – ubezpieczenie takich aut słono kosztuje.
Dwudziestolatek ubezpieczający Mercedesa, do tego nie najmłodszego, to chyba najdroższy wariant ubezpieczenia, jaki można sobie wyobrazić.

Za polisę OC/AC drożej muszą też płacić posiadacze samochodów amerykańskich i aut wartych ponad 70 tys. zł.

 

Ubezpieczenia komunikacyjne są coraz droższe. Koszty polisy można wprawdzie zredukować nawet o 70%, korzystając ze zniżek, jednak firmy ubezpieczeniowe coraz chętniej stosują zwyżki - i to nie tylko wobec kierowców często powodujących wypadki.

 

Fot. Ryszard Perczak: Ubezpieczenie pojazdu lub szczególnedrogiego, leciwego, amerykańskiego j marki jest najdroższe. Nie dość że stary, to jeszcze Mercedes
Fot. Ryszard Perczak: Ubezpieczenie pojazdu lub szczególnedrogiego, leciwego, amerykańskiego j marki jest najdroższe. Nie dość że stary, to jeszcze Mercedes – ubezpieczenie takich aut słono kosztuje.

Wszyscy ubezpieczyciele, niezależnie od firmy, nagradzają zniżkami bezszkodową jazdę. Kto nie powoduje wypadków, za polisę AC czy OC zapłaci nawet o 60% mniej. Na tak dużą zniżkę u największego ubezpieczyciela, PZU, trzeba jednakże "pracować" aż 8 lat. Już po 6 latach 60-procentową bonifikatę uzyskamy w Samopomocy, Polonii czy Daewoo i Cigna.

Nawet na 40-procentową zniżkę w PZU mogą liczyć posiadacze samochodów wyposażonych w system namierzania - zarówno radiowy, jak i satelitarny. Mniej hojne są Hestia czy Gerling, oferujące posiadaczom aut z tym urządzeniem tylko 20-procentowy rabat. Natomiast Allianz czy Generali w ogóle nie ubezpieczą samochodu z grupy podwyższonego ryzyka, który nie będzie wyposażony w taki sprzęt.

 

Na tańsze ubezpieczenie mogą też liczyć mieszkańcy miejscowości położonych daleko od metropolii, a także osoby, które w tej samej firmie wykupią OC i AC. Zniżka na polisę Auto Casco wyniesie wówczas 20%.

Standardem jest też premiowanie za jednorazową wpłatę składki czy też wykupienie w danej firmie innego ubezpieczenia (np. domu czy mieszkania).

 

W praktyce ubezpieczyciele dużo częściej stosują zwyżki. Co gorsza dla kierowców, lista sytuacji objętych takimi zwyżkami z roku na rok się wydłuża.

Najwięcej mogą zapłacić kierowcy często powodujący wypadki lub mający po prostu pecha, objawiającego się np. cyklicznymi włamaniami do samochodu. Nie dość, że mogą zapomnieć o zniżkach, to ubezpieczyciel "ukarze" ich jeszcze zwyżką sięgającą nawet 300%!

Od kilku lat firmy ubezpieczeniowe dokładnie analizują wiek i doświadczenie kierowcy. Jeśli masz mniej niż 25 lat i posiadasz prawo jazdy krócej niż 5 lat, za ubezpieczenie samochodu możesz zapłacić nawet o 100% więcej. Najbardziej rygorystyczna jest tu Compensa, która za sam wiek ubezpieczającego poniżej 25 lat podnosi cenę polisy o 100%.

 

Od dłuższego czasu o wiele droższe jest też ubezpieczanie starszych aut, mających powyżej 8 lat. Cena takiej polisy rośnie nie tylko dlatego, że dla tego samochodu nie wykupimy pakietu, który zawsze jest najtańszy. Część firm ubezpieczeniowych podnosi cenę polisy dla auta starszego od 8-letniego o 20%, a niektóre nawet o 10% za każdy kolejny rok.

Ubezpieczyciele "dyskryminują" też luksusowe marki. Właściciel Mercedesa, BMW, Porsche czy Jaguara za ubezpieczenie swojego cacka np. w PZU zapłaci o 30% więcej w wypadku pakietu i do 100% więcej w wypadku normalnej polisy Auto Casco. Od pewnego czasu droższe jest ubezpieczenie nie tylko luksusowych, ulubionych marek złodziei, jak właśnie Mercedes czy BMW, ale w ogóle samochodów droższych. Prawie wszyscy ubezpieczyciele za wystawienie polisy AC dla samochodu o wartości powyżej 70 tys. zł żądają opłaty wyższej o 30%. Z taką samą zwyżką muszą się liczyć miłośnicy aut amerykańskich. Jeśli samochód został wyprodukowany w USA czy Kanadzie bądź jest to wersja przeznaczona na tamtejsze rynki, to PZU zastosuje zwyżkę 30-procentową, a niektóre inne towarzystwa nawet 50-procentową.

 

Jak może więc wyglądać najdroższy wariant polisy OC/AC, czyli idealny klient dla agenta ubezpieczeniowego? Dwudziestolatek, posiadający prawo jazdy siłą rzeczy krócej niż 5 lat, z wypadkiem w ostatnim roku na koncie ubezpiecza 10-letniego Mercedesa w Warszawie. Kwota na polisie przekroczy wówczas stawkę podstawową o kilkaset procent.

Rajd Pojazdów Zabytkowych

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Wróć na motofakty.pl Motofakty
Dodaj ogłoszenie