Trzymaj się swojego pasa

(maj)
Udostępnij:
Prawdziwy galimatias występuje na skrzyżowaniach, gdzie do skrętu w lewo przeznaczony jest więcej niż jeden pas ruchu. Kierowcy gubią się wtedy, skręcając w lewo.

Podczas manewru dochodzi do sytuacji kolizyjnej z innymi, również skręcającymi w lewo, pojazdami, które podczas skrętu zmieniają pas, zajeżdżajac drogę jadącym obok. 
Przepisy dotyczące skręcania pojazdów określają miejsce, z którego manewr należy rozpocząć, ale nic nie mówią o tym, które miejsce ma zająć na drodze, w którą się skręca. Jedyną wskazówką jest przepis nakazujący kierującemu pojazdem korzystającym z drogi dwukierunkowej, zajęcie pasa ruchu na prawej połowie jezdni w którą skręca.
 
Jeśli do skrętu w lewo przeznaczony jest jeden pas, sytuacja jest prosta. Manewr rozpoczynamy przy osi jezdni, albo przy jej lewej krawędzi, jeśli droga jest jednokierunkowa. Taką sytuację pokazaliśmy na rysunku. Pojazd C kończy manewr na dowolnym pasie po prawej stronie drogi, w którą skręca. To wszystko. Identyczna zasada obowiązuje przy skręcie w prawo (na rys. pojazd D ma do wyboru pas, który zajmie po skręcie).
 
Jeśli jednak mamy do dyspozycji dwa, a czasem nawet trzy pasy ruchu pozwalające na skręt w lewo, nie możemy dowolnie wybierać pasa, na którym zakończymy manewr skrętu. Musimy się liczyć także z prawami kierowców, skręcajacych z sąsiednich pasów. A zatem trzeba przyjąć zasadę, że jeśli mamy dwa pasy ruchu do skrętu przed rozpoczęciem manewru, to po jego zakończeniu powinniśmy zająć pas ruchu odpowiadający naszej pozycji przed skrętem. Tak czynią kierowcy A i B. Kończą manewr na takich samych pozycjach, na których go rozpoczęli.

Przeczytaj też: Sztuka skręcania w lewo

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

miejsce #1

Continental

Continental WinterContact TS 860 195/60 R15 88T

557,89 zł231,00 zł-59%
miejsce #2

Bridgestone

Bridgestone Blizzak Lm005 225/50R18 99V

1 019,53 zł486,00 zł-52%
miejsce #3

Dunlop

Dunlop Winter Sport 5 225/50R17 94H

606,00 zł340,00 zł-44%
miejsce #4

Kleber

Kleber Krisalp Hp3 195/65R15 91H

323,00 zł226,00 zł-30%
miejsce #5

Uniroyal

Uniroyal WinterExpert 195/65 R15 91T

320,27 zł238,93 zł-25%
miejsce #6

Dębica

Dębica Frigo Hp2 205/60R16 96H Xl

383,25 zł321,00 zł-16%
Materiały promocyjne partnera

Co dalej z oprocentowaniem lokat?

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Więcej informacji na stronie głównej Motofakty
Dodaj ogłoszenie