Trzeci najdłuższy tunel w Polsce. Powstanie nad morzem

(ip)
Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad oraz Świnoujście podpisały umowę o zastępstwie inwestycyjnym przy budowie tunelu drogowego pomiędzy wyspami Uznam i Wolin. fot. GDDKiA
Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad oraz Świnoujście podpisały umowę o zastępstwie inwestycyjnym przy budowie tunelu drogowego pomiędzy wyspami Uznam i Wolin. fot. GDDKiA
Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad oraz Świnoujście podpisały umowę o zastępstwie inwestycyjnym przy budowie tunelu drogowego pomiędzy wyspami Uznam i Wolin.

Jest to wypełnienie postanowień porozumienia z 2007 roku (aneksowanego w roku ubiegłym) w sprawie realizacji tunelu zawartego pomiędzy GDDKiA, Ministerstwem Infrastruktury i Budownictwa oraz Miastem Świnoujście. Zawarta dzisiaj umowa szczegółowo reguluje obowiązki Inwestora (Gmina Miasto Świnoujście) i Inwestora Zastępczego (GDDKiA O/Szczecin) oraz ustala wszelkie kwestie związane ze wspólną realizacją tunelu. Równocześnie została podpisana umowa o dofinansowanie pomiędzy Centrum Unijnych Projektów Transportowych i Miastem Świnoujście.

Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad oraz Świnoujście podpisały umowę o zastępstwie inwestycyjnym przy budowie tunelu drogowego pomiędzy wyspami
Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad oraz Świnoujście podpisały umowę o zastępstwie inwestycyjnym przy budowie tunelu drogowego pomiędzy wyspami Uznam i Wolin.

fot. GDDKiA

Zgodnie z umową GDDKiA będzie zajmowała się w uzgodnieniu ze Świnoujściem realizacją projektu, podczas gdy miasto zapewni finansowanie dla inwestycji. Projekt będzie finansowany z dofinansowania ze środków UE i z wkładu własnego miasta.

Obecnie w trakcie jest procedura przetargowa na zaprojektowanie i budowę tunelu. Zakończył się jej pierwszy etap, do drugiego etapu zostało zakwalifikowanych 14 podmiotów. Trwa przygotowywanie dokumentów niezbędnych do wysłania zaproszeń do składania ofert cenowych. Rozpoczęcie drugiego etapu postępowania przetargowego powinno nastąpić w bieżącym kwartale. Podpisanie umowy na realizację tunelu planowane jest na przełomie 2017/2018 roku. Zakończenie realizacji inwestycji przewidziane jest w grudniu 2021 roku.

Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad oraz Świnoujście podpisały umowę o zastępstwie inwestycyjnym przy budowie tunelu drogowego pomiędzy wyspami
Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad oraz Świnoujście podpisały umowę o zastępstwie inwestycyjnym przy budowie tunelu drogowego pomiędzy wyspami Uznam i Wolin.

fot. GDDKiA

Stała przeprawa w Świnoujściu połączy wyspy Uznam i Wolin, które rozdziela rzeka Świna, która stanowi część toru wodnego do portu w Szczecinie. Obecnie komunikacje zapewniają przeprawy promowe, które nie zapewniają odpowiedniej przepustowości (co powoduje długi czas oczekiwania na prom) i są wrażliwe na zmienne warunki atmosferyczne. Stałe połączenie będzie drogowym tunelem drążonym w korytarzu północnym (zgodnie z uzyskaną w 2010 roku decyzją środowiskową).

Całkowita długość inwestycji wyniesie około 3,4 kilometra, w tym 1,44 kilometra jednorurowego tunelu, który zostanie wykonany w technologii tarczy drążonej TBM (ang. Tunnel Boring Machine). Średnica wewnętrzna tunelu będzie wynosić 12 metrów, zostanie w nim wykonana dwukierunkowa jezdnia z pasami ruchu o szerokości 3,5 m., poniżej jezdni powstanie również galeria ewakuacyjna. Jeżeli inne inwestycje drogowe pójdą zgodnie z planem, będzie to trzeci najdłuższy tunel w Polsce (obiektach na Południowej Obwodnicy Warszawy - 2,35 km oraz ciągu drogi ekspresowej S3 w Starych Bogaczowicach - 2,29 km.

Toyota Yaris z silnikiem z Polski w naszym teście 

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Otwarcie sezonu motocyklowego na Jasnej Górze

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty