System diagnostyczny zintegrowany z układem sterującym, zwany inaczej samodiagnostyką, porównuje reakcje układu z
poleceniami urządzenia sterującego. Jednocześnie stale prowadzi nadzór czujników. Polega on na sprawdzaniu, czy są one właściwie zasilane i czy ich sygnał mieści się w dopuszczalnym zakresie. Na przykład w układzie wtryskowym typu Motronic obliczany czas wtrysku na podstawie sygnału z masowego przepływomierza powietrza jest stale porównywany z czasem wtrysku określanym według prędkości obrotowej silnika i kąta uchylenia przepustnicy. Jeśli te czasy się bardzo różnią, urządzenie sprawdza, który z czujników uległ uszkodzeniu.
Nieprawidłowy sygnał z czujnika zostaje zarejestrowany w pamięci diagnostycznej sterownika pod postacią określonego tzw. kodu błędu, bardzo często łącznie z zapisem warunków zewnętrznych, przy których został on zlokalizowany. O wykrytej niesprawności system może poinformować kierowcę zapalając lampkę kontrolną. Ważne sygnały są często generowane podwójnie, co oznacza możliwość przełączenia na inny sygnał w razie wykrycia nieprawidłowości.
W przypadku niektórych czujników (np. temperatury powietrza, cieczy, oleju, ilości zasysanego powietrza, ciśnienia doładowania) istnieje możliwość zastąpienia ich nieprawidłowych sygnałów wartościami zastępczymi. Urządzenie sterujące korzysta wtedy z programów zastępczych, przyjmujących te wartości jako dane zastępujące sygnały błędne. Takie działanie układu określane jest trybem pracy awaryjnej, który pozwala na dalszą jazdę, przy ograniczonych osiągach samochodu.
Drożeją motocykle sprowadzane z Niemiec
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?