Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Tryb awaryjny – co to oznacza?

Maciej Fabijański
Fot: Wikiuser
Fot: Wikiuser
Usterka w elektronicznym układzie sterowania nie zawsze kończy się tym, że przestaje on zupełnie działać. W pewnych przypadkach system ma możliwość pracy w tzw. trybie awaryjnym.

System diagnostyczny zintegrowany z układem sterującym, zwany inaczej samodiagnostyką, porównuje reakcje układu z

Fot: Wikiuser
Fot: Wikiuser

poleceniami urządzenia sterującego. Jednocześnie stale prowadzi nadzór czujników. Polega on na sprawdzaniu, czy są one właściwie zasilane i czy ich sygnał mieści się w dopuszczalnym zakresie. Na przykład w układzie wtryskowym typu Motronic obliczany czas wtrysku na podstawie sygnału z masowego przepływomierza powietrza jest stale porównywany z czasem wtrysku określanym według prędkości obrotowej silnika i kąta uchylenia przepustnicy. Jeśli te czasy się bardzo różnią, urządzenie sprawdza, który z czujników uległ uszkodzeniu.

Nieprawidłowy sygnał z czujnika zostaje zarejestrowany w pamięci diagnostycznej sterownika pod postacią określonego tzw. kodu błędu, bardzo często łącznie z zapisem warunków zewnętrznych, przy których został on zlokalizowany. O wykrytej niesprawności system może poinformować kierowcę zapalając lampkę kontrolną. Ważne sygnały są często generowane podwójnie, co oznacza możliwość przełączenia na inny sygnał w razie wykrycia nieprawidłowości.

W przypadku niektórych czujników (np. temperatury powietrza, cieczy, oleju, ilości zasysanego powietrza, ciśnienia doładowania) istnieje możliwość zastąpienia ich nieprawidłowych sygnałów wartościami zastępczymi. Urządzenie sterujące korzysta wtedy z programów zastępczych, przyjmujących te wartości jako dane zastępujące sygnały błędne. Takie działanie układu określane jest trybem pracy awaryjnej, który pozwala na dalszą jazdę, przy ograniczonych osiągach samochodu.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Drożeją motocykle sprowadzane z Niemiec

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty