W 2006 r. sprzedano w Polsce 238 993 nowe samochody osobowe. To o 1,5 proc. więcej niż rok wcześniej. Średnio płaciliśmy za auto 68 952 zł.
Po bardzo słabym wyniku zanotowanym w roku 2005 zdania analityków dotyczące nadchodzących 12 miesięcy były podzielone. Niektórzy oczekiwali pogłębienia się kryzysu, inni wskazywali na możliwość poprawy sytuacji. Pierwsi argumentowali swoją opinię niskimi zarobkami Polaków w porównaniu do cen aut, napływem pojazdów używanych "psujących" niskimi cenami rynek i niesprzyjającymi nabywcom przepisami podatkowymi. Według tych drugich naturalne wydawało się odbicie od dna, które wsparłby podatek ekologiczny zastępujący akcyzę i powstrzymujący falę tanich "gratów", prognozowany wzrost pensji i ustabilizowanie się sytuacji politycznej po wyborach parlamentarnych. Jak się okazało, jedni i drudzy mieli po części rację.

Za i przeciw
Nadal nie wiadomo, czy niewielki wzrost zainteresowania samochodami prosto z salonów zakończy kryzys trwający od 2000 r. Brak ostatecznych decyzji dotyczących nowych rozwiązań prawnych (podatek od samochodów, zmiany w zasadach odliczania VAT-u przy zakupie aut na firmę) powoduje, że w zasadzie i spadek sprzedaży i jej dalsze zwiększenie są równie prawdopodobne. Trudno jednocześnie prognozować, czy Polacy częściej niż w roku 2006 nie będą wybierać innych dóbr np. mieszkań czy domów, zamiast samochodów. Nie bez znaczenia dla rozwoju rynku samochodów nowych pozostanie również rynek pojazdów z "drugiej ręki". Od połowy 2004 r. trafiło ich do Polski ok. 2,5 mln. Efektem było rozwarcie nożyc cen, czyli zwiększenie kosztów wymiany auta starego na nowe.
Wzrost kosztów przekłada się na zahamowanie procesu wymiany, co oznacza niższą sprzedaż i to zarówno w przypadku klientów indywidualnych, jak i firm.
- Zjawisko masowego importu samochodów używanych ma także bezpośredni wpływ na rynek, który dotyczy przede wszystkim segmentów aut mniejszych. Dla wielu potencjalnych klientów istotną kwestią jest nie tylko to, co mogą za posiadane pieniądze kupić, ale także to, jaką funkcję wybierany pojazd ma spełniać. Czy ma być to pojazd typowo miejski, dla jednej osoby, czy też rodzinny? Znaczne poszerzenie oferty samochodów używanych, w tym także aut stosunkowo młodych, ale w bardzo atrakcyjnej cenie oznacza, że wybór pomiędzy nowym samochodem, ale niestety małym, a większym i lepiej wyposażonym używanym jest dla wielu poza dyskusją - mówi Wojciech Drzewiecki z firmy Samar monitorującej polski rynek motoryzacyjny.
Co nas czeka?
- Wszystko wskazuje na to, że pomimo istniejących, nierozwiązanych problemów sprzedaż powoli zacznie rosnąć, na co szczególnie mogą wpłynąć decyzje Ministerstwa Finansów. Poprzez odpowiednio skonstruowane przepisy można stymulować rozwój rynku, oddziaływać na strukturę importu, przyczyniać się do wymiany parku, wpływając tym samym na poziom sprzedaży, można też pozostać przy istniejących rozwiązaniach, nieznacznie je modyfikując. Nie wesprą one rozwoju, ale także nie powinny już zbytnio mu przeszkodzić. Nawet kiepskie, z punktu widzenia branży, ale stabilne przepisy pozwolą na zwiększenie wielkości sprzedaży. Rynek potrzebuje przede wszystkim spokoju - stwierdza Wojciech Drzewiecki.
Wyniki sprzedaży
Spośród 43 marek dostępnych na rynku 27 zanotowało lepsze wyniki niż przed rokiem. Rekord należy do Ssangyonga, na którego auta popyt wzrósł o 394,2 proc. Zadowoleni mogą być też generalni importerzy i dilerzy marek z "wyższej półki", które cieszyły się powodzeniem. Dla przykładu Jaguar sprzedał o 148 proc. więcej samochodów, Lexus o 114,7 proc., a Land Rover o 84,1 proc. Egzemplarzowa sprzedaż wymienionych marek jest jednak niska - aut żadnej z nich nie kupiło więcej niż 650 klientów. Jako ciekawostkę można przytoczyć fakt sprzedaży w Polsce trzech Maybachów uznawanych za najbardziej luksusowe samochody osobowe produkowane seryjnie.
Największy spadek sprzedaży dotyczy Mazdy. Oficjalnie żadne nowe auto tej marki nie zostało kupione w Polsce. Sytuacje tę wyjaśnia brak przedstawicielstwa na nasz kraj. Nowe Mazdy nabywane są przez Polaków za granicą. Powodzeniem nie cieszą się FSO (spadek o 76, 9 proc.) i Smarty (- 50,5 proc.). Mimo niskich cen samochodów z żerańskiej fabryki klienci najwyraźniej uznają je za zbyt mało nowoczesne. Smarty mimo oryginalności wyglądu najwyraźniej już się znudziły.
Największym powodzeniem cieszyły się pojazdy marki Skoda. Polacy przyzwyczaili się już do tego, że kupując czeskie auta stają się tak naprawdę właścicielami Volkswagenów (marka Skoda należy do koncernu VW), tyle że tańszych. Na drugim miejscu uplasowała się Toyota, której pojazdy nadal mają opinię mało awaryjnych. Trzecie miejsce pod względem sprzedaży zajął Fiat, głównie dzięki modelowi Panda, chociaż nie bez znaczenia był popyt na Grande Punto.
Najlepiej sprzedającymi się modelami były Skoda Fabia, Skoda Octavia i Fiat Panda, chociaż tego ostatniego kupiło o 21 proc. klientów mniej niż rok wcześniej. Powód powodzenia modeli jest podobny jak w przypadku samych marek.
Najmniej kupujemy samochodów luksusowych i sportowych - odpowiednio 690 i 1 168, chociaż to właśnie one zanotowały największy wzrost sprzedaży biorąc pod uwagę poszczególne segmenty (+ 101,2 proc. i + 37,6 proc.). Oznacza to, że wzrosła ilość osób bogatych, które mogą sobie pozwolić na takie pojazdy. Nadal jednak grupa ta jest znacząco mniejsza niż nabywców o niezbyt grubych portfelach. Świadczy o tym fakt, że Polacy kupowali głównie auta małe (31,7 proc. udziału w rynku).
Oceniając wyniki sprzedaży warto pamiętać, że prawie połowa nowych samochodów sprzedawanych w Polsce staje się własnością firm. Przedsiębiorstwa mają inne priorytety w wyborze pojazdów. Rzadziej decydują się na pojazdy małe, przedkładając nad nie samochody segmentu C i D.
Przeciętny Kowalski kupuje auta może nie najtańsze, ale tanie, a przedsiębiorstwa decydują się na pojazdy droższe. Dlatego właśnie średnia cena 68 952 zł, jaką Polacy płacili za nowy samochód osobowy (bez promocji) jest dość wysoka.
Źródło: Samar
Dlaczego nowe się nie sprzedają?
1. Sytuacja ekonomiczna Polaków. W minionym roku średnie wynagrodzenie wynosiło ok. 2 426 zł brutto, czyli ok. 1 640 zł netto. Gdyby całą tę kwotę przeznaczać na zakup nowego samochodu, to np. na najtańszą 5-drziowwą Skodę Fabię 1,2 l/54 KM w cenie 34 690 zł (bez promocji) trzeba byłoby odkładać 21 miesięcy, czyli prawie 2 lata.
2. Duże zagrożenie utratą pracy. Na wypadek konieczności poszukiwania zatrudnienia pieniądze są gromadzone, a nie przeznaczane np. na zakup auta.
3. Wybór dóbr alternatywnych. Zamiast samochodu Polacy kupują np. mieszkania lub przeprowadzają ich remonty.
4. Wyższe koszty wymiany pojazdu. Spadek cen samochodów używanych spowodował, że kupując nowe auto po sprzedaniu starego trzeba wyłożyć z własnej kieszeni większą sumę.
Sprzedaż nowych aut osobowych w 2006 r.
Styczeń 18 680
Luty 18 154
Marzec 21 626
Kwiecień 19 861
Maj 20 444
Czerwiec 20 978
Lipiec 18 981
Sierpień 17 444
Wrzesień 19 097
Październik 20 875
Listopad 21 272
Grudzień 21 581
Razem 2006 238 993
__
Źródło: Samar
Sprzedaż nowych aut osobowych w ostatnich 9 latach
1998 515 291
1999 632 088
2000 468 125
2001 321 255
2002 303 425
2003 353 635
2004 318 081
2005 235 504
2006 238 993
Źródło: Samar
Sprzedaż nowych aut osobowych z podziałem na marki
L.p. Marka 2006 2005 Zmiana (%)
1. Skoda 28 783 27 649 + 4,10
2. Toyota 27 883 25 700 + 8,49
3. Opel 24 942 22 648 + 10,13
4. Fiat 24 283 24 508 - 0,92
5. Ford 17 712 18 660 - 5,08
6. Renault 15 450 16 238 - 4,85
7. Volkswagen 15 135 12 424 + 21,82
8. Peugeot 14 934 15 144 - 1,39
9. Citroen 12 028 13 132 - 8,41
10. Honda 9 911 9 762 + 1,53
Źródło: Samar
Marki o największym procentowym przyroście sprzedaży
L.p. Marka 2006 2005 Zmiana (%)
1. Ssangyong 341 69 + 394,20
2. Maybach 3 1 + 200,00
3. Jaguar 253 102 + 148,04
4. Lexus 614 286 + 114,69
5. Land Rover 615 334 + 84,13
Marki o największych procentowych spadkach
L.p. Marka 2006 2005 Zmiana (%)
1. Mazda 0 28 - 100,00
2. FSO 439 1 899 -76,88
3. Smart 125 253 -50,59
4. Dacia 1 354 2 405 -43,70
5. Intrall 245 362 -32,32
Źródło: Samar
Najpopularniejsze modele
L.p. Model 2006 2005 Zmiana (%)
1. Skoda Fabia 16 473 16 789 - 1,88
2. Skoda Octavia 10 801 9 937 + 8,69
3. Fiat Panda 10 231 12 991 - 21,25
4. Toyota Yaris 9 162 8 218 + 11,49
5. Toyota Corolla 8 963 8 972 - 0,10
6. Ford Focus 8 494 9 729 - 12,69
7. Opel Astra Classic 8 373 7 837 + 6,84
8. Fiat Punto 7 788 4 224 + 84,38
9. Volkswagen Passat 6 613 3 688 + 79,31
10. Opel Astra 6 191 2 828 + 118,92
Źródło: Samar
Segmentacja rynku samochodów osobowych
Segment 2006 2005 Zmiana (%) Udział w rynku 2006
(%)
Mini 3 296 5 169 - 36,24 1,38
Mini plus 16 913 15 918 + 6,25 7,08
Małe 75 835 74 222 + 2,17 31,73
Klasa Niższa Średnia 61 560 62 421 - 1,38 25,76
Klasa Wyższa Średnia 42 675 38 381 + 11,19 17,86
Klasa Wyższa 3 734 3 305 + 12,98 1,56
Luksusowe 690 343 + 101,17 0,29
Kombivany 7 590 10 605 - 28,43 3,18
Minivany 11 464 11 708 - 2,08 4,80
Vany 1 824 1 908 - 4,40 0,76
Sportowe 1 168 849 + 37,57 0,49
SUV i Terenowe 12 244 10 675 + 14,70 5,12
Źródło: Samar
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?
Dzieje się w Polsce i na świecie – czytaj na i.pl
Polecane oferty
kup teraz

Mohito - Swetrowa sukienka mini z golfem - Kremowy
Swetrowa sukienka mini z golfem
kup teraz

Mohito - Elegancka czarna sukienka mini - Czarny
Elegancka czarna sukienka mini
kup teraz

Mohito - Wzorzysta sukienka koszulowa mini - Wielobarwny
Wzorzysta sukienka koszulowa mini
kup teraz

Mohito - Sukienka maxi w panterkę - Kremowy
Sukienka maxi w panterkę
kup teraz

Mohito - Sukienka midi w oryginalny wzór - Pomarańczowy
Sukienka midi w oryginalny wzór
kup teraz

Mohito - Błyszcząca sukienka mini - Czarny
Błyszcząca sukienka mini
Rząd planuje finansową pomoc dla PKP Intercity