Trochę lepiej

Maciej Pobocha
Fot. Maciej Pobocha
Fot. Maciej Pobocha
W 2006 r. sprzedano w Polsce 238 993 nowe samochody osobowe. To o 1,5 proc. więcej niż rok wcześniej. Średnio płaciliśmy za auto 68 952 zł.

W 2006 r. sprzedano w Polsce 238 993 nowe samochody osobowe. To o 1,5 proc. więcej niż rok wcześniej. Średnio płaciliśmy za auto 68 952 zł.

 

Po bardzo słabym wyniku zanotowanym w roku 2005 zdania analityków dotyczące nadchodzących 12 miesięcy były podzielone. Niektórzy oczekiwali pogłębienia się kryzysu, inni wskazywali na możliwość poprawy sytuacji. Pierwsi argumentowali swoją opinię niskimi zarobkami Polaków w porównaniu do cen aut, napływem pojazdów używanych "psujących" niskimi cenami rynek i niesprzyjającymi nabywcom przepisami podatkowymi. Według tych drugich naturalne wydawało się odbicie od dna, które wsparłby podatek ekologiczny zastępujący akcyzę i powstrzymujący falę tanich "gratów", prognozowany wzrost pensji i ustabilizowanie się sytuacji politycznej po wyborach parlamentarnych. Jak się okazało, jedni i drudzy mieli po części rację.

Fot. Maciej Pobocha
Fot. Maciej Pobocha

 

Za i przeciw

 

Nadal nie wiadomo, czy niewielki wzrost zainteresowania samochodami prosto z salonów zakończy kryzys trwający od 2000 r. Brak ostatecznych decyzji dotyczących nowych rozwiązań prawnych (podatek od samochodów, zmiany w zasadach odliczania VAT-u przy zakupie aut na firmę) powoduje, że w zasadzie i spadek sprzedaży i jej dalsze zwiększenie są równie prawdopodobne. Trudno jednocześnie prognozować, czy Polacy częściej niż w roku 2006 nie będą wybierać innych dóbr np. mieszkań czy domów, zamiast samochodów. Nie bez znaczenia dla rozwoju rynku samochodów nowych pozostanie również rynek pojazdów z "drugiej ręki". Od połowy 2004 r. trafiło ich do Polski ok. 2,5 mln. Efektem było rozwarcie nożyc cen, czyli zwiększenie kosztów wymiany auta starego na nowe.

 

Wzrost kosztów przekłada się na zahamowanie procesu wymiany, co oznacza niższą sprzedaż i to zarówno w przypadku klientów indywidualnych, jak i firm.

- Zjawisko masowego importu samochodów używanych ma także bezpośredni wpływ na rynek, który dotyczy przede wszystkim segmentów aut mniejszych. Dla wielu potencjalnych klientów istotną kwestią jest nie tylko to, co mogą za posiadane pieniądze kupić, ale także to, jaką funkcję wybierany pojazd ma spełniać. Czy ma być to pojazd typowo miejski, dla jednej osoby, czy też rodzinny? Znaczne poszerzenie oferty samochodów używanych, w tym także aut stosunkowo młodych, ale w bardzo atrakcyjnej cenie oznacza, że wybór pomiędzy nowym samochodem, ale niestety małym, a większym i lepiej wyposażonym używanym jest dla wielu poza dyskusją - mówi Wojciech Drzewiecki z firmy Samar monitorującej polski rynek motoryzacyjny.

 

Co nas czeka?

 

- Wszystko wskazuje na to, że pomimo istniejących, nierozwiązanych problemów sprzedaż powoli zacznie rosnąć, na co szczególnie mogą wpłynąć decyzje Ministerstwa Finansów. Poprzez odpowiednio skonstruowane przepisy można stymulować rozwój rynku, oddziaływać na strukturę importu, przyczyniać się do wymiany parku, wpływając tym samym na poziom sprzedaży, można też pozostać przy istniejących rozwiązaniach, nieznacznie je modyfikując. Nie wesprą one rozwoju, ale także nie powinny już zbytnio mu przeszkodzić. Nawet kiepskie, z punktu widzenia branży, ale stabilne przepisy pozwolą na zwiększenie wielkości sprzedaży. Rynek potrzebuje przede wszystkim spokoju - stwierdza Wojciech Drzewiecki.

 

Wyniki sprzedaży

 

Spośród 43 marek dostępnych na rynku 27 zanotowało lepsze wyniki niż przed rokiem. Rekord należy do Ssangyonga, na którego auta popyt wzrósł o 394,2 proc. Zadowoleni mogą być też generalni importerzy i dilerzy marek z "wyższej półki", które cieszyły się powodzeniem. Dla przykładu Jaguar sprzedał o 148 proc. więcej samochodów, Lexus o 114,7 proc., a Land Rover o 84,1 proc. Egzemplarzowa sprzedaż wymienionych marek jest jednak niska - aut żadnej z nich nie kupiło więcej niż 650 klientów. Jako ciekawostkę można przytoczyć fakt sprzedaży w Polsce trzech Maybachów uznawanych za najbardziej luksusowe samochody osobowe produkowane seryjnie.

 

Największy spadek sprzedaży dotyczy Mazdy. Oficjalnie żadne nowe auto tej marki nie zostało kupione w Polsce. Sytuacje tę wyjaśnia brak przedstawicielstwa na nasz kraj. Nowe Mazdy nabywane są przez Polaków za granicą. Powodzeniem nie cieszą się FSO (spadek o 76, 9 proc.) i Smarty (- 50,5 proc.). Mimo niskich cen samochodów z żerańskiej fabryki klienci najwyraźniej uznają je za zbyt mało nowoczesne. Smarty mimo oryginalności wyglądu najwyraźniej już się znudziły.

 

Największym powodzeniem cieszyły się pojazdy marki Skoda. Polacy przyzwyczaili się już do tego, że kupując czeskie auta stają się tak naprawdę właścicielami Volkswagenów (marka Skoda należy do koncernu VW), tyle że tańszych. Na drugim miejscu uplasowała się Toyota, której pojazdy nadal mają opinię mało awaryjnych. Trzecie miejsce pod względem sprzedaży zajął Fiat, głównie dzięki modelowi Panda, chociaż nie bez znaczenia był popyt na Grande Punto.

 

Najlepiej sprzedającymi się modelami były Skoda Fabia, Skoda Octavia i Fiat Panda, chociaż tego ostatniego kupiło o 21 proc. klientów mniej niż rok wcześniej. Powód powodzenia modeli jest podobny jak w przypadku samych marek.

 

Najmniej kupujemy samochodów luksusowych i sportowych - odpowiednio 690 i 1 168, chociaż to właśnie one zanotowały największy wzrost sprzedaży biorąc pod uwagę poszczególne segmenty (+ 101,2 proc. i + 37,6 proc.). Oznacza to, że wzrosła ilość osób bogatych, które mogą sobie pozwolić na takie pojazdy. Nadal jednak grupa ta jest znacząco mniejsza niż nabywców o niezbyt grubych portfelach. Świadczy o tym fakt, że Polacy kupowali głównie auta małe (31,7 proc. udziału w rynku).

 

Oceniając wyniki sprzedaży warto pamiętać, że prawie połowa nowych samochodów sprzedawanych w Polsce staje się własnością firm. Przedsiębiorstwa mają inne priorytety w wyborze pojazdów. Rzadziej decydują się na pojazdy małe, przedkładając nad nie samochody segmentu C i D.

Przeciętny Kowalski kupuje auta może nie najtańsze, ale tanie, a przedsiębiorstwa decydują się na pojazdy droższe. Dlatego właśnie średnia cena 68 952 zł, jaką Polacy płacili za nowy samochód osobowy (bez promocji) jest dość wysoka.

 

Źródło: Samar

 

Dlaczego nowe się nie sprzedają?

1. Sytuacja ekonomiczna Polaków. W minionym roku średnie wynagrodzenie wynosiło ok. 2 426 zł brutto, czyli ok. 1 640 zł netto. Gdyby całą tę kwotę przeznaczać na zakup nowego samochodu, to np. na najtańszą 5-drziowwą Skodę Fabię 1,2 l/54 KM w cenie 34 690 zł (bez promocji) trzeba byłoby odkładać 21 miesięcy, czyli prawie 2 lata.

2. Duże zagrożenie utratą pracy. Na wypadek konieczności poszukiwania zatrudnienia pieniądze są gromadzone, a nie przeznaczane np. na zakup auta.

3. Wybór dóbr alternatywnych. Zamiast samochodu Polacy kupują np. mieszkania lub przeprowadzają ich remonty.

4. Wyższe koszty wymiany pojazdu. Spadek cen samochodów używanych spowodował, że kupując nowe auto po sprzedaniu starego trzeba wyłożyć z własnej kieszeni większą sumę.

 

Sprzedaż nowych aut osobowych w 2006 r.

 

Styczeń 18 680

Luty                  18 154

Marzec              21 626

Kwiecień           19 861

Maj                   20 444

Czerwiec           20 978

Lipiec                18 981

Sierpień            17 444

Wrzesień           19 097

Październik       20 875

Listopad            21 272

Grudzień           21 581

Razem 2006      238 993

__
 

Źródło: Samar

 

Sprzedaż nowych aut osobowych w ostatnich 9 latach

 

1998     515 291

1999     632 088

2000     468 125

2001     321 255

2002     303 425

2003     353 635

2004     318 081

2005     235 504

2006     238 993

 

Źródło: Samar

 

Sprzedaż nowych aut osobowych z podziałem na marki

 

L.p.       Marka                           2006                 2005                 Zmiana (%)

1.         Skoda                           28 783              27 649              + 4,10

2.         Toyota                          27 883              25 700              + 8,49

3.         Opel                             24 942              22 648              + 10,13

4.         Fiat                               24 283              24 508              - 0,92

5.         Ford                              17 712              18 660              - 5,08

6.         Renault                         15 450              16 238              - 4,85

7.         Volkswagen                   15 135              12 424              + 21,82

8.         Peugeot                        14 934              15 144              - 1,39

9.         Citroen                         12 028              13 132              - 8,41

10.       Honda                           9 911                9 762                + 1,53

 

Źródło: Samar

 

Marki o największym procentowym przyroście sprzedaży

 

L.p.       Marka                           2006     2005     Zmiana (%)

1.         Ssangyong                    341       69               + 394,20

2.         Maybach                         3          1               + 200,00

3.         Jaguar                          253       102            + 148,04

4.         Lexus                           614       286            + 114,69

5.         Land Rover                   615       334              + 84,13

 

Marki o największych procentowych spadkach

 

L.p.       Marka               2006     2005     Zmiana (%)

1.         Mazda                   0          28        - 100,00

2.         FSO                   439       1 899       -76,88

3.         Smart                125       253         -50,59

4.         Dacia                1 354    2 405        -43,70

5.         Intrall                 245       362         -32,32

Źródło: Samar

 

Najpopularniejsze modele

 

L.p.       Model                            2006                 2005                 Zmiana (%)

1.         Skoda Fabia                  16 473              16 789                        - 1,88

2.         Skoda Octavia               10 801              9 937                         + 8,69

3.         Fiat Panda                     10 231              12 991                      - 21,25

4.         Toyota Yaris                  9 162                8 218                      + 11,49

5.         Toyota Corolla               8 963                8 972                        - 0,10

6.         Ford Focus                    8 494                9 729                        - 12,69

7.         Opel Astra Classic         8 373                7 837                        + 6,84

8.         Fiat Punto                      7 788                4 224                       + 84,38

9.         Volkswagen Passat        6 613                3 688                        + 79,31

10.       Opel Astra                     6 191                2 828                     + 118,92

Źródło: Samar

 

Segmentacja rynku samochodów osobowych

 

Segment                                   2006          2005     Zmiana (%)      Udział w rynku 2006
(%)

Mini                                          3 296           5 169          - 36,24                      1,38

Mini plus                                   16 913          15 918        + 6,25                       7,08

Małe                                         75 835          74 222        + 2,17                      31,73

Klasa Niższa Średnia                  61 560          62 421        - 1,38                       25,76

Klasa Wyższa Średnia                42 675          38 381      + 11,19                      17,86

Klasa Wyższa                            3 734            3 305       + 12,98                       1,56

Luksusowe                                   690             343          + 101,17                    0,29

Kombivany                                7 590          10 605         - 28,43                      3,18

Minivany                                   11 464          11 708        - 2,08                        4,80

Vany                                        1 824           1 908          - 4,40                        0,76

Sportowe                                  1 168           849            + 37,57                      0,49

SUV i Terenowe                         12 244         10 675       + 14,70                       5,12

Źródło: Samar

 

 

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Parada Motocyklistów w Łodzi

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty