Trasa Północna w Zielonej Górze. Nowe ronda, zjazdy i ekrany

gazeta.lubuska
Trasa Północna w Zielonej Górze. Nowe rodna, zjazdy i ekrany
Trasa Północna w Zielonej Górze. Nowe rodna, zjazdy i ekrany
Wszystko wskazuje na to, że już od 1 listopada 2014 roku pojedziemy zmodernizowaną Trasą Północną w Zielonej Górze. Ma być nowa nawierzchnia, przebudowane ronda, dodatkowe ,,okrągłe’’ skrzyżowanie i drugi wjazd do centrum sportowego.
Trasa Północna w Zielonej Górze. Nowe rodna, zjazdy i ekrany
Trasa Północna w Zielonej Górze. Nowe rodna, zjazdy i ekrany

Obecnie nawierzchnia asfaltowa na Trasie Północnej budzi zastrzeżenia wielu kierowców. Szczególnie przed rondami, gdzie hamują potężne ciężarówki, mamy wręcz rynny, wyrwy itp. To grozi wypadkiem, szczególnie gdy auto jedzie zbyt szybko. Kolejnym wąskim gardłem jest wjazd do Centrum Rekreacyjno-Sportowego. W czasie meczu czy imprez muzycznych, jak chociażby ostatniego koncertu Budki Suflera, zarówno przed występem jak też po jego zakończeniu, w kolejkach stały setki pojazdów. Mimo pomocy, co podkreślmy, zielonogórskiej drogówki. Nie bez znaczenia jest utrudniony wjazd na os. Zastalowskie.

Jadąc od strony Sulechowa, o ile nie skręcimy w Sulechowską, to chcąc się dostać na os. Zastalowskie, musimy dojechać do ronda Batorego, by tam zawrócić na druga jezdnię i nią wjechać na osiedle. To ma się zmienić już jesienią 2014 roku, kiedy zakończą się prace przy modernizacji Trasy Północnej. Zmodernizowana ma być droga o długości 5,6 km od ronda Przylep do zjazdu do drogi S3.

Jak mówi wiceprezydent Krzysztof Kaliszuk, miasto dostało na ten cel 30,6 mln zł. Samo dołoży 5,4 mln zł. Urząd już w 2009 roku złożył do ministra transportu wniosek o dotację w wysokości 24 mln zł. Na modernizację trasy od ronda Batorego do Rady Europy. Jednak wtedy projekt nie dostał wystarczającej liczby punktów i przepadł. - Inni byli lepsi - nie ukrywa wiceprezydent Kaliszuk. Ale w ministerstwie transportu zaoszczędzono nieco milionów. W trakcie przetargów okazało się, że niektóre inwestycje będą kosztowały mniej niż wcześniej szacowano. A że Zielona Góra miała gotowy projekt, zaproponowano miastu, że tym razem przebudowa Trasy Północnej może dostać dofinansowanie. Nawet w znacznie szerszym zakresie niż wcześniej przewidywano. - Oczywiście zgodziliśmy się na te propozycje. My dajemy niecałe 5,5 mln zł, a ministerstwo prawie 31 mln zł i będziemy mieli praktycznie nową trasę - przekonuje Kaliszuk. Dodając, że już w czerwcu zostanie ogłoszony przetarg. Natomiast w lipcu, a najpóźniej w sierpniu, zostanie on rozstrzygnięty. Wtedy pierwsze prace mogą się rozpocząć w sierpniu lub wrześniu, a zakończyć do 1 listopada 2014 roku. 

Na czym polegają zmiany?
1. Wszystkie trzy ronda, a więc Przylep, Batorego i Rady Europy zostaną zmodernizowane.
Przykładowo rondo Batorego zyska średnicę wewnętrzną 51 metrów,
2. Na trasie na wysokości ADB powstanie nowe rondo.
Pozwoli ono na łatwiejszy dojazd na osiedle Zastalowskie. Ale nie tylko. Przy Trasie Północnej, od ADB w kierunku zjazdu na S3 przewiduje się utworzenie w przyszłości strefy ekonomicznej. Zaplanowano budowę drogi do tej strefy, a dojazd do niej będzie możliwy przez nowe rondo. Na razie nie ma ono nazwy.
3. Na wysokości salonów Hondy i Citroena zbudowana zostanie nowa, równoległa do trasy droga o długości 120 metrów.
Pozwoli ona na swobodny wjazdy do wspomnianych salonów. Ale co ważne, droga zakończy swój bieg tuż przed blokami mieszkalnymi. Dlatego ich mieszkańcy nie muszą obawiać się dodatkowego hałasu.
4. Na rondzie Batorego, od strony ul. Batorego na wysokości marketu Intermarche przewiduje się budowę prawoskrętu, co pozwoli na rozładowanie korków.
Korki są często. Przy Batorego powstało wręcz centrum handlowe miasta, stąd mieszkańcy goszczą tu często.
5. Za rondem Rady Europy, przy trasie w kierunku zjazdu na S3, powstanie nowy wjazd do CRS, z pasem włączenia i wyłączenia o długości 100 metrów.
Dzięki temu rozwiązaniu powinny zniknąć korki. Część kibiców będzie mogła wjechać wprost na trasę i np. zjeżdżając na S3 wjechać do Zielonej Góry od strony ulicy Wrocławskiej.
6. Na całej długości 5,6 km przewiduje się budowę ścieżki pieszo-rowerowej.
7. W wyznaczonych miejscach zostaną zamontowane ekrany akustyczne.
Na pewno powinny się one pojawić przez blokami mieszkalnymi.
8. Na węźle służącym do wjazdu na S3 przewidziano połączenie z drogą, która w przyszłości połączy S3 z osiedlem Pomorskim.
Jednak stanie się to dopiero za kilka lat, a konkretnie z chwilą budowy drugiej jezdni S3. Wtedy przewiduje się budowę drogi, która połączy zjazd z rondem przy piekarni Mikulewicza. 

Czesław Wachnik
68 324 88 29
[email protected]

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Obwodnica Metropolii Trójmiejskiej. Budowa w Żukowie (kwiecień 2024)

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty