Transformacja od wszechobecnych obłości do ostrych, dynamicznych linii

karoserii trwała ponad dekadę. Dzięki wydłużeniu i obniżeniu nadwozia nowa sylwetka zyskała bardziej dynamiczny wygląd. W porównaniu do poprzedniej generacji nadwozie zbudowane na nowej płycie podłogowej, zachowało tą samą szerokość (1695 mm), długość zwiększyła się o 100 mm (3885 mm), a wysokość zmniejszyła się o 20 mm (1510 mm). Zupełnie nowy kształt reflektorów przednich i atrapy chłodnicy zapowiadają kierunek w którym będą podążały kolejne projekty Toyoty.
W zależności od wersji wyposażenia (Terra, Luna, Sol, Prestige i Dynamic) wnętrze japońskiego pojazdu cechuje się różną kolorystyką, fakturą i twardością materiałów wykończeniowych oraz różni się wyglądem konsoli centralnej. Zrezygnowano z centralnie usytuowanych elektronicznych wskaźników, które zostały zastąpione przez analogowe zegary umieszczone za kierownicą. Najdroższa wersja Dynamic wyposażona jest m.in. w siedem poduszek powietrznych, system multimedialny Toyota Touch, dwustrefową klimatyzację automatyczną, skórzaną kierownicę i dźwignię zmiany biegów, komputer pokładowy, przednie światła przeciwmgielne oraz tylny spoiler.

Centralne miejsce na desce rozdzielczej zajmuje dotykowy 6.1-calowy ekran zestawu Toyota Touch za pomocą którego możemy korzystać z radioodtwarzacza CD/MP3, Bluetooth lub kamery cofania. Dopłacając 2100 zł (za system Touch&Go) możemy wzbogacić nasz multimedialny kombajn o funkcję nawigacji, możliwość pisania i odczytywania smsów, wyświetlania zdjęć z pamięci USB, a nawet korzystania z Facebooka lub uzyskania informacji o cenach paliw na najbliższych stacjach benzynowych.
Dzięki zwiększeniu rozstawu osi o 50 mm i szerokości wewnątrz o 30 mm pasażerowie mogą podróżować w komfortowych warunkach. Fotele przednie mają lepsze podparcie boczne oraz poszerzone i wydłużone siedziska, natomiast z tyłu brak tunelu środkowego ułatwia podróżowanie trzem osobom. Za asymetrycznie składanym oparciem tylnej kanapy znajduje się bagażnik o pojemności 286 litrów.
Wszystkie silniki Yarisa wyposażone są w technologię Toyota Optimal Drive.

Dzięki lżejszej konstrukcji układu napędowego, poprawionej wydajności spalania oraz zastosowaniu części o niskim współczynniku tarcia udało się zmniejszyć emisję CO2 i zużycie paliwa oraz zwiększyć moc i wartość momentu obrotowego. Najmniejszy w ofercie ważący zaledwie 67 kg trzycylindrowy silnik o pojemności jednego litra, dysponuje mocą 69 KM i skromnym momentem 93 Nm. Wartości te sprawdzają się najlepiej w mieście, gdzie przyśpieszenie do 100km/h w 15,3 sekundy i prędkość maksymalna na poziomie 155 km/h w zupełności wystarczą. Droższy (o 3200 zł) i znacznie mocniejszy jest silnik o pojemności 1.33 litra. Dzięki 99 KM mocy i 125 Nm momentu obrotowego oferuje znacznie lepsze osiągi przy nieznacznym wzroście zużycia paliwa. Średnie zużycie paliwa na poziomie 5,4l/100km, przyśpieszenie do 100 km/h w 11,7 sekundy oraz dobra elastyczność czynią z niego najbardziej uniwersalną konstrukcję. Jedyna w ofercie jednostka wysokoprężna dysponuje mocą 90 KM i momentem obrotowym 205 Nm. Za najlepsze osiągi i najmniejsze zużycie paliwa trzeba dopłacić 15 500 zł (w porównaniu do litrowego silnika). Jest to więc propozycja dla klientów flotowych lub indywidualnych osiągających znaczne przebiegi roczne.

Tylko najsłabszy silnik benzynowy współpracuje z manualną 5-biegową przekładnią. W stukonnej jednostce benzynowej oraz Dieslu napęd przekazywany jest za pomocą 6-biegowej skrzyni. Precyzyjne działanie ułatwia szybką zmianę przełożeń, a szósty bieg pozwala ograniczyć zużycie paliwa w trasie. Za 5000 zł do silnika o pojemności 1.33 litra możemy dokupić skrzynię automatyczną Multidrive S.
W wersji Dynamic zastosowano utwardzone i obniżone zawieszenie oraz 16-calowe aluminiowe tarcze kół z oponami o profilu 50 mm. Nierówności nawierzchni są bardziej wyczuwalne niż w Yarisie drugiej generacji, ale rekompensowane jest to to przez lepsze zachowanie w zakrętach.
Wybrane dane techniczne Toyoty Yaris i konkurentów:
Marka / model | Toyota Yaris | VW Polo | Nissan Micra |
Wersja | Dynamic | Highline | Tekna |
Cena (zł) | 58 600 | 57 420 | 61 890 |
Silnik | Benzynowy | Benzynowy | Benzynowy |
Pojemność (cm3) | 1329 | 1197 | 1198 |
Moc (KM) | 99 | 105 | 98 |
Moment obrotowy (Nm) | 125 | 175 | 142 |
Przyspieszenie 0-100 km/h (s) | 11,7 | 9,7 | 11,3 |
Prędkość maksymalna (km/h) | 175 | 190 | 180 |
Średnie spalanie (l/100 km) | 5,4 | 5,3 | 4,3 |
Emisja CO2 (g/km) | 123 | 124 | 95 |
Skrzynia biegów | manualna 6-biegowa | manualna 6-biegowa | manualna 5-biegowa |
Pojemność bagażnika (l) | 286 | 280 | 265 |
Tekst i zdjęcia: Dariusz Wołoszka - Info-Ekspert
Strefa Biznesu - inwestycje w samochody klasyczne
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?