Toyota Yaris MMT

Marek Wicher
Manualna skrzynia, ale bez sprzęgła? Taka konfiguracja wydaje się niemożliwa, a jednak!

Manualna skrzynia, ale bez sprzęgła? Taka konfiguracja wydaje się niemożliwa, a jednak. MMT to tradycyjna przekładnia, tyle że z elektryczną nakładką eliminującą potrzebę używania sprzęgła. Z tego też powodu w Yarisie MMT nie znajdziemy takiego pedału, zaś obsługa najmniejszej toyoty sprowadza się do naciskania hamulca i gazu. Aha, poza tym biegi można zmieniać niczym w bolidzie F1, przesuwając dźwignię w kierunku plusa lub minusa.

Toyota Yaris MMT

Mimo, że yaris to najmniejszy w ofercie Toyoty samochód, spośród wszystkich sprzedawanych nad Wisłą modeli ma... największy wybór skrzyń biegów. Klienci mogą zamawiać tradycyjne skrzynie ręczne, czterobiegowy automat lub manualną przekładnię MMT (Multi-mode Manual Transmision) z elektryczną przystawką pozwalająca na pracę w trybie automatycznym lub sekwencyjnym. Co ciekawe, dwie ostatnie skrzynie wymagają dokładnie takiej samej dopłaty, w wysokości 3000 złotych.
Skrzynia MMT może pracować w trzech trybach: R, E oraz M. Pierwszy z nich to po prostu bieg wsteczny. W yarisie z tą przekładnią jego włączenie sygnalizowane jest dźwiękiem o wysokim natężeniu. Tryb E przeznaczony jest do jazdy w przód, zaś jego zasada opiera się na w pełni automatycznej zmianie przełożeń. Oznaczenie to nie jest przypadkowe; oprócz tego, że zdejmuje z kierowcy obowiązek zmiany biegów, to na dodatek poprzez optymalny dobór przełożenia zapewnia ekonomiczną jazdę.

Toyota Yaris MMT

Najciekawszym trybem jest ten, w instrukcji opisywany jako manualny - M. Przesunięcie dźwigni w lewo powoduje przejście przekładni w tryb sekwencyjnej zmiany biegów. Niczym w sportowych samochodach, kierujący sam ustala na którym biegu będzie w danej chwili jechał, lekko przesuwając drążek do przodu lub do tyłu. Wybranie wyższego biegu to ruch w kierunku plusa. Redukcja wymaga przesunięcia dźwigni w stronę minusa. Przekładnia ta wydaje się znakomitą alternatywą dla osób nie lubiących automatów, znudzonych jednak klasycznymi "manualami".
Skrzynia MMT łączona może być jedynie z jednolitrowym silnikiem o mocy 68 koni mechanicznych. Przy momencie napędowym na poziomie 90 Nm yaris potrzebuje na sprint do setki 15.8 sekundy, zaś maksymalna prędkość takiej toyoty to 155 km/h. Średnie zużycie paliwa jest od 0,2 do 0,4 litra mniejsze, niż przy ręcznej skrzyni biegów.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Otwarcie sezonu motocyklowego na Jasnej Górze

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty