Tworząc drugą generację Yarisa skupiono się przede wszystkim na poprawianiu tego, co było krytykowane i co nie spełniło oczekiwań użytkowników. Cieszącemu się bardzo dobrą opinią autu wytykano głównie zbyt małe rozmiary, dlatego nadwozie zostało wydłużone aż o 11 cm. Przybyło miejsca we wnętrzu, urósł także bagażnik – z 205 do 272 l. Dzięki przesuwanej kanapie można go powiększyć o dodatkowe 91 l (do 363 l), ale wówczas jadącym z tyłu pozostaje niewiele miejsca na nogi. Dopracowano też podwozie i zwiększono moc turbodiesla. Yaris od początku należał do samochodów o przeciętnym poziomie wykończenia. Druga generacja modelu ma nieco ciekawsze stylistycznie wnętrze, ale i tutaj nie brakuje tanich, mało eleganckich tworzyw sztucznych. Oszczędzano też na rozmiarach tylnej kanapy, przez co jest ona mało wygodna. Centralny zestaw wskaźników, przejęty z poprzednika, wciąż budzi kontrowersje i nie każdemu się podoba. Zastrzeżenia są uzasadnione, bo elektroniczny panel jest mało czytelny. Lepszy jest ten po modernizacji, w układzie analogowym. Największym atutem Yarisa II, podobnie jak w pierwszej generacji tego modelu, jest mała awaryjność. Samochód ma pewne przypadłości, ale psuje się rzadko. Pozwala to utrzymać koszty eksploatacji na niskim poziomie, co również jest bardzo cenione przez użytkowników. Auto jest proste konstrukcyjnie, nie wymaga wizyt w warsztatach o szczególnie wygórowanym poziomie, potrzebuje niewiele części zamiennych. Jeśli już, to trzeba raczej sięgać po oryginały, które na szczęście mają przystępne ceny. Zamienników jest niewiele.
Silniki
Yaris drugiej generacji wszedł na rynek europejski w 2006 r. z silnikami benzynowymi 1.0 (69 KM) i 1.3 (87 KM) oraz turbodieslem 1.4 D-4D o mocy 90 KM. W 2007 r. pojawił się silnik 1.8 (133 KM), ale zarezerwowano go dla sportowej wersji T-Sport. Dwa lata później do gamy dołączył silnik 1.33 o mocy 101 KM. Ze względu na dobrą dynamikę najbardziej godne polecenia są benzynowce 1.3 i 1.33 oraz turbodiesel 1.4. Ale takie wersje są sporo droższe od podstawowej odmiany 1.0. Litrowy Yaris II kiepsko brzmi (trzy cylindry) i ma słabe osiągi, ale legitymuje się najniższym zużyciem paliwa i mniej kosztuje. Wiele emocji zapewnia wersja T-Sport, ale przy jej zakupie trzeba wyjątkowo uważać. Zazwyczaj są to samochody mocno wyeksploatowane.
Eksploatacja
Problematycznych elementów w Yarisie II jest jak na lekarstwo. Z częściej powtarzających się trzeba wymienić wycieki płynu chłodzącego w silniku 1.3, nietrwałe łożysko oporowe przy silniku 1.0 oraz szybko zużywające się pierścienie tłokowe w litrowym trzycylindrowcu, objawiające się podwyższonym zużyciem oleju. Typową usterką są również niedomagania czujników ABS. Inne elementy układu hamulcowego i podwozia są trwałe i niezawodne. Naprawy typowych, zużywających się elementów zawieszeń są łatwe i tanie. Yaris II nie ma większych problemów z korozją nadwozia. Jeśli już pojawia się rdza, to raczej w egzemplarzach po modernizacji. Wybierając egzemplarz lepiej omijać wersje ze zautomatyzowaną skrzynią biegów MMT. Psują się w nich układy sterujące, a droga naprawa wcale nie gwarantuje trwałego rozwiązania problemu.
Ważniejsze daty
1999 – premiera Yarisa I
2005 – premiera Yarisa II w Japonii, rozpoczęcie produkcji
2006 – premiera Yarisa II w Europie, nadwozie hatchback 3d i 5d
2007 – sportowa wersja T-Sport
2009 – niewielka modernizacja modelu (zmieniony zderzak przedni i reflektory, nowe lampy tylne, zmodernizowana deska rozdzielcza)
2011 – premiera Yarisa III
Zalety
niska awaryjność
stabilne podwozie
wygodne i funkcjonalne wnętrze
Wady
- wysoka cena
- przeciętne wykończenie wnętrza
- mało czytelne wskaźniki (do 2009 r.)
Wybrane dane techniczne
Wersja silnikowa | Poj skok (cm3) | Moc maks (KM/ obr/min) | Maks moment obr (Nm/ obr/min) | Prędkość maks (km/h) | Przyśp 0-100 km/h (s) | Średnie Zużycie paliwa (l/100 km) |
Silniki benzy- Nowe | | | | | | |
1.0 | 998 | 69/6000 | 93/3600 | 155 | 15,7 | 5,5 |
1.3 | 1296 | 87/6000 | 121/4200 | 170 | 11,5 | 6,0 |
1.33 | 1329 | 101/6000 | 132/3800 | 175 | 11,7 | 5,1 |
1.8 | 1798 | 133/6000 | 173/4400 | 194 | 9,3 | 7,2 |
Silniki Wysoko- Prężne | | | | | | |
1.4 D-4D | 1364 | 90/3800 | 190/1800 | 175 | 10,7 | 4,5 |
Ceny
Orientacyjne ceny w tys zł
Rocznik/ wersja | 2006 | 2007 | 2008 | 2009 | 2010 | 2011 |
1.0 | 16,0 | 17,5 | 18,5 | 22,0 | 23,5 | 27,0 |
1.3 | 18,5 | 19,5 | 21,5 | | | |
1.33 | | | | 25,5 | 27,5 | 31,5 |
1.8 | | 24,5 | 27,5 | 31,0 | | |
1.4 D-4D | 19,5 | 21,5 | 24,0 | 27,5 | 29,5 | 33,0 |
Podsumowanie
Yaris II, choć klasyfikowany jako hatchback, wygląda trochę jak mały jednobryłowiec. Także w wnętrzu ma się wrażenie przebywania w aucie wielkopojemnym, dlatego najlepiej poczują się w nim miłośnicy minivanów. Na wyszukaną estetykę nie ma co tutaj liczyć, ale w codziennej eksploatacji Yaris II jest wygodnym, funkcjonalnym, łatwym w prowadzeniu i zwrotnym samochodem. A jeśli pod maską ma silnik 1.3 lub 1.33 albo turbodiesla to jest również całkiem żwawy. Największy atut tego modelu stanowi jednak jego niezawodność. Rzadko które auto sprawia tak mało kłopotów. Kupując Yarisa II na rynku wtórnym nie próbujmy oszczędzać. Tanie egzemplarze to blacharskie lub mechaniczne pułapki, które mogą spustoszyć portfel.
Jak głosujemy w II turze wyborów samorządowych
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?