Toyota Yaris II (2006 – 2011)

Dariusz Dobosz
Toyota Yaris (2005-2009) / Fot. Toyota
Toyota Yaris (2005-2009) / Fot. Toyota
Yaris II to samochód pod wieloma względami przeciętny, a jednak stosunkowo drogi. Ceniony jest bowiem za funkcjonalność i niezawodność
Toyota Yaris (2005-2009) / Fot. Toyota
Toyota Yaris (2005-2009) / Fot. Toyota

Tworząc drugą generację Yarisa skupiono się przede wszystkim na poprawianiu tego, co było krytykowane i co nie spełniło oczekiwań użytkowników. Cieszącemu się bardzo dobrą opinią autu wytykano głównie zbyt małe rozmiary, dlatego nadwozie zostało wydłużone aż o 11 cm. Przybyło miejsca we wnętrzu, urósł także bagażnik – z 205 do 272 l. Dzięki przesuwanej kanapie można go powiększyć o dodatkowe 91 l (do 363 l), ale wówczas jadącym z tyłu pozostaje niewiele miejsca na nogi. Dopracowano też podwozie i zwiększono moc turbodiesla. Yaris od początku należał do samochodów o przeciętnym poziomie wykończenia. Druga generacja modelu ma nieco ciekawsze stylistycznie wnętrze, ale i tutaj nie brakuje tanich, mało eleganckich tworzyw sztucznych. Oszczędzano też na rozmiarach tylnej kanapy, przez co jest ona mało wygodna. Centralny zestaw wskaźników, przejęty z poprzednika, wciąż budzi kontrowersje i nie każdemu się podoba. Zastrzeżenia są uzasadnione, bo elektroniczny panel jest mało czytelny. Lepszy jest ten po modernizacji, w układzie analogowym. Największym atutem Yarisa II, podobnie jak w pierwszej generacji tego modelu, jest mała awaryjność. Samochód ma pewne przypadłości, ale psuje się rzadko. Pozwala to utrzymać koszty eksploatacji na niskim poziomie, co również jest bardzo cenione przez użytkowników. Auto jest proste konstrukcyjnie, nie wymaga wizyt w warsztatach o szczególnie wygórowanym poziomie, potrzebuje niewiele części zamiennych. Jeśli już, to trzeba raczej sięgać po oryginały, które na szczęście mają przystępne ceny. Zamienników jest niewiele.

Silniki

Toyota Yaris (2005-2009) / Fot. Toyota
Toyota Yaris (2005-2009) / Fot. Toyota

Yaris drugiej generacji wszedł na rynek europejski w 2006 r. z silnikami benzynowymi 1.0 (69 KM) i 1.3 (87 KM) oraz turbodieslem 1.4 D-4D o mocy 90 KM. W 2007 r. pojawił się silnik 1.8 (133 KM), ale zarezerwowano go dla sportowej wersji T-Sport. Dwa lata później do gamy dołączył silnik 1.33 o mocy 101 KM. Ze względu na dobrą dynamikę najbardziej godne polecenia są benzynowce 1.3 i 1.33 oraz turbodiesel 1.4. Ale takie wersje są sporo droższe od podstawowej odmiany 1.0. Litrowy Yaris II kiepsko brzmi (trzy cylindry) i ma słabe osiągi, ale legitymuje się najniższym zużyciem paliwa i mniej kosztuje. Wiele emocji zapewnia wersja T-Sport, ale przy jej zakupie trzeba wyjątkowo uważać. Zazwyczaj są to samochody mocno wyeksploatowane.

Eksploatacja

Problematycznych elementów w Yarisie II jest jak na lekarstwo. Z częściej powtarzających się trzeba wymienić wycieki płynu chłodzącego w silniku 1.3, nietrwałe łożysko oporowe przy silniku 1.0 oraz szybko zużywające się pierścienie tłokowe w litrowym trzycylindrowcu, objawiające się podwyższonym zużyciem oleju. Typową usterką są również niedomagania czujników ABS. Inne elementy układu hamulcowego i podwozia są trwałe i niezawodne. Naprawy typowych, zużywających się elementów zawieszeń są łatwe i tanie. Yaris II nie ma większych problemów z korozją nadwozia. Jeśli już pojawia się rdza, to raczej w egzemplarzach po modernizacji. Wybierając egzemplarz lepiej omijać wersje ze zautomatyzowaną skrzynią biegów MMT. Psują się w nich układy sterujące, a droga naprawa wcale nie gwarantuje trwałego rozwiązania problemu.

Toyota Yaris (2005-2009) / Fot. Toyota
Toyota Yaris (2005-2009) / Fot. Toyota

Ważniejsze daty

 1999 – premiera Yarisa I

2005 – premiera Yarisa II w Japonii, rozpoczęcie produkcji

2006 – premiera Yarisa II w Europie, nadwozie hatchback 3d i 5d

2007 – sportowa wersja T-Sport

2009 – niewielka modernizacja modelu (zmieniony zderzak przedni i reflektory, nowe lampy tylne, zmodernizowana deska rozdzielcza)

2011 – premiera Yarisa III

 

Zalety

  • niska awaryjność

  • stabilne podwozie

  • wygodne i funkcjonalne wnętrze

 

Wady

- wysoka cena

- przeciętne wykończenie wnętrza

- mało czytelne wskaźniki (do 2009 r.)

 

Wybrane dane techniczne

 

Wersja silnikowa

Poj skok (cm3)

Moc maks (KM/

obr/min)

Maks

moment

obr (Nm/

obr/min)

Prędkość

maks

(km/h)

Przyśp

0-100

km/h (s)

Średnie

Zużycie

paliwa

(l/100 km)

Silniki benzy-

Nowe

 

 

 

 

 

 

1.0

998

69/6000

93/3600

155

15,7

5,5

1.3

1296

87/6000

121/4200

170

11,5

6,0

1.33

1329

101/6000

132/3800

175

11,7

5,1

1.8

1798

133/6000

173/4400

194

9,3

7,2

Silniki

Wysoko-

Prężne

 

 

 

 

 

 

1.4 D-4D

1364

90/3800

190/1800

175

10,7

4,5

Ceny

Orientacyjne ceny w tys zł

Rocznik/

wersja

2006

2007

2008

2009

2010

2011

1.0

16,0

17,5

18,5

22,0

23,5

27,0

1.3

18,5

19,5

21,5

 

 

 

1.33

 

 

 

25,5

27,5

31,5

1.8

 

24,5

27,5

31,0

 

 

1.4 D-4D

19,5

21,5

24,0

27,5

29,5

33,0

Podsumowanie

Yaris II, choć klasyfikowany jako hatchback, wygląda trochę jak mały jednobryłowiec. Także w wnętrzu ma się wrażenie przebywania w aucie wielkopojemnym, dlatego najlepiej poczują się w nim miłośnicy minivanów. Na wyszukaną estetykę nie ma co tutaj liczyć, ale w codziennej eksploatacji Yaris II jest wygodnym, funkcjonalnym, łatwym w prowadzeniu i zwrotnym samochodem. A jeśli pod maską ma silnik 1.3 lub 1.33 albo turbodiesla to jest również całkiem żwawy. Największy atut tego modelu stanowi jednak jego niezawodność. Rzadko które auto sprawia tak mało kłopotów. Kupując Yarisa II na rynku wtórnym nie próbujmy oszczędzać. Tanie egzemplarze to blacharskie lub mechaniczne pułapki, które mogą spustoszyć portfel.

od 7 lat
Wideo

Jak głosujemy w II turze wyborów samorządowych

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty