Jest to drugi model, po Yarisie, oparty na platformie GA-B z serii TNGA, która zapewnia mu bardzo sztywne nadwozie, nisko położony środek ciężkości i stabilność na drodze.
Samochód, który powiększa gamę SUV-ów Toyoty do czterech modeli, jest większy i bardziej przestronny od Yarisa hatchbacka, a pojemność jego bagażnika sięga maksymalnie 397 l, który może otrzymać podwójną, dzieloną podłogę oraz zaczepy na pasy mocujące. W wyższych wersjach wyposażenia oparcia tylnych siedzeń składają się w proporcji 40:20:40. Dzięki temu dłuższe przedmioty można przewozić w tunelu środkowym. Rozstaw osi jest taki sam jak w nowym Yarisie (2 560 mm), lecz nadwozie zostało poszerzone o 20 mm i wydłużone o 240 mm. Przedni zwis w porównaniu z hatchbackiem jest dłuższy o 60 mm, zaś tylny o 180 mm. Prześwit zwiększono o 35 mm, a wysokość auta wzrosła o 60 mm. Auto ma także podwyższone zawieszenie z przednimi kolumnami MacPhersona nowej generacji, większe koła i jest dostępne z napędem na cztery koła AWD-i.
Toyota Yaris Cross. Jaki napęd?
Gama napędów Yarisa Cross obejmuje benzynowy silnik Dynamic Force 1.5 o mocy 125 KM, dostępny z manualną lub automatyczną skrzynią biegów, oraz układ Hybrid Dynamic Force oparty na 3-cylindrowym silniku 1.5 i silniku elektrycznym, które mają łączną moc 116 KM. Samochód może mieć napędzane koła przednie lub być wyposażony w elektryczny napęd AWD-i, który wyróżnia Yarisa Cross na tle segmentu.
W tym rozwiązaniu układ hybrydowy jest wspierany przez silnik elektryczny napędzający tylne koła, co zapewnia bardzo dobrą przyczepność na śliskiej nawierzchni i ułatwia poruszanie się po nierównych drogach. Ponadto, elektryczny system AWD-i jest mniejszy i lżejszy niż mechaniczny napęd 4x4, dzięki czemu Yaris Cross Hybrid AWD-i zużywa mniej paliwa i emituje mniej CO2 niż jakikolwiek inny B-SUV z napędem na wszystkie koła. Wersja AWD-i otrzymuje zawieszenie wielowahaczowe z tyłu oraz systemy wspierające jazdę poza asfaltem – selektor trybów jazdy w terenie, Trail Mode oraz system wspomagający zjazd ze wzniesienia.
Auto w wersji z napędem na przód zużywa od 4,4 l/100 km i emituje od 101 g/km dwutlenku węgla. Z kolei Yaris Cross Hybrid z napędem AWD-i zużywa od 4,7 l/100 km i generuje od 106 g/km CO2.
Pięć wersji wyposażenia Yarisa Cross
Nowy Yaris Cross jest dostępny w wersjach Active, Comfort, Executive, uterenowionej Adventure i limitowanej Premiere Edition, dostępnej tylko w 2021 roku. Paleta opcji kolorystycznych jest bogata i obejmuje 9 lakierów oraz 12 dwukolorowych kombinacji z czarnym, złotym lub białym dachem.
Już w podstawowej wersji Active samochód ma pełny pakiet systemów bezpieczeństwa czynnego Toyota Safety Sense najnowszej generacji. Poziom bezpieczeństwa podnosi także siedem poduszek powietrznych w standardzie, w tym poduszka centralna między przednimi fotelami, która pojawiła się po raz pierwszy w Yarisie czwartej generacji jesienią ubiegłego roku. Samochód w tej wersji jest też wyposażony w system multimedialny Toyota Touch 2 z kolorowym ekranem dotykowym o przekątnej 7 cali, Apple CarPlay™ i Android Auto™ oraz usługami łączności Toyota Connected Car. Ponadto kierowca ma do dyspozycji kolorowy 4,2-calowy ekran na tablicy wskaźników, elektryczne, podgrzewane lusterka, klimatyzację manualną lub automatyczną dla wersji hybrydowej, podłokietnik, a także światła LED do jazdy dziennej. Yaris Cross w wersji Active kosztuje od 74 900 zł, zaś z napędem hybrydowym od 88 900 zł.
Odmiana Adventure jest jedną z trzech najwyższych wersji wyposażenia i podkreśla charakter Yarisa Cross jako prawdziwego SUV-a, który powstał z myślą zarówno o jeździe po mieście, jak i z dala od asfaltu. Yaris Cross Adventure jest dostępny wyłącznie z układem hybrydowym – napędzającym przednią oś lub z napędem AWD-i. Wyróżnia go dwukolorowe nadwozie, osłona przedniego i tylnego zderzaka, relingi dachowe, ciemnoszare, 18-calowe felgi aluminiowe, czarna podsufitka oraz dedykowana tapicerka z elementami skóry i złotymi przeszyciami. Auto otrzymało nowy system multimedialny Toyota Smart Connect z 9-calowym kolorowym ekranem dotykowym Full HD, który można wzbogacić o nagłośnienie Premium Audio JBL z 8 głośnikami. Yaris Cross Hybrid w wersji Adventure jest dostępny od 115 900 zł.
Premiere Edition to najwyższa wersja Yarisa Cross, którą wyróżniają elektrycznie unoszone i otwierane bezdotykowo drzwi bagażnika, wyświetlacz HUD na przedniej szybie oraz skórzana tapicerka z perforacją. Auto w tej wersji ma wszystkie udogodnienia odmiany Adventure, dwukolorowe nadwozie i możliwość rozbudowania systemu multimedialnego o nagłośnienie klasy premium marki JBL. Auto w tej wersji kosztuje od 122 900 zł i będzie dostępne wyłącznie w 2021 roku.
Produkcja Yarisa Cross rozpoczęła się w lipcu tego roku. Samochód powstaje w fabryce TMMF w Valenciennes we Francji, zaś silnik benzynowy i napęd hybrydowy są wytwarzane w polskich fabrykach TMMP w Wałbrzychu i Jelczu-Laskowicach. Pierwsze egzemplarze trafią do nowych właścicieli w październiku.
Zobacz także: Nissan Qashqai w nowej odsłonie