Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Toyota Yaris Cross 1.5 125 KM vs Volkswagen Taigo 1.0 TSI 110 KM. Porównanie dwóch rynkowych nowości

Kamil Rogala
Toyota Yaris i Volkswagen Polo szturmem podbiły rynek i idealnie wstrzeliły się w potrzebę posiadania niewielkiego, zwinnego auta miejskiego o ciekawej stylistyce. Tak było wiele lat temu, a teraz potrzeby i moda są nieco inne, dlatego też producenci starają się tworzyć „wariacje” na temat modeli z segmentu B i dopasowywać je do obecnych potrzeb. Wynikiem jest Toyota Yaris Cross oraz Volkswagen Taigo. Sprawdźmy zupełnie inne podejścia do segmentu miejskich crossoverów.Fot. Archiwum
Toyota Yaris i Volkswagen Polo szturmem podbiły rynek i idealnie wstrzeliły się w potrzebę posiadania niewielkiego, zwinnego auta miejskiego o ciekawej stylistyce. Tak było wiele lat temu, a teraz potrzeby i moda są nieco inne, dlatego też producenci starają się tworzyć „wariacje” na temat modeli z segmentu B i dopasowywać je do obecnych potrzeb. Wynikiem jest Toyota Yaris Cross oraz Volkswagen Taigo. Sprawdźmy zupełnie inne podejścia do segmentu miejskich crossoverów.Fot. Archiwum
Toyota Yaris i Volkswagen Polo szturmem podbiły rynek i idealnie wstrzeliły się w potrzebę posiadania niewielkiego, zwinnego auta miejskiego o ciekawej stylistyce. Tak było wiele lat temu, a teraz potrzeby i moda są nieco inne, dlatego też producenci starają się tworzyć „wariacje” na temat modeli z segmentu B i dopasowywać je do obecnych potrzeb. Wynikiem jest Toyota Yaris Cross oraz Volkswagen Taigo. Sprawdźmy zupełnie inne podejścia do segmentu miejskich crossoverów.

Toyota Yaris Cross vs Volkswagen Taigo. Krótki przegląd oferty

Zacznijmy od krótkiego przeglądu oferty. Na pierwszy ogień – Toyota Yaris Cross. Co prawda w ofercie są tylko dwa układy napędowe – benzynowy 1.5 o mocy 125 KM oraz hybryda 1.5 o mocy 116 KM – ale wybór wersji oraz możliwość zestawienia hybrydy z napędem AWD-i to ogromna zaleta japońskiej propozycji, choć za pewną cenę… Najtańszą Toyotę Yaris Cross kupimy za 81 900 złotych i będzie to oczywiście wersja benzynowa z wyposażeniem Active. Najtańsza wersja z napędem AWD-i to koszt 107 900 złotych. Będzie to napęd hybrydowy ze skrzynią E-CVT i wyposażeniem Comfort.

Volkswagen Taigo nie oferuje co prawda napędu na wszystkie koła czy też wersji hybrydowej, ale ma w ofercie znacznie mocniejszą, aż 150-konną benzynę 1.5 TSI z 7-biegowym automatem DSG. Auto w tej wersji jest bardzo dynamiczne i przyjemne w prowadzeniu. Cena takiego auta startuje od poziomu 116 990 złotych (bez rabatów). Najtańszego Taigo kupimy za 87 190 złotych i będzie to odmiana Life z silnikiem 1.0 TSI o mocy 95 KM i 5-biegowym manualem. Oferta jest oczywiście bardzo podobna do modelu T-Cross, choć ceny są o kilka tysięcy wyższe. Podatek od modnego nadwozia.

Toyota Yaris Cross vs Volkswagen Taigo. Nadwozie i wnętrze

Toyota Yaris i Volkswagen Polo szturmem podbiły rynek i idealnie wstrzeliły się w potrzebę posiadania niewielkiego, zwinnego auta miejskiego o ciekawej
Toyota Yaris i Volkswagen Polo szturmem podbiły rynek i idealnie wstrzeliły się w potrzebę posiadania niewielkiego, zwinnego auta miejskiego o ciekawej stylistyce. Tak było wiele lat temu, a teraz potrzeby i moda są nieco inne, dlatego też producenci starają się tworzyć „wariacje” na temat modeli z segmentu B i dopasowywać je do obecnych potrzeb. Wynikiem jest Toyota Yaris Cross oraz Volkswagen Taigo. Sprawdźmy zupełnie inne podejścia do segmentu miejskich crossoverów.
Fot. Toyota

Gdy Toyota ogłosiła plan wprowadzenia na rynek modelu Yaris Cross, niemal wszyscy byli pewni, ze producent pójdzie taką samą drogą jak większość i wprowadzi po prostu „uterenowioną” odmianę tradycyjnego Yarisa z plastikowymi nakładkami, dodatkami itp. Okazało się, że Yaris Cross to zupełnie inne auto, które z powodzeniem mogłoby dostać nową nazwę. Spoglądając na japońskiego crossovera można odnieść wrażenie, że jest to niezwykle dzielny samochód terenowy o kompaktowych gabarytach. W przypadku wersji z napędem na przednią oś jest to oczywiście tylko wrażenie, choć prześwit 170 mm daje nieco pewności podczas jazdy po nieutwardzonych i dziurawych drogach. Oczywiście wrażenie to potęgują liczne nakładki i wstawki z tworzywa sztucznego np. na nadkolach i progach, co w połączeniu z kontrastującym kolorem, daje ciekawy efekt stylistyczny. Muskularne linie, śmiałe przetłoczenia, ciekawe załamania i wyraźne odcięcia poszczególnych linii dodają temu miejskiemu maluchowi wyrazistego charakteru.

Toyota Yaris i Volkswagen Polo szturmem podbiły rynek i idealnie wstrzeliły się w potrzebę posiadania niewielkiego, zwinnego auta miejskiego o ciekawej
Toyota Yaris i Volkswagen Polo szturmem podbiły rynek i idealnie wstrzeliły się w potrzebę posiadania niewielkiego, zwinnego auta miejskiego o ciekawej stylistyce. Tak było wiele lat temu, a teraz potrzeby i moda są nieco inne, dlatego też producenci starają się tworzyć „wariacje” na temat modeli z segmentu B i dopasowywać je do obecnych potrzeb. Wynikiem jest Toyota Yaris Cross oraz Volkswagen Taigo. Sprawdźmy zupełnie inne podejścia do segmentu miejskich crossoverów.
Fot. Toyota

O ile na zewnątrz podobieństwa do „zwykłej” Toyoty Yaris są niewielkie, tak we wnętrzu mamy do czynienia już z popularną „Yariską”. Po bokach mamy okrągłe kratki nawiewów, w środkowej części dwie rozciągnięte, w kształcie trójkąta. Oprócz tego w centralnej części znajduje się duży ekran systemu infomedialnego, poniżej panel sterujący klimatyzacją i nawiewami. W niższych wersjach wyposażenia przed kierowcą znajdują się dwie tuby ze wskaźnikami oraz niewielki ekran komputera pokładowego między nimi, w wyższych zaś znajdziemy tu większy ekran i mniejsze wskaźniki po bokach. Jeśli chodzi o walory użytkowe, pojemność bagażnika to przyzwoite 397 litrów (w wariancie AWD-i jest 320 litrów). Po złożeniu oparć kanapy uzyskujemy 1097 litrów.

Toyota Yaris i Volkswagen Polo szturmem podbiły rynek i idealnie wstrzeliły się w potrzebę posiadania niewielkiego, zwinnego auta miejskiego o ciekawej
Toyota Yaris i Volkswagen Polo szturmem podbiły rynek i idealnie wstrzeliły się w potrzebę posiadania niewielkiego, zwinnego auta miejskiego o ciekawej stylistyce. Tak było wiele lat temu, a teraz potrzeby i moda są nieco inne, dlatego też producenci starają się tworzyć „wariacje” na temat modeli z segmentu B i dopasowywać je do obecnych potrzeb. Wynikiem jest Toyota Yaris Cross oraz Volkswagen Taigo. Sprawdźmy zupełnie inne podejścia do segmentu miejskich crossoverów.
Fot. Volkswagen

Volkswagen Taigo to już zupełnie inna bajka stylistyczna. Nadwozie jest narysowane zupełnie inaczej, zamiast wielu krągłości są proste i symetryczne linie, a tył to modna ostatnio linia a’la coupe. Po dłuższej obserwacji możemy tu znaleźć elementy z innych modeli Volkswagena. Mnie najbardziej przypomina T-Crossa, choć z przodu znajdziemy sporo elementów z odświeżonego Polo, jak również nawiązania do modeli z serii ID jak np. biegnącą przez środek atrapy grilla listwę LED. Najwięcej dzieje się oczywiście w tylnej części, a konkretniej od słupka B, bowiem niedaleko za nim dach zaczyna opadać, a od słupka C i przedłużonego D łagodnie przeistacza się w krawędź mocno pochylonej klapy bagażnika. Pod względem gabarytów, nowe Taigo mieści się pomiędzy wspomnianym T-Crossem, a większym T-Rociem – mierzy 4266 mm długości i ma rozstaw osi 2566 mm. A co we wnętrzu?

Toyota Yaris i Volkswagen Polo szturmem podbiły rynek i idealnie wstrzeliły się w potrzebę posiadania niewielkiego, zwinnego auta miejskiego o ciekawej
Toyota Yaris i Volkswagen Polo szturmem podbiły rynek i idealnie wstrzeliły się w potrzebę posiadania niewielkiego, zwinnego auta miejskiego o ciekawej stylistyce. Tak było wiele lat temu, a teraz potrzeby i moda są nieco inne, dlatego też producenci starają się tworzyć „wariacje” na temat modeli z segmentu B i dopasowywać je do obecnych potrzeb. Wynikiem jest Toyota Yaris Cross oraz Volkswagen Taigo. Sprawdźmy zupełnie inne podejścia do segmentu miejskich crossoverów.
Fot. Volkswagen

W Volkswagenie Taigo nie ma zbyt dużego szału i przepychu, wszystko wygląda niemal tak samo, jak w odświeżonym Polo – różnice mogą wynikać co najwyżej ze składników wyposażenia. Oczywiście w wyższych wersjach oraz za dopłatą znajdziemy wirtualny zestaw zegarów, duży ekran nawigacji czy też panele oraz wstawki na desce rozdzielczej w różnych kolorach. Prosto, ale ładnie i funkcjonalnie, z nutą modnego stylu i promilem szaleństwa. Pojemność bagażnika w tym modelu to 440 litrów w standardowym układzie kanapy lub 1222 po jej złożeniu.

Toyota Yaris Cross vs Volkswagen Taigo. Dane techniczne, osiągi i spalanie

Do porównania wybraliśmy wolnossącą jednostkę benzynową Toyoty oraz środkowy wariant silnika w Volkswagenie. W przypadku japońskiej propozycji jest to silnik 1.5 Dynamic Force o mocy 125 KM i momencie obrotowym 153 Nm. Parametry na papierze wyglądają dość niepozornie, ale ten trzycylindrowy silnik spisuje się bardzo dzielnie i w połączeniu z bezstopniową skrzynią automatyczną o nazwie Multidrive S, oferuje zadowalające, jak na miejskiego crossovera osiągi. Przyspieszenie od 0 do 100 km/h zajmuje 11,7 sekundy, a prędkość maksymalna to 180 km/h. Nieźle wygląda również spalanie. Zdaniem producenta jest to średnio 6 l/100km.

Co prawda jednostka napędowa Volkswagena Taigo jest mniejsza i słabsza, ale zapewnia podobne parametry. Silnik trzycylindrowy 1.0 TSI oferuje moc 110 KM oraz moment obrotowy 200 Nm. Przyspieszenie od 0 do 100 km/h zajmuje 10,9 sekundy, a prędkość maksymalna to 191 km/h. Spalanie bardzo podobne – średnio 5,9 l/100 km. Jak widać „uturbiona” jednostka jest w stanie zaoferować odrobinę lepsze osiągi mimo nieco większych wymiarów i masy, ale to już kwestia gustu kto jaki silnik preferuje.

Toyota Yaris Cross vs Volkswagen Taigo. Ceny i wyposażenie

Toyota Yaris i Volkswagen Polo szturmem podbiły rynek i idealnie wstrzeliły się w potrzebę posiadania niewielkiego, zwinnego auta miejskiego o ciekawej
Toyota Yaris i Volkswagen Polo szturmem podbiły rynek i idealnie wstrzeliły się w potrzebę posiadania niewielkiego, zwinnego auta miejskiego o ciekawej stylistyce. Tak było wiele lat temu, a teraz potrzeby i moda są nieco inne, dlatego też producenci starają się tworzyć „wariacje” na temat modeli z segmentu B i dopasowywać je do obecnych potrzeb. Wynikiem jest Toyota Yaris Cross oraz Volkswagen Taigo. Sprawdźmy zupełnie inne podejścia do segmentu miejskich crossoverów.
Fot. Toyota

Do zestawienia staraliśmy się wybrać podobne cenowo egzemplarze z benzynowymi silnikami i automatycznymi skrzyniami biegów, choć nowość Volkswagena jest w podobnych wariantach nieco droższa. Cóż, podatek od nowości i mody. W przypadku Toyoty Yaris Cross jest to odmiana Comfort z silnikiem 1.5 Dynamic Force o mocy 125 KM i automatyczną skrzynią bezstopniową Mutidrive S. Koszt takiego modelu to 91 900 złotych. Co dostajemy w standardzie? W wersji Comfort znajdziemy m.in. kamerę cofania, światła przeciwmgielne LED, czujnik deszczu, skórzaną kierownicę, 16-calowe felgi aluminiowe czy asystenta utrzymania pasa ruchu. Za 5500 złotych dostaniemy pakiet TECH z podgrzewanymi fotelami, czujnikami parkowania przód/tył, elektrycznymi lusterkami czy kolorowym wyświetlaczem na tablicy wskaźników (i wiele więcej). Za kolejne 5500 złotych możemy wybrać pakiet STYLE m.in. z 17-calowymi felgami i światłami głównymi w technologii LED.

Toyota Yaris i Volkswagen Polo szturmem podbiły rynek i idealnie wstrzeliły się w potrzebę posiadania niewielkiego, zwinnego auta miejskiego o ciekawej
Toyota Yaris i Volkswagen Polo szturmem podbiły rynek i idealnie wstrzeliły się w potrzebę posiadania niewielkiego, zwinnego auta miejskiego o ciekawej stylistyce. Tak było wiele lat temu, a teraz potrzeby i moda są nieco inne, dlatego też producenci starają się tworzyć „wariacje” na temat modeli z segmentu B i dopasowywać je do obecnych potrzeb. Wynikiem jest Toyota Yaris Cross oraz Volkswagen Taigo. Sprawdźmy zupełnie inne podejścia do segmentu miejskich crossoverów.
Fot. Volkswagen

A jak prezentuje się oferta Volkswagena Taigo? Za 88 790 złotych dostaniemy model z silnikiem 1.0 TSI o mocy 110 KM i automatyczną 7-biegową skrzynią DSG oraz wyposażeniem bazowym Life. W standardzie auto posiada m.in. przednie światła do jazdy dziennej LED, tylne światła LED, kierownicę, drążek zmiany biegów i dźwignię hamulca ręcznego obszyte skórą, manualną klimatyzację czy też radio z USB oraz Bluetooth. Za 4100 złotych warto dokupić pakiet Komfort z podgrzewanymi fotelami, automatyczną klimatyzacją i czujnikami parkowania przód/tył a za 3910 złotych pakiet stylistyczny z 17-calowymi felgami, przyciemnianymi szybami i radiem Ready2Discover.

Toyota Yaris Cross vs Volkswagen Taigo. Podsumowanie

Obie propozycje skierowane są do dynamicznych, młodych kierowców, którzy oczekują ciekawej stylistyki i nietuzinkowych rozwiązań. Volkswagen Taigo to ukłon w stronę tych, którzy pędzą za modą i szukają crossovera w stylu coupe, ale mimo to chcą stonowane wnętrze i maksimum ergonomii. Toyota Yaris Cross to zupełnie nowy model i próba zjednania sobie młodszych klientów. Auto posiada odważną, interesującą stylistykę oraz możliwość wybrania napędu na cztery koła. W podstawowej wersji kosztuje mniej, ale lepiej wyposażony egzemplarz z zbliży się lub przekroczy granicę 100 000 złotych.

Toyota Yaris Cross vs Volkswagen Taigo - podstawowe dane techniczne:

 

Toyota Yaris Cross (Comfort) 1.5 Dynamic Force 125 KM (CVT)

Volkswagen Taigo (Life) 1.0 TSI 110 KM (AT7)

Rozstaw kół przód (mm)

1490

1531

Rozstaw kół tył (mm)

1485

1516

Wysokość (mm)

1560

1518

Rozstaw osi (mm)

2560

2554

Długość/szerokość (mm)

4180/1770

4266/1757

Pojemność bagażnika (l)

397

440

Cena (zł, brutto)

91 900

98 790

Typ nadwozia/liczba drzwi

crossover/5

crossover/5

Liczba miejsc

5

5

Masa własna (kg)

1130

1185

Pojemność zbiornika paliwa (l)

36

40

Układ napędowy

spalinowy

spalinowy

Rodzaj paliwa

benzyna bezołowiowa

benzyna bezołowiowa

Pojemność (cm3)

1490

999

Liczba cylindrów

3

3

Napędzana oś

przednia

przednia

Skrzynia biegów typ/liczba przełożeń

automatyczna, bezstopniowa Multidrive S

automatyczna, 7-stopniowa DSG

Osiągi

 

 

Moc (KM)

125

110

Moment obrotowy (Nm)

153

200

Przyspieszenie 0-100 km/h (s)

11,7

10,9

Prędkość maksymalna (km/h)

180

191

Średnie spalanie (l/100 km) - dane fabryczne

6

5,9

Emisja CO2 (g/km)

135

133

Wyposażenie seryjne wybranych wersji:

 

Toyota Yaris Cross (Comfort) 1.5 Dynamic Force 125 KM (MT6)

Volkswagen Taigo (Life) 1.0 TSI 110 KM (AT7)

Poduszki powietrzne

8

6

Układ ABS

S

S

Układ ESP

S

S

Wspomaganie układu kierowniczego

S

S

Centralny zamek

S

S

Elektrycznie sterowane szyby p/t

S/S

S/S

Lusterka zewnętrzne sterowane elektr

S

S

Klimatyzacja manualna/automatyczna

S/-

S/O

Radioodtwarzacz /CD/MP3

S/-/S

S/-/S

S  wyposażenie standardowe
O wyposażenie za dopłatą
-   wyposażenie niedostępne
*   opcje dostępne w pakietach wyposażeniowych

Nasza ocena:           

 

Toyota Yaris Cross (Comfort) 1.5 Dynamic Force 125 KM (MT6)

Volkswagen Taigo (Life) 1.0 TSI 110 KM (AT7)

Przestronność wnętrza

 

+

Silnik

+

+

Osiągi

 

+

Podwozie

+

+

Poziom hałasu (odczuwalny)

+

 

Zużycie paliwa

+

+

Wyposażenie

+

 

Cena

+

 

Wynik końcowy

++++++ (6)

+++++ (5)

 

Zobacz także: Kia Sportage V - prezentacja modelu

od 12 lat
Wideo

Stop agresji drogowej. Film policji ze Starogardu Gdańskiego

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty