Toyota Yaris należy do elitarnego grona najlepiej sprzedających się aut w naszym kraju. Jakie cechy pojazdu zadecydowały o tym sukcesie?

Toyota Yaris zaprojektowana jest zgodnie z nowoczesną koncepcją auta miejskiego - mała długość, jak największy rozstaw osi, znaczna wysokość oraz niewielkie zużycie paliwa. Całość przypieczętowano 3-letnią gwarancją mechaniczną, by podkreślić, że producent jest pewny jakości swoich wyrobów. Opisujemy pojazd napędzany silnikiem 1,3 l/86 KM. Cechy szczególne
Mimo niewielkiej długości, wynoszącej 3,6 m, wnętrze Yarisa jest dość przestronne. Na przednich siedzeniach miejsca jest

pod dostatkiem, chociaż siedziska foteli są nieco za krótkie. Tak jak w innych małych autach tylną kanapę można przesuwać wzdłuż nadwozia o 15 cm, regulując ilość miejsca na nogi kosztem pojemności bagażnika. Gdy kanapa odsunięta jest maksymalnie do tyłu, ilość miejsca na nogi jest wystarczająca, ale wtedy bagażnik ma objętość 205 l. Po przesunięciu kanapy do przodu przestrzeń bagażowa zwiększa się do 305 l. Yaris oferowany jest z nadwoziem 3-lub 5-drzwiowym. Zajmowanie miejsc z tyłu jest zdecydowanie łatwiejsze w wersji 5-drzwiowej. Wersja 3-drzwiowa ma standardowo montowane siedzenia typu easy-entry, zapamiętujące pierwotne położenie. Przyzwyczajenia wymaga odczytywanie wskazań futurystycznego wyświetlacza. Jest on umieszczony centralnie i skierowany w stronę

kierowcy, dzięki temu pasażer siedzący z boku nie będzie narzekał, że jedzie za wolno albo za szybko.
Silnik
Rzadko się zdarza, by w autach miejskich stosowano benzynowe silniki z układem zmiennych faz rozrządu. Toyota zdecydowała się na to rozwiązanie i było to mądre posunięcie. Silnik o pojemności 1,3 l uzyskuje moc aż 86 KM i zapewnia pojazdowi godziwą dynamikę przy stosunkowo niewielkim zużyciu paliwa. Yaris w mieście zużywa ok. 7 l benzyny na

100 km. Chcąc jechać dynamicznie, trzeba utrzymywać wysokie obroty silnika, który staje się głośny.
Wrażenia z jazdy
W samochodach małych, a więc z założenia tanich, nie można stosować drogich rozwiązań. Konstrukcja zawieszenia jest więc oszczędna, ale typowa dla tej klasy pojazdów. Z przodu zastosowano kolumny McPhersona, z tyłu belkę skrętną łączącą wahacze wzdłużne. Własności jezdne Yarisa są więc poprawne i zupełnie wystarczające dla tego pojazdu. Jedynie podczas zmiany obciążenia na szybko pokonywanych zakrętach auto nie zachowuje się stabilnie. Z powodu swoich wymiarów i rozstawu osi Yaris zapewnia umiarkowany komfort jazdy, a pojazd jest czuły na poprzeczne nierówności drogi. Za to układ hamulcowy jest skuteczny - z prędkości 100 km.h Yaris zatrzymuje się po przejechaniu 40,1 m. drogi. Poziom hałasu przy prędkości 100 km/h jest do zaakceptowania i nie przekracza granicy 70 dB.
Podsumowanie
W naszych warunkach Yaris użytkowany jest jako auto rodzinne, chociaż żywioł tego pojazdu to miasto. Najważniejszą bodaj zaletą Yarisa była konkurencyjna cena. Obecnie również inne auta oferowane są po równie korzystnych cenach, jak chociażby Dacia Logan 1.4 (29 900 zł), Ford Fusion 1.4 (43 810 zł) czy Fiat Punto 1.2 (43 700 zł). Jednak dzięki swoim zaletom Yaris nie jest bez szans.
Wybrane dane techniczne
Typ silnika | Benzynowy |
Ilość cylindrów/zaworów | 4/16 |
Pojemność skokowa (cm3): | 1299 |
Moc maksymalna (KM/obr/min): | 87/6000 |
Maks. moment obr. (Nm/obr/min): | 122/4200 |
Przyspieszenie 0-100 km/h(s): | 12,1 |
Przyspieszenie (IV b.) 60-100 km/h (s): | 12,6 |
Prędkość maksymalna (km/h): | 175 |
Głośność (IV b.)przy 100 km/h (dB)*: | 69 |
Droga hamowania od 100 km/h (m): | 40,1 |
Pojemność bagażnika (dm3): | 205/305 |
Pojemność zbiornika paliwa (dm3): | 45 |
Zużycie paliwa: trasa/miasto (dm3/100 km): | 4,9/6,8 |
Długość x szerokość x wysokość (cm): | 364 x 166 x 150 |
Rozstaw osi (cm): | 237 |
Gwarancja mechaniczna/perforacyjna (lata): | 3/12 |
Cena wersja Terra 3/5-drzwiowa (zł): | 42 600/43 900 |
Nasza ocena
Przyznana ilość gwiazdek na 5 możliwych
Przestronność wnętrza | **** | Jak na długość pojazdu wnętrze jest dość przestronne z możliwością przesuwania tylnej kanapy o 15 cm. |
Silnik | **** | Silnik na układ zmiennych faz rozrządu i jest oszczędny. |
Poziom hałasu | *** | Poziom hałasu jest typowy dla aut tej wielkości |
Hamulce | **** | Skuteczny układ hamulcowy. Droga hamowania Yarisa jest nieco dłuższa od drogi hamowania Peugeota 206 1.4/88 KM. |
Dynamika | **** | Wystarczająca dynamika, zbliżona do dynamiki Peugeota 206 1.4/88 KM. |
Zużycie paliwa | ***** | Bardzo oszczędny silnik. |
Nowoczesność konstrukcji | **** | Nowoczesna koncepcja pojazdu, tradycyjna konstrukcja zawieszenia. |
Wyposażenie | *** | Wyposażenie z zakresu bezpieczeństwa - wystarczające, z zakresu komfortu - nieco gorsze. |
Wyposażenie seryjne:
Toyota Yaris Terra
Poduszki powietrzne | 1 |
Układ ABS | S |
Wspomaganie układu kierowniczego | S |
Centralny zamek | O |
Elektrycznie sterowane szyby przednie/tylne | O/- |
Elektrycznie sterowane i podgrzewane lusterka | O |
Klimatyzacja manualna | O |
Radioodtwarzacz | S |
Rajd Pojazdów Zabytkowych
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?