Toyota Yaris 1.3

Ryszard Polit
Fot. Toyota: Toyota Yaris znajduje się na 3. miejscu pod względem sprzedaży w Polsce. Yaris to niewielki samochód o stosunkowo przestronnym wnętrzu.
Fot. Toyota: Toyota Yaris znajduje się na 3. miejscu pod względem sprzedaży w Polsce. Yaris to niewielki samochód o stosunkowo przestronnym wnętrzu.
Udostępnij:
Toyota Yaris należy do grona najlepiej sprzedających się aut w naszym kraju. Jakie cechy pojazdu zadecydowały o tym sukcesie?

Toyota Yaris należy do elitarnego grona najlepiej sprzedających się aut w naszym kraju. Jakie cechy pojazdu zadecydowały o tym sukcesie?
 

 

Fot. Toyota: Toyota Yaris znajduje się na 3. miejscu pod względem sprzedaży w Polsce. Yaris to niewielki samochód o stosunkowo przestronnym wnętrzu.
Fot. Toyota: Toyota Yaris znajduje się na 3. miejscu pod względem sprzedaży w Polsce. Yaris to niewielki samochód o stosunkowo przestronnym wnętrzu.

Toyota Yaris zaprojektowana jest zgodnie z nowoczesną koncepcją auta miejskiego - mała długość, jak największy rozstaw osi, znaczna wysokość oraz niewielkie zużycie paliwa. Całość przypieczętowano 3-letnią gwarancją mechaniczną, by podkreślić, że producent jest pewny jakości swoich wyrobów. Opisujemy pojazd napędzany silnikiem 1,3 l/86 KM.   Cechy szczególne

 

Mimo niewielkiej długości, wynoszącej 3,6 m, wnętrze Yarisa jest dość przestronne. Na przednich siedzeniach miejsca jest

Fot. Toyota: Nowoczesny silnik 1,3 l/87 KM zapewnia pojazdowi skuteczną dynamikę przy niewielkim zużyciu paliwa.
Fot. Toyota: Nowoczesny silnik 1,3 l/87 KM zapewnia pojazdowi skuteczną dynamikę przy niewielkim zużyciu paliwa.

pod dostatkiem, chociaż siedziska foteli są nieco za krótkie. Tak jak w innych małych autach tylną kanapę można przesuwać wzdłuż nadwozia o 15 cm, regulując ilość miejsca na nogi kosztem pojemności bagażnika. Gdy kanapa odsunięta jest maksymalnie do tyłu, ilość miejsca na nogi jest wystarczająca, ale wtedy bagażnik ma objętość 205 l. Po przesunięciu kanapy do przodu przestrzeń bagażowa zwiększa się do 305 l. Yaris oferowany jest z nadwoziem 3-lub 5-drzwiowym. Zajmowanie miejsc z tyłu jest zdecydowanie łatwiejsze w wersji 5-drzwiowej. Wersja 3-drzwiowa ma standardowo montowane siedzenia typu easy-entry, zapamiętujące pierwotne położenie.  Przyzwyczajenia wymaga odczytywanie wskazań futurystycznego wyświetlacza. Jest on umieszczony centralnie i skierowany w stronę

Fot. Toyota: Do tablicy przyrządów w postaci wyświetlacza trzeba się przyzwyczaić.
Fot. Toyota: Do tablicy przyrządów w postaci wyświetlacza trzeba się przyzwyczaić.

kierowcy, dzięki temu pasażer siedzący z boku nie będzie narzekał, że jedzie za wolno albo za szybko.   

 

Silnik

 

Rzadko się zdarza, by w autach miejskich stosowano benzynowe silniki z układem zmiennych faz rozrządu. Toyota zdecydowała się na to rozwiązanie i było to mądre posunięcie. Silnik o pojemności 1,3 l uzyskuje moc aż 86 KM i zapewnia pojazdowi godziwą dynamikę przy stosunkowo niewielkim zużyciu paliwa. Yaris w mieście zużywa ok. 7 l benzyny na

Fot. Toyota:  Siedziska przednich foteli są nieco za krótkie, co jest typowe dla pojazdów tej wielkości. Za to wersja 3-drzwiowa ma standardowo montowane
Fot. Toyota: Siedziska przednich foteli są nieco za krótkie, co jest typowe dla pojazdów tej wielkości. Za to wersja 3-drzwiowa ma standardowo montowane przednie siedzenia typu easy-entry, zapamiętujące pierwotne położenie.

100 km. Chcąc jechać dynamicznie, trzeba utrzymywać wysokie obroty silnika, który staje się głośny.

 

Wrażenia z jazdy

 

W samochodach małych, a więc z założenia tanich, nie można stosować drogich rozwiązań. Konstrukcja zawieszenia jest więc oszczędna, ale typowa dla tej klasy pojazdów. Z przodu zastosowano kolumny McPhersona, z tyłu belkę skrętną łączącą wahacze wzdłużne. Własności jezdne Yarisa są więc poprawne i zupełnie wystarczające dla tego pojazdu. Jedynie podczas zmiany obciążenia na szybko pokonywanych zakrętach auto nie zachowuje się stabilnie. Z powodu swoich wymiarów i rozstawu osi Yaris zapewnia umiarkowany komfort jazdy, a pojazd jest czuły na poprzeczne nierówności drogi. Za to układ hamulcowy jest skuteczny -  z prędkości 100 km.h Yaris zatrzymuje się po przejechaniu 40,1 m. drogi. Poziom hałasu przy prędkości 100 km/h jest do zaakceptowania i nie przekracza granicy 70 dB.  

 

Podsumowanie  

 

W naszych warunkach Yaris użytkowany jest jako auto rodzinne, chociaż żywioł tego pojazdu to miasto. Najważniejszą bodaj zaletą Yarisa była konkurencyjna cena. Obecnie również inne auta oferowane są po równie korzystnych cenach, jak chociażby Dacia Logan 1.4 (29 900 zł), Ford Fusion 1.4 (43 810 zł) czy Fiat Punto 1.2 (43 700 zł). Jednak dzięki swoim zaletom Yaris nie jest bez szans.   

 

Wybrane dane techniczne

                       

Typ silnika

Benzynowy

Ilość cylindrów/zaworów

4/16

Pojemność skokowa (cm3):

1299

Moc maksymalna (KM/obr/min):

87/6000

Maks. moment obr. (Nm/obr/min):

122/4200

Przyspieszenie 0-100 km/h(s):

12,1

Przyspieszenie (IV b.) 60-100 km/h (s):

12,6

Prędkość maksymalna (km/h):

175

Głośność (IV b.)przy 100 km/h (dB)*:

69

Droga hamowania od 100 km/h (m):

40,1

Pojemność bagażnika (dm3):

205/305

Pojemność zbiornika paliwa (dm3):

45

Zużycie paliwa: trasa/miasto (dm3/100 km):

4,9/6,8

Długość x szerokość x wysokość (cm):

364 x 166 x 150

Rozstaw osi (cm):

237

Gwarancja mechaniczna/perforacyjna (lata):

3/12

Cena wersja Terra 3/5-drzwiowa (zł):

42 600/43 900

 

Nasza ocena

 

Przyznana ilość gwiazdek na 5 możliwych

 

Przestronność wnętrza

****

Jak na długość pojazdu wnętrze jest dość przestronne z możliwością przesuwania tylnej kanapy o 15 cm.    

Silnik

****

Silnik na układ zmiennych faz rozrządu i jest oszczędny.

Poziom hałasu

***

Poziom hałasu jest typowy dla aut tej wielkości 

Hamulce

****

Skuteczny układ hamulcowy. Droga hamowania Yarisa jest nieco dłuższa od drogi hamowania Peugeota 206 1.4/88 KM.

Dynamika

****

Wystarczająca dynamika, zbliżona do dynamiki Peugeota 206 1.4/88 KM.

Zużycie paliwa

*****

Bardzo oszczędny silnik.

Nowoczesność konstrukcji

****

Nowoczesna koncepcja pojazdu, tradycyjna konstrukcja zawieszenia.   

Wyposażenie

***

Wyposażenie z zakresu bezpieczeństwa - wystarczające, z zakresu komfortu - nieco gorsze.

 

Wyposażenie seryjne:

 

Toyota Yaris Terra

 

Poduszki powietrzne

1

Układ ABS

S

Wspomaganie układu kierowniczego

S

Centralny zamek

O

Elektrycznie sterowane szyby przednie/tylne

O/-

Elektrycznie sterowane i podgrzewane lusterka

O

Klimatyzacja manualna

O

Radioodtwarzacz

S

 

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polska coraz bardziej rowerowa

Wideo

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Więcej informacji na stronie głównej Motofakty
Dodaj ogłoszenie