Od tego czasu pojawiło się sporo konkurencyjnych pojazdów.

Na naszym rynku Toyota Yaris cieszy się sporym powodzeniem. Nabywców przyciąga magia marki uznawanej za niezawodną i walory tego pojazdu. Opisywany Yaris w najtańszej wersji wyposażenia Base kosztuje 36 600 zł. W podobnej cenie można kupić Opla Corsę 1,0 l/60 KM (36 300 zł), Skodę Fabię 1,2 l/54 KM (35 790 zł) czy Suzuki Swifta 1,3 l/92 KM (37 900 zł). Są też auta tańsze od Yarisa, np. Fiat Punto 1,2 l/60 KM (31 500 zł), Peugeot 206 1,1 l/60 KM (31 800 zł) czy Hyundai Getz 1,1 l/63 KM (31 900 zł). Nabywcy mają więc szeroki i niełatwy wybór.

Cechy szczególne
Koncepcja Yarisa jest bardzo udana. Przy długości auta 3,6 m nie da się zapewnić wszystkim pasażerom dużej ilości miejsca. Przesuwana wzdłuż nadwozia o 15 cm tylna kanapa jest optymalnym wyjściem z sytuacji. Umożliwia bowiem regulację ilości miejsca na nogi pasażerów w zależności od ich wzrostu, niestety kosztem objętości bagażnika. Jego objętość zmienia się od 205 do 305 l. Yaris oferowany jest z 3- lub 5-

drzwiowym nadwoziem. W wersji 3-drzwiowej przednie siedzenia są przesuwane do przodu systemem easy-entry, ale nawet i on niewiele pomoże wysokim osobom, którym kazano usiąść z tyłu. Najwygodniej jest otworzyć tylne drzwi, za które dopłata wynosi 1300 zł. Mankamentem Yarisa są krótkie siedziska przednich foteli, niezbyt lubiane przez wysokich kierowców. Tablica przyrządów w postaci wyświetlacza umieszczona jest na środku.
Silnik
Spośród innych aut tego segmentu Yaris wyróżnia się nowoczesną konstrukcją silnika. Ma on bowiem układ zmiennych faz rozrządu. Podstawowa jednostka napędowa Toyoty ma 1 l pojemności i osiąga 68 KM mocy. Charakteryzuje się małym zużyciem paliwa, które w mieście,

przy spokojnej jeździe wynosi ok. 7 l na 100 km. Oszczędność to spora zaleta tego auta, szczególnie doceniana w dzisiejszych czasach. Maksymalny moment obrotowy uzyskiwany jest przy dość wysokich obrotach - 4100 obr/min, dlatego silnik nie jest zbyt elastyczny. Podczas dynamicznej jazdy wymaga częstej zmiany biegów, która przebiega bez najmniejszych kłopotów.
Wrażenia z jazdy
Yaris ma poprawne własności jezdne, a konstrukcja układu zawieszenia jest typowa dla małych samochodów. Z przodu wykorzystano kolumny McPhersona,

z tyłu belkę skrętną łączącą wahacze wzdłużne. Yaris jest czuły na poprzeczne nierówności drogi, co jest zresztą typowe dla pojazdów o zbliżonym rozstawie osi. W jeździe miejskiej dynamika pojazdu zupełnie wystarcza, manewrowanie utrudnia brak wspomagania układu kierowniczego w wersji Base. Na trasie wyprzedzenie wolniejszego auta w pełni obciążonym Yarisem wymaga szczególnej ostrożności. Czasy rozpędzania na wyższych biegach są dość długie. Pod tym względem korzystniej przedstawia się mocniejszy silnik 1,3 l o mocy 86 KM.
Podsumowanie
Żywiołem Toyoty Yaris z silnikiem 1,0 l jest miasto, w którym docenić można łatwość manewrowania i niewielkie zużycie paliwa. Podstawowa wersja wyposażenia Base obejmuje poduszkę powietrzną dla kierowcy, układ ABS i radio. Dla nabywców poruszających się także na dalszych trasach korzystniejsza jest wersja z mocniejszym silnikiem.
Wybrane dane techniczne
Typ silnika | Benzynowy |
Ilość cylindrów/zaworów | 4/16 |
Pojemność skokowa (cm3): | 998 |
Moc maksymalna (KM/obr/min): | 68/6000 |
Maks. moment obr. (Nm/obr/min): | 90/4100 |
Przyspieszenie 0-100 km/h(s): | 13,6 |
Przyspieszenie (IV b.) 60-100 km/h (s): | 14,8 |
Prędkość maksymalna (km/h): | 155 |
Głośność (IV b.) przy 100 km/h (dB)*: | 70 |
Droga hamowania od 100 km/h (m): | 40,1 |
Pojemność bagażnika (dm3): | 205 - 305 |
Pojemność zbiornika paliwa (dm3): | 45 |
Zużycie paliwa: trasa/miasto (dm3/100 km): | 4,9/6,8 |
Długość x szerokość x wysokość (cm): | 362 x 166 x 149 |
Rozstaw osi (cm): | 237 |
Gwarancja mechaniczna/perforacyjna (lata): | 3/12 |
Cena wersja Base 3/5-drzwiowa (zł): | 36 600/37 900 |
Nasza ocena
Przyznana ilość gwiazdek na 5 możliwych
Przestronność wnętrza | **** | Jak na długość pojazdu wnętrze jest dość przestronne z możliwością przesuwania tylnej kanapy o 15 cm. |
Silnik | **** | Silnik na układ zmiennych faz rozrządu i jest oszczędny. |
Poziom hałasu | *** | Poziom hałasu jest typowy dla aut tej wielkości |
Hamulce | **** | Skuteczny układ hamulcowy. Droga hamowania Yarisa jest nieco dłuższa od drogi hamowania Peugeota 206 1.4/88 KM. |
Dynamika | **** | Wystarczająca dynamika, zbliżona do dynamiki Peugeota 206 1.4/88 KM. |
Zużycie paliwa | ***** | Bardzo oszczędny silnik. |
Nowoczesność konstrukcji | **** | Nowoczesna koncepcja pojazdu, tradycyjna konstrukcja zawieszenia. |
Wyposażenie | *** | Wyposażenie z zakresu bezpieczeństwa - wystarczające, z zakresu komfortu - nieco gorsze. |
Wyposażenie seryjne:
Toyota Yaris Base
Poduszki powietrzne | 1 |
Układ ABS | S |
Wspomaganie układu kierowniczego | O |
Centralny zamek | O |
Komputer pokładowy/Radioodtwarzacz | S/S |
Ostróda gościła najlepszych motocrossów w Polsce
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?