Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Toyota. Wodorowa ciężarówka do przewozu kontenerów

Mariusz Michalak
Mariusz Michalak
Pojazd otrzymał napęd oparty na mocnym silniku elektrycznym oraz pochodzących z Toyoty Mirai ogniwach paliwowych, które generują prąd w reakcji wodoru i tlenu.
Pojazd otrzymał napęd oparty na mocnym silniku elektrycznym oraz pochodzących z Toyoty Mirai ogniwach paliwowych, które generują prąd w reakcji wodoru i tlenu. Toyota
Toyota UNO to pierwszy ciągnik portowy typu UTR (utility tractor rig) z elektrycznym napędem na wodorowe ogniwa paliwowe. Napęd wodorowy Toyoty UNO zapewnia dużą ładowność i krótki czas tankowania.

Toyota opracowała model UNO we współpracy z firmą logistyczną Fenix Marine Services. Pojazd otrzymał napęd oparty na mocnym silniku elektrycznym oraz pochodzących z Toyoty Mirai ogniwach paliwowych, które generują prąd w reakcji wodoru i tlenu. Układ nie emituje żadnych spalin ani CO2, a jedynym produktem ubocznym jego pracy jest woda. Tankowanie zbiorników wodoru trwa do 20 minut, dlatego Toyota UNO jest zdolna do pracy przez całą dobę.

Ciągniki portowe UTR wykonują jedne z najcięższych prac w portach, przemieszczając kontenery z jednego miejsca na drugie. Przygotowują je do załadunku na statki, pociągi lub ciężarówki i do dalszego transportu. Jest to praca energochłonna, wymagająca nieustannego ruszania i zatrzymywania się, często z ładunkami ważącymi 5,5 tony lub więcej.

Prototyp początkowo trafił do floty samochodów ciężarowych pracujących w terminalu firmy Fenix Marine Services, który obsługuje ponad milion kontenerów rocznie. Po zakończeniu pierwszej fazy testów został przeniesiony do Centrum Dystrybucji Części Toyoty w Los Angeles.

Toyota współpracuje z kalifornijskimi portami we wprowadzaniu do użytku pojazdów wodorowych od 2017 roku, kiedy prototypowa ciężarówka Toyota Project Portal rozpoczęła pracę w centrum logistycznym Toyoty w Porcie Long Beach. Rok później firma zbudowała prototyp drugiej generacji, który dołączył do floty ciężarówek w tym samym porcie. W 2019 roku Toyota razem z Kenworth Truck Company zbudowała 10 egzemplarzy ciężarówki T680 FCEV. Pojazdy zostały oparte na modelu Kenworth T680s z silnikiem Diesla, który na jednym tankowaniu może pokonać około 200 mil. Wodorowa wersja z pełnym załadunkiem 37 ton ma zasięg ponad 300 mil (480 km), a jej tankowanie trwa do 20 minut.

Auta trafiły m.in. do Toyota Logistics Services, Total Transportation Services oraz Southern Counties Express, pokonując nawet 500 mil dziennie. Każdy z pojazdów pozwolił uniknąć emisji 74,66 ton CO2 rocznie w porównaniu z ich odpowiednikami z silnikiem Diesla. Po zakończeniu programu wodorowe ciężarówki są nadal wykorzystywane przez Toyotę w rejonie Los Angeles.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Droga księżycowa w Gdyni, czyli Marszewska Góra

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty