Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Toyota. Ta Corolla ma 50 lat i 421 KM mocy

Mariusz Michalak
Toyota Corolla Toyota Corolla pierwszej generacji z 1969 roku odrestaurowana w Huntington Beach w Kalifornii ma w sobie nostalgiczny urok klasyka. Jednak po wciśnięciu pedału gazu coś się nie zgadza. Samochód zrywa się, jakby miał zostawić na światłach zabytkową karoserię, wyrywając się spod niej jako wyścigowy bolid. Szybko staje się jasne, że klasyczna Corolla nie została odbudowana zgodnie z oryginalną specyfikacją. Trudno się jednak dziwić – jej twórcą jest kierowca rajdowy Ryan Millen.Fot.  Ryan-Millen.com
Toyota Corolla Toyota Corolla pierwszej generacji z 1969 roku odrestaurowana w Huntington Beach w Kalifornii ma w sobie nostalgiczny urok klasyka. Jednak po wciśnięciu pedału gazu coś się nie zgadza. Samochód zrywa się, jakby miał zostawić na światłach zabytkową karoserię, wyrywając się spod niej jako wyścigowy bolid. Szybko staje się jasne, że klasyczna Corolla nie została odbudowana zgodnie z oryginalną specyfikacją. Trudno się jednak dziwić – jej twórcą jest kierowca rajdowy Ryan Millen.Fot. Ryan-Millen.com
Toyota Corolla pierwszej generacji z 1969 roku odrestaurowana w Huntington Beach w Kalifornii ma w sobie nostalgiczny urok klasyka. Jednak po wciśnięciu pedału gazu coś się nie zgadza. Samochód zrywa się, jakby miał zostawić na światłach zabytkową karoserię, wyrywając się spod niej jako wyścigowy bolid. Szybko staje się jasne, że klasyczna Corolla nie została odbudowana zgodnie z oryginalną specyfikacją. Trudno się jednak dziwić – jej twórcą jest kierowca rajdowy Ryan Millen.

Corolla z amerykańskim silnikiem

Samochód nosi nazwę Corolla IS F V8 i otrzymał silnik oraz podwozie z Lexusa IS F 2010. To jednak dopiero początek tej historii. Jak podaje portal MotorTrend, Ryan Millen zbudował ten samochód w swojej firmie tuningowej dla kostarykańskiego przedsiębiorcy Javiera Quirósa, którego ojciec Xavier Quirós Oreamuno był założycielem czwartego najstarszego na świecie dystrybutora samochodów Toyoty. Otwarta w latach 70. firma sprowadzała do Kostaryki samochody japońskiej marki oraz American Motors (AMC). Xavier zwrócił uwagę, że w gamie oszczędnych Toyot brakowało bardzo mocnych silników, dlatego eksperymentalnie przełożył silnik V8 z modelu Rambler American Scrambler do Corolli z 1967 roku. Tak przygotowane auto startowało w lokalnych wyścigach, co ciekawe organizowanych w Kostaryce na boiskach piłkarskich.

Eksperyment nie wypadł zbyt dobrze i wkrótce Corolla V8 trafiła do Javiera, który dojeżdżał nią na studia w San Jose, a po trzech latach sprzedał. Po wielu latach Javiera dosięgła nostalgia i postanowił odtworzyć samochód swojego ojca. Zwrócił się z tym do Ryana Millena, który jednak odradził budowę dokładnie takiego samego samochodu – połączenie Corolli z silnikiem amerykańskiej, nieistniejącej już marki nie było przecież udane, a poza tym części okazały się zbyt drogie i trudno dostępne. Quirós szybko zgodził się z doświadczonym tunerem i rajdowcem – zależało mu, żeby samochód był jak najbardziej niezawodny i łatwy w naprawie.

Toyota czy Lexus?

Millen odrestaurował nadwozie Corolli z 1969 roku i zamocował je na podwoziu Lexusa IS F z 2010 roku, wstawiając pod maskę również silnik V8 z tego samochodu. Projekt zajął mu 12 miesięcy.

Jak zmieścić 5-litrowy silnik V8 do subkompaktowego auta z lat 60.? Nadwozie trzeba było poszerzyć o 11 cali i wydłużyć o 3 cale, choć podłoga Lexusa IS F została skrócona o 14 cali. Na błotnikach pojawiły się nadkola, a pokrywę bagażnika i maskę Millen zrobił z włókna szklanego. We wnętrzu pojawiły się współczesne sportowe fotele, przycisk do uruchamiania silnika i system multimedialny z Lexusa.

5-litrowy motor ma 421 KM mocy przy 5200 obr./min. i 503 Nm momentu obrotowego przy 6600 obr./min. Ośmiostopniowa automatyczna skrzynia biegów przenosi napęd na tylną oś, przy której pracuje mechanizm różnicowy o ograniczonym poślizgu. Z tyłu zamontowano wielowahaczowe zawieszenie, a z przodu podwójne wahacze. Do projektu swoje trzy grosze wtrącił nawet Akio Toyoda, prezydent Toyoty i przyjaciel Javiera, który zaproponował, by zmienić odcień lakieru – oryginalna zieleń została zastąpiona kolorem Olive Green. Zgodnie z życzeniem właściciela auta, Millen zlikwidował niemodne chromowane zdobienia i kierunkowskazy na bokach. Siedzenia wykończono czarną alcantarą z przeszyciami w kolorze nadwozia. Koła opracowało TRD, stylizując je na lata 70.

Corolla IS F V8 dołączyła do kolekcji kilkunastu samochodów, którymi Quirós jeździ na co dzień, nie pozwalając im się kurzyć w garażu. Samochód kosztował ćwierć miliona dolarów, ale taki wydatek nie ostudził zapału biznesmena. Razem z Millenem już zaczynają prace nad kolejną Corollą. Tym razem będzie to dwudrzwiowy sedan z 1967 roku.

Klan Millenów

Rodzina Millenów to już legenda w amerykańskim motorsporcie. Założycielem rodu jest Rod Millen, mistrz świata rajdów terenowych i bardzo wszechstronny kierowca, który startował także w rajdach samochodowych, wyścigach górskich i driftingu, jednocześnie prowadząc firmę tuningową MillenWorks. Jego synowie Ryan i Rhys również mają sporo do powiedzenia w motorsporcie. Rhys jest jednym z najlepszych kierowców driftingowych Ameryki, zaś Ryan od wielu lat odnosi sukcesy w rajdach terenowych m.in. za kierownicą Toyoty RAV4.

Zobacz także: To musisz wiedzieć o akumulatorze

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Droga księżycowa w Gdyni, czyli Marszewska Góra

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty