Toyota stworzy komputery na kołach

(ip)
Fot. Toyota
Fot. Toyota
Udostępnij:
Jak mówi James Kuffner, Dyrektor Techniczny Toyota Research Institute, samochody przyszłości staną się „komputerami na kołach”, zyskując dzięki postępom informatyki zupełnie nowe możliwości.

James Kuffner, który wcześniej był szefem zespołu robotyki w Google i brał udział w stworzeniu samoczynnie prowadzącego się samochodu tej firmy, rozpoczął pracę w amerykańskim Instytucie Badawczym Toyoty (TRI) w styczniu tego roku. TRI ma obecnie w USA trzy placówki. Ośrodek w Ann Arbor współpracuje z Uniwersytetem stanu Michigan, placówka w Cambridge współdziała ze słynnym MIT, a partnerem ośrodka w Krzemowej Dolinie jest Uniwersytet Stanford. Obiektem prac prowadzonych przez Toyota Research Institute jest przede wszystkim bezpieczeństwo ruchu drogowego w powiązaniu z rozwiązaniami sztucznej inteligencji, umożliwiającymi automatyczne prowadzenie pojazdów. W kręgu zainteresowań TRI znajduje się również szerzej pojęta mobilność, w tym roboty pomagające osobom starszym i chorym, a także wykorzystanie nowoczesnych rozwiązań informatycznych, takich jak przetwarzanie w chmurze, jako narzędzia wspomagającego postęp naukowy i techniczny. W ubiegłym roku Toyota zadeklarowała zainwestowanie w TRI 1 miliarda dolarów.

Kuffner zauważa, że zaawansowane rozwiązania instalowane obecnie w nowych samochodach, takie jak systemy ostrzegające o zagrożeniu zderzeniem czy samoczynnie rozpoczynające hamowanie awaryjne, to dopiero początek. Kolejnym krokiem będzie integracja tych i innych rozwiązań w całościowe systemy, całkowicie zmieniające sposób interakcji człowieka z maszyną. Chodzi o to, by jazda samochodem była bezpieczniejsza, a jego prowadzenie łatwiejsze – te dwie sfery są ze sobą powiązane, bo skomplikowany sposób korzystania z pojazdu rozprasza kierowcę.

Według Kuffnera, kluczem do rozwoju systemów sztucznej inteligencji w motoryzacji będą dane. „Algorytmy już istnieją” – mówi – „Teraz potrzebna będzie duża ilość danych o dobrej jakości”. Źródłem tych danych będą komunikujące się poprzez sieć samochody. Analiza tych informacji, poddanych anonimizacji, stanowić będzie podstawę „mądrości” systemu – pozwoli mu się uczyć i podejmować lepsze decyzje, usprawniając funkcjonowanie autonomicznych pojazdów.

„Realizacja tych zamierzeń nie będzie możliwa bez dobre współpracy z prawodawcami i rządami w celu stworzenia przyjaznego środowiska” – zastrzega Kuttner i podsumowuje – „Systemy dające się spersonalizować, dostosowujące się do użytkowników przyniosą nową jakość motoryzacji”.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Minister Anna Moskwa o polityce klimatycznej i o energetyce

Wideo

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Więcej informacji na stronie głównej Motofakty
Dodaj ogłoszenie