Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Toyota. Start produkcji silników w Polsce

Mariusz Michalak
Zakład Toyoty w Jelczu-Laskowicach rozpoczyna produkcję najnowszej generacji silników Dynamic Force Engine o pojemności 2,0 l, zaprojektowanych w ramach platformy TNGA. Fot. Toyota
Zakład Toyoty w Jelczu-Laskowicach rozpoczyna produkcję najnowszej generacji silników Dynamic Force Engine o pojemności 2,0 l, zaprojektowanych w ramach platformy TNGA. Fot. Toyota
Zakład Toyoty w Jelczu-Laskowicach rozpoczyna produkcję najnowszej generacji silników Dynamic Force Engine o pojemności 2,0 l, zaprojektowanych w ramach platformy TNGA.

Uroczyste uruchomienie produkcji silnika odbyło się w dniu dzisiejszym w obecności sekretarza stanu w Ministerstwie Inwestycji i Rozwoju Grzegorza Pudy oraz sekretarza stanu w Ministerstwie Energii Krzysztofa Kubowa, prezesa Toyota Motor Europe dr Johana van Zyla oraz przedstawicieli kierownictwa Toyota Motor Corporation. Tym samym wystartował drugi z pakietu czterech zapowiedzianych w Polsce projektów związanych z hybrydową technologią Toyoty.

Rok temu w Wałbrzychu uruchomiono produkcję elektrycznych przekładni hybrydowych 1.8. W kwietniu przyszłego roku w Jelczu-Laskowicach ruszy produkcja mniejszej wersji silnika TNGA o pojemności 1,5 l, a rok później w fabryce w Wałbrzychu współpracującej z nim elektrycznej przekładni hybrydowej. W ten sposób polskie zakłady Toyoty będą tworzyć jeden hybrydowy zespół napędowy. W związku z produkcją nowych silników zakład w Jelczu-Laskowicach prowadzi działania rekrutacyjne zmierzające do zatrudnienia dodatkowo 200 pracowników, którzy dołączą do 450 nowych osób przyjętych do pracy w minionych miesiącach.

Zakład Toyoty w Jelczu-Laskowicach rozpoczyna produkcję najnowszej generacji silników Dynamic Force Engine o pojemności 2,0 l, zaprojektowanych w ramach
Zakład Toyoty w Jelczu-Laskowicach rozpoczyna produkcję najnowszej generacji silników Dynamic Force Engine o pojemności 2,0 l, zaprojektowanych w ramach platformy TNGA.

Fot. Toyota

„Napędy hybrydowe to istotny krok na drodze do pełnej elektromobilności, który już teraz pomaga miastom redukować szkodliwe emisje i stanowi jedno z narzędzi do walki ze smogiem. Ta inwestycja to znakomity impuls rozwojowy, dzięki któremu najnowsze osiągnięcia w dziedzinie technologii przyjaznych środowisku wzmacniać będą polski i europejski rynek motoryzacyjny” – stwierdził w liście skierowanym do uczestników uroczystości Premier RP Mateusz Morawiecki.

Nowoczesny dwulitrowy, czterocylindrowy silnik TNGA o pojemności 2,0 l współpracować może z elektryczną przekładnią hybrydową w napędach hybrydowych lub stanowić samodzielną jednostkę w napędach konwencjonalnych. Montowany będzie w napędzie hybrydowym Corolli Hatchback i TS Kombi, a także w konwencjonalnym napędzie Toyoty RAV4. W ramach inwestycji wynoszącej łącznie 770 milionów złotych dla obu silników TNGA powstały całkowicie nowe linie produkcyjne, charakteryzujące się zautomatyzowaną produkcją, wyższą wydajnością i lepszą ergonomią pracy.

Zapotrzebowanie na niskoemisyjną technologię Toyoty na Starym Kontynencie rośnie bardzo szybko. Obecnie już co drugi samochód Toyoty w Europie (52%) i co trzeci w Polsce (35%) sprzedawany jest w wersji hybrydowej. W ślad za tym zlokalizowane w Polsce projekty rozwijają się bardzo szybko i w krótkim okresie uruchamiana jest druga i trzecia zmiana produkcyjna.

Zakład Toyoty w Jelczu-Laskowicach rozpoczyna produkcję najnowszej generacji silników Dynamic Force Engine o pojemności 2,0 l, zaprojektowanych w ramach
Zakład Toyoty w Jelczu-Laskowicach rozpoczyna produkcję najnowszej generacji silników Dynamic Force Engine o pojemności 2,0 l, zaprojektowanych w ramach platformy TNGA.

Fot. Toyota

„Przechodzimy obecnie okres dynamicznej transformacji i rozwoju związanego ze zmianą profilu produkcji – odchodzimy od napędów konwencjonalnych na rzecz niskoemisyjnych napędów hybrydowych, w tym produkcji silników elektrycznych do samochodów Toyoty, montowanych i sprzedawanych w Europie. W ten sposób nasza fabryka staje się europejskim centrum niskoemisyjnej technologii hybrydowej, zwiększając systematycznie swój udział w elektromobilnym przemyśle motoryzacyjnym” – podsumował Eiji Takeichi, Prezes TMMP.

Razem z obecnie realizowanymi projektami poziom inwestycji w obu zakładach Toyota Motor Manufacturing Poland zlokalizowanych w Wałbrzychu i Jelczu-Laskowicach wzrośnie do blisko 5 miliardów złotych.

Niskoemisyjna technologia hybrydowa Toyoty

Samochody hybrydowe korzystają z dwóch źródeł energii – benzynowego i elektrycznego. W czasie hamowania energia kinetyczna samochodu hybrydowego jest odzyskiwana i zamieniana na energię elektryczną, dzięki czemu pojazd zużywa mniej paliwa. Toyota uważa technologię hybrydową za ważny krok na drodze do pełnej elektromobilności. Technologia ta zapewnia klientom najlepsze obecnie dostępne na rynku ekologiczne, a zarazem ekonomiczne i wygodne w użytkowaniu rozwiązanie, a miastom gotowe narzędzie do walki ze smogiem.

od 12 lat
Wideo

Stop agresji drogowej. Film policji ze Starogardu Gdańskiego

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty